Connect with us

B A Balkanac

A szépség és a zongora, ragyogó lábjátékkal (Lola + Stjepan gyorsportréja scherzo módban)

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

lola zongora
Olvasási idő: 3 perc

Próbáljunk picit lazítani, ne mindig a háborús témákkal nyomasztani magunkat, de ne is szálljunk el valószerűtlenül messzire. Nos, képzeljük el e sorok íróját zongorázni. Illetve jobb, ha nem, mert azt igazából még elképzelni sem lehet hahotázás nélkül, ellenben az itt olvasható írásunk vizuális horizontján elsőre megjelenő hölgyet igen. Méghozzá játszi könnyedséggel, mert ő lábbal is jobban csinálja, de maradjunk a kéznél. A művésznő több ragyogó felvétele utolérhető a You Tube-on. Például ahogy Chopint játszik egymagában, vagy Beethovent az ugyancsak népszerű horvát csellóssal, Stjepan Hauserrel. – Itt persze, a művésznővel nyitunk, s lényegesen több teret is szentelünk neki.

Szikár életrajzi adatai szerint Lola Astanova a nyolcvanas évek derekán született a volt Szovjetunióban, az üzbég Taskentben. Olvasható róla a neten, hogy már alig pár évesen, tehát nagyon korán elindult a muzsikálás útján. Szülővárosában a kivételes zenei tehetségű gyermekek számára nyitott suliba járt, később Moszkvában az állami -konzervatóriumba. Híres professzora, Lev Naumov valósággal csodálta azt a módot, ahogy a kis Lola Chopint játszott, és őszinte csodálatának, ahányszor csak tehette, hangot is adott. Így tanítványa már nagyon korán elkezdett turnézni a világban. Járt Franciaországban, Németországban, Ausztriában, Olaszországban stb. Közben mintegy mellékesen Moszkvában megnyerte a fiatal zongoristák Chopin személyének és művének szentelt versenyét, továbbá szerepelt a huszadik század csodagyerekeiről szóló filmben, amely az UNESCO védnöksége alatt készült.

barnaszemu parduc

2003-ban Astanova kisasszony kinn maradt az Egyesült Államokban. Ott folytatta a maga bámulatos sikersorozatát. Vladimir Horowitz emlékére príma koncertet adott a New York-i Carnagie Hallban Horowitz Steinway zongoráján, játszott a Miami Szimfonikus Zenekarral, majd a Palm Beach-i szimfonikusokkal és Gerard Schwartz Csupacsillag Csapatával, akikkel Gershwin Kék Rapszódiáját adta elő. Mindeközben számos szólóestjén játszott Lisztet és Rahmanyinovot az elragadtatott közönségnek. 2016-ban Emmy-díjat kapott, hogy utána Andrea Bocellivel turnézzon egy ideig. Már a Carnagie Hall-i jelenése felkeltette Donald Trump figyelmét, hogy később személyesen is összeismerkedjenek. Ebben nagymértékben az ugyancsak keleti széllel érkező Csudálatos Mary segített neki, azaz Julie Andrews színésznő, aki időnként műsort vezetett a Carnagie-ban. Több fénykép készült hármasukról, még több olyan, amelyen Astanova Trumppal látható kettesben. Igazából nem sokat tudunk kapcsolatuk netán mélyebb mivoltáról, ám nem is feltétlenül az lenne a célunk: szemrebbenés nélkül rákanyarodni itt a bulvárra. Bár veszélyesen közel vagyunk hozzá, be kell vallani.

Vagy lennénk főleg akkor, ha próbálnánk górcső alatt részletesen megvizsgálni a művésznő szabad szemmel alig látható szoknyácskáit, fantasztikusan magas sarkú cipőcskéit és a többit. – Ezekről egyébként nem egyszer faggatták újságírók, hogy szerinte hogyan férnek össze a klasszikus zenével, Lola válasza pedig rendre úgy hangzott, hogy szóban forgó területen is ki kellene iktatni az ósdiságokat, a betokosodottságokat, a dögunalmas beidegződéseket, mert a jövő távlataiban csak úgy lehet megtartani a közönséget. És ha a klasszikusok tolmácsolásában új utakat lehet keresni, akkor miért ne lehetne a fellépők öltözékében, megjelenési formáiban is hasonlót tenni. Főleg ha úgy jobban érzik magukat a sorsdöntő pillanatokban.

Nyilvánvaló, hogy Lola Astanova kisasszony tisztában van a maga esztétikai pluszpontjaival, és ezt ugyebár nem is rejti véka alá. Ennek értelmében már többször felhívta a figyelmet arra, nagyon is tudja, hogy az idő gyorsan elszáll. Mintegy elszelel, akár a szibériai pipából a füst, ezért élni kell az adottságokkal és lehetőségekkel.

