B A Balkanac
Banksy és Jumbo a tengeren
A múlt évezred, azon belül a múlt évszázad szenvedélyes búcsúcsókja környékén történt, hogy valaki bemászott éjszaka az angliai Bristol állatkertjének szűköcske elefántlakosztályába. Ugyanaz az illető lehetett, aki egyszer már – majdnem ugyanott – elkövetett hasonlót. Akkor a meglepődött pingvinek között landolt festékkel és stencillel (sablonnal) a kezében, hogy a következőt fújja a falukra öles betűkkel: UNJUK A HALAT!
Jumbónál is hasonlót művelt, csak a szöveg más lett, jóval hosszabb. Ilyesmi: KI SZERETNÉK JUTNI INNEN. EZ A HELY TÚL HIDEG. A GONDOZÓ BŰZLIK. DÖGUNALOM.
– Haza szeretnék menni – sóhajtja képzeletünkben is ez a Jumbo elefánt, valóságos krokodilkönnyeket hullajtva. – Haza…
Teljesen világos volt reggelre mindkétszer Bristolban, hogy az elkövető nem lehet más, mind a hírhedt Banksy, aki rég büntetést érdemel. Már csak azért sem lehetett nem őrá gondolni, mert a stílusa jól felismerhető, módszer és üzenet lényegében azonos. Tévedés kizárva, még ha a tettes konkrétan nem is hagyta ott a névjegyét, nem írta alá a művét, sehol sem hozta nyilvánosságra, hogy ő volt az. Ahogy egyéb esetekben később jó párszor megtette, mégpedig az Instagramon.
Barcode Leopard, 2002
Festékszóró és akril vászonra (84 x 91,5 cm).
A kép egysorozat egyedülálló része “BANKSY” szignóval ellátva, egy 2013-as árverésen 117,800 fontért (GBP) ment el
Hiába rázta öklét és dühöngött az állatkert igazgatója, nem nagyon volt mit tenni azon kívül, hogy eltávolítsák a „firkát”. Banksy valódi kiléte továbbra is sűrű sötétségben maradt. Hiába kezdett éppen – a helyhez kissé szokatlan módon – hétágra sütni a nap, ahogy sütött és süt még mindig is az adriai Zárában, ahol Banksy korlátozott számban kiadott eredeti grafikáiból és egyebekből jól beharangozott kiállítást rendeztek. Pontosan most a nyári szezon csúcsán, az ottani hercegi palotában (Kneževa Palača, Zadar). – Így döntöttek tudatában annak, hogy a művész bizonyára nem lesz jelen a megnyitón, hacsak nem álcázza valamilyen módon magát. Tegyük fel: oly ügyesen pl. zsiráffejű úszóguminak, hogy senki se ismerje fel benne – bárhogy is – magát a Nagy Heccmestert.
Ne ismerje fel Banksyt, napjaink artista Zorróját, vagy képregényből kilépett Billy The Kidjét, aki igazságot osztogat a maga módján. Leginkább óriási fricskákat a fogyasztói társadalomnak, a pénzhajhász kapitalizmusnak, gátlástalan környezetszennyezésnek és mindenféle álszent pillogásnak. (Bla-bla.) Nélküle annak, hogy egyértelműen beöltözne vörös színekbe, netán úgy flangálna. Esetleg araszolna abban a jól ismert (tenger)csillag alakzatban.
Nos, bármilyen hihetetlennek tűnik is, Banksy graffitiművész (falfirkász), grafikus, politikai aktivista és eredeti ecsetkezelésű festő valódi kilétére még nem derült fény. Hogy mi lehet itt a nagy DEAL pl. a Scotland Yarddal, nem tudni. A civil találgatások ugyanakkor három lehetséges személyre szűkültek, ám ezen a ponton megállt a tudomány, ezért ebben az értelemben nem is boncolgatjuk tovább a kérdést. Persze, azzal a megjegyzéssel, hogy amint biztosra vehetően megtudunk valamit, rögtön tájékoztatjuk Önöket. Márpedig addig is itt vannak nekünk mintegy fordított, kicsinyítő látcső alatt a Zárában kiállított, így akárha zsugorított – majdhogynem elefántból bolha – „secondhand” Banksy-művek.
– Úgy egyáltalán Banksy művei – toldjuk hozzá röviden, hogy ne körülményeskedjünk túl sokat.
Több mint 13 perces licitálás után a Devolved Parliament 2019. október 3-án hangos taps közepette 8,5 millió GBP-s kalapácsáron kelt el, így a végső ár 9 879 500 GBP (13 590 000 USD) volt, beleértve a felárat és a díjakat is (Forrás: Banksy Explained)
Zárában (Zadar) látható tehát az egész Banksy-féle színes menazséria – szűkebb keresztmetszetben, persze: – a Majomkirálynőtől meg a brit királyi családtól – a majomparlamenten át – a FESTETT ELEFÁNT-ig és a szertefutó patkányokig, amelyekhez hasonlót a szerb Vladimir Veličković is úgy imádott megfesteni. Ott strázsálnak a falakon a rend mozdulatlan őrei úgyszintén, akiket eleddig rendre sikerült átverni (lefizetni?); sztárok és sztárocskák, igazi hírességek és ártatlan gyerekek. Konkrét célzással a pop-art királyára, Andy Warholra, aki azt találta mondani, hogy a jövőben mindenki világhíres lehet max. negyed óra erejéig. Banksy ezt a valódi személyének titokban tartásával igyekszik cáfolni, a graffitijeiről pedig egyszer azt találta mondani az anonimitás spanyolfala mögül, hogy azok az alsóbb osztályok bosszúját jelentik. Folyamatos szembenállást egy messze hatalmasabb, sokkal jobban felszerelt ellenféllel.
– Hogy ezt viszonylag újabban is alátámassza, tavaly egy női tornászt ábrázoló művet tolt fel a netre, amelynek eredeti léttere az ukrán Borogyanka városának valamely romos negyede.
Azóta már Kijevben is feltűntek Banksy-művek a falakon. Rengeteget érnek, és „atyjuk” elképzelése szerint a pénz Ukrajnát illeti meg. Aki ott privát szorgalomból megpróbálná kivágni valamelyiket, súlyos büntetést kaphat. De mi legyen az orosz rakétákkal? Mellesleg közben valaki ki is vágta arrafelé és elvitte az egyik Banksy-ajándékot, azonban gyorsan elkapták; akár tizenkét évet is rásózhatnak súlyos közvagyonrongálásért, pontosabban: eltulajdonításért. (Nemes egyszerűséggel: lopásért.)
Annyit itt mindenképp illik megjegyezni még, hogy igazából a fenti főcím megtévesztő. Testi valójában Banksy festett elefántja sincs ott Zárában. Neve szerint Tai, nem is Jumbo, akinek a bőrére a művész aranyszínű virágos tapétamintákat festett rózsaszínes-piros alapon, így vált eleven központi exponátumává Banksy amerikai, ÉPPENCSAK LEGÁLIS c. bemutatkozásának. A londoni The Guardian írta még – viszonylag közel az ezredfordulóhoz úgyszintén –, hogy ezzel az irritáló gesztusával a kaliforniai állatvédők heves tiltakozását váltotta ki az „eltévedt honfitárs”. Hiába bizonygatta a Los Angeles-i állatkölcsönző, ahonnan Tai, az a 38 éves nőstényelefánt származott, hogy az állat megszokta az ilyesmit, sőt imádja a figyelmet, ellenkező esetben súlyos búskomorság lesz úrrá rajta. Amikor a legfinomabb falatokat is undorral dobálja a hátára, és még a gondozója sem tudja jobb kedvre deríteni. Hiába próbálja akár fordulatos, kalandos bábszínházzal szórakoztatni, amit Tai egyébként nagyon szeret. Különösen a Robin Hoodot.
– Tehát hiába töri magát a gondozó, aki feltehetően nem áll hadilábon a személyi higiéniával, mert nem mindegyik elefántgondozó olyan – fűznénk hozzá mi, hárítani próbálván mindenféle ostoba előítéletesség leghalványabb gyanúját is.
Zárai ZÁRADÉK:
Végül azzal zárjuk itt e szabálytalan ZÁRAI TRILÓGIÁt, hogy az amerikai állatvédőket természetesen ezzel a feljebbi angelesi/angyali érveléssel közel sem sikerült meggyőzni. – De ez már nem is annyira fontos, mint amennyire bizonyos. És itt abba is hagyjuk ezt az írást, mielőtt az elefantiázis szindrómája kezdene kiütközni rajta.
B A Balkanac
Felröhögünk a dolgok állásán (Kontrapunkt ’23)
Mottó:
Hol ünnepélyes, lassu gyász-zenével
És fátyolos zászlók kiséretével
A hősöket egy közös sírnak adják,
Kik érted haltak, szent SAJTÓSZABADSÁG!
(P.S.– B.A. /B./)
– Bátyaság – sóhajtott valójában jó rég derekát tapogató nagyanyjuk, nagymamánk, Bögre Ilona a becsei Medenacs tanyavilágában, valami nádvágó szerszámmal, kapával, bármi hasonlóval a kezében. – Istenem, mind ez a sok év hová lett? Biz’, a fenébe lett.
Aztán rendre elnevette magát az abból a családból származó Bögre Ilon, amely famíliában apáról fiúra szállt a gölöncsérség, így lettek ők, ha nem is Findzsák, de Bögrék. Férje ugyanezt, hogy hová lett az a sok év, más szó használatával fogalmazta volna meg, de most ne menjünk ebbe részletesen bele. Elég az, hogy az embernek ma is számtalanszor kél káromkodni kedve. Vágná falhoz a tányért, kínjában felröhögne a dolgok állásán. B… oda a findzsát.
Ha Sziveri Jánosnak ez a felröhögős verse később született is, mégis abból az 1983-as felejthetetlen, csodálatos élményből táplálkozik, amelyben őt, az Új Symposion folyóirat akkori ifjú főszerkesztőjét egész „bandájával” együtt kivágták, mint macskát… Kirúgták a párt tartományi korifeusai. Valószínűleg veszélyt sejtettek bennük az elvárt alázatkészség hajmeresztő hiánya láttán. Az esetükben nehezen megvalósítható totálkontroll fenyegető réme okán ez lett: kidobás.
Sziveri János kálváriája ma már ismert dolog az újvidéki Teleptől, majd a temerini Matuska-háztól – amikor is még semmilyen munkát nem kaphatott – a Ljubiša Ristić direktor úr elképzelése és irányítása alatt álló Szabadkai Népszínházig. Ott tudvalévőleg dramaturgként helyezkedett el Jancsi, s még némely színpadi művét is előadták, azonban nagyon sokáig nem maradhatott egyre inkább gyógyíthatatlannak bizonyuló rákbetegsége okán. (Annál a Kosztolányi szobornál nem, amely mögött – a saját menekülési kényszerét erősítő meglátása szerint – az idő strikten vetkőztet egy dögöt.)
Jött hát reménykeltő Magyarország. A fővárosi, több szempontból lepukkant Kelenföld, egy kelenföldi kis lakás, busz által elérhető kórház. Hajnali zötykölődések. Rákrománc, a kanyargó út végén a Farkasréti temetővel. – Sziveri János voltam, ez volt büntetésem.
Bizony, ha jobban utánaszámolunk – hová is lett ez a rakás köztes év? –, az Új Symposion harmadik nemzedékének kíméletlen szétverésétől, kigyomlálásától máig olyan negyven év telt el, Jancsi pedig kb. harminchárom éve halott. Azzal, hogy emléke most is él. Időnként valóságos Sziveri-revival söpör végig a pusztán. Foglalkoznak vele, nevét említik, ahogy legutóbb például a becsei KONTRAPUNKT művelődési lakomán az ottani csikaszos nádasban. Elvarázsolt Mézesdűlőn, ahol két étkezés között sok szép kövér kérdés került terítékre, hogy fokozatosan összeérjen a múlt a jelennel. – Egybefolyjon a kettő, mint vörösbor az abroszon, hogy határozottan egy nagy, nehezen kimosható, ronda flekket alkosson.
Valamiért folyton fel kell röhögnünk a dolgok állásán, ha pokoli kínunkban is. Mert sosem tűnik elavulni ennek a Sziveri-féle „ide-ódának” a kérdése. Nevezetesen az, hogy tulajdonképpen ki ez, ki folyton visszajár? És mi ez, mi folyton visszájára fordul bennünk? – És mit kell tennünk, haver, amikor látjuk, hogy fülünk a földön hever?
Tulajdonképpen mikor lesz az, hogy a hatalom ne akarjon teljes mértékben leuralni minden leuralhatót. Művészetben-irodalomban (mint birodalomban) a saját erejét mutatni – mutogatni-fitogtatni –, a saját ízlését-akaratát igyekezvén érvényesíteni. Minden lépésében, tettében saját figurákat és mondatokat alkotni; jelzőket, jelzős szerkezeteket, szóvirágokat tukmálni, és ha valami nincs úgy, ahogy szeretné, nádpálcáját suhogtatni. Esetleg egyenest a pallosát belengetni. – Netán csak azért, hogy saját magának több helyet csináljon. A „bőség” fantasztikus, akár kisebbségi roggyant kosaránál. – Nos?
Nem áll szándékunkban összemosni sima pusztulást a betiltással, tény azonban, hogy legutóbb a kettő ismét testközelbe került egymással ott, azon az emlékezetes, százegy-kutyás Schultz tanyán. Ott, ahol ezredszerre is fel lehetett röhögni a dolgok állásán. Ebben a Sziverit is erősen megidéző, Radics Viktória moderálta programrészben, amelyben – mások mellett – Ladik Kati újra elmesélte a még régebbi időket – míg Jancsi ott zörgölődött a nádasban, az égen pedig galambok röpködtek –, ebben az idilli környezetben jelentette be Bozsik Péter főszerkesztő személyesen is a veszprémi Ex Symposion folyóirat halálát. Elmondta egy történet végét, amely az orvosolhatatlan anyagi ellehetetlenülés okán bekövetkezett Exitusról szól.
Ex, béke poraidra.
– Igazából érdekes elgondolkodni – szerintünk legalábbis – azon a sokféle asszociációs lehetőséget kínáló látványon, amelyet egy becsei vulkanizőr műhely előtti aszfalton ellapított, mumifikálódott sündisznó nyújt. Úgy tűnik, sokféle interpretációs lehetőség rejlik benne.
Megj.1. Ez a leginkább Sziveri-mementóként olvasható szösszenet itt abból az alkalomból született – ahogy az már részben kiderült is –, hogy lezajlott ez az első kimondottan ilyen ellenpontos rendezvény, amelyet Berényi Emőke és Orcsik Roland képzelt el, majd valósított meg. E szellemi/fizikai lakoma szervezője a HÍD folyóirat. Az esemény szerves részét képezi az úgynevezett Hídverő (jegyezzük meg, nem hídrobbantó!) programsorozatnak, és benne – jeles társadalomtudósok, irodalmárok részvételével – a vajdasági magyar közösséget meg a magyar kultúrpolitikát érintő kihívások kerültek késes-villás elérhetőségbe: tálcán & asztalon. Az akcióban több nemzedék képviselője vett részt, és a beszélgetéseket – amolyan időközönként érkező öntetként – felolvasások dúsították.
Megj.2. Szokásos terjedelmi oknál fogva – meg azért is, mert nem állt módunkban végigkövetni az egész eseményt – erősen egy ösvényre, egyetlen csapásra koncentráltunk. Ám szeretettel mellékeljük az „étlapot”, amelyből jobban látható, mi történt ott Becsén, azon A NAGY (kult.) ZABÁLÁS-on.
PROGRAM
10 óra HONNAN HOVÁ? – Társadalomtudományi kerekasztal a népszámlálásról Badis Róbert, Palusek Erik, Tóth Szilárd János (Sárcsevity Hajdú Bea moderál)
11 óra SZABAD SAJTÓ? – Tőke János, Gyurkovics Virág (Zakinszky Toma Viktória moderál)
12 óra APOKALIPSZIS TEGNAP – Losoncz Márkkal a könyvéről Radics Viktória, Petar Bojanićtyal a könyvéről Losoncz Márk beszélget
13 óra Ebéd
15 óra Kerekasztal I. – „FELRÖHÖGÜNK A DOLGOK ÁLLÁSÁN” Ladik Katalin, Balázs Attila, Bozsik Péter, (Radics Viktória moderál)
16 óra Kerekasztal II. – „PÉNZ NYELV ZÁSZLÓ” Kollár Árpád, Orcsik Roland, Terék Anna (Fehér Miklós moderál)
17 óra „A SZÁMŰZETÉS LETT A MEGÉRKEZÉS” – A Híd Fiatal alkotók számának bemutatója Dudás Robert, Oláh K. Tamás, Tóth Szilárd János, Tóth Tamara (Berényi Emőke moderál)
18 óra Kerekasztal III. – MI KÖZÖM HOZZÁ?, kitekintés a magyarországi irodalompolitikai helyzetre Gerevich András, Győrffy Ákos (Pressburger Csaba moderál)
20 óra „ARANYBA ZÁRT KETRECEK” – Ketrecparty DJ Kővel
Vizuál: Laza Kalember
-
Koszovó5 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Szerbia4 nap telt el azóta
Vučić etnikai tisztogatásról beszélt, Moszkva szerint Koszovó potenciális veszélyt jelent
-
Koszovó3 nap telt el azóta
A koszovói eseményeket követően mindenki gyászol, még Szerbia is
-
Horvátország6 nap telt el azóta
A Horvát Demokratikus Közösség befolyása alá kerül a regionális sajtó?