Horvátország
HORVÁTORSZÁGI SZERENCSÉTLENSÉG: A sofőr is életét vesztette, lehet, hogy egy pillanatra elaludt
A horvátországi buszbalesettel kapcsolatos szombat esti hírek szerint véglegesnek tűnik, hogy 12 ember vesztette életét a Jarek Bisaški és Breznički Hum települések közelében történt tragédiában, 18-an pedig súlyosan megsérültek. A halálos áldozatok között van az autóbusz sofőrje is.
Elaludt a sofőr?
A vizsgálat során kiderült, hogy a lengyel autóbusz sofőrje Zágráb felé haladva elveszítette az uralmát a jármű felett, amely jobbra fordult, áttörte a védőkorlátot, és kirepült az autópályáról.
A varazsdi (Varaždin) rendőrkapitányság vezetője úgy nyilatkozott a helyi médiának, hogy ennek következtében a sofőr is életét vesztette, viszont azt még nem sikerült megállapítani, hogy ki volt a váltótársa.
-32-en kerültek kórházba súlyos sérülésekkel. Néhány emberrel tudtunk beszélni, másokkal viszont nem, az egészségi állapotuk miatt
– nyilatkozta Predrag Benčić, varazsdi rendőrvezető, aki szerint a szerencsétlenség pillanatában az utasok többsége aludt, mivel a tragédia reggel 5 óra 40 perckor történt.
Benčić hozzátette, hogy a trauma és a sokk miatt egyébként is nehéz hitelt érdemlő információkhoz jutni, amíg a sérültek benyomásai nem rendeződnek, és nem épülnek fel.
A varazsdi rendőrfőnök szerint egyelőre azt sem lehet megállapítani, hogy a sofőr elaludt-e volánnál. A jármű júniusban ment át a műszaki vizsgán, ilyen szempontból valószínűleg minden rendben volt.
Miután a busz zarándokokat szállított Međugorjeba, a 44 utas között három pap és hat apáca is tartózkodott.
Sikoltozás és jajveszékelés
A Breznički Hum-i tűzoltók az elsők között érkeztek a helyszínre néhány perccel hat óra után, de őket már megelőzték Donji Marof-i társaik, akik az utasok kiszabadítása érdekében megkezdték a fémlemezek szétvágását az autóbuszon, amelynek az orra beszorult az út melletti csatornába.
– A busz az orrával mintha falnak ütközött volna
– jelentette ki a Varaždinske vesti hírportálnak a tűzoltók vezetője.
– Élesben ez egészen más, mint a gyakorlatokon, mert ilyenkor ablakokat kell betörni, lemezeket kell szétvágni, hogy emberi életeket mentsünk meg
– mondta Stjepan Jakopčić, aki úgy érzi, hogy ez volt élete legnehezebb napja.
A zarándoklatot Jaroslaw Milkowski szervezte, aki a tervek szerint maga is ezzel az autóbusszal indult volna Međugorjeba, csak közbejött egy haláleset.
– Ez borzalmasan fájdalmas dolog számomra. Főleg, hogy éppen ma temettem el az édesanyámat. Most jöttem haza a temetésről, és máris megyek a rendőrségre. Nagyon nehéz számomra, de Isten ítéletei, amelyeket ránk szab, ismeretlenek előttünk
– nyilatkozta egy lengyel hírportálnak a zarándoklat szervezője, akinek úgy halt meg az édesanyja, hogy megmentette a fia életét.
Horvátország
Bepirosodott a horvát külpolitikai lakmusz, és a megtalált illúziók
Valahol egy okos ember azt mondta, hogy a kis nemzetek nem engedhetik meg maguknak a nagy hibákat. A horvátok úgy tetszik ezt megtanulták, mert ezeket a viharos időket széltől védett zugban igyekeznek átvészelni. Közben ügyesen meglovagolnak minden meglovagolhatót – lásd Ukrajna -, igyekszenek kedvében járni az USA-nak, de lényegében mindenben megtalálják a számításukat.
Már nem illúzió a kínai út
Ennek tükrében, igen érdekes, hogy az Európai Néppárt spliti ülésének időtartama alatt a horvát kormány aláírta a szerződést ugyanazzal a China Road and Bridge Corporationnal, amely a pelješaci hidat építette.
Kapcsolódó cikk
SZERENCSECSILLAG: A legszerencsésebb ember a világon, illetve kicsoda is anyuci kedvenc Mikimausza?
A kormány a kínai vállalat ajánlatát választotta mint gazdaságilag legelőnyösebbet az A1-es autópálya Vučevica összekötő útjának – a D8-as állami út csomópontjának – megépítésére kiírt közbeszerzési pályázaton.
A pályaszakasz, amelynek teljes hossza 6,85 kilométer, magában foglalja a 2,5 kilométer hosszú Kozjak-alagutat és a mintegy 4,3 kilométer hosszú adriai autópályához vezető bekötőutat.
