Connect with us

Hi, what are you looking for?

Gazdaság

CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz

hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz proprerel
Albanian hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz sqArabic hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz arArmenian hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz hyBasque hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz euBelarusian hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz beBengali hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz bnBosnian hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz bsBulgarian hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz bgCatalan hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz caChinese (Simplified) hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz zh CNChinese (Traditional) hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz zh TWCroatian hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz hrCzech hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz csDanish hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz daDutch hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz nlEnglish hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz enFinnish hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz fiFrench hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz frGerman hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz deGreek hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz elHebrew hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz iwHungarian hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz huItalian hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz itJapanese hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz jaKorean hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz koKurdish (Kurmanji) hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz kuMacedonian hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz mkNorwegian hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz noPolish hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz plPortuguese hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz ptRomanian hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz roRussian hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz ruSerbian hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz srSlovak hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz skSlovenian hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz slSpanish hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz esSwedish hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz svTurkish hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz trUkrainian hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz uk

Olvasási idő: 2 perc

Nincsen hajó csavar nélkül. Ezt jól tudják Horvátországban is, ahol hajókat és hajócsavarokat is gyártanak. Bár az okos tajvaniak ezen a téren is igyekeznek lekörözni a mezőnyt, a horvátok nem hagyják magukat.

A hagyomány

A sztori akkor kezdődött, amikor 1879-ben, Matteo Skull Fiuméban megalapította öntödéjét és kovácsműhelyét, amelyben csupán 5 évvel az angliai öntödék után megkezdte a hajócsavarok gyártását.

Az öntöde túlélt két világháborút, két államot, hogy a harmadikban államosítsák, és Rikard Benčić antifasiszta harcos neve alatt folytassa működését.

A negyedik államot, a Horvát Köztársaságot már nem élte túl, 2000-ben a “vadkeleti rablókapitalizmus” ugyanis csődbe vitte a céget.

Szerencsére az eredeti üzem épületcsoportja ipari műemlékként Fiume (Rijeka) város tulajdonában van, és ugyancsak örvendetes, hogy a humán tőke sem ment veszendőbe.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Két mérnök, Darko Štefanić és Adam Đukić a Benčić szakembereinek egy csoportjával a csőd után létrehozta a Propeler servis céget, amely erőteljes fejlődés után ma valahol ott tart, ahol a patinás cég 2000-ben abbahagyta. Másképp nézve a dolgot, húsz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy elérjenek a nullára.

A Propeler servis alaptevékenységén, a hajócsavarok javításán és optimizációján kívül, egyedi hajócsavarok tervezésével és öntésével is foglalkozik. Bár munkájukat számítógépek és egyéb céleszközök segítik, a szakértelem és a tapasztalat az, ami döntő módon befolyásolja a késztermék minőségét.

Milyen a jó hajócsavar?

A hajócsavarnál nagyon sok mindent figyelembe kell venni, kezdve attól, hogy meleg vagy hideg vízben hajtja-e majd a hajót, mert ez határozza meg, milyen ötvözetből öntik ki.

Ugyancsak számításba kell venni a hajó alakját, vízkiszorítását, hosszát, szélességét. Nem mindegy továbbá az sem, hogy a hajó milyen rendeltetésű, a halászhajónak, egyéb munkahajónak más, és a túrahajónak, utasszállítónak pedig szintén másmilyen hajócsavarra van szüksége.

A tajvani tömeggyártással szemben, a fiumei hajócsavarok egyedi megrendelésre készülnek, és többek között ez a magyarázata a horvát hajógyártás csendes reneszánszának.

A kis adriai hajógyárakat összefogó CroNoMar cég csak a norvégoknak több mint 118 hajót szállított le az utóbbi évtizedeben.

Az évszázados hagyománynak, valamint a felhalmozott tudásnak és tapasztalatnak köszönhetően a horvát hajógyártás megtalálja azokat a piaci réseket, amelyek túl kicsik az ázsiai mammutcégeknek. Ráadásul a horvátok jóval olcsóbban is dolgoznak, mint a nyugatiak.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Hadihajókat is gyártanak

A spliti Brodosplit mostanában sarkköri túrahajókát gyárt, és újból megkezdte a kisebbfajta hadihajók gyártását, a fiumei Viktor Lenac hajógyár, pedig az amerikai 6. flotta hajóinak a felújítását végzi.

Ugyancsak ez a magyarázata annak, hogy a nemrégiben szintén Fiuméban nyitották meg a Lürssen Design Center Kvarnert, amelyben horvát mérnökök vesznek részt a német megajachtokat gyártó cég tervezőmunkájában.

Nem elképzelhetetlen, hogy a Propeler servisnek is csurran-csöppen majd valami, mert hajócsavarra a luxusjachtokban is szükség van, csak nem akkorára, mint a 6. flottánál.
_________________
Forrás: internet


Iratkozz fel a napi hírlevélre!



hajó CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz balkanac nagy


Ez biztos érdekel

Gazdaság

Olvasási idő: 3 percKét felsőfokú bíróság is a fogyasztók javára döntött azokban a perekben, amelyeket a Szerbiai Villanygazdaság ellen indultak. A két bírói testület...

Bűnügy

Olvasási idő: 2 perc  Az elnök menti a menthetőt, és a nagy nyilvánosság előtt elemzi a védelmi miniszter szavait, mert így ország-világ előtt kiderülhet,...

Bűnügy

Olvasási idő: 2 perc  Szembetűnő a különböző amerikai szolgálatok és szervezetek fokozott jelenléte a Nyugat-Balkánon, különösen Szerbiában. A Wikileaks szerint az ezredforduló tájékán az...

Horvátország

Olvasási idő: 2 perc  Főként a kedvező járványügyi helyzetnek köszönhetően a horvát idegenforgalomi adatok ezekben a napokban jobbak, mint a 2019-es rekordév ugyanezen időszakában,...

Advertisement

Kövess bennünket a Facebookon!