Koszovó
ELŐRE A MÚLTBA: Koszovó beperli Szerbiát népirtás miatt, valós opció vagy üres fenyegetés?

Albin Kurti koszovói miniszterelnök a kormány 5 éves gazdasági, jogi és más terveit ismertette, amikor azt is bejelentette, hogy kormánya népirtási vádakat készít elő Szerbia ellen. Azonnal felmerül a kérdés: perelheti-e Koszovó Szerbiát az 1998/1999-es koszovói háború során elkövetett népirtás miatt? A jogi szakértők máris szkeptikusak, hogy Koszovó megtudja-e ezt tenni.
Ki az agresszor, és ki azáldozat?
Kurti miniszterelnök eltökélte magát, hogy bepereli Szerbiát a háború alatt Koszovóban elkövetett népirtás miatt, és ezt a pontot beépítette kormányprogramjába, mondván, hogy a Nemzetközi Bíróság (ICJ) előtt folyó „népirtási per” elindítása kormányának egyik prioritása lesz.
– Meggyőződésünk, hogy Szerbia népirtást követett el Koszovóban a legutóbbi, ellenünk indított háborúban, és ez pert érdemel, a Koszovói Köztársaság kormányának pedig kötelessége előkészíteni történelmünk ezen, még nyitott sebekkel tátongó szakaszának begyógyítását. A jövő tekintve, mint egy demokratikus államban, világossá kell tenni, hogy ki az agresszor, és ki az áldozat
– mondta a koszovói miniszterelnök kormányprogramjának ismertetése után. Kurti arról is beszélt, hogy a per előkészületei, és maga per óriási súlyú, mert egy ilyen tárgyalást nem szabad, és nem is lehet elveszíteni.
A koszovói kormány elképzelése természetesen kiváltotta Aleksandar Aleksandar Vučić szerb elnök reakcióját is, aki szerint „Koszovó ezt nem tudja megtenni, mivel nem tagja az Egyesült Nemzetek Szervezetének”, ez ténykérdés, ettől kezdve Kurti felvetése csak „üres fenyegetés.
– Ezért ennek a pernek a megindítása csak egy másik állam révén érhető el, amely Albánia, és ez az Albániával való egyesülést jelenti. Arra kérem a koszovói albánokat, hogy ezt ne tegyék
– mondta a szerb elnök.
Katonai és stratégiai axióma
Jogi szakértők is felhívják a figyelmet arra, hogy Koszovó nem tagja az ENSZ-nek. Szerintük Koszovó nem képes arra, hogy népirtási pert indítson Szerbia ellen, és hogy ezt a pert a Nemzetközi Bírósággal elfogadtassa.
Ha Koszovó Albánián keresztül pereli be Szerbiát népirtás miatt, ez más problémákat is felvethet. Formálisan Albániának joga van pert indítani a Nemzetközi Bíróság alapokmányában szereplő bármely más tagállammal szemben.
Koszovó fennmaradása szorosan összefügg a nemzetközi partnerek támogatásával. Ezért minden ilyen irányú fellépés koordinációt és az együttműködést igényel, azaz Koszovó minden egyoldalú lépése az ellenkező hatást válthatja ki az Egyesült Államok és az Európai Unió részéről.
Arról sem szabad azonban megfeledkezni, hogy Koszovó nem tud olyat tenni, ami miatt az Egyesült Államok magára hagyná, miután a Bondsteel katonai támaszponttal befészkelte magát a Balkánra, Koszovó pedig kitűnő paravánt nyújt egy ilyen támaszpontnak.
Tehát Koszovó léte az Egyesült Államok szempontjából „katonai és stratégiai axióma”, ezért az koszovói albánok bármikor elmehetnek a falig, sőt akár pöröllyel is érkezhetnek, hogy megnézzék: mi van a falon túl.
Kicsi az esély
Afrim Hoti, a Pristinai Egyetem professzora szerint fennáll az a lehetőség is, hogy valamilyen szervezet indít pert a hágai Nemzetközi Bíróságon, de ezek kötelesek alávetni magukat bizonyos szabályoknak és eljárásoknak. Ilyen aktus lehet, hogy a Koszovói Köztársaság, mint olyan állam, amely nem tagja az ENSZ-nek, kijelenti, hogy elismeri a bíróság hatáskörét, és elfogadja a Nemzetközi Bíróság döntéseit.
Nagyon ritkán fordulnak elő azonban olyan ügyek, amelyek esetében a bíróság alapokmánya megengedi ezt a lehetőséget.
A koszovói albánok népirtásnak nevezik a szerb biztonsági erők 1998–1999 közötti háború idején indított szerb katonai fellépést, ami során több mint 10 ezer ember vesztette életét, ezreket pedig eltűntnek tekintenek. A szerb erők több mint 800 ezer albánt űztek el otthonából.
1999-ben Horvátország pert indított Szerbia ellen az 1991–1995 közötti háború során elkövetett népirtás miatt. 2010-ben Szerbia viszontkeresetet nyújtott be Horvátország ellen, mondván, hogy mintegy 200.000 szerbnek kellett elhagyni lakóhelyét, amikor Horvátország katonai műveletet indított a szerb kézen lévő területek visszaszerzésére.
2015-ben a Nemzetközi Bíróság úgy döntött, hogy sem Szerbia, sem Horvátország nem követett el népirtást egymás ellen.
Bosznia- Hercegovina, illetve Srebrenica ügyét illetően a hágai Nemzetközi Bíróság 2007-ben megállapította, hogy mintegy 8 ezer bosnyák muszlim meggyilkolása Srebrenicában népirtásnak minősül.
A bíróság ebben az esetben azt is kimondta, hogy bár Szerbia nem akadályozta meg a népirtást, de még így sem volt elegendő bizonyíték annak konstatálására, hogy Szerbia közvetlenül felelős a történtekért.
2017-ben Bosznia- Hercegovina kérte a határozat felülvizsgálatát, de a Nemzetközi Bíróság elutasította a kérést.

Szerbia
A Koszovóval kapcsolatos hírek csöpögtetése és a nehezen érzékelhető elmozdulások

Ha ég a ház, akkor jönnek a tűzoltók, akik legfeljebb a lángokat képesek megfékezni, a keletkezett károk elhárítása azonban a ház lakóira marad. Körülbelül ezt a szerepet tölti be az amerikai Gabriel Escobar és az uniós Miroslav Lajčák által alkotott duó, amely leginkább az esti órákban szeret találkozni a koszovói miniszterelnökkel és a szerb elnökkel, addigra a közvélemény figyelme lankad, másnap pedig már kit érdekel, hogy mi történt tegnap. Így könnyebb az információk csöpögtetése.
Soha nem találkozó párhuzamok
A szerb és a koszovói albán politikai elit párhuzamos pályán mozog, így szinte csak a végtelenben találkoznak, ezt érzékelhetik a nyugati közvetítők is, akik ikszedik alkalommal tárgyaltak Albin Kurti koszovói miniszterelnökkel és Aleksandar Vučić szerb elnökkel.
A belgrádi Vreme honlapja megjegyzi, hogy az amerikai-európai duó Pristinában megbeszélést folytatott a koszovói miniszterelnökkel, az ottani államfővel, és találkozott az ellenzékkel, valamint a helyi szerbek képviselőivel is, bár az utóbbi „nemigen volt kommunikálva”, így a Vreme figyelme is elsiklott felette.
Szerbiában ugyanakkor – az eddigi hírek szerint – a közvetítők csak Aleksandar Vučić szerb elnökkel ültek le tárgyalni, amiben van némi ráció, mert semmi értelme a saját véleménnyel nem rendelkező Ana Brnabić miniszterelnökkel fárasztani magukat, a szerbiai ellenzék befolyása pedig a koszovói eseményekre a nulla felé konvergál, így ők sem nagyon számítanak „értelmezhető partnernek”.
Legfeljebb a szélsőjobb és annak orosz lerakata küldheti oda a verőlegényeket, mint Zvečan esetében, ha erre megérik a pillanat, amely a szerb elnök számára politikailag is kiaknázható. Ekkor a belgrádi vezetés úgy tesz, mintha semmit sem venne észre, vagy éppen maga ad jelt az indulásra.
A konstruktív szerepben tetszelgő Vučić az amerikai és az európai közvetítőkkel folytatott megbeszélést követően a szerb oldal tömjénezésének közepette azt üzente az Instagramon, hogy itt az ideje, hogy Pristina „végre eleget tegyen tíz évvel ezelőtt vállalt kötelezettségeinek”, ami mindenekelőtt a Szerb Községek (Önkormányzatok) Közösségének megalakítására vonatkozik egy akkori brüsszeli megállapodás értelmében”.
Tehát nem akárhogyan, és nem egy új megközelítés mentén, hanem úgy, ahogy az a 2013-ban kötött megállapodásban szerepel, amit a jelenlegi pristinai vezetés – Albin Kurtival az élen – egyértelműen elutasít.
Kurti legfeljebb egy olyan szerb önkormányzati szövetséget lenne hajlandó elfogadni, amely bizonyos értelemben civilszervezetként működne, és semmiféle végrehajtói joggal nem rendelkezne.
Az amerikai álláspont valahol félúton lehet, mert az Egyesült Államok korábban úgy fogalmazott, hogy ők sem támogatnák olyan képződmény létrejöttét, mint amilyen a boszniai Szerb Köztársaság, amivel áttételesen elismerték, hogy a daytoni szerződésben is voltak baklövések.
Pristinában rossz a vétel
A jelek szerint Pristina és Washington nincs egy hullámhosszon, és láthatóan vannak vételi zavarok azzal kapcsolatban, amit Washingtonból sugároznak Koszovó irányába, Amerika ugyanis nem tudja elfogadni, hogy a partnerség ellenére washingtoni szempontból nem kívánt döntések szülessenek.
A hétfő esti pristinai találkozót követően a két közvetítő nyilatkozott ugyan az újságíróknak, az viszont már csak valamikor kedden délután derült ki, hogy az Egyesült Államok két napos ultimátumot adott az amerikai követelések végrehajtására, de ez koránt sem jelenti azt, hogy csütörtökön arra ébredünk, hogy Koszovóban kitört a „pax Americana”.
A közvetítők azt kérték a koszovói miniszterelnöktől, hogy vonja ki a különleges rendőri erőket az önkormányzati épületekből Zvečanban, Leposavićban és Zubin Potokban, a megválasztott „3%-os polgármesterek” pedig valamilyen más lokációról dolgozzanak az új önkormányzati választásokig.
A koszovói miniszterelnök ezt korábban egyértelműen visszautasította, szerinte ugyanis nem Zoom-polgármesterekről van szó, hogy „home office” jellegű tevékenységet folytassanak, bár véleményünk szerint a 3%-os támogatottság még erre sem nagyon hatalmazza fel őket.
Az amerikaiak azt szeretnék, hogy a koszovói miniszterelnök minél előbb új önkormányzati választásokat írjon ki, amivel szemben szintén vannak „ellenkövetelések”, mint például a szerb szélsőségesek távozása, vagy a demokratikus rend helyreállítása, arról nem is beszélve, hogy a koszovói szerbek is feltételekhez kötik a részvételüket az újabb önkormányzati választásokon.
A közvetítők azt is követelték, hogy a koszovói albán vezetés térjen vissza a párbeszédhez, és amerikai részről megjegyezték, hogy Washington kitart a koszovói albánok mellett, de nem feltétlenül kíván olyan személyt támogatni, akiben nincs meg az együttműködési készség.
Amerika ezzel Kurti értésére adta, hogy képes különbséget tenni a koszovói nép és a pristinai vezetés között, egyúttal azt is tudatta vele, hogy a barátságnak ára van, és a koszovói vezetésnek többé-kevésbé, inkább többé, mint kevésbé, azt kell tennie, amit az Egyesült Államok diktál.
Ez Koszovó esetében még csak-csak elérhető, Szerbia vonatkozásában azonban jóval nehezebben valósítható meg.
A szerbiai elnök a találkozóval kapcsolatban közzétett Instagram-bejegyzésében nem szólt arról, hogy a „következő önkormányzati választási kísérleten” részt vesznek-e a koszovói szerbek, amire minden bizonnyal szükség lenne, hogy végre legitim, és nem csak legális képviselet jöjjön létre.
Miroslav Lajčák uniós közvetítő ugyan megjegyezte, hogy a szerbeknek részt kell venniük a választásokon, de nem ő az, aki ezt elrendelheti nekik, hanem Aleksandar Vučić, aki viszont bármikor elháríthatja a felelőséget, mondván, hogy nincs befolyása a koszovói szerbek felett, és erről nekik kell dönteniük.
Egy ilyen kijelentés persze „olcsó játék hülye gyerekeknek”, de időhúzásra mindenképpen jó, főleg a jelenlegi zavaros helyzetben, amikor a Balkánon mindenki mindenféle befolyás alatt áll, bár a koszovói állításokkal szemben Escobar amerikai részről nem hiszi, hogy a konfliktust Oroszország szervezi, arról viszont meg van győződve, hogy Moszkva örül a jelenlegi fejleményeknek.
-
Koszovó6 nap telt el azóta
KOSZOVÓI ELNÖK: Szerbiának nincs helye az európai nemzetek között, plusz 1 kecske
-
Szerb Köztársaság3 nap telt el azóta
Dodik Moszkvába utazgat, mégis kap pénzt az Európai Uniótól
-
English2 nap telt el azóta
Dodik travels to Moscow, yet receives money from the European Union
-
Szlovákia6 nap telt el azóta
GLOBSEC 2023: Szlovák biztonságpolitikai fesztivál, amelyre az egész világ odafigyelt