A munkálatok értéke 74,6 millió euró, és a kínaiak vállalták, hogy az alagutat 36 hónap alatt megépítik. A projekt részét képezi még három felüljáró és két viadukt, de ezt a kínaiak csuklóból úgy megcsinálják, hogy közbe szinte észre sem veszik.
Új szelek fújnak
Ennek a világszinten aprócska infrastrukturális projekt jelentőségét az adja meg, hogy a horvátok alá merték írni a szerződést a kínai céggel.
A hosszabb emlékezetű olvasók nyilván még elő tudják kotorni az agyuk valamelyik rejtett zugából, hogy annak idején mennyire rossz néven vették némelyek, hogy a horvátok a kínaiakat bízták meg egy nagy EU-alapokból támogatott projekt (pelješaci híd) kivitelezésével.
Hogy mennyire nem volt szabad még gondolni sem arra, hogy Kínával, illetve kínai cégekkel kössön bárki is üzletet, ott van az ugyancsak horvátországi példa, amikor semmissé nyilvánították a rijekai konténer-terminál kiépítésére vonatkozó tendert, amelyen szintén a kínaiak nyertek, így a megismételt tendert már egy politikailag elfogadható cég, a skandináv Maersk nyerje meg.
A horvátok újabb szerződést írtak alá Kínával, az unió már nem akadékoskodik (Forrás: X-platform,
Andrej Plenković)
Más lapra tartozik, hogy ez nem vonatkozott a németekre és franciákra, spanyolokra és olaszokra, azaz a nagy és nagyobbacska nemzetekre, de hát így élünk mi az EU-ban.
Akárhogy is, most úgy tetszik, megváltozott a helyzet, mert nemcsak hogy nagyban folyik Pekingben az európai búcsújárás, de a horvátok is léptek, ami annak jele, hogy ismét szabad a vásár.
Az amerikaiaknak nyilván nem tetszik ez az egész, de a közelgő választások miatt nem érnek rá annyira foglalkozni vele.
Lehet, hogy 2024-et úgy fogjuk majd számon tartani, mint a nagy változások évét, illetve azt az évet, amikor az európaiak rájöttek, hogy a nagy geopolitikai játszmában mindenki nyer, csak Európa veszít. Fogalmazzunk inkább úgy, hogy ez távolról sem biztos, csupán elképzelhető.
Hétvégi csemege
Szokásomhoz hívem, ilyenkor a hétvégén igyekszem valamilyen érdekességet felkutatni – az élet közel sem olyan komoly dolog, mint ezt a sok kockafejű hirdeti – ezért beszéljünk a zágrábi Illúziók Múzeumáról.
Azok számára, akik eddig nem hallottak róla, ajánlom, hogy feküdjenek neki a guglinak, mert rendkívül érdekes múzeumról van szó, de visszatérve a hírhez, a zágrábiak ezüstérmet nyertek a brüsszeli European Franchise Awardon (Európai Franchise Nagydíj) a nemzetközi márkák (brandek) versenyében.
A megtalált illúziók (Forrás: Muzej illuzija)
Ennek kapcsán derült ki, hogy az Illúziók Múzeuma a világ legnagyobb magánmúzeum-lánca. A világ 25 országában, több mint 40 helyszínnel és 10 millió látogatóval.
Jelenleg új múzeumok megnyitásán dolgoznak Denverben, San Diegóban, Seattle-ben és Koppenhágában.
Teo Širola, a Metamorphosis horvát vállalat igazgatója, amely a franchise tulajdonosa és az Illúziók Múzeuma globális hálózatának vezetője, örömmel látja, hogy az emberek valóban felismerték ennek a projektnek az értékét szerte a világon, miszerint szórakozva is lehet tanulni.
Teó úr ugyanakkor bejelentette, hogy egyre közelebb kerülnek céljukhoz, a kereken 100 múzeum megnyitásához 2026 végéig.
Ha valaki a közeljövőben Zágrábba látogat, és kedve támad felkresni a múzeumot, az illúziókat nem adják ingyen: 1 felnőtt számára a belépődíj 9 euró, gyerekek (5-15 év) 7 euró, míg a családi (két felnőtt és két gyermek) látogatásra feljogosító belépő kerek 30 euróba kerül.
Mit lehet mondani? Kicsi a horvát, de erős.
-
B A Balkanac4 nap telt el azóta
Felröhögünk a dolgok állásán (Kontrapunkt ’23)
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Vajon mire figyelmeztetett Vučić a Presevo-völggyel kapcsolatban?
-
Koszovó6 nap telt el azóta
A koszovói eseményeket követően mindenki gyászol, még Szerbia is
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Jézus sírjánál imádkozott a legfőbb szerb titkosszolga, miközben Koszovóban dúl a válság