Connect with us

Bosznia

HELYSZÍNI TUDÓSÍTÁS: A migránsok a horvát rendőrök brutalitása miatt fordulnak ismét Magyarország felé(?)

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

marokkoi migransok
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 4 perc

A horvát-boszniai határ közelében lévő Velika Kladušában továbbra is sok a migráns, folyamatosan érkeznek Szerbia és Montenegró felől. Az év eleje óta – vagyis egy hónap alatt – hivatalosan 1800 új migráns érte el az Una- Sana kantont. Jelenleg körülbelül 3600 migráns van a kanton területén lévő befogadó központokban, de ennek duplája, vagy triplája tartózkodik az elhagyatott házakban Velika Kladušában, Bihácsban, Bužimban és Cazinban. Tovább menni nem tudnak, mert a horvát rendőrök visszapattintják őket Boszniába. A horvát rendőrök brutalitásáról szóló hírek szállóigaként terjednek a migránsok között, azok is beszélnek róla, akik megtapasztalták, és azok is, akiknek még nem volt részük a szívélyesnek nem mondható fogadtatásban. Egyszóval: a migránsok félnek a horvát rendőröktől.

A bosnyák határ

A Velika Kladuša közelében lévő maljevaci átkelőnél az ügyeletes bosnyák rendőr megkérdezte, hogy hova megyek, mit akarok és meddig maradok.

Mondtam hogy újságíró vagyok, és hogy csak két napig maradok Kladušában. Azt nem tudta értelmezni, hogy a saját portálomnak dolgozom, ezért inkább arra tért ki, hogy mi a kötelességem.

Felhívta a figyelmemet arra, hogy ha két napnál tovább maradnék Bosznia- Hercegovinában, akkor ezt jeleznem kell az illetékes hatóságoknál.

Közöltem vele, hogy a szálloda úgyis lejelent, de megfordult a fejemben a kérdés, hogy ezt a szabályt minden külföldi esetében alkalmazzák-e?

De jobb a békesség, inkább nem tettem fel a kérdést, hátha még rossz néven veszi, és akkor lőttek a riportnak, pedig arra igencsak kíváncsi voltam, hogy a magyar-szerb határon történtek híre eljutott-e Boszniába is.

A magyar löttygyár

Boszniába érve megálltan az egyik benzinkútnál, hogy vegyek bosnyák kártyát a telefonomba. Erre azért van szükség, hogy legyen helyi internetem, és tudjam a GPS-t használni.

Volt is kártya, és a kiszolgáló hölgyek segítségével bele is került a telefonba.

Amíg ezzel bajlódtunk, néhány migráns bejött-kiment, nézelődtek, és vettek ezt-azt. Az egyik egy Hellt vásárolt egy konvertibilis márkáért.

Pontosan tudta, hogy mennyibe kerül, kérdezés nélkül letette a fémpénzt a pénztárnál.

Bizonyára nem először vett ilyen “gyorsítót”. A hazájától távolszakadt migráns így támogatja a magyar ipart, illetve a magyar löttygyárat.

Tehát jól megy a Hell a boszniai migránspokolban is.

Csömör vagy szegregáció?

Már sötétedett, amikor kimentem a kladušai buszállomásra, ahol általában sok migráns van. Most jóval több volt, mint amikor legutóbb ott jártam.

A buszállomáson 20-30-fős migránscsoport verődött össze, de a környező utcákban is nagy volt a mozgás.

A közeli kávézóban megtudtam, hogy az utóbbi időben nagyon sok migráns érkezik Marokkóból és Algériából, az utóbbiak a veszélyesek, szinte mindegyiknél van kés.

A kávézókba azonban nem mennek be a migránsok, vagyis inkább azt mondhatnánk, hogy nem engedik be őket, még akkor sem, ha van pénzük.
sedmica

A Sedmica “gyorsétterem a buszállomás közelében

Ha egy migráns bemegy egy kávézóba vagy étterembe, azt a helyet a továbbiakban a “hazai vendégek” biztosan elkerülik, ezért Kladušában kevesen vállalják fel, hogy kiszolgálják a migránsokat.

A kivételek

A buszállomás közelében lévő Hetes (Sedmica) hamburgerező azonban dugig volt migránsokkal. Este hat óra körül 10-12 migráns szorongott a legfeljebb 3X6 méter alapterülető “gyorsétteremben”.

Ezen a területen elfér az étterem, a konyha és a kiszolgáló pult is. Plusz az egy tucat migráns.

baddem etterem kisebb

A Baddem Étterem, amely a legnagyobb migránstanya Velika Kladušában

Két utcával feljebb van a Baddem Étterem, amely körülbelül ötször akkora, mint a migráns-hamburgerező. A migránsok száma is körülbelül ötször annyi.

Este hat körül ez a vendéglő is telis-tele volt migránsokkal, előtte pedig vagy még félszáz ember ácsorgott. Velika Kladušában körülbelül tíz fok volt aznap este, ezért ebben nincs semmi meglepő.

Ez a városnak az a része, amely közel esik a horvát határhoz. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a Kladušának alig van olyan része, amely több mint egy tehénbőgésre lenne Horvátországtól.

A Baddem másnap

Másnap délelőtt visszamentem a Baddem Étteremhez. Mintha a megvilágításon kívül semmi sem változott volna. A Hold helyett a Nap díszlett az égen, de a migránsok száma szinte ugyanaz volt.

A Baddem előtt most is tucatjával lézengtek a migránsok, egy kisebb csoporttal szóba is elegyedtem.

Mindannyian Marokkóból érkeztek, de nem egyszerre. Egyikük Törökország, Görögország, Macedónia, Koszovó és Szerbia érintésével jött Boszniába, a többiek Montenegrón keresztül. Elmondásuk szerint mindannyian Olaszországba tartanak.

Ali, Allal, Haszan és Muhab a Baddem Étteremnél találkozott a többi migránssal, hogy megbeszéljék a további stratégiát, ha van ilyen.

Ali már kétszer járt Horvátországban, ahonnan elmondása szerint a horvát rendőrök gorombán tessékelték vissza Boszniába.

A horvát rendőrök brutalitásáról szóló hírek “messengeri gyorsasággal” terjednek a migránsok között, azok is beszélnek róla, akik megtapasztalták, és azok is, akiknek még nem volt részük ilyen fogadtatásban.

Egyszóval: a migránsok félnek a horvát rendőröktől.

A halál útja

Amíg Ali beszélt, addig Allal a Google-fordítóval bajlódott. Arabul gépelte be a mondandóját, majd megmutatta az eredményt, amit angolul dobott ki a gép.

Ő is azt állítja, hogy Horvátország bántalmazza a migránsokat és mindent ellop tőlük. Nyilván a horvát rendőrökről van szó, de a lényeget értjük, hála neked Google-fordító!

Allal szerint ez a halál útja.

arab forditas vilagos

A marokkói migráns fáradtnak érzi magát, és sajnálja, hogy elindult. Ha lehet így értelmezni a “regretful” kifejezést, ami ki tudja, hogy arab eredtiben mi volt.

A magyar-szerb határon történtek híre eljutott hozzájuk is, és arról is tudnak, hogy Románia felől nincs kerítés.

Ezért az a tervük, hogy Szerbián és Románián keresztül, a kerítés megkerülésével jutnak be Magyarországra.

Nem elképzelhetetlen, hogy most ez az “alternatív” útvonal lesz a sláger a migránsok által használt kommunikációs csatornákon.

Címlapfotó: Marokkói migráns a BALK-sajtókártyájával a kladušai Baddem Étterem előtt




Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Európai Unió

Az Európai Unió tényleg komolyan gondolja a 2030-as bővítést?

Közzététel:

a megjelenés dátuma

bővítés
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 7 perc

Charles Michel, az Európai Tanács elnöke újraizesített rágócsontként dobta be a résztvevők közé nemrégiben Bledben, hogy az Európai Uniónak 2030-ig fel kell készülnie a további bővítésre, amivel az új tagországok felvétele ismét a brüsszeli politikai menetrend egyik kiemelt témája lesz. Természetesen csak akkor, hogy ha ezt bárki is komolyan veszi, mert hogy most a Nyugat-Balkánnak csúfolt térségben minden és bármi közelebbnek tűnik, mint a bővítés, illetve az uniós csatlakozás.

Hogyan került elő a bővítés?

Az Európai Unió sosem szeretett időpontot említeni, amikor a nyugat-balkáni bővítésről volt szó. A brüsszeli illetékesek inkább olyan üres frázisokat pufogtattak, mint például az “érdemeken alapuló integráció”, vagy mint “az uniós elvárások teljesítése”, ez az utóbbi sok esetben mozgócélpontnak számított.

Charles Michel augusztus végén Bledben arról beszélt, hogy az Uniónak 2030-ra készen kell állnia az új tagok integrálására, és hozzátette, hogy ha az EU hiteles akar maradni, akkor beszélni kell a menetrendről. Michel szózatának elhangzása óta el lehetett tűnődni azon, hogy vajon 2030 reális határidő-e, merthogy az Európai Tanács elnöke könnyen ígérget, neki 2026-ban lejár a mandátuma, így a bővítési folyamatot nem neki kell levezényelnie, kudarc esetén pedig nem neki kell magyarázkodnia.

Ráadásul nem ő az első uniós vezető, aki nyilvánosan licitált a nyugat-balkáni országok felvételének időpontjára, 2018-ban az Európai Bizottság volt vezetője, Jean-Claude Juncker tette ugyanezt, amikor egy bővítési stratégiai dokumentumban bejelentette, hogy Szerbia és Montenegró “2025-ig” csatlakozhat az EU-hoz, felsorolva az ehhez vezető szakaszokat.

bővítés

SÖTÉT LÓRA TETT: Amikor még nagy, illetve nagyobb volt az egyetértés Brüsszel és Belgrád között, a kép 2018. februárjában készült (Forrás: X-platform, EcoDev EU)

A tagállamok azóta diszkréten elutasították a dokumentumot, a 2025-ös határidő pedig feledésbe merült, ahogy Jean-Claude Juncker támolygó alakja is eltűnt a történelem gomolygó ködében. Csakhogy 2018 és 2023 között nincs semmi hasonlóság, az ukrajnai háború kitörésével ugyanis új dinamika alakult ki Európában.

Angela Merkel politikai jelenléte talán lassította az agresszív orosz politika előre nyomulását, az viszont biztos, hogy a Mutti a Berlini Folyamattal képes volt összecsődíteni a balkáni vezetőket, amely által valósulhatna meg egyébként az a német elképzelés, amely alapján a Nyugat-Balkán az uniós közös piacba integrálódna, és ez lehetne az Európai Unió bővítésének egyik lehetséges forgatókönyve, amiről még majd szó lesz.

Az ukrajnai háború kitörését követően az Európai Unió részéről ugyan nagyobb a politikai akarat a bővítésre, ami azonban nem garantálja a sikert, bár a jelen pillanatban nem vagyunk abban a helyzetben, hogy végtelenül sokat lehessen szórakozni a bővítéssel, mondjuk újabb húsz évet, mint a 2003-as Thesszaloniki Nyilatkozat után. Szerbia és Montenegró több mint egy évtizede, Észak-Macedónia pedig még régebb óta várakozik.

A közvélemény és a politikai elit ellenállása a bővítéssel szemben azóta sem szűnt meg sem itt, sem ott, és a vita előrehaladtával ismét növekedhet akár az Európai Unióban (Franciaország, Hollandia, Bulgária, Horvátország), akár a “szerb világban”, ahol a belgrádi és a banjalukai vezetésnek sikerült redukálnia a csatlakozási kedvet a szerb népesség körében. További problémát jelenthet, hogy a jelölteknek igazodniuk kell az európai külpolitikai álláspontokhoz, miközben Szerbia európai szempontból erős szimpátiákat táplál Moszkvával szemben.

Charles Michel bledi kiállását vagy elszólását követően – nézőpont kérdése – az uniós vezetők bővítési hajlandóságának első nagy próbája az október 6-i granadai csúcstalálkozó lesz. Az állam- és kormányfők Granadában az új tagok befogadására való hajlandóságot tesztelik majd a három fő kérdés megvitatásával, aminek keretében azzal foglalkoznak, hogy milyen legyen a döntéshozatal a bővített unión belül, mit tartalmazzon az európai szinten követendő politika és hogy azt miből finanszírozzák.

Szegényházi vásár

Hat nyugat-balkáni ország (Albánia, Bosznia-Hercegovina, Észak-Macedónia, Montenegró, Szerbia és Koszovó), Ukrajna és Moldova pályázik a csatlakozásra (Törökország esetében az eljárás befagyasztásra került). A volt Jugoszlávia néhány országa már évekkel ezelőtt megkezdte a csatlakozási tárgyalásokat, míg az EU decemberben dönt arról, hogy ezt lehetővé teszi-e Kijev és Kisinyov számára is. Charles Michel szerint Grúzia, amelynek jelenleg csak “európai perspektívája” van, még felzárkózhat a többiekhez, “ha megteszi a szükséges előrelépéseket”.

A nagyszámú szegény tagjelölt ország felvétele elkerülhetetlenül hatással lesz a közös költségvetésre. A tagjelölt országok bruttó hazai terméke jóval az európai átlag alatt van, ami azt jelenti, hogy az uniós költségvetés nettó kedvezményezettjei lesznek. Ugyanakkor néhány jelenlegi kedvezményezett országnak a bővítést követően nagyobb mértékben kell hozzájárulnia az EU költségvetéséhez. Lehet barkóbázni, hogy melyik korábban csatlakozott országnak tetszik majd a legkevésbé, hogy mélyebben kell a zsebébe nyúlnia, miközben a balkáni bővítés gyengítheti az ukrán csatlakozásra fordítható támogatást, és ez további turkálást jelenthet a zsebekben.

Önmagában a nyugat-balkáni bővítés nem jelentene különösen nagy pénzügyi kihívást, mivel a régió összlakossága 17 millió körül van, ami egy közepes méretű tagállamnak felel meg. Ukrajna viszont különleges eset a többi tagjelölt országhoz képest több mint 40 milliós lakossága, és a tönkrement, illetve szétbombázott infrastruktúrája miatt.

Egy másik nehezen megoldható kérdés a döntéshozatali folyamat esetleges megváltoztatása és az egyhangúság elvének elhagyása bizonyos területeken. Ez a vita éles ellentéteket válthat ki a tagországok között, különösen, ha a jelenlegi európai szerződések módosításának kérdése is felmerül. Ez tovább késleltetheti a bővítési döntést, és meghosszabbíthatja a tagjelölt országok várakozási idejét, tehát egyáltalán nem abba az irányba mutat, amit Charles Michel Bledben felvázolt.

A bővítési dinamika gyorsulását észlelve a francia elnök a nagykövetek párizsi értekezletén elővette a többsebességű Európára vonatkozó elképzelést, miközben az Európai Bizottság bejelentette, hogy október közepén közzéteszi a progresszív integrációval kapcsolatos tervet, amelynek alapján a tagjelölt országok lépésről lépésre csatlakozhatnának az EU különböző intézményeihez: a közös piachoz és az európai politikákhoz azokon a területeken, ahol sikeresen lezárták a tárgyalásokat – mindeközben pedig Ursula von der Leyen az előcsatlakozási alapok növelését és egy “növekedési tervet” is bejelentett a Nyugat-Balkán számára.

bővítés

Brüsszeli elképzelések szerint ez a megközelítés segíthetné a jelölteket abban, hogy útközben néhány kisebb győzelmet arassanak, ami keményebb munkára ösztönözné őket a végső cél elérése érdekében. Ez szép elgondolás, csak nem biztos, hogy a Balkán erre a srófra működik, könnyen előfordulhat ugyanis, hogy a tagjelölt országok megrekednek a csatlakozás valamelyik szakaszában, megfelelő szabályok hiányában pedig folytatják az egymással való acsarkodás, vagy éppen elárasztják magukkal Európát.

A nyár elején a német Kereszténydemokrata Unió (CDU/CSU) arra az álláspontra helyezkedett, hogy az uniós tagság nincs napirenden, helyette a tagjelölt országoknak inkább azt ajánlják fel, hogy 2030-ig csatlakozhassanak az európai közös piachoz. Ez egy “köztes szakasz” lenne a tagsághoz vezető úton, de ez a köztes szakasz határozatlan ideig is tarthatna. Ez a megközelítés – a progresszív integrációhoz hasonlóan – megszabadítaná a tagjelölt országokat a jelenlegi mindent vagy semmit logikától, vagyis a bent vagy kint állapottól.

Szkepticizmus a Nyugat-Balkánon

A nyugat-balkáni országok politikai vezetőinek hozzáállása sem elhanyagolható az új bővítési terveket és időpontokat illetően. Edi Rama albán miniszterelnök és Ivica Dačić szerb külügyminiszter szkeptikusan reagált a 2030-as bővítési dátumra, Ana Brnabić szerb miniszterelnök pedig azzal vádolta meg az EU-t, hogy folyamatosan változtatja a szabályokat és a feltételeket.

Az észak-macedóniai politikusok ugyanakkor rámutattak arra, hogy az integráció folyamatos halogatása miatt csökken az EU-támogatottsága az országban. Montenegróban némi beképzeltséggel úgy vélik, hogy ők tekinthetők a tagsághoz legközelebb álló országnak, így akár 2030 előtt csatlakozhatnak az EU-hoz, ezért úgy gondolják, hogy a fokozatos tagsággal kapcsolatos elképzelések feleslegesen elterelnék a figyelmet a fő célról.

bővítés

Ugyanakkor, ha ezek az országok a tükörbe néznének, akkor azt látnák, hogy tele vannak megoldhatatlan problémákkal, kezdve a foglyul ejtett államtól, a diszfunkcionális gazdaságon keresztül a befagyott konfliktusokig, amelyekkel mindegyik ország küzd a múlt terhes örökségeként, arról nem is beszélve, hogy jócskán megerősödtek a térségben azok az erők, amelyek kitöltötték az Európai Unió által az utóbbi húsz évben üresen hagyott teret.

Amennyire örömteli lehet a 2030-as csatlakozási időpont meghatározása, az legalább annyira frusztrálhatja is a balkáni vezetőket, az előttük álló hat-hét évben ugyanis teljesíteniük kellene, amihez egyáltalán nem voltak hozzászokva, besöpörték ugyanis az ilyen-olyan címen érkező támogatásokat, majd tettek is valamit, meg nem is.

Nekik egyáltalán nem lesz könnyű hozzászokniuk ahhoz, hogy várnak is tőlük valamit, és ezért idegesek az olyan javaslatoktól, mint amilyet Charles Michel tett Bledben, mert az időpont meghatározása visszahelyezi a hangsúlyt a reformok terén elért, illetve el nem ért eredményekre, és elejét veszi a további időhúzásnak a Balkánon, egyúttal pedig megszünteti a vernyogást, miszerint ők készen állnak a csatlakozásra, csak az EU nem akarja a bővítést – ezekután mindenkinek egy dolga van: forduljon arccal 2030 felé!

(A Les Echos és a Le Courrier des Balkans nyomán)

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava