B A Balkanac
A plakátra és lapátra kívánkozó rombolás-zabrálás stratégiai értelméről

Az Odessa Journal egyik viszonylag friss cikke szerint, amely a kulturális javakért felelős legfelsőbb ukrán testület jelentésére épült, az orosz agresszor eddig szám szerint háromszázharmincegy esetben tett komoly, esetenként helyrehozhatatlan kárt az ország kulturális kincseinek valamelyikében. A rakétázott célpontok között egyaránt akad ódon, történelmi patinájában értékes, védetté nyilvánított épület (ki ellen véd ez, ugye?), valamint templom, emlékmű, múzeum, könyvtár, nem utolsósorban régi temető. Közöttük a szumi területre eső Hluhiv történelmi városka régi zsidó temetője.
Mindezek nyomán vetődött fel a kérdés sok ukránban, hogy ezek a vandálok, akik rájuk törtek azzal a bizonyos, zászlójukra tűzött „nácitlanítás” szlogennel, vajon miben különböznek amazoktól, akik mintegy nyolcvan évvel ezelőtt irtották nem csak a zsidóságot, hanem tkp. mindenkit, akit értek és gondoltak – az egész világ felett való uralkodás „szent” céljából.
Vajon miben?
Jó kérdésnek tűnik. Kiváltképp annak a fényében, ha jól emlékszünk, hogy mintha a támadók fő ideológusainak komoly nehézségük lett volna a tett úgy-ahogy elfogadható indoklásával. Aztán a gyakorlat maga mögé parancsolta az elméletet: az erőszakos cselekedet nyomán fellángoló harcok elfedték az ideológiai kozmetika hibáit, miközben a „demilitarizálás” fogalma is így abszurd módon kacagtatóvá vált. Közben egyre világosabb lett, hogy itt leginkább az „ukrántalanítás” súlyos érdekek és indulatok vezérelte szándékáról lehet szó. Ukrajna bekebelezése kb. az ország húsz százalékánál tart most (vagy már többnél is), de ki tudja, hol áll meg.

Vajon elégnek bizonyul-e a keleti régió, Novoroszija hiánytalan megszerzése? És ha nem, akkor mi következik? – A jelenlegi helyzetről szóló tanúvallomások szerint Herszonban és Melitopolban például az az újság, hogy az ukrán bankokat és nagyáruházakat, élelmiszerláncokat orosz cégek váltják fel, közben az ököl jogán beszüntették az ukrán rádió- és tévéadók sugárzását is, és megy a folyamatos szekálás, hogy mindenki térjen át az orosz rubel használatára.
Németh András egyik júniusi HVG-cikke szerint, amelyik a közvetlen szemtanú erejével és stílusával bír, az elfoglalt városok utcáin az orosz offenzívát szimbolizáló „Z”-betűs zászlók lobognak mindenütt. Persze, az orosz trikolór mellett, az irányítást pedig mindenhol az oroszokkal szimpatizáló ukrajnai ellenzéki pártok gumigerincei vették át. Az utcákon állandóan járőröznek az orosz katonák, gyakoriak az igazoltatások, amelyek során az Ukrajna iránti hűséget jelképező tetoválásokat keresnek a megállítottak testén. Hogy itt is a csinosabb nők részesülnek-e előnyben, s milyen fokig, ez sem rossz kérdés bizonyos történelmi tapasztalatok birtokában. – Egyébként, ha már itt tartunk, e sorok körmölője emlékszik egy príma orosz kiadványra, amely az egykori szibériai rabok körében elterjedt tetkóminták látványos és jellegzetes gyűjteményét tartalmazza. Vajon felismerné-e valamelyiket is egy mai vizsgáló? És mit szólna hozzá?

Említett hávégés írásban az is megállapítást nyert, hogy az orosz katonák mind a magánszorgalmú, mind az állami szintű rablást eredményesen művelik. Zömmel nyomorúságos vidékekről származnak, így nem válogatósak. Visznek mindent, amit lehet. Még a jobb állapotban lévő használt autógumikat is, okos-telefonokról nem is szólva. Tehát a második világháború idejéből Kelet- Európában ismert módon: zabrálnak. – Ettől meg konkrétan a Reichstag tetejére a győztes lobogót kitűzni igyekvő, igyekezetében anno lencsevégre kapott szovjet katona képe röppen fel (idéződik fel B. A. B. emlékezetében). A bakazubbony majdnem könyékig felcsúszó ujja, mely egészen csinos órakollekciót tár az elképedt szemlélődő elé. A fénykép később a Szovjetunióban is láthatóvá vált. Csak éppen úgy, hogy a fotót retusálták, óragyűjtemény nyet. Jóval később került elő valahonnan az eredeti felvétel, majd jelent meg egy kiadványban, amely egyébként a legbődületesebb retusokat tartalmazza. Köztük látható valóságos varázslatként az is, hogyan tűnnek el Sztálin környezetéből a kegyvesztettek. – Így például Lev Trockij, aki bizonyos idő után már nem szerepel ugyanazon a csoportképen.
Simán nyoma vész, kámforrá lesz (és kész). Ahogy igyekszik kámforrá lenni, eltűnni az elfoglalt területekről a súlyosan molesztált ukrán lakosság ugyancsak. De nyilván az lenne egyébiránt is a cél, ha másképp nem megy. Csak éppen ki fog majd ott dolgozni? Ki fog újjáépíteni? Ki fog stb.? – Sokadik kérdés. Elsősorban az Odessa Journal nyomán, amely mindemellett arról ad hírt, hogy a fővárosi külügyminisztériumukban Dmitro Kuleba külügyminiszter, kommunikációs szakember egy csupa ukrán művész munkáiból álló plakátkiállítást nyitott meg a kijevi külügyek házában. A vezérmotívum természetesen az orosz megszállás, továbbá a Putyin-rezsim kirobbantotta háború. Időszerűbb vezérfonal ott aligha létezhet jelen pillanatbank. Kuleba azokról az indulatokról, arról a dühről beszélt ebből a jeles alkalomból, amely érzelem műalkotássá transzponálódott, mivel kimagasló művészi munkákról van szó, nem közönséges plakátokról. – Ehhez mellékelünk itt egy kis „vizuális ízelítőt” mi, a magunk részéről.
P. S. Zenéül pedig melléje a Vad Fruttik régi jó számát ajánljuk, amelyben elhangzik némi iróniával az is, hogy: plakátokon masíroznak az igazi hősök… (Címe: Lehetek én is.)

B A Balkanac
Lábakelt Piroska és az ő színes társasága

Ha végignézünk a képlopások hosszú lajstromán, láthatjuk, hogy az egyik leghíresebb még az első világháború előtt történt, ha nem is sokkal. Akkor a Mona Lisa sétált ki észrevétlen a párizsi Louvre-ból. Persze úgy, hogy meglovasította valaki. Nevezetesen egy Vincenzo Perugia nevű olasz vendégmunkás. Tettét – mondhatni – hazaszeretetből követte el, bármily furcsán hangzik is.
Ugyanis Vincenzo szent meggyőződése volt, hogy a rejtélyes mosolyú Giocondának otthon, Itáliában a helye, Leonardo da Vinci hazájában meg a sajátéban, meg mindahányukéban, és nem másutt. Nem Franciaországban kell somolyognia oly vonzón, sejtelmesen, hanem otthon, talián élvezetre és büszkeségre. Hogy ezt a maga naivságában csakugyan így is gondolta Perugia, egyértelműen mutatja az, miszerint csak egy ideig bujtatta a hölgyet, aztán tárgyalásokba kezdett az Uffizival. Egy ilyen kvázi egyezkedés alkalmával kapták el a zsaruk, akiket a képtár igazgatója értesített a furcsa, különösebb anyagi tét nélküli „üzletkötés” bárgyú kísérletéről.

Egy ellopott kiállítás hűlt és kissé nedves helye Zágrábban (Forrás: Jutarnji list)
Szóval, ez már eléggé régen volt, viszont van egy egészen új, amely május derekán kapott visszhangot a horvát sajtóban. (Nekünk Kalapis detektív kolléga továbbította az ügyet.) Külön érdekessége a dolognak, hogy Zágrábban egész kiállításnak veszett nyoma, aligha hazaszeretetből. Legalábbis nehéz lenne hasonló indítékot felfedezni abban, ami ott történt. Márpedig történt az, hogy valaki ellopta a fővárosi iparművészeti iskola Isidor Kršnjaviról elnevezett kiállítóterme előtti téren közszemlére bocsátott műveket. Azok egyébként abból a szomorú okból kerültek ki házon kívülre, mert a szóban forgó épület súlyosan megsérült a legutóbbi földrengésben, és még szomorúbb okból kerülhettek el valahova ezek az értékes alkotások – senki sem tudja, hova.

AZ EGÉSZ MŰ: Veszélyesen piros (Opasno crvena), Željko Koprolčec és Duško Šibl alkotása, (Forrás: Jutarnji list)
Jó kérdés tényleg: vajon hová utazott el társaival együtt, ha nem is a nagyival Piroska? A hatóságnak fogalma sincs, vagy persze: a nyomozás érdekében nem nyilatkozik. Aztán egyelőre itt tart a dolog, ha nincs újabb fejlemény, amiről nem tudunk. Mindenesetre bődületes skandalum, vélekednek sokan.
Nos, tudnivaló ugyebár, hogy óriási hírneve ellenére a Mona Lisa egy viszonylag kis kép, Zágrábban viszont tíz darab méretes, erős csavarokkal lábas fémkeretre rögzített táblakép tűnt el úgy, hogy a tettes vagy tettesek az éj leple alatt egyszerűen kitekergették, netán levágták a srófokat. A súlyos, aszfaltba ágyazott keret nem kellett nekik, elég volt az esőálló műanyag tábla, amely mindkét oldalán egy-egy művet tartalmazott. Illetve hát tartalmaz még a legjobb remények szerint. Nevezetesen Željko Koprolčec fotográfus és Duško Šibl festőművész közös munkáját. Munkáit. Az aktfotókat a fényképész készítette, hogy utána a festő mintegy felöltöztesse őket pirosba-vörösbe, meg egyéb színárnyalatokba. Cinóberbe. Mi Piroskának neveztük el a nekünk is leginkább tetszőt. Veszélyes Pirosnak, aki tényleg OPASNO CRVENA, ahogy nem mellékesen az egész kiállítás címe eredetileg hangzik.
Ennek kapcsán írta Mirko Ilić – ahogy mi meg róla eggyel hátrébb (ha minden igaz)! –, hogy amíg Koprolčec fotográfusi tevékenységében szuverénül uralva a mezőnyt minimálisra csökkenti a színeket, velük együtt a mozgást is, csupán a fény dinamikáját tartja meg, addig Šibl pont fordítva dolgozik. Nála valósággal tobzódik, táncol minden…
– … ilymód remekül kiegészítik egymást – mintegy a szavába vágva véljük mi. – És akkor ennyi?
Hát, körülbelül. A sajtóból még meg lehet tudni röviden, hogy Željko Koprolčec sok híres horvát személyiség portréját jegyzi. Így például Ena Begovićét, Josipa Lisacét, Arsen Dedićét, Rade Šerbedžijáét, továbbá hogy New Yorkban is többször kiállított, ahol pontosan az aktjaival vált ismertté. Ugyanakkor a Londonban végzett Duško Šiblről már angol monográfia is született, ami hát nem kis dolog.

Veszélyesen piros (Opasno crvena), Željko Koprolčec és Duško Šibl alkotása
Ez akkor így itt a zágrábi Piroska remélhetőleg nem végérvényesen lezáruló, örökre éjjeli-hajnali ködbe vesző története. Még meglesz a Farkas is végül, de stb., stb. Ebbe a csapdába mégse sétáljunk bele, a rég kilőtt poénok banalitásába. (Pedig nem félünk a farkastól, mert: …nem bánt az csak megkóstol. Írta rég Edward Albee, aki egy másik történethez tartozik, bár nem egyszer őt is ellopták. Az estek vaksötétjében vagy pislákoló lámpák gyér fényében. – Néha meg egyenest káprázatos rivaldafényben, aztán csókolom. Ki tehet bármit is?)
P. S. Időközben Zvonimir Pištalo rendőr alezredes azt nyilatkozta, hogy gondosan kielemezték a térfigyelő kamerák felvételeit, annak alapján állíthatja, hogy nyomon vannak, és személyesen ígéretet tett arra, rövidesen lezárják az ügyet. Legalábbis annak a nyomozati részét.
Egyébként jut eszünkbe, vajon tudják-e, hogy a huszadik század egyik legnagyobb képlopása Budapesten történt, méghozzá 1982-ben. Akkor két Raffaello, két Tintoretto, két Tiepolo és egy Giorgione festmény tűnt el. Ott is valami újjáépítés folyt, a tolvajok az állványok segítségével másztak be a Szépművészeti Múzeumba, ahol néma maradt a hibás riasztórendszer. Szerencsére pár ujjlenyomatot hagytak hátra a betörők, annak alapján az Interpol beazonosította őket, az olasz csendőrség pedig elfogta: a nápolyi camorra tagjait – szőröstül-művestül. Mert ha nem is Rómába, de minden út Itáliába vezet? Mindenesetre tökéletes HAPPY END. (Ebben a III. sztoriban legalábbis.)
-
English5 nap telt el azóta
Hungary to participate in 11 Serbian hydroelectric power plants, causing a significant uproar in Serbia
-
B A Balkanac5 nap telt el azóta
Lábakelt Piroska és az ő színes társasága
-
Szerb Köztársaság6 nap telt el azóta
Dodik szerint Putyin nem a háború barátja, a szerbeknek ad templomot és konzulátust
-
Szerbia3 nap telt el azóta
VUČIĆ THE GREAT: A koszovói miniszterelnök elrontotta a szerb államfő játékát