Connect with us

Horvátország

GÁZZAL ÍRT TÖRTÉNELEM: A földrengés miatt egy hónappal később nyitották meg hivatalosan a krki LNG-terminált

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

lng krk terminal
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 2 perc

Horvátország, Magyarország, de Közép- Európa számára is történelmi jelentőségű a krki LNG-terminál üzembe helyezése, értett egyet felszólalásában Andrej Plenković horvát miniszterelnök és Szijjártó Péter magyar külügyminiszter a horvátországi katasztrofális földrengés miatt majdnem egy hónappal elnapolt ünnepélyes megnyitón. A terminál üzembe helyezése a tervek szerint január elején már megtörtént.

Észak-déli korridor

A horvát miniszterelnök szerint a krki terminál megnyitásával Horvátország helyzete lényegesen megváltozott az európai energetikai térképen.

– Most egészen más helyzetben vagyunk, barátaink, partnereink más szemekkel tekintenek ránk. Ez a terminál, a litván és lengyel terminálokkal egyetemben új csomópontot képez az észak-déli korridoron. Ez a tény nagy előrelépést jelent Közép- és Kelet- Európa több forrásból származó gázellátása, valamint a piaci verseny élénkítése szempontjából

– mondta a horvát miniszterelnök.

– Ami a geopolitikai jelentőséget illeti, azt gondolom, hogy az elkövetkező években derül majd csak ki, hogy mennyire fontos ennek a projektnek a megvalósulása. Fontos az EU számára a gáz származása szempontjából, fontos a transzatlanti partnereink számára, mert az Egyesült Államok folyamatosan támogatta ezt a projektet

– hangsúlyozta Plenković.


Az első eset

Szijjártó Péter felszólalásában hangsúlyozta, hogy a következő esztendőre Magyarország a krki LNG-terminálban évi 1 milliárd köbméter gázt kötött le, ami a terminál összkapacitásának majdnem fele.

A magyar külgazdasági- és külügyminiszter szerint az utóbbi 70 évben ez az első eset, hogy Magyarország nyugati eredetű földgázt vásárolhatott.

Szijjártó hangsúlyozta, hogy Magyarország számára nemzeti- és nemzetbiztonsági kérdés a földgáz, mint legfontosabb energiahordozó minél több forrásból történő beszerzésének lehetősége.

– A krki LNG-terminál most egy teljesen új helyzetet hozott létre Közép- Európa és benne Magyarország energiaellátásnak biztonsága szempontjából

– jelentette ki a magyar tárcavezető, aki köszönetet mondott a horvát kormánynak és személyesen Plenković miniszterelnöknek, hogy az előállt súlyos körülmények ellenére sem mondott le az LNG-terminál megvalósításának tervéről, és pontosan, határidőre eleget tett vállalt kötelezettségeinek, ami a világjárvány közepette, illetve a Horvátországot sújtó katasztrofális földrengések miatt igazán nem volt egyszerű feladat.

A magyar külgazdasági- és külügyminiszter annak a véleményének is hangot adott, hogy a terminál megnyitásával a két ország kétoldalú kapcsolatai új korszakba léptek.

A nyitány

A krki úszóterminál egy nagyratörő energetikai terv nyitánya, legalábbis ez derül ki a horvát Plinacro, a horvát gázvezetékek üzemeltetőjének tíz éves tervéből.

A terv szerint 2030-ig kellene elkészülnie az Ión- Adriai gázvezetéknek, amely a azerbejdzsáni földgázt az EU-ba szállító Transzadriai Vezetéket (TAP) kötné össze az albán, montenegrói, bosznia-hercegovinai és horvátországi hálóztokkal.

Ezzel párhuzamosan kellene elkészülnie a krki szárazföldi terminál első szakaszának, ami a Magyarországra irányuló, illetve innen érkező szállítókapacitások jelentős mértékű kibővülését eredményezné.

A felsorolt projektek az EU hathatós támogatásával épülnek, akárcsak a Horvátországot, Bosznia- Hercegovinát, Montenegrót, Albániát Görögországgal összekötő ióni-adriai autópálya is.

Érdekességként megemlítjük, hogy a krki úszóterminál alapját képező LNG Croatia elnevezésű hajó 280 méter hosszú, 43 méter széles, négy, összesen 140.000 köbméter cseppfolyós gázt befogadni képes tárolóval rendelkezik, és három visszagázosító állomása óránként valamivel több, mint 451 ezer köbméter gázt képes visszafejteni, illetve továbbküldeni a gázvezetékbe.

A visszagázosítás, tekintettel a gázvezeték szállítóképességeire, jelenleg 300.000 köbméter/óra. A krki LNG-terminál szolgáltatásait a külföldi partnerek 2023-ig évi 100%-ban 2027-ig évi 87%-ban, 2035-ig pedig 50%-ban kötötték le.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Horvátország

Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

akkumulátor rimac
A Rimac Technology és az EVE Energy partnerségre lépett: az együttműködés során a két vállalat egyesíti erőit, hogy 2027-től Európában akkumulátorcellákat gyártsanak (Forrás: Rimac)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.

Mit gondol a horvátországi tudósító?

A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.

A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.

Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.

– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására

– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.

Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.

A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.

A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.

2023 09 25 192513

Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)

Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.

– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára

– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.

Apróságok

Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.

Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)

Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.

Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava