Connect with us

Bosznia

ÜNNEPRONTÁS? Az USA szankciókat léptetett életbe több boszniai szerb politikai szereplővel szemben az ortodox karácsony előtt egy nappal

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

dodik szanjkciok
Olvasási idő: 3 perc

2022. január 5-én Bisera Turković boszniai külügyminiszter a Gordan Grlić Radman horvát külügyminiszterrel közösen tartott sajtótájékoztató zárásakor éles váltással, drámai hangon előadta, hogy tudomása szerint az USA és egyes európai államok szankciókat léptetnek életbe boszniai politikusok ellen a közeljövőben. Turković a sajtótájékoztatót ezzel lezártnak tekintette, és nem volt hajlandó a szankciókkal érintettekről tájékoztatni az újságírókat.

Kik vannak a listán?

A hírekre kiéhezett boszniai sajtónak délután 16:00-ig kellett várni, amikor Eric Nelson, az USA szarajevói nagykövete bejelentette, hogy az Egyesült Államok bizonyos intézményei szankciós intézkedéseket léptettek életbe egyes boszniai politikai szereplőkkel szemben azok korrupcióval kapcsolatos tevékenysége miatt.

A Turković által említettekkel szemben más európai államok nem vezettek be semmilyen korlátozást.

A listán szerepel többek között

– ? Milorad Dodik, a boszniai Államelnökség szerb tagja, a Független Szociáldemokraták Szövetségének (Savez Nezavisnih Socijaldemokrata, SNSD),
– ? Milan Telegtija jogász, a Boszniai Legfőbb Bírói és Ügyészi Testület (Visoko Sudsko i Tužilačko Vijeće, VSTV) korábbi elnöke, akit korrupciós vádak miatt 2021-ben lemondott a hivataláról és Dodik jogi tanácsadójaként folytatta karrierjét,
– ? Tijana Tegeltija, Milan Tegletija felesége,
– ? és a bosnyák nemzetiségű Mirsad Kukić, a banovići bánya korábbi vezetője, jelenleg a Demokratikus Akció Mozgalma elnevezésű párt (Pokret Demokratske Akcije, PDA) elnöke.

Sajtóértesülések szerint a listán 52 olyan személy és szervezet szerepel, amelyek Milorad Dodikkal állnak kapcsolatban, és összefüggésbe hozhatók korrupciós tevékenységgel.

A lista egyik legérdekesebb szereplője a banjalukai székhellyel működő, több szállal Dodik családjához köthető Alternativna Televizija csatorna, amely Dodik pártjának, az SNSD-nek az egyik legfontosabb médiafelülete. A csatornával szemben szintén az USA pénzügyminisztériuma rendelet el gazdasági és pénzügyi korlátozásokat.

Korábban is büntették

A Dodikkal szembeni mostani tilalmi intézkedéseket az USA Pénzügyminisztériuma foganatosította arra való hivatkozással, hogy vezető politikusként veszélyezteti az alkotmányos rendet, és korrupciós ügyekben érintett.

Dodik 2017. óta szerepel az amerikai szankciós listán, akkor a State Department rendelt el vele szemben beutazási tilalmat és gazdasági korlátozásokat.

A most életbe léptetett szankciók tartalmáról annyit közölt az amerikai külügyminisztérium, hogy az említett személyek amerikai gazdasági érdekeltségei zárolva lettek. A zár alá vétel kiterjed azokra a társaságokra is, melyeknek legalább 50%-a az érintettek tulajdonában van.

A tilalmakkal érintett személyek az USA-ban vagy ott honossággal bíró társaságban nem folytathatnak munkavégzést, szolgáltatásnyújtást, és ilyent igénybe sem vehetnek.

Dodik nem aggódik

2021. nyarán már többször említették amerikai tisztviselők, hogy sor kerülhet újabb szankciók bevezetésére Dodik ellen, amennyiben nem változtat – az USA Külügyminisztérium szerint – Bosznia–Hercegovina integritását és alkotmányos rendjét veszélyeztető politikáján.

DODIK: Azt üzenem a nyilvánosságnak, ha megölnek, akkor az az amerikaiak műve lesz brit közreműködéssel

Az amerikai lépésre válaszul az SNSD az esti órákban rendkívüli ülést tartott, aminek zárásaként Dodik, mint pártelnök reagált a vele szemben elfogadott nemzetközi korlátozásokra. A korábbiakkal egyezően most is azzal kezdete, hogy nem tervezett az USA-ba utazni, így ezt egy arra vonatkozó üzenetnek veszi, hogy ezt a jövőben se akarja tenni.

Tudomása szerint ezekért a szankciókért több amerikai tisztségviselő lobbizott, akik nem osztják Bosznia-Hercegovina 1995-ben megfogalmazott vízióját (daytoni szerződés).

DODIK: Németország külügyminisztere ma teljesen véletlenül az Egyesült Államokban tartózkodik, ami azt jelenti, hogy továbbra is követi az USA politikáját
Hangsúlyozta, hogy tévednek az USA-ban, ha azt gondolják, hogy ilyen módon fegyelmezni tudják. Ezzel csak újabb okot adtak arra, hogy harcoljon azokért a jogokért, amelyeket 26 éve elvettek a boszniai szerbektől.

Elmondta továbbá, hogy neki és a családjának nem voltak, és most sincsenek amerikai érdekeltségei, így nem világos számára, milyen tekintetben kellene kellemetlenül éreznie magát a szankciók miatt.

Demokratikusan megválasztott, legitim vezetőnek tekinti továbbra is magát, akinek a legitimitása nem függ az USA-tól. Majd világos üzenettel zárta a gondolatsort, miszerint a jövőben a boszniai Szerb Köztársaság ellen életbe léptetni tervezett amerikai szankciók felvetik az entitás függetlenné válásának lehetőségét.

tolnai otto szemeremekszerek 3 728 ?c=4784&m=0&a=438898&r=TolnaiOtt%C3%B3%3ASzem%C3%A9rem%C3%A9kszerek3




Bosznia

MADE IN BiH: Elkészült az első teljesen boszniai gyártású elektromos autó

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Elektromos autó, made in BiH
ZÖLD IS, MEG SÁRGA IS: Kicsit motorbicikli, de négy kereke van, így rá lehet fogni, hogy autó (Forrás: YouTube)
Olvasási idő: 2 perc

A boszniai önjáró tarack után elkészült az első tisztán elektromos autó is Travnikban, amelyre rákerülhet a felirat, hogy „Made in BiH”. Travnikban, ahol a járművet gyártják, azt remélik, hogy az EVO névre keresztelt járgány lesz a boszniai járműgyártás egyik lényeges exportcikke a jövőben a szigorodó nyugat-európai környezetvédelmi előírások miatt. A gyártó 2024-ben akarja beindítani az akkumulátoros furgon sorozatgyártását.

Elektromos autó: 100%-ban „Made in BiH”

A Travnikban működő GS TMT cég bejelentette, hogy a tavalyi évben befejezett fejlesztések eredményeként jövőre megindulhat a teljesen elektromos meghajtású kistehergépjárművük sorozatgyártása.

Az EVO névre keresztelt járműipari csoda az első elektromos autó, ameky Bosznia-Hercegovinában készült. A tervezés és az építés több mint két évet vett igénybe a travniki üzem mérnökeinek.

Elektromos autó, made in BiH

A kormányából ítélve az első boszniai elektromos autó leginkább egy felfejlesztett motorbiciklire hasonlít (Forrás: YouTube)

A gyártó a jármű jövőjével kapcsolatban elárulta, hogy 2024-ben várják az áttörést, amikor már kellő számú megrendelésük lesz ahhoz, hogy sorozatban, futószalagon készítsék az EVO-t.

A legtöbb megrendelést Németországból és Ausztriából várják, ahol az ipari szektorban és a kiskereskedelemben egyaránt igény mutatkozik az EVO-hoz hasonló, kis teherbírósású, de elektromotorral működtetett szállító járművekre.

A GS gyár a korábbi években az elektromos kerékpárok és rollerok gyártása terén szerezte meg a szükséges tapasztalatot, ami az EVO tervezését megkönnyítette.

A gyártó arra a legbüszkébb, hogy a jármű nem csak a tervezés és összeszerelés helyét tekintve kötődik a nyugat-balkáni csodaországhoz, hanem az összes komponensén keresztül, mert azok mind a hazai piacon készülnek, vagyis a legtöbb autóipari fejlesztéssel szemben ez valóban „100%-ban made in BiH”.

A biciklis futárok rémálma lehet

Az EVO műszaki paraméterei kapcsán a gyártó jelezte, hogy a két akkumulátor mintegy 100 kilométeres hatótávot biztosít. Ezek feltöltése pedig 45 percet vesz igénybe.

Elektromos autó, made in BiH

A tetején napelemek vannak, így menet közben képes saját akkumulátorának a töltésére (Forrás: YouTube)

A jármű hatékonyabb üzemleltetése érdekében annak tetejét napelemmel látták el, ami menet közben képes saját akkumulátorának töltésére. A maximális teherbírása 300 kilogramm, míg a maximális sebessége 45 km/h.

A raktér térfogata mintegy 1700 liter. A gyártó nagy reményeket fűz az EVO nyugat-európai exportjához.

A biciklis és motoros futárok jövőbeli rémálmának erőssége a városi kisteherforgalom lebonyolítása.

Így az export piac bővülését főként azokban a nagyvárosokban várják, ahol már most is vannak tervek a robbanó motorral hajtott járművek egyes városrészekből való kitiltására.

Az első megrendelések eddig németországi ipari szereplőktől érkeztek, akik vélhetően a saját ipari üzemükben fogják teherfuvarozásra használni a jövő boszniai elektromos igáslovát.

Travnik, mint innovációs központ

A közép-boszniai Travnik a kilencvenes évek háborús pusztításának kiheverését követően, mostanra a boszniai jármű és gépipari innováció központja lett.

A jugoszláv érából örökölt nehézipari szerep ismét fellendülőben van a város térségében.

A civil gépgyártás mellett a katonai eszközök fejlesztése és gyártása is egyre nagyobb szerepet kap Travnikban, aminek szintén komoly hagyományai vannak a szocialista évtizedekből.

Korábbi cikkünkben számoltunk be arról, hogy szintén Travnikban működik az BNT fegyvergyár, ami a tavalyi évben jelentette be az elsődlegesen közel-keleti exportra készülő M10 önjáró löveg fejlesztését, amiből azóta másfél millió euró értékben rendelt az Egyesült Arab Emírségek védelmi minisztériuma.

tolnai otto szemeremekszerek 3 728 ?c=4784&m=0&a=438898&r=TolnaiOtt%C3%B3%3ASzem%C3%A9rem%C3%A9kszerek3




Az olvasás folytatása

Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


A szerző cikkei

B.A. Balkanac

Balkanac

Letöltések

Könyvek a Lírától

Vámos Miklós: Visz a vonat

Utazás

Hirdetés

Tíz nap legjava

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: