Horvátország
A GAZDAGOK VIADALA: Kit érdekel a non-paper, amikor itt a Szuperliga?
Veszélyben a foci! A Balkánon, főleg Horvátországban, ahol a labdarúgás nem a legfontosabb mellékes dolog a világon, hanem a legfontosabb, ami mellett minden mellékesnek tűnik, abszolút elszabadult a pokol. Mi lesz a bajnokcsapatokkal, mi lesz a Bajnokok Ligájával, és sőt, és pláne, mi lesz a válogatottakkal?
A fél csapat tiltólistán
Mint ahogyan ezt már nyilván mindenki tudja, a leggazdagabb európai klubok úgy határoztak, hogy létrehozzák a saját kis homokozójukat, a Szuperligát. A hírt Florentino Pérez, a Real Madrid, illetve a Szuperliga jövendőbeli elnöke jelentette be.
A 20 csapatot magába foglaló új ligához jelenleg a spanyol Real Madrid, Barcelona és Atletico Madrid, az angol Arsenal, Chelsea, Tottenham, Liverpool, Manchester City és Manchester United valamint az olasz Juventus, Milan és Inter csatlakoztak. A német Bayern München, a Borussia Dortmund és a francia PSG elutasították a részvételt a mega-projektben, amelyet nem az orosz Gazprom, hanem az amerikai JP Morgan Chase szponzorál.
Az elképzelés szerint a zártkörű versengésben a leggazdagabb csapatok játszanának egymással és a Szuperligából nem lehetne kiesni.
Viszont ezzel a kontinens szupercsapatai kilépnének, vagy kilépni kényszerülnének a nemzeti bajnokságokból, és elutasítanák a nemzeti labdarúgó szövetségek, illetve a nemzetközi labdarúgó szövetségek illetékességét. Cserében az UEFA kitagadná őket a nagy európai “focicsaládból”.
A foci megmentéséért küzd(?)
A most létrejövő Szuperliga vezetője, Florentino Pérez azt állította, hogy ő csak segít megmenteni a futballt.
Super League head Florentino Perez has claimed he's helping save football. 👀
"We're fighting for the future of football. There are people who aren't taking this seriously." pic.twitter.com/nihee0L3GN
— GOAL (@goal) April 19, 2021
– A futball jövőjéért harcolunk. Van, aki ezt nem veszi komolyan
– jelentette ki az új liga első harcos elnöke.
A gazdagok viadala
A Szuperligát sokan ellenzik, a politikusok, a szurkolók, a szövetségek, a Ligából kimaradó csapatok, bár nekik kellene a legkevésbé panaszkodniuk, Angliában például a “hatok” távozását követően ők is nyerhetnének bajnokságot.
Boris Johnson és Emmanuel Macron mellett Orbán Viktor is nyilatkozott az elképzelés káros hatásáról, mondván hogy “Magyarország meggyőződése, hogy a világ legnagyszerűbb játékának szépségét és emelkedettségét éppen az adja, hogy ez a sportág mindenkié, és nem sajátíthatják ki maguk számára a leggazdagabbak.
Margaritis Schinas az Európai Bizottság alelnöke a Szuperliga elképzeléseit ellentétesnek találta az európai értékekkel.
Horvátországban ez idáig még nem volt hivatalos kommentár, sem a Horvát Labdarúgó Szövetség, sem a kormánykörök berkeiből, de miután Aleksander Čeferin, az UEFA elnöke meghirdette, hogy a Szuperligában játszó játékosok számára nem engedélyezik a szereplést a nemzeti tizenegyben, az országban máris pánikhelyzet alakult ki.
Horvátország számára ez katasztrofálisnak bizonyulna, mert sem az EB-n sem a VB-n nem számíthatnának Mateo Kovačić, Ante Rebić, Marcelo Brozović, Ivan Perišić, Luka Modrić és Šime Vrsaljko fellépésére, akik a csapat gerincét alkotják.
Erős túlzással azt mondhatnánk, hogy hasonló helyzet alakulna ki Szerbia esetében is, mivel a legerősebb európai csapatokban játszanak. A szerb válogatottból így biztosan kimaradna Nemanja Matić, a vörös ördögök középpályása, viszont játszhatna a gólvágó Aleksandar Mitrović, aki a kiesőjelölt Fulham középcsatára.
Hogy mi lesz a végkifejlet, azt egyenlőre nehéz megmondani, főként miután a FIFA elég lagymatagon reagált az ügyre. Hogy az UEFA és a nemzeti szövetségek elég erősnek bizonyulnak-e a legnagyobb európai csapatok véd- és dacszövetsége ellen, az a jövő csontzenéje.
Horvátország
Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?
A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.
Mit gondol a horvátországi tudósító?
A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.
A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.
Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.
– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására
– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.
Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.
A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.
A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.
Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)
Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.
– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára
– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.
Apróságok
Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.
Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)
Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.
Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…
-
Koszovó3 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Montenegró6 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
English6 nap telt el azóta
Turkish companies bypass the Western sanctions, USA tappes their head
-
Szerbia2 nap telt el azóta
Vučić etnikai tisztogatásról beszélt, Moszkva szerint Koszovó potenciális veszélyt jelent