ÉVES MÉRLEG: Jól teljesített a horvát gazdaság, a hajógyártás viszont válságban van

Utolsó módosítás:

AlbanianArabicBelarusianBosnianBulgarianCatalanChinese (Simplified)CroatianCzechDanishDutchEnglishEstonianFinnishFrenchGeorgianGermanGreekHungarianIndonesianItalianJapaneseKoreanMacedonianPolishRomanianRussianSerbianSlovakSlovenianSpanishSwedishTeluguThaiTurkishUkrainian

A Nacional horvát hetilap legutóbbi számában elkészítette Horvátország idei gazdasági mérlegét, amely szerint a gazdasági növekedés, a jobb hitelminősítések és a sikeres turisztikai szezon jellemezte a 2019-es évet. Más részről viszont a hajógyárak válsága és a munkavállalók hiánya nehezítette meg a horvát gazdaság helyzetét. A zágrábi hetilap szerint Horvátország ennek ellenére egy lépéssel közelebb került az euró bevezetéséhez.

A befektetésre ajánlott sávban

Az év első felében először a Standard & Poor’s, majd a Moody’s, végül pedig a Fitch is kedvezőbb osztályzatot adott Horvátországnak.

A Standard & Poor’s márciusban a befektetési osztály alatti felső szintről a befektetési fokozat legalacsonyabb szintjére emelte Horvátországot.

Horvátország 2012. december óta nem rendelkezett befektetésre ajánlott besorolással a Standard & Poor’s-nál.

A Moody’s áprilisban javította pozitívra a horvát osztályzati kilátást. Az indoklás szerint a korábbi évek rendre visszatérő hiányai után a horvát államháztartás az előző évben többlettel zárt.

A horvát gazdaság növekedésének fő hajtóereje az erőteljes hazai kereslet.

A Moody’s áprilisban hangsúlyozta, hogy a horvát gazdaság növekedésének fő hajtóereje az erőteljes hazai kereslet.

A Fitch Ratings júniusban csatlakozott a másik két hitelminősítőhöz, és a befektetési ajánlású osztályzati sáv alapszintjére helyezte Horvátországot.

A döntést a nemzetközi hitelminősítő intézet elsősorban Horvátország folyamatosan javuló költségvetési teljesítményével indokolta.

Javult a horvát GDP

Jó hírek érkeztek a horvát GDP-vel kapcsolatban is.

Már februárban kiderült, hogy 2018 utolsó negyedévében 2,3%-kal növekedett a horvát GDP az egy évvel korábbi időszakhoz képest, a gazdaság egész éves teljesítése pedig 2,6%-kal volt nagyobb mint 2017-ben.

EZT OLVASTAD?  LABDARÚGÁS: Splitben telt ház előtt játsszák a horvát-magyart

Az idei év első negyedéve még jobb eredményeket hozott.

A májusban közzétett adatok szerint az idei első negyedévben a GDP 3,9 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.

Ez volt a legmagasabb növekedés 2016. negyedik negyedéve óta, amikor a GDP 4%-kal emelkedett.

A második negyedévben a horvát gazdaság 2,4 százalékkal növekedett, a harmadik negyedévben pedig 2,9 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.

A turizmus rekordot döntött

Horvátország gazdasági erőssége 2019-ben is a turizmus volt.

Az idei turisztikai évben több mint 20,5 millió vendég érkezett, akik 108 millió éjszakát töltöttek Horvátországban.

A bevételek 8%-kal növekedtek 2018-hoz képest. Ez a horvát turizmus eddigi legjobb eredménye.

A turizmusban azonban munkaerőhiány jelentkezett. Június közepén a Horvát Munkáltatók Szövetsége és a Horvát Turisztikai Szövetség sürgette a külföldi munkavállalók kvótáinak növelését.



A kormány azt válaszolta, hogy készen áll több külföldi munkavállaló beengedésére, de csak akkor, ha a belföldi foglalkoztatási lehetőségek kimerülnek.

Miután más iparágakban, különösen az építőiparban is tapasztalható volt a munkavállalók hiánya, a kormány megemelte a külföldieknek adott munkavállalási engedélyek számát.

A turisztikai év a „Cro kártya” bevezetésével zárult, amelyre a munkáltatók legfeljebb 2 500 kunát (körülbelül 90 ezer forint) fizethetnek a munkavállalók számára a vendéglátás és az idegenforgalom területén történő fogyasztás céljából.

EZT OLVASTAD?  A FOCI ÉS AZ OPTIMIZMUS: Bemutatta államfőjelölti programját Kolinda Grabar-Kitarović horvát elnök

A “Cro kártya” a programba bevont idegenforgalmi és vendéglátóipari létesítményekben használható.

A hajógyárak válsága

A hajógyárak válsága azzal kezdődött, hogy a fiumei kereskedelmi bíróság csődeljárást rendelt el a Május 3-a hajógyárban, nem sokkal később ugyanerre a sorsra jutott a pólai Uljanik is.

Márciusban a horvát kormány nem vállalta az Uljanik átalakítását, mert az jelentős pénzügyi kockázatot jelentett volna a horvát államnak.

A spliti Brodosplit ugyan kezdetben hajlandónak mutatkozott a stratégiai partnerség elfogadására, de az együttműködés nem jött létre.

Kudarccal jártak a tárgyalások a kínai China Shipbuilding Industry Corporation konszernnel is, ezért májusban az Uljanik ellen is csődeljárás indult.

A Pelješac-félszigeten épülő híddal a horvátok “kikerülik” a Bosznia-Hercegovinához tartozó keskeny tengerszakaszt.

A horvát kormány a legnagyobb hitelezőként szeptemberben új csődbiztos kinevezését kérte, aki javaslatot tett a hajógyártás fenntartására egy leányvállalat által, amely átvenné a koncessziókat és a hajók építését.

A hitelezők közgyűlését, amelyen az ezzel kapcsolatos döntést meghozzák, január 22-re napolták el

Ezt követően a horvát kormány 26 millió eurós kezességet vállat egy hajó megépítésének befejezésére, és a Május 3-a hajógyár termelésének újraindítására felvett hitelre.

Emlékezetes események

Júliusban hivatalosan is megkezdődtek a munkálatok a Pelješac-félszigetet a szárazfölddel összekötő híd megépítésén, amellyel a horvátok “kikerülik” a Bosznia-Hercegovinához tartozó keskeny tengerszakaszt.

A kivitelezést a kínai China Road and Bridge Corporation hajthatja végre, de a komplikált eljárási folyamat és a számos fellebezés után a bekötőutak megépítésébe bevonják az osztrák Strabagot és a görög J&P Avaxot is.

EZT OLVASTAD?  IDŐJÁRÁS: Nyolcezer villámlás két óra alatt az Isztriai-félszigeten

A 2019-es esztendő fontos lehet a Croatia Airlines szempontjából is, amelynek feltőkésítése zajlik. Eddig két jelentkező van, a pénzügyi modell azonban egyelőre nem ismert.

A horvát kormány az év elején döntött a Krk szigetére tervezett úszó LNG-terminál finanszírozásáról, amelynek értéke 234 millió euróra tehető. Áprilisban ehhez csatlakozott a magyar kormány is 25%-os részesedéssel.

Egy másik fontos hír az INA háza tájáról érkezett, amely a fiumei olajfinomító modernizálására vonatkozik. A magyar vezetésű horvát olajfinomító erre a célra 4 milliárd kunát, vagyis 178 milliárd forintnak megfelelő összeget költ.

Nacional/BALK




Varga Szilveszter

Varga Szilveszter

1989-1991: az Újvidéki Rádió munkatársa, a BBC magyar adásának és a Magyar Rádiónak a tudósítója. 1991-2000: a Magyar Rádió munkatársa, 1993-1996: a Magyar Rádió belgrádi tudósítója. 1997-2005: a Beta Hírügynökség budapesti tudósítója, 2003-2018: a Hír Televízió munkatársa, 2018-tól Aegon Prémium, megtakarítási tanácsadó, privátbankár, 2019-től a BALK főszerkesztője

Mondd el a véleményedet!

Oszd meg a BALK-ot!