Gazdaság
A HORVÁT ELON MUSK: Mégis a Rimachoz kerül a Bugatti
Minden jel arra utal, hogy a horvát Rimac Automobili szerezi meg a Bugatti márkanevet. A nagy hírt maga Mate Rimac jelentette be a Automobilwoche német autósmagazinnak adott interjújában. Január végén a horvát cég bekerült az Európai Bizottság által jóváhagyott 2,9 milliárd euró értékű akkumulátoros elemfejlesztési projektbe is.
A horvát Elon Musk
A Porsche és a Rimac közötti nagy üzlet nyélbe ütését egy 130-150 millió eurós részvényvásárlás előzi meg a Porsche részéről. A német gyártó a jelenlegi 15,5 százalékos részesedését majdnem 50 százalékosra növeli.
A tranzakció során a Rimac Automobili megkapja a Bugatti márkanevet és tervezőirodáit is.
A Rimac időközben nagy léptekkel halad előre. A horvát cég a múlt héten kínai partnerével a Kingsway Grouppal közösen megnyitotta első sanghaji kiállítótermét, ahol saját gyártmányú hiperautói mellett várhatóan a Bugattit is kínálni fogja a kínai vevőknek.
A “horvát Elon Muskot” ismerve a szentvasárnapi (Sveta Nedelja) tervezőirodákban már nagyban dolgoznak az e- Bugatti, azaz az elektromos változat tervein.
Elemi erő
Január végén a horvát cég egyébként bekerült az Európai Bizottság által jóváhagyott 2,9 milliárd euró értékű közös akkumulátoros elemfejlesztési projektbe, amelybe 12 országból 42 céget választottak be. A Rimac az elemcsomagok fejlesztéséért felelős cégekkel működik majd együtt.
Nataša Tramišak a regionális fejlődésért és EU alapokért felelős miniszter hangsúlyozta, hogy ezzel nemcsak a Rimac Automobili jár jól, mert a projektben való részvétel hatással lesz az egész horvát gazdaságra.
– A mobilitásra és az autóiparra gyakorolt közvetlen hatás mellett, 2029-ig 1400 új munkahely megnyitása várható. Tervben van a tudásbázis növelése az egyetemekkel való együttműködés által, beleértve a doktoranduszok anyagi támogatását és új tantervek kidolgozását is. Ugyanakkor az az új technológiai cégeknek is lehetővé teszi majd az elemcsomagokhoz, illetve a kapcsolódó rendszerekhez való könnyebb hozzáférést
– mondta a miniszter.
Az Európai Bizottság várakozásai szerint az unió által folyósított 2,9 milliárd euró további 9 milliárd euró befektetést generál, és ebből a résztvevőknek, így a Rimacnak is csurran-cseppen majd valami.
Mate Rimac a cég fejlesztési terveiről szűkszavúan csak annyit volt hajlandó elárulni, hogy idén az alkalmazottak számát 1000-ről 2500-ra növeli.
Hogy mikor lép be a rakéta-bizniszbe, arról egyelőre nem nyilatkozott. Ezek után valószínűleg az sem lepne meg senkit.
______________
Fotó: internet
Gazdaság
DOBOZOLNAK: Csomagot hozott a posta, avagy a villámgyors növekedés titka
Az egyébként is robbanásszerűen növekvő e-commerce, azaz internetes kereskedelem, a koronavírus járvány közepette csúcsra pörgött. Az új aranyláz esetében megismétlődnek a régi történetek: nem az gazdagodott meg legjobban, aki aranyat talált, hanem az aki a bányászoknak a felszerelést, élelmet biztosította. Meg persze, a whiskyt, és a jobb sorsra érdemes, ősi mesterséget űző hölgyeket, de ez más lapra tartozik.
Szemesnek áll a dobozolás
A zágrábi székhelyű Modepack cég egyike a sikertörténet nagy nyerteseinek, öt éves fennállása alatt sikerült 32 ország piacán megvetni a lábát, partnerei között olyan óriások is vannak, mint az Amazon, H&M, Vans, Adidas, DHL, DPD, Loomis és az antwerpeni gyémánttőzsde (Antwerpen World Diamond Centre).
