Autóipar
ROBOTTAXI: Zágráb világelső lehet, főszerepben ismét Mate Rimac
A horvát techno-fenegyerek, Mate Rimac vasárnap bejelentette, hogy Zágrábban 2024-től robottaxik hordozzák az utasokat. Az elképzelést nem nagyon részletezték, egyelőre annyit tudunk, hogy a beruházás értéke 3,4 milliárd kuna (kicsit kevesebb mint 2 milliárd euró), és hogy magában foglalja egy Mobilitás Központ kiépítését, ahol a robottaxik karbantartását, tisztítását és feltöltését végzik. A nagy garázs és töltőállomás mellett egy teret és egy parkot hoznának létre, hogy erősítsék a Mobilitás Központ közösségi szerepét. Rimac elképzelése szerint ezen a helyszínen műszaki felvilágosítással is szolgálnak az érdeklődőknek. A tervek szerint a Központ kiépítése jövőre, 2022-ben már be is fejeződik, a szolgáltatás azonban csak 2024-től működik.
Senki sem próféta a saját hazájában
Ez az örökérvényű igazság Rimac esetében is szinte azonnal beigazolódott: Lucijan Carić, egy nem teljesen ismeretlen szoftverfejlesztő cég igazgatója hazudozással és demagógiával vádolta meg a balkáni Elon Muskot.
Carić mindenki kedvenc Facebookján kiposztolta, hogy a dologból biztosan nem lesz semmi, és ebben annyira biztos, hogy 10.000 euróban kész rá fogadni.
Egyúttal azt is beígérte, hogy a C-2-es hiperautó 150 darabos sorozatából minden eladott gépkocsi után kifizet Rimacnak 1.000 eurót, ha Rimac is kifizet neki ezret minden el nem adott autó után.
Carić még egy csomó nem éppen szívmelengető dolgot mondott Rimacról, amivel ismét bizonyosságot nyert, hogy a horvátok legalább annyira szeretik egymást becsmérelni, mint a magyarok.
Haza- és emberszeretet
Carić “kedves megnyilvánulása” szinte azonnal kiverte a biztosítékot Gordan Lauc neves horvát biokémikusnál, aki az Egyesült Államokból tért vissza egy manapság igencsak ritka és furcsának tartott okból, amit úgy hívnak, hogy hazaszeretet.
Szóval Lauc nem is annyira a Carić-féle poszttal foglalkozott, hanem az örökös rosszindulattal, ami a kiemelkedő eredményeket elérő horvát üzletembereket, tudósokat, feltalálókat kíséri.
Lauc szerint Rimac képe Kínában az iskolákban lógna a falon, és a nemzeti hőseként tisztelnék, de Horvátországban más a helyzet.
– Ha nem tanuljuk meg becsülni és tisztelni azokat, akik nálunk sikeresebbek, Horvátország a szegény emberek kicsi és szegény országa marad, azok pedig, akik ezen változtatni tudnának, egyszerűen feladják azt az elképzelést, hogy változtassanak bármin is. A sikeres honfitársaink többsége már elhagyta Horvátországot, és ott dolgozik, ahol a munkájukat megbecsülik. Már csak ezt a maroknyi lelkes embert kell elkergetni, aztán békésen dagonyázhatunk a nem működő pocsolyánkban…
– írta Laus a Facebookon.
Ezután Carić ismét posztolt, meg még párezer ember, pro és kontra.
Mate Rimac nyilván hozzászokhatott már a folklórhoz, mert annyival intézte el az ügyet, hogy Facebook-posztjában megköszönte mindenkinek “a támogatást és a kedves szavakat”.
Robottaxi, 2024?
Őszintén szólva, mi is kissé szkeptikusak vagyunk, ami a kitűzött határidőt illeti, mert még a Waymo is kihátrálni látszik a robottaxi üzletből azután, hogy az arizonai Phoenixben 2020-ban beindította a szolgáltatás tesztprogramját.
Miután Rimacnál az eddigi tapasztalatok szerint soha sem lehet tudni, hogy mit rejteget a tarsolyában, az egész projektet nem kell azonnal PR-fogásnak tekinteni.
Mint ezt a Tesla is bejelentette, a dolog műszaki oldala nagyobbára megoldottnak tekinthető, a teljesen önvezérlő gépjármű jobbára már csak szoftverproblémát jelent.
A Tesla tájékoztatója szerint a cég az idén a kiválasztott ügyfelek egy kis csoportjához eljuttatja a felügyelet nélküli, teljesen önműködő üzemmódot lehetővé tévő, kísérleti szoftvercsomagot.
Ennek tükrében, elképzelhető, hogy Rimacék is közel állnak a megoldáshoz, annál is inkább, mert valószínű, hogy maguk mögött tudhatják a Volkswagen konszern és a Hyundai támogatását.
Akárhogy is van, a Rimac egyelőre hallgat a részleteket illetően, viszont 2024 nem túl távoli dátum, amit néhányan a vírusjárvány ellenére is megérhetünk.
