Egyház
GRAFFITI: Szerbiában az állam és az egyház ugyanúgy összefonódik, mint a középkorban?

Hasonló helyi hősök hiányában Magyarországon, és több más országban is Maradonáról emlékeztek meg egy-egy graffitivel, Szerbiában viszont a szintén nemrég elhunyt Irinej pátriárkának állítottak emléket az “utcai festőművészet” eszközeivel. Pár nappal halála után egy őt ábrázoló graffiti jelent meg Szabadka központjában, ami megosztotta a helyi közvéleményt. Időközben az is kiderült, hogy a graffiti megfestését a szabadkai önkormányzata finanszírozta, írja a VOICE, azaz a Vajdasági Kutató és Elemző Központ.
Műemlék és emlékmű
Az 1935-ben épült ház eddig csak műemlék volt, most már viszont emlékmű is lett, amivel a “hálás utókor” adózik a szerb ortodox egyház nemrég távozott vezetőjének.
A szakmai közvélemény egy része szerint “példátlan és problematikus”, hogy a festmény a kiválasztott épület falára került.
Úgy vélik, hogy a pátriárka arcképét egy omladozó falfelületre festették, létrehozása pedig “kerülőúton történt”, ezért a szóban forgó graffiti a “politikai önkény” szimbólumának tekinthető.
Losonc T. Dániel építészmérnök szerint a tiszteletadásnak több más módja is lehetett volna: például utcát lehetett volna elnevezni a pátriárkáról, vagy emléktáblát, esetleg szobrot is lehetett volna neki állítani.
Aleksandra Davidov Temerinski művészettörténész azt mondta a VOICE-nak, hogy ez egy “primitív gesztus”, ami azt példázza, hogy az állam és az egyház összefonódik, ugyanúgy, mint a középkorban.[quads id=2]
Szerinte, a Szerb Pravoszláv Egyház tulajdonában lévő épületek megfelelőbbek lettek volna a festmény megalkotására, ráadásul a szóban forgó épület lakóinak véleményét sem kérték ki.
Mesterkélt hangulatkeltés(?)
Fjodor Petrov, a Szabadkai Műemlékvédelmi Intézet titkára közölte, hogy ők engedélyezték a nagyméretű graffiti megfestését, miután az semmilyen előírásba nem ütközött.
A projektet finanszírozó szabadkai városi vezetés úgy vélte, hogy a graffiti helyének megválasztása kifejezi a szerb egyházfő iránti tiszteletet, a szóban forgó épületben nem esett kár, értéke pedig nem csökkent, hanem inkább növekedett.
Az indoklás szerint a nemrég elhunyt egyházfő személye iránti tiszteletet egész Szerbiában érzékelhető, Szabadkán pedig, ahol tisztelik a különbözőségeket, nincs helye mesterkélt hangulatkeltésnek.
Aligha lehet azonban szó nélkül elmenni amellett, hogy a graffitinek nem csak kegyeleti, hanem politikai értéke, illetve üzenete is van, ami szerbeknek és nem szerbeknek egyaránt szól.

Egyház
Miért van szakálluk az ortodox papoknak?

Néha divat a szakáll, néha meg nem divat, az ortodox papok azonban nem követik a divat változásait, ők mindig viselnek “arcszőrzetet”. Ez vonatkozik a szerb ortodox egyház papjaira és szerzeteseire is, ám esetükben sem hóbortól van szó, hanem évszázados hagyományról, amelyet a mai napig nem szegnek meg. A papi szakállviselés hagyományát a szerb egyházi források egészen a Bibliára, és abban is az Ószövetségre vezetik vissza.
Mózes harmadik könyve
A római katolikus papok szinte soha nem viselnek szakállt, amely viszont a keleti egyházai személyek védjegyének számít, olyan “brandnek” amiről nem mondanak le.
Az ortodox egyházak papjai és szerzetesei által viselt “szőrzet” egyházi identitásuk elválaszthatatlan része, amelynek hosszú hagyománya van, a magyarázatát pedig Mózes harmadik könyvében, a Leviticusban találjuk meg, legalábbis a szerb egyházi hagyomány szerint, ha segítségül hívjuk a Zsoltárok könyvét is.
A szerb Biblia-magyarázatok szerint az Úr „személyes” szerepet vállalt az ószövetségi gyülekezet hajlékának felállításában, és megparancsolta Mózesnek, hogy kenje fel az egyház papjának a testvérét, amivel megalapozta a maga egyházát.
– írja egy szerb Biblia-magyarázat, amely megjegyzi, hogy az Újszövetségi Egyház “még mindig emlékszik ezekre a bibliai szavakra”.

Pravoszláv egyház a volt Jugoszláviában, akkor is szakállt viseltek (Forrás: Novi Plamen)
A felavatási/felkenési ceremóniát a Mózes harmadik könyvének harmadik fejezete részletesen leírja, csakhogy az nem tartalmazza, hogy a véres-olajos felkenetés során a mirhaolaj Áronnak a szakállára folyt volna, és igazából erre utalás sem történik.
Ez tehát magyarázatnak kevés ahhoz, hogy az ortodox papok miért viselnek arcszőrzetet.
A Zsoltárok könyve
Viszont azt sem mondhatjuk, hogy a téves az állítás, amely szerint a papi szakállviselést az ortodox egyház a Bibliára vezeti vissza, annyi korrekcióra azonban szükség van, hogy amit keresünk, az nem Mózes harmadik könyvében, hanem a Zsoltárok könyvében található.
Zsoltárok könyve
Az egyetértésről
133 Ének fölmenetelkor. Dávidtól.
Íme, mily jó és mily gyönyörűséges,
amikor a testvérek egységben együtt laknak!
2 Olyan, mint a drága olaj a fejen,
amely aláfolyik a szakállon,
Áron szakállán, és lefolyik köntöse peremére;
3 olyan, mint a Hermón harmatja,
amely leszáll a Sion hegyére.
Csak oda küld áldást az Úr és életet örökre!
Az itt elmondottak alapján magát az ószövetségi egyházalapítást valóban Mózes harmadik könyve írja le, viszont az arcszőrzetre lecsorgó olajra a Zsoltárok könyvének 133-dik éneke utal, amely “Az egyetértésről” címet viseli.
Az általunk használt szerb Biblia-magyarázat szerint a papság léte erősen összefügg a szakállal, főleg, ha ehhez hozzávesszük, hogy ez a szörzet a férfi dísze, a mindennapos borotválkozás pedig valójában a férfi szégyene.
Természetesen erre is van bibliai magyarázat, ami már valóban Mózes harmadik könyvére vezethető vissza.
– olvasható Mózes harmadik könyve 19 fejezetének 27-dik bekezdésében.
A szerb ortodox egyház szerint ezt a szokást/törvényt az is indokolja, hogy “a Messiásnak is szakálla volt”, ezért minden papnak szakállat kell viselnie, “művészi” borotválkozás nélkül.
A magyarázat szerint a “modernizmus erős befolyása alatt” egyes egyházak ma már megtűrik soraikban azokat a papokat, akik ha nem hordanak szakállt, de ez nyilván nem vonatkozik a szerb ortodoxra.
Egyház
SZERB KARÁCSONY: A szerb pátriárka most már bemehet Koszovóba

Szerbiai médiajelentések szerint Albin Kurti koszovói (albán) miniszterelnök a szerb karácsony előestéjén engedélyezte, hogy a szerb pátriárka felkeresse Koszovót, ahonnan az ottani hatóságok korábban kitiltották, majd meghiúsították a belépését. A pristinai vezetés döntése nagy felháborodást váltott ki Szerbiában, de felemelte ellene a szavát az Egyesült Államok belgrádi nagykövete is.
A pátriárka most már mehet
A Tanjug szerb állami hírügynökség beszámolója szerint a koszovói kormányzat, amelyet Szerbiában csak ideiglenes pristinai intézményrendszernek neveznek, engedélyezte Porfirije szerb pátriárkának, hogy felkeresse Koszovót (szerb szóhasználat szerint Koszovó és Metóhiát).
Ezt a pristinai kormány tette közzé, miután az ügyben állítólag közbenjárt Albin Kurti koszovói miniszterelnöknél Nenad Rašić koszovói visszatelepedési és közösségügyi miniszter, akit Kurti a belgrádi kormány felháborodására (és bosszantására) azt követően emelt be a kormányba, hogy a szerbek a múlt év végén kivonultak a koszovói intézményrendszerből.
Hírfolyamok
A pátriárka hivatala ezt követően közölte, hogy a szerb egyházi vezető programjával és küldetésével összhangban utazik Koszovóba, és a látogatás “nem kötődik semmilyen politikai kontextushoz vagy a politikai élet egyetlen szereplőjéhez sem”.
A mostani egyházi bejelentés szerint Porfirije karácsony napján megtartja az éjféli liturgiát Belgrádban, a vračari Szent Száva templomban, így egyelőre nem tudni, hogy mikor látogat Koszovóba.

Porfirije szerb pátriárka (Forrás: Szerb Ortodox Egyház, SPC)
Porfirijet a koszovói hatóságok korábban december 25-én tiltották ki, amit hivatala szerint Porfirije megdöbbenéssel fogadott, és egyúttal amiatt méltatlankodott amiatt, hogy “Krisztus születésének nagy ünnepe előtt” nem léphet be Koszovóba, és így nem keresheti fel a peći (Paja/Pejë) szerb patriarchátust, amelynek az apátja.
Egy nappal később a szerb egyházfő a tiltás ellenére a merdarei átkelőnél kísérletet tett a belépésre, ám a koszovói határőrök több, mint félórás várakoztatást követően visszafordították: ezt követően szerb tarackok indultak a koszovói határ felé, amit Belgrádban azzal indokoltak, hogy az előző este lövöldözés tört ki a koszovói szerb területeken lévő Zubin Potok térségében.
Nem keressük a közvetlen összefüggéseket az itt említett események között, azt viszont megjegyezzük, hogy ilyen feszült körülmények között minden mindennel összefügg.
A mostani “pristinai engedékenységet” viszont érdemes abban a kontextusban vizsgálni, hogy a kitiltást követően megszólalt Christopher Hill, az Egyesült Államok belgrádi nagykövete is, aki jelezte, hogy Washington sem helyesli a pristinai lépést, és reméli, hogy ilyen helyzetek a jövőben nem fordulnak elő.
A nagykövet a vallásszabadság szempontjából alapvetőnek nevezte, hogy a koszovói szerb közösség találkozhasson a pátriárkával.
A pátriárka karácsonyi üzenete

A szerb pátriárka karácsonyi üzenetet küldött (Forrás: SPC)
Porfirije közben karácsonyi üzenetet adott ki, amelyben felszólított “minden illetékes szereplőt”, hogy “biztosítsa a koszovói és metóhiai szerbek egyetemes emberi jogait és szabadságjogait, ahogyan az az albánoknak és a világban mindenki másnak megadatott”.
Az egyházfő kiemelte, hogy a múlt év közepe óta a szerbek számára “ígéret földjének” tekintett hazában az ősrégi szomszéd “ultimátumokat bocsát ki, provokál, terrort hajt végre, és folyamatosan üldöztetéssel és kegyetlenséggel fenyegeti a megmaradt, védtelen szerbeket”.
Szerinte mindezt bizonyos erős államok “baljós hallgatása kíséri”, vagyis mindez a meg nem nevezett országok hallgatólagos támogatásával történik.
– fogalmazott a szerb vallási vezető, aki imádkozni kíván azért, hogy a szeretet, megértés és minden elmét felülmúló karácsonyi jóakarat, valamint a béke uralkodjon el a szerb hívekben, és mindenki másban, akivel megosztják a teret és az időt, akárcsak a világ minden népében.
A szerb pátriárka ezzel kapcsolatban kitért a “testvérgyilkos ukrán-orosz háborúra” is, amelyet két azonos hitben élő nép vív.
– mondta a szerb egyházfő, aki nem nevezete néven a “különböző szereplőket”, és úgy vélte, hogy szörnyűek a “naponta kívülről táplált” ukrán-orosz testvérgyilkos konfliktus következményei, ami miatt a háború kiterjedése minden eddiginél jobban fenyegeti a világot.
Kapcsolódó cikk
SZERB KARÁCSONY: A hagyományok nagy része a kereszténység előtti időkre nyúlik vissza
Porfirije rámutatott arra is, hogy a testvérgyilkos és pusztító háborúk, amelyek továbbra is halálos áldozatokat követelnek az egész földkerekségen, azt mutatják, hogy az igazi béke nem egyszerűen a fegyveres konfliktusok hiánya, hanem az önfeláldozás eredménye.
A pátriárka azzal zárta karácsonyi üzenetét, amellyel a 2023-as újesztendőt is köszöntötte, hogy minden jót és örömet kívánt az ilyenkor szokásos szerb üdvözlettel, miszerint “Mir Božji – Hristos se rodi!”, vagyis “Isten békéje (legyen veletek) – Krisztus megszületett!”
Egyház
ELMARADT: Nem volt szervezett újév, csak az afgánok ünnepeltek Szabadkán

A koronavírus-járvány miatt Szabadkán nem volt össznépi szilveszterezés, és a néhány nap múlva sorra kerülő ortodox karácsonyt sem ünneplik meg a város főterén.
Az ünnepségekre szánt 3 millió dinárt jótékonysági célokra fordítják, például a spinális izomatrófiában (SMA) szenvedő Gajódi Olivér gyógykezelésének támogatására, ami a rengeteg adakozásnak köszönhetően lehetővé vált, miután összejött a szükséges 2 millió euró.
Emiatt tehát újévkor nemigen volt élet Szabadka központjában, ahol csak kiskorúak petárdáztak a városháza tövében, és migránsok lézengtek a Népszínház előtti téren. Ők viszont legalább hangosak voltak.
Elmarad a szerb karácsony megünneplése is a város főterén.
A Szent Száva Szerb Kulturális Központ nem szervezi meg szenteste a hagyományos tűzgyújtást és az ehhez tartozó többi ünnepséget, például a szokásos favágást.
A Julianus-naptár szerint az ortodox karácsony január 6-ára esik, idei megünneplése azonban áttevődik az internetes térbe.
Így szerdán reggel a 2014-es ünnepi favágásról készített felvételeket vetítik le egy online program keretében, és szintén az interneten keresztül hangzanak el majd a karácsonyi üzenetek is.
Ezért könnyen előfordulhat, hogy aznap este ismét csak migránsokat lehet látni Szabadka főterén.
-
Horvátország6 nap telt el azóta
FAJFERICA: Zöld erdőben, zöld mezőben egy fekete disznó
-
B A Balkanac7 nap telt el azóta
Változó érzelmek: Kijevnek már nem kell Ljubljana, kitöri a Fras
-
Szerbia6 nap telt el azóta
Őrizetbe vettek egy szerb férfit, mert 3 ezer euróért eladta a kiskorú lányát
-
Horvátország3 nap telt el azóta
GYÓGYSZERHIÁNY: Nincs Ozempic Horvátországban, mert mindenki slank akar lenni