Connect with us

B A Balkanac

BEOGRAD: FEST. END

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

ivabn ikic fest 2021
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 3 perc

 
Zajló hónapunk 16. napján a szerb fővárosban véget ért a Visszatérés a jövőbe feliratú zászlóval futó, sorrendben 49. Nemzetközi Filmfesztivál. Tíz napig tartott, káprázatos volt az éremhullás, és bár korlátozták a közönség számát, sokaknak, akik bejutottak, ez a közösségi mozizás újrafelfedezését jelentette. A szervezők már előre jelezték, hogy ha nem történik valami vadi új katasztrófa, illetve nem következik be radikálisan rossz fordulat a vírushelyzetben, a Kombank nagyterme nyitva lesz mindazok számára, akik időben jelentkeznek. Ahogy a kisebb termek is a tágas fesztközpontban. – Itt persze, nem sok szó esett a szabadbejáratos repi-publikumról. Ugyanakkor a külföldi vendégek jó része – manapság szokásos mód – csupán videón keresztül kapcsolódott be az eseménybe, ez azonban nem sokat vett el az egyre ritkább örömből, szerencsére a tolakodás borzalmaiból igen. fest 21 removebg preview

Egyébként hangsúlyosan elhangzott, hogy a dolog mindössze amolyan bemelegítő – ha minden jól megy –, mintegy főpróba a jubiláris 50. FEST előtt, amelyet nem csak hangulatában, hanem a méreteiben is méltó módon szeretnének megünnepelni. Erről azonban egyelőre többet nem árultak el az illetékesek, ugyanakkor a statisztikai adatokból kivehető, hogy a mostani rendezvény sem volt éppenséggel aprócska szösszenet. A maga kétszáz vetítésével, amelyek között játékfilm és dokufilm egyaránt szerepelt, nem beszélve a kentaur-alkotásokról, amelyekkel a műfaji sokszínűséget igyekeztek biztosítani.

And the winner is…? (!) Az abszolút győztes Ivan Ikić szerb rendező Oázis című alkotása, a legjobb rendező pedig a német Oscar Roehler, aki az Enfant Terrible c. filmet rendezte. A legjobb forgatókönyvet az olasz D’Innocenzo testvérpáros írta, Damiano és Fabio. Közös alkotásuk címe: A sötét rege. A legjobb női alakítást a horvát Lana Barić nyújtotta a Tereza37-ben, a legjobb férfi színészi alakítást pedig Nikola Djuričko az Eleven emberben. A legjobb elsőfilmes a Erçan Kesal, aki a Potenciális jelölt című alkotást jegyzi. A FEST Fókuszában díjnak ugyanakkor A mákföld rendezője, a román Eugen Jebeleanu örvendhet (aki természetesen nem azonos a kilencvenegyben elhunyt híres román költővel).

Tehát a fő zsűri, amelyben Igor Djordjević színész, Dane Komljen és Zakariasz Mavroidisz rendező, valamint Dubravka Kovjanić színésznő és Ines Tanović rendezőnő foglalt helyet (így olvasható ez, ebben a sorrendben a bíráló bizottság személyeinek hivatalos lajstromában), az Oázisnak ítélte oda a fődíjat. Ahogy röviden elhangzott az indoklásban: az alkotás egyedülálló és beleérző mivolta miatt mindazon embertársak iránt, akik adottságok dolgában nincsenek ugyanazon a startalapon a nagy többséggel. Ikić direktor úr ennek apropóján azt nyilatkozta, pillanatig sem gondoltak a film szereplőivel arra, hogy ekkora megtiszteltetés, valóságos mennybe röpítés érheti őket, majd szomorúságának adott hangot amiatt, hogy a díjátadón nem lehetett ott a három főszereplő, egy speciális otthon fiatal lakói közül egyik sem. Mert erről szól az Oázis: különleges helyzetről, amelyben az intézmény említett bennlakói saját magukat alakítják egy feltételezett szerelmi háromszögben, így aztán nincs is közvetlenül a spiccben egyetlen profi színész sem. Ivan Ikić egyébként szeretettel dolgozik amatőrökkel, és ahogy itt többször is aláhúzta: ezt a filmet másképp nem is tudta volna elképzelni, még véletlenül sem, pedig akadtak olyanok, akik szívesen lebeszélték volna róla.

Mindenképp megkülönböztetett figyelmet érdemel Oscar Roehler Enfant terrible-je, amely az 1982-be fiatalon elhunyt Rainer Werner Fassbinderről szól. Fassbinder rendezői világhírnév volt a javából, filmjei máig nem koptak meg, legfeljebb némelyest háttérbe szorultak. Roehler szerint ezen sürgősen javítani kell, hiszen szinte senki sem tudta, ma sem tudja olyan remekül ötvözni az életet a művészettel, mint maga Rainer, nem beszélve a saját színes, vászonra kívánkozó/kínálkozó figurájáról. Ahogy megállapítást nyert, valahol nincs távol Fassbindertől az olasz D’Innocenzo forgatókönyvíró páros világa, amelyben az olasz peremváros lakói jelennek meg mindennapjaikban. Velük kapcsolatban méltán beszélhetünk az egykori itáliai neorealizmus felmelegítéséről, ugyanakkor valami többről is, ami már kimondottan a napjaink hozadéka.

BEOGRAD: FEST. END

Lana Barić

A legjobb női főszereplő, Lana Barić – ő egy hányatott sorsú hölgyet alakít, akinek sehogy sem sikerül a terhesség, ráadásul átkozott szürke életet él, mígnem egy szép napon úgy dönt, hogy ezen bizony változtat – kiemelte, mennyire örül a rég tapasztalt vetítős hangulatnak. Miként persze, az elismerésnek is, hiszen a Tereza37 sok díjat kapott, ám ő egyet sem ezért a főszerepért. Említésre méltó, hogy a filmet Rade Šerbedžija fia, Danilo rendezte, s hogy a híres apuka is megjelent az idei fesztiválon, emlékeztetve mindenkit azokra a régi szép időkre, amikor még minden úgy volt: kvázi egyben és kvázi rendben. Háborúról – tudomásunk szerint – Rade Šerbedžija sem beszélt, de valamit azért elénekelt. És aztán, persze, elmesélte, hogy ez az egész fesztdolog a jugó újhullámból (feketéből) nőtt ki, mint vadhajtás.

Érdemes még kiemelni azt, amit a török elsőfilmes, Erçan Kesal mondott. Jelesül, hogy az első komoly könyv, amit az apja vett neki, a Híd a Drinán volt, Ivo Andrićtól. Aztán legutóbb, amikor Kustendorfban járt, Emir Kusturica is ezzel a könyvvel ajándékozta meg. Különben ebből a regényből szűrte le a maga számára, hogy a két nép hasonlóképp érez örömben és bánatban egyaránt. Hogy a szenvedést testvérmód éli meg.
_____________________________________________________________
A fenti képen Ivan Ikić, a legjobb film rendezője a díjátadás pillanatában

B A Balkanac

Lábakelt Piroska és az ő színes társasága

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Piroska
Ez csak a fél mű, amelynek a másik fele sincs meg (Forrás: Jutarnji list)
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 3 perc

Ha végignézünk a képlopások hosszú lajstromán, láthatjuk, hogy az egyik leghíresebb még az első világháború előtt történt, ha nem is sokkal. Akkor a Mona Lisa sétált ki észrevétlen a párizsi Louvre-ból. Persze úgy, hogy meglovasította valaki. Nevezetesen egy Vincenzo Perugia nevű olasz vendégmunkás. Tettét – mondhatni – hazaszeretetből követte el, bármily furcsán hangzik is.

Ugyanis Vincenzo szent meggyőződése volt, hogy a rejtélyes mosolyú Giocondának otthon, Itáliában a helye, Leonardo da Vinci hazájában meg a sajátéban, meg mindahányukéban, és nem másutt. Nem Franciaországban kell somolyognia oly vonzón, sejtelmesen, hanem otthon, talián élvezetre és büszkeségre. Hogy ezt a maga naivságában csakugyan így is gondolta Perugia, egyértelműen mutatja az, miszerint csak egy ideig bujtatta a hölgyet, aztán tárgyalásokba kezdett az Uffizival. Egy ilyen kvázi egyezkedés alkalmával kapták el a zsaruk, akiket a képtár igazgatója értesített a furcsa, különösebb anyagi tét nélküli „üzletkötés” bárgyú kísérletéről.

Piroska

Egy ellopott kiállítás hűlt és kissé nedves helye Zágrábban (Forrás: Jutarnji list)

Szóval, ez már eléggé régen volt, viszont van egy egészen új, amely május derekán kapott visszhangot a horvát sajtóban. (Nekünk Kalapis detektív kolléga továbbította az ügyet.) Külön érdekessége a dolognak, hogy Zágrábban egész kiállításnak veszett nyoma, aligha hazaszeretetből. Legalábbis nehéz lenne hasonló indítékot felfedezni abban, ami ott történt. Márpedig történt az, hogy valaki ellopta a fővárosi iparművészeti iskola Isidor Kršnjaviról elnevezett kiállítóterme előtti téren közszemlére bocsátott műveket. Azok egyébként abból a szomorú okból kerültek ki házon kívülre, mert a szóban forgó épület súlyosan megsérült a legutóbbi földrengésben, és még szomorúbb okból kerülhettek el valahova ezek az értékes alkotások – senki sem tudja, hova.

Piroska

AZ EGÉSZ MŰ: Veszélyesen piros (Opasno crvena), Željko Koprolčec és Duško Šibl alkotása, (Forrás: Jutarnji list)

Jó kérdés tényleg: vajon hová utazott el társaival együtt, ha nem is a nagyival Piroska? A hatóságnak fogalma sincs, vagy persze: a nyomozás érdekében nem nyilatkozik. Aztán egyelőre itt tart a dolog, ha nincs újabb fejlemény, amiről nem tudunk. Mindenesetre bődületes skandalum, vélekednek sokan.

Nos, tudnivaló ugyebár, hogy óriási hírneve ellenére a Mona Lisa egy viszonylag kis kép, Zágrábban viszont tíz darab méretes, erős csavarokkal lábas fémkeretre rögzített táblakép tűnt el úgy, hogy a tettes vagy tettesek az éj leple alatt egyszerűen kitekergették, netán levágták a srófokat. A súlyos, aszfaltba ágyazott keret nem kellett nekik, elég volt az esőálló műanyag tábla, amely mindkét oldalán egy-egy művet tartalmazott. Illetve hát tartalmaz még a legjobb remények szerint. Nevezetesen Željko Koprolčec fotográfus és Duško Šibl festőművész közös munkáját. Munkáit. Az aktfotókat a fényképész készítette, hogy utána a festő mintegy felöltöztesse őket pirosba-vörösbe, meg egyéb színárnyalatokba. Cinóberbe. Mi Piroskának neveztük el a nekünk is leginkább tetszőt. Veszélyes Pirosnak, aki tényleg OPASNO CRVENA, ahogy nem mellékesen az egész kiállítás címe eredetileg hangzik.

Ennek kapcsán írta Mirko Ilić – ahogy mi meg róla eggyel hátrébb (ha minden igaz)! –, hogy amíg Koprolčec fotográfusi tevékenységében szuverénül uralva a mezőnyt minimálisra csökkenti a színeket, velük együtt a mozgást is, csupán a fény dinamikáját tartja meg, addig Šibl pont fordítva dolgozik. Nála valósággal tobzódik, táncol minden…

– … ilymód remekül kiegészítik egymást – mintegy a szavába vágva véljük mi. – És akkor ennyi?

Hát, körülbelül. A sajtóból még meg lehet tudni röviden, hogy Željko Koprolčec sok híres horvát személyiség portréját jegyzi. Így például Ena ét, Josipa Lisacét, Arsen Dedićét, Rade Šerbedžijáét, továbbá hogy New Yorkban is többször kiállított, ahol pontosan az aktjaival vált ismertté. Ugyanakkor a Londonban végzett Duško Šiblről már angol monográfia is született, ami hát nem kis dolog.

Piroska

Veszélyesen piros (Opasno crvena), Željko Koprolčec és Duško Šibl alkotása

Ez akkor így itt a zágrábi Piroska remélhetőleg nem végérvényesen lezáruló, örökre éjjeli-hajnali ködbe vesző története. Még meglesz a Farkas is végül, de stb., stb. Ebbe a csapdába mégse sétáljunk bele, a rég kilőtt poénok banalitásába. (Pedig nem félünk a farkastól, mert: …nem bánt az csak megkóstol. Írta rég Edward Albee, aki egy másik történethez tartozik, bár nem egyszer őt is ellopták. Az estek vaksötétjében vagy pislákoló lámpák gyér fényében. – Néha meg egyenest káprázatos rivaldafényben, aztán csókolom. Ki tehet bármit is?)

P. S. Időközben Zvonimir Pištalo rendőr alezredes azt nyilatkozta, hogy gondosan kielemezték a térfigyelő kamerák felvételeit, annak alapján állíthatja, hogy nyomon vannak, és személyesen ígéretet tett arra, rövidesen lezárják az ügyet. Legalábbis annak a nyomozati részét.

Egyébként jut eszünkbe, vajon tudják-e, hogy a huszadik század egyik legnagyobb képlopása Budapesten történt, méghozzá 1982-ben. Akkor két Raffaello, két Tintoretto, két Tiepolo és egy Giorgione festmény tűnt el. Ott is valami újjáépítés folyt, a tolvajok az állványok segítségével másztak be a Szépművészeti Múzeumba, ahol néma maradt a hibás riasztórendszer. Szerencsére pár ujjlenyomatot hagytak hátra a betörők, annak alapján az Interpol beazonosította őket, az olasz csendőrség pedig elfogta: a nápolyi camorra tagjait – szőröstül-művestül. Mert ha nem is Rómába, de minden út Itáliába vezet? Mindenesetre tökéletes HAPPY END. (Ebben a III. sztoriban legalábbis.)

Az olvasás folytatása



Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


Utazás

A szerző cikkei

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Líra-könyvek

Letöltések


Google-hirdetés

Tíz nap legjava