Bosznia
MADE IN BiH: Elkészült az első teljesen boszniai gyártású elektromos autó
A boszniai önjáró tarack után elkészült az első tisztán elektromos autó is Travnikban, amelyre rákerülhet a felirat, hogy “Made in BiH”. Travnikban, ahol a járművet gyártják, azt remélik, hogy az EVO névre keresztelt járgány lesz a boszniai járműgyártás egyik lényeges exportcikke a jövőben a szigorodó nyugat-európai környezetvédelmi előírások miatt. A gyártó 2024-ben akarja beindítani az akkumulátoros furgon sorozatgyártását.
Elektromos autó: 100%-ban “Made in BiH”
A Travnikban működő GS TMT cég bejelentette, hogy a tavalyi évben befejezett fejlesztések eredményeként jövőre megindulhat a teljesen elektromos meghajtású kistehergépjárművük sorozatgyártása.
Az EVO névre keresztelt járműipari csoda az első elektromos autó, ameky Bosznia- Hercegovinában készült. A tervezés és az építés több mint két évet vett igénybe a travniki üzem mérnökeinek.
A kormányából ítélve az első boszniai elektromos autó leginkább egy felfejlesztett motorbiciklire hasonlít (Forrás: YouTube)
A gyártó a jármű jövőjével kapcsolatban elárulta, hogy 2024-ben várják az áttörést, amikor már kellő számú megrendelésük lesz ahhoz, hogy sorozatban, futószalagon készítsék az EVO-t.
A legtöbb megrendelést Németországból és Ausztriából várják, ahol az ipari szektorban és a kiskereskedelemben egyaránt igény mutatkozik az EVO-hoz hasonló, kis teherbírósású, de elektromotorral működtetett szállító járművekre.
A GS gyár a korábbi években az elektromos kerékpárok és rollerok gyártása terén szerezte meg a szükséges tapasztalatot, ami az EVO tervezését megkönnyítette.
A gyártó arra a legbüszkébb, hogy a jármű nem csak a tervezés és összeszerelés helyét tekintve kötődik a nyugat-balkáni csodaországhoz, hanem az összes komponensén keresztül, mert azok mind a hazai piacon készülnek, vagyis a legtöbb autóipari fejlesztéssel szemben ez valóban “100%-ban made in BiH”.
A biciklis futárok rémálma lehet
Az EVO műszaki paraméterei kapcsán a gyártó jelezte, hogy a két akkumulátor mintegy 100 kilométeres hatótávot biztosít. Ezek feltöltése pedig 45 percet vesz igénybe.
A tetején napelemek vannak, így menet közben képes saját akkumulátorának a töltésére (Forrás: YouTube)
A jármű hatékonyabb üzemleltetése érdekében annak tetejét napelemmel látták el, ami menet közben képes saját akkumulátorának töltésére. A maximális teherbírása 300 kilogramm, míg a maximális sebessége 45 km/h.
A raktér térfogata mintegy 1700 liter. A gyártó nagy reményeket fűz az EVO nyugat-európai exportjához.
A biciklis és motoros futárok jövőbeli rémálmának erőssége a városi kisteherforgalom lebonyolítása.
Így az export piac bővülését főként azokban a nagyvárosokban várják, ahol már most is vannak tervek a robbanó motorral hajtott járművek egyes városrészekből való kitiltására.
Az első megrendelések eddig németországi ipari szereplőktől érkeztek, akik vélhetően a saját ipari üzemükben fogják teherfuvarozásra használni a jövő boszniai elektromos igáslovát.
Travnik, mint innovációs központ
A közép-boszniai Travnik a kilencvenes évek háborús pusztításának kiheverését követően, mostanra a boszniai jármű és gépipari innováció központja lett.
A jugoszláv érából örökölt nehézipari szerep ismét fellendülőben van a város térségében.
A civil gépgyártás mellett a katonai eszközök fejlesztése és gyártása is egyre nagyobb szerepet kap Travnikban, aminek szintén komoly hagyományai vannak a szocialista évtizedekből.
Korábbi cikkünkben számoltunk be arról, hogy szintén Travnikban működik az BNT fegyvergyár, ami a tavalyi évben jelentette be az elsődlegesen közel-keleti exportra készülő M10 önjáró löveg fejlesztését, amiből azóta másfél millió euró értékben rendelt az Egyesült Arab Emírségek védelmi minisztériuma.
-
Szerbia6 nap telt el azóta
Vučić etnikai tisztogatásról beszélt, Moszkva szerint Koszovó potenciális veszélyt jelent
-
B A Balkanac3 nap telt el azóta
Felröhögünk a dolgok állásán (Kontrapunkt ’23)
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Vajon mire figyelmeztetett Vučić a Presevo-völggyel kapcsolatban?
-
Koszovó6 nap telt el azóta
A koszovói eseményeket követően mindenki gyászol, még Szerbia is