B A Balkanac
Trash Art – Árt a szemét? (a kijárati banzáj után)

Az újvidéki köztisztasági vállalat pontos adatokkal alátámasztott közleménye szerint e sok embert foglalkoztató szerv serény dolgozói se több, se kevesebb, mint ötven tonna szemetet takarítottak el a minap véget ért Egzit/Exit nyílt téri zenei fesztivál látogatói után.
Az elhajigált haszontalanságok között a sörös dobozok vezetnek, velük testvérségben a kólás és a különféle serkentő adalékokat tartalmazó buborékos nedűk alumínium dobozai. Ám mindenekelőtt – nyilvánvaló tekintettel a megemelkedett hőfokokra – az ún. PET palackok említendők, amelyek tartalmát a megfelelő pillanatokban akár fejre is lehet önteni. Hőgutát elkerülendő, vagy pusztán csak a valamelyest túlfokozott hevületet csökkentendő. Nem utolsósorban kellemes láböntözgetésre is kiváló. – Utóbbi a katonaságban bájdövej nem olyan népszerű, csak ha végül a nyakadba ül a maga illatos lábával a tizedes.
Item. A Čistoća pedáns szóvivői szerint az összegyűjtött szemetet elvitték az újrahasznosítóba, ahol a “nyersanyag” szigorú válogatáson esik át szorgos, odafigyelő szemek és kezek által, hogy aztán formát váltva: visszacsatlakozzék boldogan a normális medrében folyó, mindennapi életbe. (Duna viszi messze a többit.) A szóvivők pluszban kiemelték, hogy a vállalat a fesztivál történetében első ízben állított fel külön konténereket a műanyag palackoknak és poharaknak kiemelt környezetvédelmi szempontokat követve. Számszerűen kidomborították még, hogy a szóban forgó akcióban mintegy százötven munkás vett részt, és vesz is továbbra mindaddig, amíg vissza nem áll a fesztivál előtti állapot. – Többek szerint viszont épp ez a lehetetlen, mert a nagy dübörgéssel és “tömeghisztériával” járó esemény évről évre nagyobb kárt tesz Pétervárad várában, mint anno a török, ám szemmel láthatóan valakiknek nagyon kell a pénz.
Nem tisztünk itt a vitát eldönteni, vissza a kukákhoz!
Márpedig ami az elvétett szemétkonténereket illeti: úgy van ez, mint amikor, mondjuk, tökrészeg kosarazók gyakorolják a büntetődobást. Még abban az arányban sem működik a dolog. (Hát, még ha kedves sportolóink jól be is lőtték magukat /persze, arra is van példa/.)
Mindenesetre véget ért a messze földön híres, látogatókat távolról magához vonzó fesztivál, amelyet Újvidék Woodstockjának neveznek. Hogy vajon van-e olyan korszakformáló jelentősége neki is, mint a mintapéldának? Hát, maradjunk annyiban, hogy vitás kérdés & maradjon is nyitva. Mindenesetre a beat-hippy-punk és egyéb vonulatok után jó időre mintha igazából eljött volna a lemezlovasok ideje. Akárha kissé fordítva “lett volna ígyen felülve a ló”, azaz a farok csóválná a kutyát. Ugyanakkor kétségtelen, hogy az egyre vadabb technikai megoldások és a mindinkább fokozódó igény a gyors stíluskeverésre, nagyban segíti ezt a folyamatot. – Ebbe nyilván a mindenre kiterjedő posztmodern is jócskán belejátszott. Nevezik ezért sokan ezeknek a DJ-trendeknek a végeredményét Trash Musicnak, amelynek a jelentése máig nem egészen pontosított.
Idén amúgy a már tavaly beharangozott francia DJ David Guetta vitte a prímet, egy derék marokkói restaurátor fia. Guetta jött, el is ment, hátrahagyva titkának pofonegyszerű megfejtését. Nevezetesen azt, hogy számára nincs jelentős különbség a popzene meg az elektronikus zene alantasabbnak tekintett áramlatai között, amilyen pl. az ún. house. Nagy lendülettel keveri azokat, gyúrja össze egységesülő hangmasszává. Szerinte ebben is, mint másban, az a lényeg, hogy az ember megossza másokkal azt, amit szeret. Guetta életében az ibizai, Fuck Me I’m Famous klubest jelentette az áttörést. Életrajzírói rendre megemlítik, hogy DJ-partijait világsztárok látogatták és látogatják ma is, amilyen példának okáért Kate Moss vagy Penélope Cruz, hogy csak a tüneményes hölgyek közül említsünk kettőt.
Az 1969-es Woodstockon, amelynek helyszíne a New York-állambeli Bethel volt, még eredeti előadók szereplésével túlnyomórészt folk-rock, jazz-rock és blues-rock számok szerepeltek, 2021-ben az újvidéki várban fordult a kocka a fentebb vázolt módon. Pétervárad erődítményében, amelynek oldaláról már rég lekerült a TITO felirat, olyasmi nem került fel hála az Úrnak, hogy SLOBO, ellenben az EXIT igen. A rendezvénynek ama pár napjára, persze,. Lehet, egyszer még ott is marad. Ami pedig a rengeteg szemét artisztikus, egyben pragmatikus újrahasznosítását illeti. Hát az lenne innen a szerény sugallat, hogy például EXIT ART címmel minden egyes fesztivál után a jelenlevők jelentős részét amolyan versengő trash-hunting akcióra kellene fogni, hogy aztán a vár túloldalán is, az újvidéki razzia áldozatainak emlékét őrző sétányról is összegyűjtött szemétből monumentális szobrokat emeljenek a Trash Art szellemében. Például megcsinálhatnák Don Quijote és Sancho Panza óriásszobrát. A további fiús, lányos és köztes buli reményében biztos akadna érdeklődő. A kiállítás aztán rövid ideig látogatható lenne, majd ünnepélyesen bezárnák a Čistoća illetékesei. (Fotódokumentációban azonban megmaradna a: NAGY HAPPENING.)

-
Bosznia4 nap telt el azóta
MEGY A PARA: Helez kitart amellett, hogy az oroszok Boszniában paramilitáris erőket képeznek ki
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Új ember a BIA élén, akiben a szerb elnök jobban bízik, mint az édestestvérében
-
Szerbia4 nap telt el azóta
SZERB SZUVERENITÁS: A szerb médiahatóság elnöke náci egyenruhában jelenítette meg magát
-
Szerbia2 nap telt el azóta
Jack Sparrow csak kitüntetést kapott, Lord Voldemort viszont szerb állampolgárságot