Connect with us

Írd be ide, amit keresel!

Gazdaság

CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz

proprerel

Olvasási idő: 2 perc

Nincsen hajó csavar nélkül. Ezt jól tudják Horvátországban is, ahol hajókat és hajócsavarokat is gyártanak. Bár az okos tajvaniak ezen a téren is igyekeznek lekörözni a mezőnyt, a horvátok nem hagyják magukat.

A hagyomány

A sztori akkor kezdődött, amikor 1879-ben, Matteo Skull Fiuméban megalapította öntödéjét és kovácsműhelyét, amelyben csupán 5 évvel az angliai öntödék után megkezdte a hajócsavarok gyártását.


Az öntöde túlélt két világháborút, két államot, hogy a harmadikban államosítsák, és Rikard Benčić antifasiszta harcos neve alatt folytassa működését.

A negyedik államot, a Horvát Köztársaságot már nem élte túl, 2000-ben a “vadkeleti rablókapitalizmus” ugyanis csődbe vitte a céget.

Szerencsére az eredeti üzem épületcsoportja ipari műemlékként Fiume (Rijeka) város tulajdonában van, és ugyancsak örvendetes, hogy a humán tőke sem ment veszendőbe.

Két mérnök, Darko Štefanić és Adam Đukić a Benčić szakembereinek egy csoportjával a csőd után létrehozta a Propeler servis céget, amely erőteljes fejlődés után ma valahol ott tart, ahol a patinás cég 2000-ben abbahagyta. Másképp nézve a dolgot, húsz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy elérjenek a nullára.

A Propeler servis alaptevékenységén, a hajócsavarok javításán és optimizációján kívül, egyedi hajócsavarok tervezésével és öntésével is foglalkozik. Bár munkájukat számítógépek és egyéb céleszközök segítik, a szakértelem és a tapasztalat az, ami döntő módon befolyásolja a késztermék minőségét.

Milyen a jó hajócsavar?

A hajócsavarnál nagyon sok mindent figyelembe kell venni, kezdve attól, hogy meleg vagy hideg vízben hajtja-e majd a hajót, mert ez határozza meg, milyen ötvözetből öntik ki.

rectangulartrue100.10.02

kis festett kabatok222kis festett kabatok

Ugyancsak számításba kell venni a hajó alakját, vízkiszorítását, hosszát, szélességét. Nem mindegy továbbá az sem, hogy a hajó milyen rendeltetésű, a halászhajónak, egyéb munkahajónak más, és a túrahajónak, utasszállítónak pedig szintén másmilyen hajócsavarra van szüksége.

A tajvani tömeggyártással szemben, a fiumei hajócsavarok egyedi megrendelésre készülnek, és többek között ez a magyarázata a horvát hajógyártás csendes reneszánszának.

A kis adriai hajógyárakat összefogó CroNoMar cég csak a norvégoknak több mint 118 hajót szállított le az utóbbi évtizedeben.

Az évszázados hagyománynak, valamint a felhalmozott tudásnak és tapasztalatnak köszönhetően a horvát hajógyártás megtalálja azokat a piaci réseket, amelyek túl kicsik az ázsiai mammutcégeknek. Ráadásul a horvátok jóval olcsóbban is dolgoznak, mint a nyugatiak.

Hadihajókat is gyártanak

A spliti Brodosplit mostanában sarkköri túrahajókát gyárt, és újból megkezdte a kisebbfajta hadihajók gyártását, a fiumei Viktor Lenac hajógyár, pedig az amerikai 6. flotta hajóinak a felújítását végzi.

Ugyancsak ez a magyarázata annak, hogy a nemrégiben szintén Fiuméban nyitották meg a Lürssen Design Center Kvarnert, amelyben horvát mérnökök vesznek részt a német megajachtokat gyártó cég tervezőmunkájában.


Nem elképzelhetetlen, hogy a Propeler servisnek is csurran-csöppen majd valami, mert hajócsavarra a luxusjachtokban is szükség van, csak nem akkorára, mint a 6. flottánál.
_________________
Forrás: internet

Napi hírlevél




Lektor nélkül dolgozunk. Ha helyesírási hibát találsz, akkor jelöld ki a szót az egérrel, majd egyszerre nyomd le a következő két billentyűt: Ctrl+Enter. Köszönjük, hogy segítesz jobbá tenni a BALK-ot!



TÖRVÉNYTELEN: Az oroszok propaganda célokra használják fel a halállal fenyegetett zsoldosokat
Amióta a demokrácia és a szabadság bajnokai úgy határoztak, hogy letiltják a hozzáférést az orosz portálokhoz, mint amilyen a Szputnyik, ...
Bővebben…
VÉRBOSSZÚ: Újraéledhet a régi törzsi szokás Montenegróban a cetinjei ámokfutás után
Vuk Borilović nemrégiben tíz embert ölt meg Montenegróban, mielőtt valaki őt is lelőtte. Az egyelőre nem tisztázódott, hogy a rendőrség ...
Bővebben…
HALMAZÁLLAPOT: Amikor az élet lustán folyik, mint a méz
Kedves Feleim! Ha valaki véletlenül hiányolta volna hétfői megnyilvánulásomat: Cérnán búcsú volt, Nagyboldogasszony & stuff, így társadalmi életet voltam kénytelen ...
Bővebben…
SZÉKEK ÉS BÁZISOK: Amerikaiak képeznek ki szerb katonákat, az oroszoknak szúrja a szemét
Szerbia fokozta együttműködését a NATO-val, miután az orosz nagykövet kijelentette, hogy Moszkva "érdekeltségi listáján" szerepel egy orosz katonai bázis létrehozása ...
Bővebben…
MÁR BE IS VETETTÉK: Kulcsfontosságúak lehetnek-e az Ukrajnának most küldött amerikai rakéták?
Az Egyesült Államok a napokban erősítette meg, hogy lokátorromboló rakétákkal segíti Ukrajnát a legveszélyesebb orosz fegyverrendszerek megsemmisítésében. Erről a befolyásos ...
Bővebben…
VISSZATÉRTEK: Megérkeztek az EUFOR-misszióba az első német katonák
Augusztus 15-én a délutáni órákban több boszniai hírportálon jelent meg közlemény arról, hogy megérkeztek az országba az EUFOR Althea misszióhoz ...
Bővebben…
CSATORNA 2: Nigel Farage sokallja, hogy egy év alatt több, mint 3000 albán gyermek született Nagy-Britanniában
A Daily Mail a múlt hétvégén tovább görgette az albánveszélyt taglaló témáját, amire a Twitteren reagált Nigel Farage a brit ...
Bővebben…
ÖSSZEESKÜVÉS-ELMÉLET: Vučić az amerikai tervek "legkomolyabb végrehajtója" a régióban
A Balkán-félszigeten 2019-ben indult geopolitikai folyamatok napjainkra, úgy tűnik, hogy konkrét formát öltenek. Természetesen a Nyílt Balkán (Open Balkan) kezdeményezésről ...
Bővebben…
KORLÁTOZÁSOK KOSZOVÓBAN: 6 órát lesz áram, majd 2 órát nem
Mától ismét áramkorlátozásokat vezetnek be Koszovóban. Tavaly decemberben már voltak hasonló intézkedések. A koszovói áramszolgáltató (KEDS) bejelentése szerint 6 órán ...
Bővebben…

Helyesírási hiba jelentése

A következő értesítést küldjük a szerkesztőnek: