Szerbia
Elhunyt az Újvidéken történt tragédia 16. áldozata
Elhunyt az utolsó előtti áldozat is, már csak egy túlélő van. A Katonai Orvostudományi Akadémia közleménye szerint a személyzet maximális elkötelezettsége és minden orvosi beavatkozás ellenére a beteg belehalt súlyos, összetett sérüléseibe és az azok következtében kialakult szövődményekbe

A szerbiai Katonai Orvostudományi Akadémia (VMA) közleménye szerint elhunyt az a fiatalember, aki az újvidéki vasútállomás előtetőjének tavaly november 1-jei összeomlásakor súlyos sérüléseket szenvedett. Halálával a tragédia áldozatainak száma tizenhatra emelkedett.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
A mindössze 19 éves Vukašin Crnčevićet kezdetben a Vajdasági Klinikai Központban ápolták, majd január 28-án átszállították a belgrádi Katonai Orvostudományi Akadémiára.
A VMA közleménye szerint a személyzet maximális elkötelezettsége és minden orvosi beavatkozás ellenére a beteg belehalt súlyos, összetett sérüléseibe és az azok következtében kialakult szövődményekbe.
A tragédia következtében ez a tizenhatodik haláleset. Annak az újvidéki iskolának az épületén, ahova a fiatalember járt, fekete zászlót helyeztek ki, és a helyszínen gyászoló emberek gyűltek össze, hogy leróják kegyeletüket a 16. halálos áldozat előtt.
A baleset kapcsán tiltakozó és blokádot fenntartó egyetemisták arra kérték a lakosságot, hogy a megemlékezés csendjét most 16 percre hosszabbítsák meg: tisztelegve az újabb áldozat emléke előtt is.
Az újvidéki vasútállomás épületének előtetője 2024. november 1-jén omlott össze, 14 ember életét oltva ki. November 17-én elhunyt a 24 éves Anja Radonjić is, aki a baleset során szintén súlyos sérüléseket szenvedett.
A Vajdasági Klinikai Központ tájékoztatása szerint egy másik, 24 éves nő, aki szintén megsérült, március 13-a óta nincs életveszélyben.
Az EU is vizsgálódik
Közben Laura Codruța Kövesi európai főügyész megerősítette, hogy vizsgálják az uniós pénzekkel történő esetleges visszaélést az újvidéki vasútállomás felújításával kapcsolatban. A főügyész erről a napokban beszélt a szerbiai állami televíziónak (RTS), egyelőre azonban nem világos, hogy pontosan miről van szó.
Kövesi hangsúlyozta, hogy a vizsgálat kizárólag a pénzügyi visszaélésekre vonatkozik, és semmilyen összefüggésben nem áll a tragikus balesettel, amelynek során 16 ember életét vesztette az előtető leomlása miatt.
Az európai főügyész közlése szerint a nyomozás alapját egy magánszemély által benyújtott feljelentés képezi, és az ügyben a belga és luxemburgi bíróságok illetékesek, tekintettel arra, hogy a finanszírozásban érintett intézmények székhelyei ezekben az országokban találhatók.
Kövesi kiemelte: reméli, hogy a szerb igazságszolgáltatás együttműködő lesz a szükséges információk és bizonyítékok rendelkezésre bocsátásában.
Laura Kövesi ugyanakkor üdvözölte, hogy a szerb társadalomban egyre nagyobb a korrupcióellenes érzékenység, amely — szavai szerint — „a társadalmi tudatosság pozitív jele, és bizonyítja, hogy az emberek felismerik a probléma súlyosságát.”
Mit vizsgálnak?
A vizsgálat középpontjában a szerbiai vasúthálózatának rekonstrukciójára felvett kölcsönök állnak, amelyeket az Európai Beruházási Bank (EIB) biztosított.
A szerbiai vasúti fejlesztések, különösen a Belgrád és a magyar határ közötti szakasz, elsősorban kínai közreműködéssel valósult meg, azonban az Európai Unió is részt vett a projekt előkészítésének bizonyos, nagyon kezdeti fázisaiban.
Az EU szerbiai képviselete és a szerbiai európai integrációs minisztérium ugyanakkor azt állítja, hogy az Unió nem járult hozzá közvetlenül az újvidéki vasútállomás felújításának kivitelezéséhez. Az EU legutóbbi kapcsolódó tevékenysége több mint egy évtizeddel ezelőttre tehető:
Az Európai Unió 2009–2010-ben 300 ezer eurót fordított a Magyarország és Szerbia közötti vasúti kapcsolat korszerűsítését célzó előzetes megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére.
Az IPA-program keretében 2011-ben további 4,76 millió eurót biztosítottak környezeti hatásvizsgálatokra, költség-haszon-, vagyis megtérülési elemzésekre, és előzetes tervezésre az Újvidék–Szabadka szakaszon.
Az Európai Unió emellett hozzájárult a NATO-bombázás során lerombolt Žeželj-híd újjáépítéséhez 40 millió eurós támogatással, a teljes beruházási érték megközelítőleg 60 millió euróra rúgott.
Mindezek tükrében a kérdés továbbra is nyitott, hogy pontosan milyen uniós forrásokkal való visszaélésről lehet szó, hiszen az EU részvétele a vasúti projektben a jelek szerint legutóbb több mint 14 évvel ezelőtt történt.

- Románia6 nap telt el azóta
Öngólok, avagy ki menti meg a Mentsétek meg Romániát a dilletantizmustól?
- Horvátország7 nap telt el azóta
Decemberben jön a kötelező katonai szolgálat Horvátországban
- Bosznia7 nap telt el azóta
Újabb cég lobbizik Dodiknak az Egyesült Államokban
- Szerbia6 nap telt el azóta
Piszkos energia: Szerbia szénnel csinálja az áramot