Item. A népszerű You Tube galaxisában egyebek között megkereshető egy felvétel, amelyen Lola a horvát Stjepan Hauserrel Beethoven Holdfény szonátáját adja elő sejtelmes kék fényben (meg egyebeket is játszik, persze,), általában minimálisnál is minimálisabb szerelésben, miközben maximálisan rájátszanak arra mindketten, hogy játék közben is mennyire vonzzák egymást. Hogy erősen működik a kémia. Olyannyira, hogy ezzel is a kíváncsi riporterek kereszttüzébe került nem egyszer Lola, azonban mindannyiszor tagadó választ adott. Értsd: szerinte tisztára a show business része az egész, és nekik amúgy nincs sok közük egymáshoz. Még ha ajkuk össze is ér némely jelenetben. Mert hát a színészek is mit csinálnak? Aztán még se lesz a dologból örökké párkapcsolat, bár megesik…

– Kétségtelenül igaz, bólinthatunk rá, ugyanakkor az, ami itt tényleg érdekes – a közös vonás kettejükben –, hogy az elitkultúra felől tudnak kiruccanni a popkultúrába úgy, hogy nem éreznek a kettő között áthághatatlan akadályt. A popzene jelentős része a repertoárjuknak. Vannak kedvenc rock számaik, s nem is ódzkodnak a saját értelmezésükben eljátszani azokat.

Ebben jeleskedik igazából, aki úgyszintén bezsebelt már rakás sikert a világ komolyzenei színterén. Nem férne ide felsorolni mindet, helyette végezetül említsük meg, hogy Hauser már rég egy másik duóban is tündököl. Nevezetesen a Luka Šulićtyal alapított 2CELLOS kettősben, amelyben príma Led Zeppelint húznak-vonnak többek közt (esetenként dobkísérettel). Nem mellesleg Hauser a beharangozás szerint ez év december 22. napján ad koncertet Budapesten. Jegyek már kaphatók. (Hm… ez itt a reklám helye?)

trauma betegseg ?c=4784&m=0&a=438898&r=&t=pi




B A Balkanac

Isten háta mögött (Visky András: Kitelepítés)

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Visky András: Kitelepítés
Ha választhatna, András, a hét közül legifjabb testvér, akkor ő a vízen járást meg a csodálatos halfogást választaná
Olvasási idő: 3 perc

Ha választhatna – vallja szóban forgó regényben (Jelenkor, Pécs, 2022) András, a hét közül legifjabb testvér –, akkor ő a vízen járást meg a csodálatos halfogást választaná. Mert annak látja ott a telepen a legnagyobb hasznát. Föl-alá járkálna a vízszínen, miközben nem tévesztené szem elől a parti füzesben és sűrű nádasban ólálkodó lágerlakókat, akik mind a megfelelő pillanatra várnak, hogy vízbe öljék magukat. Ő bizony visszakergetne minden öngyilkost a lágerbe. Átadná őket a papnak, hogy a szívükre beszéljen.

visky andras kitelepites
?c=4784&m=0&a=438898&r=ViskyAndr%C3%A1s%3AKitelep%C3%ADt%C3%A9s&t=pi

Ám az a gond, hogy vízen járni nem tud, halászni meg anyjuk nem engedi, nehogy belelőjék a Dunába a körlet őrei. – Hiszen a Duna erre van kitalálva, hogy ártatlan embereket lőjenek bele – inti az édesanyja, aki viszont a folyó budapesti szakaszáról tudja pontosabban azt, amit tud.

Ugyebár arról van szó dióhéjban, hogy a szerző református lelkész édesapját az ötvenhatos magyar forradalmat követően Romániában huszonkét év börtönre és teljes vagyonelkobzásra ítélik a nagyváradi bíróság messze vöröslő ítélkezői. Méghozzá a népi demokrácia ellen irányuló ellenséges tevékenysége miatt, amelyben szerintük – osztrák származású, Júlia nevű felesége mellett – gyermekei is – Ferenc (11 éves), István (10), Pál (9) Lídia (9), Máriamagdolna (6), Péter (3), nem utolsósorban már néven nevevezett András (2) – mind-mind derekasan a segítségére voltak/vannak. Ezek a kis átkozott bozgorok! Ez a gyütt-ment bagázs! Apjuké tehát a súlyos rabgolyó, a többiek sorsa pedig a kitelepítés a Duna-deltával határos Bărăgan sztyeppe egyik lágerébe.

Abba a lírai Rekettyésbe, ha jól értjük.

Kérdés: látják-e még egymást valaha is?

Visky András: Kitelepítés

Eláruljuk, látják, azonban az még nem jelenti a történet végét. A könyv több száz oldala megrendítő, tragikus, azzal együtt gyakran tragikomikus, sőt egyenest abszurd bemutatása a történteknek. Egy szovjet mintára létrehozott és üzemeltetett romániai munkatábor mindennapjairól olvashatunk az apa nélkül maradt família küzdelmes útját követve, amely a földbe vájt gödröktől – egy elnéptelenedett ház pincéjén át – a legalább bemázolt falú barakkig terjed a kiűzetésben. A legkisebb gyermek gyakorta bájos humorú nézőpontjából ismerhetjük meg a mindenféle nemzetiséghez tartozó táborlakók színes históriáit. Illetve mindazt, amit formálódó világképében a hol erősen jelenlevő, hol valahová elkallódott, a dolgok alakulását befolyásolni képtelen, szórakozott Gondviselőről gondol ez az isteni látkörből kikerült, cseperedő kisfiú.

Visky András: Kitelepítés

Nota bene! A felcsillanó humor néhol akár Kertész Imre „sorstalan” főhősének emlékezetes megállapítását is eszünkbe juttathatja, amelyben az ifjú főhőst a haláltáborban kapott leves aggasztja legjobban: ugyanis az bosszantóan hideg. Az omnipotenciáját termékeny és hatékony módon gyakorolni képtelen, hátat fordító Úr szövegkörnyezetében megjelenő hereproblematika pedig számunkra kiváltképp azért is érdekes emebben a könyvben emitt, mert bizonyos maica Vida „hereszakértő” személyéhez és művéhez fűződik. Természetesen a vérbeli szekusok sorából, akik azt állítják szilárd meggyőződéssel, hogy ha az ő Vidájuk kezébe kerülsz, azt is bevallod, amiről álmodni se mertél. Bizonyos Aurél, aki átesett Vida kezelésén, szerb perditának nevezi a nőt, de végül is a dolog nem a hölgy szerbségére fut ki, hanem Aurél képtelen állítására, hogy román ember semmiképp sem lehet kommunista. Akkor mégis honnan az a több millió párttag? – Jó kérdés.

Visky András: Kitelepítés

– Ne aggódj, mindent megjegyzek, és megírok majd – mondja édesanyjuknak a legkisebbik gyerek, mintha a megírás a megbosszulással lenne egyenlő. A szavaiból rendre kitetszik, csakugyan mindent megtenne a szenvedő-gürcölő-aggódó Anya vigasztalásáért, akibe egész kisfiúi lényével valósággal szerelmes. Nem csoda, hogy a később tényleg megírásra kerülő mű középpontjában ez a törékeny, mégis eltökélt, a férjéhez körömszakadtáig ragaszkodó, gyermekeiért harcoló nő áll. És nem csak úgy, mint Anya, hanem maga a tetőtől-talpig Nő, akinek a kezét sokan megkérik a táborban – ez is minő abszurdum –, azonban nem hajlandó férjhez menni. Legalábbis addig nem, amíg abban reménykedhet, hogy a férje életben van. Kisfia titokban tudni véli, mikor és hogyan történhetett némely orgazmusa szeretett anyukájuknak, amelyek közül kétségtelenül messze kimagasló érdekességgel bírhat az, amelyet az egyik fejezetben a magyar–román határ tiltott átlépésének óriási izgalmában élhetett át a fiatalasszony. Midőn kénytelen volt lerogyni a mezsgyén (senki-földjén?), amíg valahogy el nem intéződött ez a hirtelen rátörő, halaszthatatlan és kényes dolog.

Okvetlenül meg kell még említeni a főszereplők között Márikát, ezt az odaadó lánykát, aki árvaként került a családhoz, hogy mindenfelé kövesse őket. Úgy tűnik, akár a halálba is. Nényu, ahogy a gyerekek becézik, rendíthetetlen abbéli elhatározásában, hogy ő bizony nem tágít, még ha kisbalták esnek is az égből, holott nem tartozik az elítéltek közé. Így aztán szabadabban járhat-kelhet, létfontosságú élelmiszereket és gyógyszereket szerezhet be azért a kevéske pénzért, amit Júlia a végtelen robotolásért kap. – A kitelepítésnek onnan még nem látszik a vége, amikor valamelyik lapról elhangzik, hogy hát nyugalom: semmi ok elkapkodniuk ezt a szabadulás dolgot, mert nekik aztán van idejük. Ha nem is a világ összes ideje.

P. S. Akkoriban, úgy tudni, még nem létezett olyan nemzetközi szerv, amely a legfelsőbb politikai szinten keresett volna bűnösöket gyermekek deportálásáért. Még ha mégoly meddő módon is, de legalább megpróbálta volna szankcionálni.

tolnai otto szemeremekszerek 3 728 ?c=4784&m=0&a=438898&r=TolnaiOtt%C3%B3%3ASzem%C3%A9rem%C3%A9kszerek3




Az olvasás folytatása

Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


A szerző cikkei

B.A. Balkanac

Balkanac

Letöltések

Könyvek a Lírától

Utazás

Hirdetés

Tíz nap legjava

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: