Connect with us

Gazdaság

CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

proprerel
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 2 perc

Nincsen hajó csavar nélkül. Ezt jól tudják Horvátországban is, ahol hajókat és hajócsavarokat is gyártanak. Bár az okos tajvaniak ezen a téren is igyekeznek lekörözni a mezőnyt, a horvátok nem hagyják magukat.

A hagyomány

A sztori akkor kezdődött, amikor 1879-ben, Matteo Skull Fiuméban megalapította öntödéjét és kovácsműhelyét, amelyben csupán 5 évvel az angliai öntödék után megkezdte a hajócsavarok gyártását.

Az öntöde túlélt két világháborút, két államot, hogy a harmadikban államosítsák, és Rikard Benčić antifasiszta harcos neve alatt folytassa működését.

A negyedik államot, a Horvát Köztársaságot már nem élte túl, 2000-ben a „vadkeleti rablókapitalizmus” ugyanis csődbe vitte a céget.

Szerencsére az eredeti üzem épületcsoportja ipari műemlékként Fiume (Rijeka) város tulajdonában van, és ugyancsak örvendetes, hogy a humán tőke sem ment veszendőbe.

Két mérnök, Darko Štefanić és Adam Đukić a Benčić szakembereinek egy csoportjával a csőd után létrehozta a Propeler servis céget, amely erőteljes fejlődés után ma valahol ott tart, ahol a patinás cég 2000-ben abbahagyta. Másképp nézve a dolgot, húsz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy elérjenek a nullára.

A Propeler servis alaptevékenységén, a hajócsavarok javításán és optimizációján kívül, egyedi hajócsavarok tervezésével és öntésével is foglalkozik. Bár munkájukat számítógépek és egyéb céleszközök segítik, a szakértelem és a tapasztalat az, ami döntő módon befolyásolja a késztermék minőségét.

Milyen a jó hajócsavar?

A hajócsavarnál nagyon sok mindent figyelembe kell venni, kezdve attól, hogy meleg vagy hideg vízben hajtja-e majd a hajót, mert ez határozza meg, milyen ötvözetből öntik ki.

Ugyancsak számításba kell venni a hajó alakját, vízkiszorítását, hosszát, szélességét. Nem mindegy továbbá az sem, hogy a hajó milyen rendeltetésű, a halászhajónak, egyéb munkahajónak más, és a túrahajónak, utasszállítónak pedig szintén másmilyen hajócsavarra van szüksége.

A tajvani tömeggyártással szemben, a fiumei hajócsavarok egyedi megrendelésre készülnek, és többek között ez a magyarázata a horvát hajógyártás csendes reneszánszának.

A kis adriai hajógyárakat összefogó CroNoMar cég csak a norvégoknak több mint 118 hajót szállított le az utóbbi évtizedeben.

Az évszázados hagyománynak, valamint a felhalmozott tudásnak és tapasztalatnak köszönhetően a horvát hajógyártás megtalálja azokat a piaci réseket, amelyek túl kicsik az ázsiai mammutcégeknek. Ráadásul a horvátok jóval olcsóbban is dolgoznak, mint a nyugatiak.

Hadihajókat is gyártanak

A spliti Brodosplit mostanában sarkköri túrahajókát gyárt, és újból megkezdte a kisebbfajta hadihajók gyártását, a fiumei Viktor Lenac hajógyár, pedig az amerikai 6. flotta hajóinak a felújítását végzi.

Ugyancsak ez a magyarázata annak, hogy a nemrégiben szintén Fiuméban nyitották meg a Lürssen Design Center Kvarnert, amelyben horvát mérnökök vesznek részt a megajachtokat gyártó cég tervezőmunkájában.

Nem elképzelhetetlen, hogy a Propeler servisnek is csurran-csöppen majd valami, mert hajócsavarra a luxusjachtokban is szükség van, csak nem akkorára, mint a 6. flottánál.
_________________
Forrás: internet

Gazdaság

DOBOZOLNAK: Csomagot hozott a posta, avagy a villámgyors növekedés titka

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

pipi 1024x710 1
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 2 perc

Az egyébként is robbanásszerűen növekvő e-commerce, azaz internetes kereskedelem, a koronavírus járvány közepette csúcsra pörgött. Az új aranyláz esetében megismétlődnek a régi történetek: nem az gazdagodott meg legjobban, aki aranyat talált, hanem az aki a bányászoknak a felszerelést, élelmet biztosította. Meg persze, a whiskyt, és a jobb sorsra érdemes, ősi mesterséget űző hölgyeket, de ez más lapra tartozik.

Szemesnek áll a dobozolás

A zágrábi székhelyű Modepack cég egyike a sikertörténet nagy nyerteseinek, öt éves fennállása alatt sikerült 32 ország piacán megvetni a lábát, partnerei között olyan óriások is vannak, mint az Amazon, H&M, Vans, Adidas, DHL, DPD, Loomis és az antwerpeni gyémánttőzsde (Antwerpen World Diamond Centre).

A Modepack egyike a világ vezető cégeinek a logisztikai szállításhoz szükséges minőségi csomagolóanyagok gyártása terén, s a hangsúlyt az e-kereskedelemre és futárkézbesítésekre, valamint a pénz és értéktárgyak szállításánál nélkülözhetetlen dobozokra fekteti.

Jure Širić a cég igazgató-tulajdonosa a Poslovni dnevniknek (Üzleti napilap) adott interjújában elmondta, hogy a céget 5 évvel ezelőtt azzal a megfontolással alapította, hogy az e-kereskedelem belátható időn belül mindennapi dolog lesz, ám erre sokkal előbb sor került, mint bárki gondolta volna.

Širić egyébként a vállalkozók második nemzedékébe tartozik, családja a -hercegovinai Weltplast reciklálással és csomagolóanyag-gyártással foglalkozó cég tulajdonosa, és mielőtt saját vállalkozásba kezdett volna, a cég európai piacokkal foglalkozó eladási osztályát vezette.

– Valami újat szerettem volna megpróbálni és minden arra utal, hogy igazam volt

DOBOZOLNAK: A postás csomagot hozott, avagy a villámgyors növekedés titka

– állapította meg Širić, és hozzátette, hogy a koronavírus-járvány, amely lebénította a gazdaság egy részét, cégének nem várt, robbanásszerű fejlődést hozott. Az üzlet látványos növekedése folytán a Modepack már 2020-ban a kapacitások megduplázása mellett döntött.

Októberben kezdődik a cég új Velika Gorica-i gyárának építése, egyik fontosabb üzletfele, a Horvát Posta csomagelosztó rendszerének közvetlen közelében. A projekt mintegy 50 millió kunába kerül (kicsit kevesebb mint 7 millió euró), és ebből 1 millió euró az EU-s alapokból származik.

Az új üzemben eleinte három gyártósor üzemel, de a végső kapacitása 14 gyártósor, amelyeket fokozatosan építenek a kereslet növekedésével összhangban.

A jelek szerint keresletben nem lesz hiány. 2020-ban a cég bevétele 50 millió kuna (kb. 7 millió euró) volt, azaz 60%-kal nagyobb mint 2019-ben, míg idén további 20 százalékos növekedést várnak, közel 8 millió eurós bevétellel.

Az új üzem befejezése után a bevétel várhatóan eléri a 20 millió eurót.

Az e-kereskedelem 200 százalékkal nőtt

– Az e-kereskedelem világszerte villámgyorsan növekedett, már a koronavírus járvány előtt is

– mondta Širić, s hozzátette, hogy a növekedés 2019-ben 21 százalékot tett ki világszinten.

A tavalyi adatok azt mutatják, hogy a fejlett e-kereskedelemmel rendelkező országok erőteljes fejlődést produkáltak, ám ez százalékosan nem volt annyira látványos, mint a felfutó/fejlődő országokban tapasztalható. Horvátországban például a növekvés 200 százalék volt.

Širić a továbbiakban elmondta, hogy a rendelkezésre álló adatok szerint az e-kereskedelem az EU szintjén tavaly 31 százalékkal volt nagyobb, mint egy évvel korábban.

A zágrábi cég a legkisebb a kontinens négy e-kereskedelemre specializált csomagolóanyag-gyártó cégének, és ugyanúgy csúcstechnológiával rendelkezik, mint a többiek.

Ennek tükrében nem meglepő, hogy évi 200 millió darabos termelésének 92%-át exportálja.

Miután a Modepacknál a bérek jelentősen meghaladják a horvát átlagot, nincs gondjuk a munkaerővel. A tulajdonos elmondása szerint tavaly 2539 jelentkező volt a 12 meghirdetett új állásra.

Az olvasás folytatása



Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


A szerző cikkei

Líra-könyvek

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Utazás

Letöltések

Google-hirdetés

Tíz nap legjava