Szerbia
VIHAROS TENGER: Amikor a hajózás nem létszükséglet, hanem élvezet

Újvidék polgármestere, Miloš Vučević, a napokban teljesen berágott a Horvátországban nyaraló szerbekre, mondván, hogy nem érti, miként engedhetik meg ezt maguknak a Vihar-hadműveletről történő megemlékezések idején. Amilyen maliciózus hírlapíró vagyok, véleményem szerint Vučevićnál savanyú a szőlő, ugyanis neki még nem sikerült jachtot vásárolnia, szemben a szerencsésebb oligarcha-fiókákkal, akik az Adrián áztatják, amit áztatnak. Persze, a szerbek nem az egyedüliek akik a horvát tengerparton hajókáznak fel és alá, nemegyszer felhőkarcolónyi alkalmatosságokkal, de ettől most az egyszerűség kedvéért eltekintünk.
Horvátország egy nagyobbacska falu
A derék polgármester által pellengérre állított hölgyek és urak elsősorban azért nyaralnak Horvátországban, mert az Adria gyönyörű, világviszonylatban sem találni sok ehhez fogható tengert.
Továbbá, még kényelmesebbé teszi számukra az itt-tartózkodást, hogy gyakorlatilag nem létezik nyelvi akadály, és mivel sok pénzük van, senkinek meg sem fordul a fejében, hogy kiutálja őket a világból.
Sőt, megbecsült, kedves vendégek és barátok – ahogy a zágrábi Jutarnji list kérdezősködésére válaszoltak a jachtkikötők vezetői, kerek perec megtagadva bárminemű információt a kollégáktól.
Persze, ez az égvilágon nem jelentetett semmit, mert Horvátországban semmit sem lehet elrejteni, olyan ez az ország, mint egy nagyobbacska falu, mindenki mindenkit ismer, ha az ember igazán meg akar tudni valamit, nagyon gyorsan a dolgok végére tud járni, és még Google sem kell hozzá.
Így történt ez a szerb jachttulajdonosok nevének esetében is, egész szép csokorra valót gyűjtöttek be az újságírók. Ezek közül, különösen két név érdekes, mert Aleksandar Vučić elnökhöz közel álló üzletemberekről van szó.
Az első Ivan Bošnjak, a KVB építkezési vállalat társtulajdonosa, akinek nyilván van mit aprítani a tejbe, mert hajója az Azimut osztályú, harminc méter hosszú Millenium II olyan nyolc millió eurónyit (kb. 3,2 milliárd forint) kóstál. Ez cseppet sem meglepő, ha tudjuk, hogy belgrádi pénzügyi körök szerint a KVB szoros üzleti kapcsolatban áll az összes Srbijagas-projekttel, ami alatt a Déli/Török/Balkáni Áramlat létesítményeinek kiépítését kell érteni.
Mindössze öt méterrel rövidebb, a másik/második szerb, Ostoja Mijailović 25 méteres Azimutja. A 43 éves Mijailović a belgrádi Partizan kosárlabda-klub elnöke, aki mindemellett a Jaguar Land Rover vállalat egyik legsikeresebb európai képviselője.
Ő nem a szerb elnök körül szokott előfordulni, inkább a szerb elnöki testvér, Andrej Vučić környékén lelhető fel, vele áll bizalmi kapcsolatban. Ha már pletykálkodunk, írjuk ide, hogy a hajócskája szerény öt millió euróba kerül, ez az előzőhez képest nem is sok.
Még néhány név
A sort Dragan Šebulov, a belgrádi Radnički birkózóklub elnöke folytatja, akit Milan Beko, a Worldfin cég és a belgrádi folyami kikötőtulajdonos követ. A spliti Le Meridien Lav marinában bérel állandő kikötőhelyet Dragoslav Dika Micić, a MD International logisztikai cég tulajdonosa, aki egyben a Henkel képviselője is.
Ugyancsak a spliti akvatóriumban van Miloš Ljuljić jachtjának kikötőhelye is, akiben a belgrádi Srbija szálló tulajdonosát tisztelhetjük.
Hogy mindez ne múljon el magyarok nélkül, a Jutarnji list szerint ugyancsak a spliti Le Meridien Lav marinában van kikötve Csákány Lajos szabadkai üzletember „bárkája” is, aki állítólag a „VMSZ Mészáros Lőrince”. Végsőkig rosszindulatú szerb újságírók szerint Csákány arról ismert, hogy sikeresen visszaverte a szerb elnök testvérének, Andrej Vučićnak a kísérleteit szabadkai érdekeltségeinek lenyúlására, mégpedig úgy, hogy Budapestről, „a legmagasabb körökből” szóltak le az érdekében.
További érdekesség, hogy ha valaki rákattint a Jutarnji list cikkére, akkor a vajdasági magyar üzletemberre történő utalást nem találja meg benne, a horvát lap ugyanis – nyilván a magyar-horvát (bunyevác) barátság jegyében – törölte az inkriminált bekezdést/mondatrészt, viszont a Google keresőjében megmaradt a nyoma. Az sem elképzelhetetlen, hogy Csákányt azért vette ki utólagosan a Jutarnji a névsorból, mert nem szerb, és így nem illett bele a „prekoncepcióba”.

Folytathatnánk, ugyan, de minek? Ehelyett lemondóan állapítjuk meg, hogy valahogy az újságíróknak nincs jachtjuk az Adrián, se szerbnek, se horvátnak, de magyarnak sem. Még azoknak sem, akiknek a nagyurak asztaláról hullik alá némely morzsa.

Szerbia
Ha a buszvezető eltéved, akkor az utasok igazítják útba Belgrádban

Belgrádban nem a GPS, hanem az utasok segítik ki a buszvezetőket. A káoszhoz nem csak az ellenzéki és kormánypárti tüntetők járulnak hozzá, hanem a polgármesteri hivatal is, amely felmondta az együttműködést a városi közlekedésben használt szoftvereket gyártó török Kentkart céggel. Ezt követően elég kalandossá vált a buszozás Belgrádban, ahol több, mint húsz külföldi sofőrt is alkalmaznak.
Ki a sofőr a buszon?
A szerződés felmondását követően a Kentkart leszerelte a jegykezelő készülékeket, így az utasok jó része – akik korábban nem váltottak bérletet – akár ingyen is utazhatnak a belgrádi buszokon.

A bajt még tetézi, hogy a török cég működtette a buszvezetők számára készített szoftvereket is, amelynek segítségével a sofőr kritikus és kevésbé kritikus szituációkban tájékozódott, miután azok speciális, GPS jellegű navigációs programot is tartalmaztak, amely az útlezárások esetén alternatív útvonalat kínált fel a buszvezetőnek.
Olyan készülékekről van szó, mint amilyen a mellékelt képen is látható. Ezeknek a készülékeknek a leszerelését követően könnyen bajba kerülhettek azok a sofőrök, akik nem ismerik a várost, ilyenekből pedig egyre több.

Az utasokat a helyi virágárus így tájékoztatja az 52-es, 53-as és 56-os busz útvonalának módosulásáról (Forrás: Twitter)
Belgrádban a városi közlekedési vállalat (GSP) külső szolgáltatóknak szervezte ki a buszvezetői tevékenység egy részét, ezek a vállalkozások pedig Srí Lankából vagy Indiából érkező munkaerőt alkalmaznak, mert olcsóbb, és mert a szerbek is külföldön keresik a boldogulást, nem pedig a „tejjel-mézzel folydogáló szerbiai Kánaánban.
A mindinkább szaporodó tüntetések – kormánypártiak vagy ellenzékiek, ebben az esetben teljesen mindegy – csak tetézik a problémákat, mert módosítani kell egyes járatok útvonalát.
A külföldről érkezett sofőrök a saját járatuk vonalát ugyan ismerik, de ha kerülőútra kényszerülnek, akkor gyakran eltévednek.
Eddig segítették őket Kentkart által üzemeltetetett készüléket, de miután azokat leszerelték, így támasz nélkül maradtak.
Csak nemrég jöttek
A világháló szerbek által lakott részén terjedni kezdett egy videó, amelyen jól látható, hogy az egyik utas igazítja útba a sofőrt, és mondja meg neki, hogy hol álljon meg, vagy hogy hol forduljon jobbra.
A belgrádi stadionoknál (Crvena Zvezda, Partizan), vagyis az Autokomandánál közlekedő 48-as járatnak valami okból kifolyólag módosult az útvonala, és az egyik utas Instagram-bejegyzése szerint még mindig a városban kerengenének, ha egy másik utas nem igazítja útba a külföldi sofőrt.
Miután a magánvállalkozók tavaly ősszel hoztak be buszvezetőket Srí Lankából, így a sofőrtől aligha várható el, hogy az egész város a fejében legyen, így egy útvonalmódosítás esetén – szó szerint – el van veszve.
Ivan Banković, a belgrádi buszvezetők szakszervezetének egyik illetékese ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott az N1 televíziónak, hogy ez nem az első ilyen eset, és nem is az utolsó.

Kapcsolódó cikk
SZERB MÉDIABLÖFF: Hány szerb legyen egy autóban, avagy feljegyzések egy hisztéria margójára
Banković szerint a közlekedési vállalatnál nincsenek külföldi buszvezetők, viszont a magánvállalkozók legalább huszonötöt alkalmaznak.
A káoszgyáros Aleksandar Šapić, belgrádi polgármester azt ígérte, hogy május 30-ára elkészül az új jegykezelő applikáció, a járatellenőrző szoftvert pedig június végéig üzembe helyezik.
A szakszervezeti vezető ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy ilyen rövid idő alatt nem lehet elkészíteni egy komoly szoftvert, szerinte arra még több hónapig kell várni.
Addig pedig maradnak az autóbuszos kalandozások Belgrádban.
-
Koszovó5 nap telt el azóta
KOSZOVÓI ELNÖK: Szerbiának nincs helye az európai nemzetek között, plusz 1 kecske
-
Szerb Köztársaság3 nap telt el azóta
Dodik Moszkvába utazgat, mégis kap pénzt az Európai Uniótól
-
English2 nap telt el azóta
Dodik travels to Moscow, yet receives money from the European Union
-
Szlovákia5 nap telt el azóta
GLOBSEC 2023: Szlovák biztonságpolitikai fesztivál, amelyre az egész világ odafigyelt