Autóipar
ROBOTTAXI: Zágráb világelső lehet, főszerepben ismét Mate Rimac
A horvát techno-fenegyerek, Mate Rimac vasárnap bejelentette, hogy Zágrábban 2024-től robottaxik hordozzák az utasokat. Az elképzelést nem nagyon részletezték, egyelőre annyit tudunk, hogy a beruházás értéke 3,4 milliárd kuna (kicsit kevesebb mint 2 milliárd euró), és hogy magában foglalja egy Mobilitás Központ kiépítését, ahol a robottaxik karbantartását, tisztítását és feltöltését végzik. A nagy garázs és töltőállomás mellett egy teret és egy parkot hoznának létre, hogy erősítsék a Mobilitás Központ közösségi szerepét. Rimac elképzelése szerint ezen a helyszínen műszaki felvilágosítással is szolgálnak az érdeklődőknek. A tervek szerint a Központ kiépítése jövőre, 2022-ben már be is fejeződik, a szolgáltatás azonban csak 2024-től működik.
Senki sem próféta a saját hazájában
Ez az örökérvényű igazság Rimac esetében is szinte azonnal beigazolódott: Lucijan Carić, egy nem teljesen ismeretlen szoftverfejlesztő cég igazgatója hazudozással és demagógiával vádolta meg a balkáni Elon Muskot.
Carić mindenki kedvenc Facebookján kiposztolta, hogy a dologból biztosan nem lesz semmi, és ebben annyira biztos, hogy 10.000 euróban kész rá fogadni.
Egyúttal azt is beígérte, hogy a C-2-es hiperautó 150 darabos sorozatából minden eladott gépkocsi után kifizet Rimacnak 1.000 eurót, ha Rimac is kifizet neki ezret minden el nem adott autó után.
Carić még egy csomó nem éppen szívmelengető dolgot mondott Rimacról, amivel ismét bizonyosságot nyert, hogy a horvátok legalább annyira szeretik egymást becsmérelni, mint a magyarok.
Haza- és emberszeretet
Carić „kedves megnyilvánulása” szinte azonnal kiverte a biztosítékot Gordan Lauc neves horvát biokémikusnál, aki az Egyesült Államokból tért vissza egy manapság igencsak ritka és furcsának tartott okból, amit úgy hívnak, hogy hazaszeretet.
Szóval Lauc nem is annyira a Carić-féle poszttal foglalkozott, hanem az örökös rosszindulattal, ami a kiemelkedő eredményeket elérő horvát üzletembereket, tudósokat, feltalálókat kíséri.
Lauc szerint Rimac képe Kínában az iskolákban lógna a falon, és a nemzeti hőseként tisztelnék, de Horvátországban más a helyzet.
– írta Laus a Facebookon.
Ezután Carić ismét posztolt, meg még párezer ember, pro és kontra.
Mate Rimac nyilván hozzászokhatott már a folklórhoz, mert annyival intézte el az ügyet, hogy Facebook-posztjában megköszönte mindenkinek „a támogatást és a kedves szavakat”.
Robottaxi, 2024?
Őszintén szólva, mi is kissé szkeptikusak vagyunk, ami a kitűzött határidőt illeti, mert még a Waymo is kihátrálni látszik a robottaxi üzletből azután, hogy az arizonai Phoenixben 2020-ban beindította a szolgáltatás tesztprogramját.
Miután Rimacnál az eddigi tapasztalatok szerint soha sem lehet tudni, hogy mit rejteget a tarsolyában, az egész projektet nem kell azonnal PR-fogásnak tekinteni.
Mint ezt a Tesla is bejelentette, a dolog műszaki oldala nagyobbára megoldottnak tekinthető, a teljesen önvezérlő gépjármű jobbára már csak szoftverproblémát jelent.
A Tesla tájékoztatója szerint a cég az idén a kiválasztott ügyfelek egy kis csoportjához eljuttatja a felügyelet nélküli, teljesen önműködő üzemmódot lehetővé tévő, kísérleti szoftvercsomagot.
Ennek tükrében, elképzelhető, hogy Rimacék is közel állnak a megoldáshoz, annál is inkább, mert valószínű, hogy maguk mögött tudhatják a Volkswagen konszern és a Hyundai támogatását.
Akárhogy is van, a Rimac egyelőre hallgat a részleteket illetően, viszont 2024 nem túl távoli dátum, amit néhányan a vírusjárvány ellenére is megérhetünk.
Autóipar
NEM ÖSSZESZERELŐ ÜZEM: Mate Rimac is a garázsból indult, mint minden marslakó
A Rimac Automobili bejelentette, hogy a Rimac megszerezte a Bugatti részvényeinek többségét, és hogy a jövőben a cég két alegységben folytatja tevékenységét a Rimac Bugatti és a Rimac Technologies keretén belül. A cég székhelye továbbra is Horvátországban lesz, a Zágráb mellett épülő Rimac Campuson, de a gyártás továbbra is megmarad a Bugatti történelmi telephelyén, a franciaországi Molsheimben.
Rimac is a garázsból indult
Az ünnepélyes bejelentés Dubrovnikban volt, és e célból a nap folyamán helikopterekkel a helyszínre szállítottak egy Rimac Neverát, egy Porsche Taicant és egy Bugatti Chiront, hogy az egykori városállam egyik védőbástyáján, látványos környezetben ejtsék meg az ünnepséget.
Ez egy nagy nap a Rimac, a Bugatti és a Porsche Csoport számára. Sok időbe telt az új vállalat struktúrájának a kialakítása, ráadásul meg kellett győznünk a részvényeseket is. Biztosak vagyunk abban, hogy jó eredményt értünk el. A Bugatti ügyfelei ebből profitálni fognak. Ez azt jelenti, hogy a Bugatti jövője biztosított
– mondta Meschke a Porsche igazgatótanácsának alelnöke és pénzügyi igazgatója, akitől Oliver Blume, a Porsche vezérigazgatója vette át a szót.
A horvát csodagyerek
A most 33 éves Rimacot joggal lehet marslakóhoz, azaz földön kívüli tüneményhez hasonlítani, miután az autóipar egyik meghatározó alakjává lépett elő, legalábbis a Financial Times szerint.
A világ egyik legbefolyásosabb pénzügyi szaklapja, nem mulasztotta el megemlíteni, hogy Rimac látványos fejlődése 2009-ben kezdődött a szülői ház garázsában, hogy 12 évvel később elérje az elképzelhetetlent, és autóipart hozzon létre Horvátországban.
Rimac a FT-nek nyilatkozva azt mondta, hogy ő nem tartja elképzelhetetlennek két teljesen különböző gyártási vonal, illetve technológia párhuzamos működését a Rimac Bugattin belül, a Bugattit a svájci órákhoz, míg a Rimacot az Apple Watchoz hasonlítva.
Rimac legújabb autóját legutóbb – vagyis egy hete – Nico Rosberg, a Formula–1 2016-os szezonjának világbajnoka magasztalta a YouTube-on.
A jövő nagy dolgokkal kecsegtet
A most 33 éves Rimacot joggal lehet marslakóhoz, azaz földön kívüli tüneményhez hasonlítani, mert az előrejelzések szerint, ha Rimac két éven belül valóban kilép a tőzsdére, jegyzett értéke körülbelül 5 milliárd dollár lesz, ha időközben nem talál ki még valamilyen váratlan és teljesen szenzációs dolgot.
Az új cég tulajdonosi struktúrájában a Rimac Groupon belül a részvények a következőképpen oszlanak meg: Mate Rimac a részvények 37 százalékát, a Porsche a részvények 24 százalékát birtokolja, míg a Hyundai 12, a beruházók csoportja pedig a cég részvényeinek 27 százalékát bírja.
A Bugatti Rimacban a Rimac Group a részvények 55 szálékát, míg a Porsche Group a részvények 45 százalékát ellenőrzi. A Rimac Technology megmarad a Rimac Group 100%-os tulajdonában.
- Koszovó7 nap telt el azóta
Aláírási impotencia, avagy két úriembernek látszó alak világraszóló sztárolása
- Szerbia5 nap telt el azóta
Világháborús emlékművet romboltak le a kínai útépítők Szerbiában
- Horvátország5 nap telt el azóta
A horvát védelmi minisztérium 10 ezer behívót küld ki a tartalékosoknak
- Montenegró6 nap telt el azóta
Lesz második forduló Montenegróban, ahol elnökcsere várható