A Modepack egyike a világ vezető cégeinek a logisztikai szállításhoz szükséges minőségi csomagolóanyagok gyártása terén, s a hangsúlyt az e-kereskedelemre és futárkézbesítésekre, valamint a pénz és értéktárgyak szállításánál nélkülözhetetlen dobozokra fekteti.
Jure Širić a cég igazgató-tulajdonosa a Poslovni dnevniknek (Üzleti napilap) adott interjújában elmondta, hogy a céget 5 évvel ezelőtt azzal a megfontolással alapította, hogy az e-kereskedelem belátható időn belül mindennapi dolog lesz, ám erre sokkal előbb sor került, mint bárki gondolta volna.
Širić egyébként a vállalkozók második nemzedékébe tartozik, családja a bosznia-hercegovinai Weltplast reciklálással és csomagolóanyag-gyártással foglalkozó cég tulajdonosa, és mielőtt saját vállalkozásba kezdett volna, a cég európai piacokkal foglalkozó eladási osztályát vezette.
– Valami újat szerettem volna megpróbálni és minden arra utal, hogy igazam volt
– állapította meg Širić, és hozzátette, hogy a koronavírus-járvány, amely lebénította a gazdaság egy részét, cégének nem várt, robbanásszerű fejlődést hozott. Az üzlet látványos növekedése folytán a Modepack már 2020-ban a kapacitások megduplázása mellett döntött.
Októberben kezdődik a cég új Velika Gorica-i gyárának építése, egyik fontosabb üzletfele, a Horvát Posta csomagelosztó rendszerének közvetlen közelében. A projekt mintegy 50 millió kunába kerül (kicsit kevesebb mint 7 millió euró), és ebből 1 millió euró az EU-s alapokból származik.
Az új üzemben eleinte három gyártósor üzemel, de a végső kapacitása 14 gyártósor, amelyeket fokozatosan építenek a kereslet növekedésével összhangban.
A jelek szerint keresletben nem lesz hiány. 2020-ban a cég bevétele 50 millió kuna (kb. 7 millió euró) volt, azaz 60%-kal nagyobb mint 2019-ben, míg idén további 20 százalékos növekedést várnak, közel 8 millió eurós bevétellel.
Az új üzem befejezése után a bevétel várhatóan eléri a 20 millió eurót.
Az e-kereskedelem 200 százalékkal nőtt
– Az e-kereskedelem világszerte villámgyorsan növekedett, már a koronavírus járvány előtt is
– mondta Širić, s hozzátette, hogy a növekedés 2019-ben 21 százalékot tett ki világszinten.
A tavalyi adatok azt mutatják, hogy a fejlett e-kereskedelemmel rendelkező országok erőteljes fejlődést produkáltak, ám ez százalékosan nem volt annyira látványos, mint a felfutó/fejlődő országokban tapasztalható. Horvátországban például a növekvés 200 százalék volt.
Širić a továbbiakban elmondta, hogy a rendelkezésre álló adatok szerint az e-kereskedelem az EU szintjén tavaly 31 százalékkal volt nagyobb, mint egy évvel korábban.
A zágrábi cég a legkisebb a kontinens négy e-kereskedelemre specializált csomagolóanyag-gyártó cégének, és ugyanúgy csúcstechnológiával rendelkezik, mint a többiek.
Ennek tükrében nem meglepő, hogy évi 200 millió darabos termelésének 92%-át exportálja.
Miután a Modepacknál a bérek jelentősen meghaladják a horvát átlagot, nincs gondjuk a munkaerővel. A tulajdonos elmondása szerint tavaly 2539 jelentkező volt a 12 meghirdetett új állásra.
-
Koszovó4 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Montenegró6 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
English6 nap telt el azóta
Turkish companies bypass the Western sanctions, USA tappes their head
-
Szerbia2 nap telt el azóta
Vučić etnikai tisztogatásról beszélt, Moszkva szerint Koszovó potenciális veszélyt jelent