Connect with us

Horvátország

KÜLFÖLDI IS LEHET AZ OPERÁTOR: A Pegazus Horvátországban is szárnyal, azt viszont nem tudják, hogy ki röpteti

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

pegasus
?c=5941&m=425288&a=438898&r=&t=html
Olvasási idő: 2 perc

 
Európában öt országot azonosítottak, ahol használják a Pegazust: Lengyelország, Lettország, Svájc, Magyarország és Horvátország. Ezt Marko Rakar horvát IT-szakértő, a MRAK Services tanácsadó cég vezérigazgatója jelentette ki a horvát N1-es televízió adásában. Rakar szerint Horvátország “fontos központ” a Pegazus használata szempontjából, az viszont nem tisztázott, hogy az operátor belföldi vagy külföldi szerverekről telepítette-e fel a Pegazust a horvát tulajdonban lévő telefonokra.

Bárki lehallgatható

A szakértő véleménye szerint a legfájóbb felfedezés a Pegazussal kapcsolatban, hogy bárki lehallgathatható, legyen szó akár politikusról, újságíróról vagy aktivistáról, és ez vonatkozik Horvátországra is, ahol vannak „célszemélyek”. KÜLFÖLDI IS LEHET AZ OPERÁTOR: A Pegazus Horvátországban is szárnyal, azt viszont nem tudják, hogy ki röpteti

Sajnos vannak. Tudomásunk szerint – és ez megerősítést nyert – hogy az infrastruktúra egy része horvát domainek mögé rejtve működött – az applikáció maga pedig horvát eszközökhöz csatlakozó telefonokat támadott. Azt nem tudjuk, hogy kik ezek az emberek, de azt viszont tudjuk, hogy a Pegazus szempontjából Európában Horvátország volt az egyik legfontosabb központ
– mondta Marko Rakar, IT-szakértő, aki szerint több forrásból is bizonyított adatokról van szó, és az sem zártó ki, hogy operátorként külföldi kormányok is érintettek lehetnek a horvát telefonok lehallgatásában.
Mi nem tudjuk, hogy melyik kormány volt az, amely horvát állampolgárokat, vagyis horvát mobiltelefonokat vett célba
– tette hozzá a szakrétő, aki szerint a Pegazus a telefonon lévő minden adatot elküldheti annak a szerverére, aki feltelepítette a telefonra. Rekar a Pegazus egy betörőhöz hasonlítható, aki összeszedi az összes adatot, minden nyomot eltűntet, de a kulcsot magával viszi, hogy bármikor visszatérhessen.

Fő a törvényesség!

A horvát Biztonsági-Tájékoztatási Ügynökség (SOA, Sigurnosno obavještajna agencija), vagyis a horvát titkosszolgálat a  közölte, hogy nem kommentál „biztonsági és hírszerési kérdésekkel kapcsolatos tevékenységet, így saját képességeit sem”, vagyis nem volt hajlandó információkat szolgáltatni arról, hogy rendelkezik-e a Pegazussal.

A horvát titkosszolgálat azt azonban megjegyezte, hogy „a horvát legfelsőbb bíróság jóváhagyása alapján a horvát állampolgárokkal szemben alkalmazhat titkos megfigyelést a telekommunikációs szolgáltatásokon keresztül”.

A titkosszolgálati eszközök használatával kapcsolatban a horvát államfő szintén a törvényesség fontosságát hangsúlyozta.

Az a fontos, hogy az eljárás törvényes legyen. Hogy a titkos szolgálatok milyen eszközökkel rendelkeznek, azt nem szabad, hogy a közvélemény tudja. Fontos, hogy törvényes legyen. A protokoll alapján a bírói testületek tudhatnak róla, akik a felhatalmazást adják. Az viszont pobléma, ha erről erről bizonyos személyek, politikai csoportok, a pártok veterán szervezetei vagy pártkatonák döntenek
– jelentte ki a horvát elnök, aki szerint törvényes keretek között bármilyen eszköz felhasználható a célszeméllyel szemben.
Legális az információgyűjtés, ha az rendes és törvényes módon zajlik, és bármilyen eszközzel történik, követés, lehallgatás vagy hackelés. Ha ezt egy magánszemély teszi „vertikális kontroll” nélkül, vagyis a demokratikus folyamatok megkerülésével, akkor az probléma. De Horvátországban ilyesmi nem történt
– vélte a horvát elnök, aki szerint tehát minden rendben van, amivel a szakértő nem ért egyet.
Úgy gondolom, hogy Horvátország már korábban is visszaélt a hírszerzési rendszerekkel a saját állampolgáraival szemben. Tehát bármit is mond a SOA, azt nem lehet különösebben komolyan venni. Sokkal jobb lenne, ha létezne adekvát civil kontroll a titkosszolgálatok felett, amely sajnos nem működik. Ami viszont a technikai képességeiket illeti, közdtudott, hogy a horvát katonai, rendőrségi és hírszerző struktúrák tagjai az elmúlt években intenzíven barátkoztak az izraeli kollégákkal, ezért semmi sem lepne meg. Lehetetlen ugyan bizonyítani, de van okunk azt hinni, hogy Horvátország használ  ilyen rendszert
– mondta Rakar, aki hozzátette, hogy a világon körülbelül 40 Pegazus-operátor működik. A horvát szakértő úgy fogalmazott, hogy az operátor szerepét általában a hírszerző ügynökségek töltik be, és megjegyezte, hogy Magyarország képes volt felderíteni a megcélzott újságírók és politikusok telefonszámát.

?c=5941&m=425294&a=438898&r=&t=html




Horvátország

„Batris hajók” az Adrián: vajon mikor jelenik meg az első?

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Hajók, Adria
A világ első elektromos konténerhajója (Forrás: YouTube)
tolnai otto szemeremekszerek 3 728 ?c=4784&m=0&a=438898&r=TolnaiOtt%C3%B3%3ASzem%C3%A9rem%C3%A9kszerek3
Olvasási idő: 3 perc

Ha igaz, az első elektromos meghajtású hajóknak két-három éven belül kellene megjelenniük az Adriai-tengeren. A Tengerügyi, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium bejelentette a személyhajók és elektromos katamaránok beszerzését. A tárca tudatta a HINA, nemzeti hírügynökséggel, hogy hat hajó, három személyhajó és három nagy sebességű hajó – napenergiával működő katamarán – beszerzését legkésőbb 2026 második negyedévére tervezik, amelyek nulla CO2-kibocsátással rendelkeznek.

„Batris hajók” az Adrián

Már fejlesztés alatt áll egy költség-haszon elemzést is tartalmazó megvalósíthatósági tanulmány, amely meghatározza, hogy melyik vonalakon van a legnagyobb szükség a flotta korszerűsítésére, ennek kézhezvételét követően döntenek a tender kiírásáról.

A terv szerint ezt más beruházások is kísérik az elektromos meghajtású hajókat kiszolgáló infrastruktúrába a közforgalmú kikötőkben

– áll a Tengerügyi, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium közleményében.

Ha esetleg bárki azon agyal, hogy lesz-e, illetve honnan lesz a horvátoknak erre pénzük a bizonytalan financiális világhelyzet közepette, a válasz egyszerű: a pénz az EU-tól jön, mint már annyiszor.

Vagy minisztériumi „mandarin” nyelven:

A minisztérium arra emlékeztet, hogy a tengeri tömegközlekedési szolgáltatások minőségének javítása, a lakott szigetek elérhetőségének javítása és a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentésének biztosítása érdekében Horvátország 2022 februárjában aláírta az Európai Bizottsággal a 2021–2026-os időszakra vonatkozó nemzeti helyreállítási- és rezilienciatervről szóló dokumentumot.

A Jadrolinija már fejest ugrott az e-hajózásba

Januárban a Jadrolinija tengeri szállítóvállalat pályázatot írt ki, és közbeszerzési eljárást indított három elektromos személyhajó építésére, amelyek becsült értéke 45 millió euró, és amelyeket részben európai alapokból finanszíroznának, mint ahogy erre más esetben is volt már példa.

Ezek a elektromos meghajtású személyhajók, amelyek utas- és teherszállításra szolgálnak, egyenként 389 utas befogadására alkalmasak, nyolc fős személyzettel.

hajók, Adria

A Jadrolinija komphajója az Adrián (Forrás: YouTube)

A hajó maximális hossza 52 méter, szélessége 12 méter. A Jadrolinija az elektromos hajókat a Mali Lošinj-Susak, a Šibenik-Vodice és Suđurađ-Dubrovnik államilag működtetett hajózási vonalakon szeretné használni.

A pályázatra a február 22-i benyújtási határidő lejártáig hét beadvány érkezett, a Jadrolinijának 60 napja van a dokumentáció áttekintésére, és miután eldöntik, hogy ki felel meg az összes követelménynek, kihirdetik, hogy a jelentkezők közül ki vehet részt a további eljárásban.

Hogy hazai, mármint horvát hajógyár építi-e az új hajókat, egyenlőre nem tudni, de a szakértők véleménye szerint talán ez lenne a legokosabb.

Vannak hajógyáraink, amelyek építhetnek ilyen hajókat, és nem látok okot arra, hogy ne vegyünk részt ebben a munkában

– mondta Ozren Bego, a spliti FESB Villamosmérnöki, Gépészmérnöki és Hajógyártási Kar Energetikai Tanszékének docense, aki úgy véli, hogy a kormánynak és a hatóságoknak maximális támogatást kell nyújtaniuk a kompok és az elektromos személyhajók építésének fejlesztéséhez.

Szerinte az elektromos hajók építésének gyorsabban kell fejlődnie Horvátországban, mint az elektromos autókénak.

A kínaiakat nem lehet kihagyni

Bego a HINA-nak úgy nyilatkozott, hogy az elektromos meghajtású hajók fejlesztésében a spliti Jadroplov hajózási társaság vezeti a mezőnyt, ők tervezték az Adria egyik legnagyobb kompját, amely ezer utast és 400 járművet képes szállítani elektromos meghajtással.

Ha a komp építésének finanszírozása hamarosan megoldódik, két éven belül már hajózhat is

– mondta a professzor, de egyúttal rávilágított egy olyan mozzanatra is, ami nyilván nem nyeri meg sem az USA, sem ennek megfelelően Brüsszel tetszését sem.

Hajók, Adria

Érkezik a komp a spliti kikötőbe (Forrás: YouTube)

Senki sem kérdőjelezi meg a horvát hajógyárak képességét, hogy ilyen, és ehhez hasonló hajókat építsen, ám a szépséghiba az, hogy ebben a projektben sem kikerülni, sem átugrani nem lehet a kínaiakat, akik az elektromos hajózáshoz használatos elemeket gyártják. Pontosabban a világ termelésének 90 százalékát tudhatják magukénak ezen a téren.

A konverterrel még megbirkózik a horvát ipar, de az csak az elektromos meghajtás kisebbik része.

A fent idézett szakértő véleménye szerint a e-meghajtás körülbelül 20 millió euróba kerül a nevezett komphajó esetében, és ebből 16 millió az akkumulátoros elemek ára, ezek pedig Kínából származnak.

A kínaiakat tehát nem lehet megkerülni, vagy legalábbis nem fizetődik ki.

Akárhogy is, a Jadroplov jövendőbeli komphajójának akkumulátorai tíz órányi megszakítás nélküli hajózást tesznek lehetővé, ami azt jelenti, hogy feltöltés nélkül hajózhatnak át Olaszországba.

A Jadroplov azért döntött az ilyen nagy kapacitású akkumulátorok mellett, mert a szigeteken lévő kikötőkben nincs meg a szükséges infrastruktúrára a töltésükhöz.

?c=4784&m=1603755&a=438898&r=&t=html




Az olvasás folytatása

Montenegró

Nincs aki dolgozzon a montenegrói tengerparton, 30 százalékkal nőhetnek az árak

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Írta

Petrovac, Montenegrói tengerpart
Petrovaci tengerpart, ahol a jelek szerint egyre kevesebb a turista (Forrás: Internet)
?c=5941&m=425288&a=438898&r=&t=html
Olvasási idő: 2 perc

A montenegrói tengerparton arra panaszkodnak, hogy hiányzik a munkaerő, mert a helyiek átmennek Horvátországba dolgozni, ahol többet tudnak keresni, és ahol a jobban fizető vendégek dominálnak. A délszláv nyelvek hasonlósága miatt nincsenek megértésbeli akadályok a montenegrói munkaerő és a horvát munkáltatók között.

Nincs aki dolgozzon a montenegrói tengerparton

Mindjárt itt a nyári turisztikai szezon, Montenegróban azonban a turizmusban szervezési problémákkal küzdenek, a dolgok jelenlegi állása szerint ugyanis nem lesz elegendő ember, aki ellássa a vendégeket.

Ilija Armenko, turisztikai szakember a podgoricai Dan hírportálnak nyilatkozva rámutatott, hogy a helyzet rendkívül összetett, mert Montenegró, bár vonzó úti célként ismert, kezdi elveszteni a lépést a régióval.

Mindenki panaszkodik, hogy munkaerőhiány van, mert Horvátországba magasabbak a bérek, és ott a jobban fizető vendégek dominálnak. A helyzet az, hogy még a vendéglők kinyitásához sincs elegendő munkaerő

– jelentette ki Armenko, aki szerint hiába emelik a montenegrói vendéglősök a béreket, amikor a szomszédos Horvátországban akár 3500 eurót is kereshet egy főszakács.

Nálunk 30-40 százalékkal magasabbak a fizetések, mint korábban, így egy főszakács fizetése 2000 euró, Horvátországban viszont a főszakácsok 3500 eurót is megkeresnek, ezért a legtöbben oda mennek. A munkaerő odamegy, ahol jobbak a feltételek

– mondta a turisztikai szakember, aki szerint az is problémát jelent, hogy rövid a szezon, amely körülbelül július elsején kezdődik, és mintegy 40 napig tart. Legalábbis ez vonatkozik a montenegrói tengerparton lévő Petrovacra, ahol ő dolgozik.

Nagyok az adóterhek

A Dan informátora szerint Montenegróban a turizmus nyugati szemmel nézve a szociális ellátás szintjére szállt le, mivel egy félpanzió napi 30-40 euróba kerül, ami azt jelenti, hogy a nyugatiaknak jobban kifizetődik Montenegróban nyaralni, mint otthon maradni.

Egy haltálért nálunk körülbelül 33 euró kell fizetni, miközben Dubrovnikban ugyanez 120 euróba kerül. Ugyanakkor a vállalkozók terhei egyre nagyobbak, és már veszélyezbe sodorják a működést

Petrovac, Montenegrói tengerpart

– vázolta fel a helyzetet Ilija Armenko, aki szerint a szolgáltatások ára ezért legalább 30 százalékkal emelkedik a nyáron, mivel magasabbak az „inputok”.

Emelnünk kell a túlélés érdekében, ez egy lehetetlen küldetés, ami még inkább befolyásolja a szezont

– jegyezte meg a turisztika szakértő, aki szerint tükörbe kellene néznie, és mérlegelni kellene, hogy hogyan tovább, mert Montenegró egyre kevésbé versenyképes a turizmus terén a régió más országaival szemben.

A szakember úgy fogalmazott, hogy a turizmus mindenhol fejlődik, viszont Montenegróban semmi sem történik, a kilátástalanságot pedig növeli, hogy nemigen vannak foglalások, ami nem jó jel a közelgő szezont illetően.

tolnai otto szemeremekszerek 3 728 ?c=4784&m=0&a=438898&r=TolnaiOtt%C3%B3%3ASzem%C3%A9rem%C3%A9kszerek3




Az olvasás folytatása

Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


A szerző cikkei

B.A. Balkanac

Balkanac

Letöltések

Könyvek a Lírától

Utazás

Hirdetés

A BALK a világban

Tíz nap legjava

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: