Gazdaság
CSENDES RENESZÁNSZ: A hajócsavarnak nem mindegy, hogy milyen meleg a víz

Nincsen hajó csavar nélkül. Ezt jól tudják Horvátországban is, ahol hajókat és hajócsavarokat is gyártanak. Bár az okos tajvaniak ezen a téren is igyekeznek lekörözni a mezőnyt, a horvátok nem hagyják magukat.
A hagyomány
A sztori akkor kezdődött, amikor 1879-ben, Matteo Skull Fiuméban megalapította öntödéjét és kovácsműhelyét, amelyben csupán 5 évvel az angliai öntödék után megkezdte a hajócsavarok gyártását.
Az öntöde túlélt két világháborút, két államot, hogy a harmadikban államosítsák, és Rikard Benčić antifasiszta harcos neve alatt folytassa működését.
A negyedik államot, a Horvát Köztársaságot már nem élte túl, 2000-ben a „vadkeleti rablókapitalizmus” ugyanis csődbe vitte a céget.
Szerencsére az eredeti üzem épületcsoportja ipari műemlékként Fiume (Rijeka) város tulajdonában van, és ugyancsak örvendetes, hogy a humán tőke sem ment veszendőbe.
Két mérnök, Darko Štefanić és Adam Đukić a Benčić szakembereinek egy csoportjával a csőd után létrehozta a Propeler servis céget, amely erőteljes fejlődés után ma valahol ott tart, ahol a patinás cég 2000-ben abbahagyta. Másképp nézve a dolgot, húsz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy elérjenek a nullára.
A Propeler servis alaptevékenységén, a hajócsavarok javításán és optimizációján kívül, egyedi hajócsavarok tervezésével és öntésével is foglalkozik. Bár munkájukat számítógépek és egyéb céleszközök segítik, a szakértelem és a tapasztalat az, ami döntő módon befolyásolja a késztermék minőségét.
Milyen a jó hajócsavar?
A hajócsavarnál nagyon sok mindent figyelembe kell venni, kezdve attól, hogy meleg vagy hideg vízben hajtja-e majd a hajót, mert ez határozza meg, milyen ötvözetből öntik ki.
Ugyancsak számításba kell venni a hajó alakját, vízkiszorítását, hosszát, szélességét. Nem mindegy továbbá az sem, hogy a hajó milyen rendeltetésű, a halászhajónak, egyéb munkahajónak más, és a túrahajónak, utasszállítónak pedig szintén másmilyen hajócsavarra van szüksége.
A tajvani tömeggyártással szemben, a fiumei hajócsavarok egyedi megrendelésre készülnek, és többek között ez a magyarázata a horvát hajógyártás csendes reneszánszának.
A kis adriai hajógyárakat összefogó CroNoMar cég csak a norvégoknak több mint 118 hajót szállított le az utóbbi évtizedeben.
Az évszázados hagyománynak, valamint a felhalmozott tudásnak és tapasztalatnak köszönhetően a horvát hajógyártás megtalálja azokat a piaci réseket, amelyek túl kicsik az ázsiai mammutcégeknek. Ráadásul a horvátok jóval olcsóbban is dolgoznak, mint a nyugatiak.
Hadihajókat is gyártanak
A spliti Brodosplit mostanában sarkköri túrahajókát gyárt, és újból megkezdte a kisebbfajta hadihajók gyártását, a fiumei Viktor Lenac hajógyár, pedig az amerikai 6. flotta hajóinak a felújítását végzi.
Ugyancsak ez a magyarázata annak, hogy a nemrégiben szintén Fiuméban nyitották meg a Lürssen Design Center Kvarnert, amelyben horvát mérnökök vesznek részt a német megajachtokat gyártó cég tervezőmunkájában.
Nem elképzelhetetlen, hogy a Propeler servisnek is csurran-csöppen majd valami, mert hajócsavarra a luxusjachtokban is szükség van, csak nem akkorára, mint a 6. flottánál.
_________________
Forrás: internet

Gazdaság
DOBOZOLNAK: Csomagot hozott a posta, avagy a villámgyors növekedés titka

Az egyébként is robbanásszerűen növekvő e-commerce, azaz internetes kereskedelem, a koronavírus járvány közepette csúcsra pörgött. Az új aranyláz esetében megismétlődnek a régi történetek: nem az gazdagodott meg legjobban, aki aranyat talált, hanem az aki a bányászoknak a felszerelést, élelmet biztosította. Meg persze, a whiskyt, és a jobb sorsra érdemes, ősi mesterséget űző hölgyeket, de ez más lapra tartozik.
Szemesnek áll a dobozolás
A zágrábi székhelyű Modepack cég egyike a sikertörténet nagy nyerteseinek, öt éves fennállása alatt sikerült 32 ország piacán megvetni a lábát, partnerei között olyan óriások is vannak, mint az Amazon, H&M, Vans, Adidas, DHL, DPD, Loomis és az antwerpeni gyémánttőzsde (Antwerpen World Diamond Centre).
A Modepack egyike a világ vezető cégeinek a logisztikai szállításhoz szükséges minőségi csomagolóanyagok gyártása terén, s a hangsúlyt az e-kereskedelemre és futárkézbesítésekre, valamint a pénz és értéktárgyak szállításánál nélkülözhetetlen dobozokra fekteti.
Jure Širić a cég igazgató-tulajdonosa a Poslovni dnevniknek (Üzleti napilap) adott interjújában elmondta, hogy a céget 5 évvel ezelőtt azzal a megfontolással alapította, hogy az e-kereskedelem belátható időn belül mindennapi dolog lesz, ám erre sokkal előbb sor került, mint bárki gondolta volna.
Širić egyébként a vállalkozók második nemzedékébe tartozik, családja a bosznia-hercegovinai Weltplast reciklálással és csomagolóanyag-gyártással foglalkozó cég tulajdonosa, és mielőtt saját vállalkozásba kezdett volna, a cég európai piacokkal foglalkozó eladási osztályát vezette.
– Valami újat szerettem volna megpróbálni és minden arra utal, hogy igazam volt
– állapította meg Širić, és hozzátette, hogy a koronavírus-járvány, amely lebénította a gazdaság egy részét, cégének nem várt, robbanásszerű fejlődést hozott. Az üzlet látványos növekedése folytán a Modepack már 2020-ban a kapacitások megduplázása mellett döntött.
Októberben kezdődik a cég új Velika Gorica-i gyárának építése, egyik fontosabb üzletfele, a Horvát Posta csomagelosztó rendszerének közvetlen közelében. A projekt mintegy 50 millió kunába kerül (kicsit kevesebb mint 7 millió euró), és ebből 1 millió euró az EU-s alapokból származik.
Az új üzemben eleinte három gyártósor üzemel, de a végső kapacitása 14 gyártósor, amelyeket fokozatosan építenek a kereslet növekedésével összhangban.
A jelek szerint keresletben nem lesz hiány. 2020-ban a cég bevétele 50 millió kuna (kb. 7 millió euró) volt, azaz 60%-kal nagyobb mint 2019-ben, míg idén további 20 százalékos növekedést várnak, közel 8 millió eurós bevétellel.
Az új üzem befejezése után a bevétel várhatóan eléri a 20 millió eurót.
Az e-kereskedelem 200 százalékkal nőtt
– Az e-kereskedelem világszerte villámgyorsan növekedett, már a koronavírus járvány előtt is
– mondta Širić, s hozzátette, hogy a növekedés 2019-ben 21 százalékot tett ki világszinten.
A tavalyi adatok azt mutatják, hogy a fejlett e-kereskedelemmel rendelkező országok erőteljes fejlődést produkáltak, ám ez százalékosan nem volt annyira látványos, mint a felfutó/fejlődő országokban tapasztalható. Horvátországban például a növekvés 200 százalék volt.
Širić a továbbiakban elmondta, hogy a rendelkezésre álló adatok szerint az e-kereskedelem az EU szintjén tavaly 31 százalékkal volt nagyobb, mint egy évvel korábban.
A zágrábi cég a legkisebb a kontinens négy e-kereskedelemre specializált csomagolóanyag-gyártó cégének, és ugyanúgy csúcstechnológiával rendelkezik, mint a többiek.
Ennek tükrében nem meglepő, hogy évi 200 millió darabos termelésének 92%-át exportálja.
Miután a Modepacknál a bérek jelentősen meghaladják a horvát átlagot, nincs gondjuk a munkaerővel. A tulajdonos elmondása szerint tavaly 2539 jelentkező volt a 12 meghirdetett új állásra.
-
Koszovó5 nap telt el azóta
KOSZOVÓI ELNÖK: Szerbiának nincs helye az európai nemzetek között, plusz 1 kecske
-
Szerb Köztársaság2 nap telt el azóta
Dodik Moszkvába utazgat, mégis kap pénzt az Európai Uniótól
-
Szlovákia5 nap telt el azóta
GLOBSEC 2023: Szlovák biztonságpolitikai fesztivál, amelyre az egész világ odafigyelt
-
English1 nap telt el azóta
Dodik travels to Moscow, yet receives money from the European Union