Horvátország
ÉVES MÉRLEG: Jól teljesített a horvát gazdaság, a hajógyártás viszont válságban van

A Nacional horvát hetilap legutóbbi számában elkészítette Horvátország idei gazdasági mérlegét, amely szerint a gazdasági növekedés, a jobb hitelminősítések és a sikeres turisztikai szezon jellemezte a 2019-es évet. Más részről viszont a hajógyárak válsága és a munkavállalók hiánya nehezítette meg a horvát gazdaság helyzetét. A zágrábi hetilap szerint Horvátország ennek ellenére egy lépéssel közelebb került az euró bevezetéséhez.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk.Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
Alcímek
A befektetésre ajánlott sávban
Az év első felében először a Standard & Poor’s, majd a Moody’s, végül pedig a Fitch is kedvezőbb osztályzatot adott Horvátországnak.
A Standard & Poor’s márciusban a befektetési osztály alatti felső szintről a befektetési fokozat legalacsonyabb szintjére emelte Horvátországot.
Horvátország 2012. december óta nem rendelkezett befektetésre ajánlott besorolással a Standard & Poor’s-nál.
A Moody’s áprilisban javította pozitívra a horvát osztályzati kilátást. Az indoklás szerint a korábbi évek rendre visszatérő hiányai után a horvát államháztartás az előző évben többlettel zárt.
A Moody’s áprilisban hangsúlyozta, hogy a horvát gazdaság növekedésének fő hajtóereje az erőteljes hazai kereslet.
A Fitch Ratings júniusban csatlakozott a másik két hitelminősítőhöz, és a befektetési ajánlású osztályzati sáv alapszintjére helyezte Horvátországot.
A döntést a nemzetközi hitelminősítő intézet elsősorban Horvátország folyamatosan javuló költségvetési teljesítményével indokolta.
Javult a horvát GDP
Jó hírek érkeztek a horvát GDP-vel kapcsolatban is.
Már februárban kiderült, hogy 2018 utolsó negyedévében 2,3%-kal növekedett a horvát GDP az egy évvel korábbi időszakhoz képest, a gazdaság egész éves teljesítése pedig 2,6%-kal volt nagyobb mint 2017-ben.
Az idei év első negyedéve még jobb eredményeket hozott.
A májusban közzétett adatok szerint az idei első negyedévben a GDP 3,9 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.
Ez volt a legmagasabb növekedés 2016. negyedik negyedéve óta, amikor a GDP 4%-kal emelkedett.
A második negyedévben a horvát gazdaság 2,4 százalékkal növekedett, a harmadik negyedévben pedig 2,9 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.
A turizmus rekordot döntött
Horvátország gazdasági erőssége 2019-ben is a turizmus volt.
Az idei turisztikai évben több mint 20,5 millió vendég érkezett, akik 108 millió éjszakát töltöttek Horvátországban.
A bevételek 8%-kal növekedtek 2018-hoz képest. Ez a horvát turizmus eddigi legjobb eredménye.
A turizmusban azonban munkaerőhiány jelentkezett. Június közepén a Horvát Munkáltatók Szövetsége és a Horvát Turisztikai Szövetség sürgette a külföldi munkavállalók kvótáinak növelését.
A kormány azt válaszolta, hogy készen áll több külföldi munkavállaló beengedésére, de csak akkor, ha a belföldi foglalkoztatási lehetőségek kimerülnek.
Miután más iparágakban, különösen az építőiparban is tapasztalható volt a munkavállalók hiánya, a kormány megemelte a külföldieknek adott munkavállalási engedélyek számát.
A turisztikai év a „Cro kártya” bevezetésével zárult, amelyre a munkáltatók legfeljebb 2 500 kunát (körülbelül 90 ezer forint) fizethetnek a munkavállalók számára a vendéglátás és az idegenforgalom területén történő fogyasztás céljából.
A „Cro kártya” a programba bevont idegenforgalmi és vendéglátóipari létesítményekben használható.
A hajógyárak válsága
A hajógyárak válsága azzal kezdődött, hogy a fiumei kereskedelmi bíróság csődeljárást rendelt el a Május 3-a hajógyárban, nem sokkal később ugyanerre a sorsra jutott a pólai Uljanik is.
Márciusban a horvát kormány nem vállalta az Uljanik átalakítását, mert az jelentős pénzügyi kockázatot jelentett volna a horvát államnak.
A spliti Brodosplit ugyan kezdetben hajlandónak mutatkozott a stratégiai partnerség elfogadására, de az együttműködés nem jött létre.
Kudarccal jártak a tárgyalások a kínai China Shipbuilding Industry Corporation konszernnel is, ezért májusban az Uljanik ellen is csődeljárás indult.
A horvát kormány a legnagyobb hitelezőként szeptemberben új csődbiztos kinevezését kérte, aki javaslatot tett a hajógyártás fenntartására egy leányvállalat által, amely átvenné a koncessziókat és a hajók építését.
A hitelezők közgyűlését, amelyen az ezzel kapcsolatos döntést meghozzák, január 22-re napolták el
Ezt követően a horvát kormány 26 millió eurós kezességet vállat egy hajó megépítésének befejezésére, és a Május 3-a hajógyár termelésének újraindítására felvett hitelre.
Emlékezetes események
Júliusban hivatalosan is megkezdődtek a munkálatok a Pelješac-félszigetet a szárazfölddel összekötő híd megépítésén, amellyel a horvátok „kikerülik” a Bosznia- Hercegovinához tartozó keskeny tengerszakaszt.
A kivitelezést a kínai China Road and Bridge Corporation hajthatja végre, de a komplikált eljárási folyamat és a számos fellebezés után a bekötőutak megépítésébe bevonják az osztrák Strabagot és a görög J&P Avaxot is.
A 2019-es esztendő fontos lehet a Croatia Airlines szempontjából is, amelynek feltőkésítése zajlik. Eddig két jelentkező van, a pénzügyi modell azonban egyelőre nem ismert.
A horvát kormány az év elején döntött a Krk szigetére tervezett úszó LNG-terminál finanszírozásáról, amelynek értéke 234 millió euróra tehető. Áprilisban ehhez csatlakozott a magyar kormány is 25%-os részesedéssel.
Egy másik fontos hír az INA háza tájáról érkezett, amely a fiumei olajfinomító modernizálására vonatkozik. A magyar vezetésű horvát olajfinomító erre a célra 4 milliárd kunát, vagyis 178 milliárd forintnak megfelelő összeget költ.
Nacional/BALK
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!

- Magyarország6 nap telt el azóta
Milyen üzleti tevékenységet folytatnak a Balkáni thrillerben említett személyek, magyar vonatkozások is vannak
- Szerbia7 nap telt el azóta
Vučić nem engedi, hogy az utca irányítsa Szerbiát
- Szerbia7 nap telt el azóta
Újvidéken megkezdődött a hidak lezárása, három hónap telt el a tragédia óta
- Szerbia7 nap telt el azóta
Bűnözők döntöttek a zsaruk felett – Balkáni thriller (4)