Horvátország
Plenković ismét nyeregben, milliók az INA-nak
A horvát kormány, pontosabban a gazdasági minisztérium kész megközelítőleg 16 millió euró támogatásban részesíteni az INA rijekai finomítóját, ahol a közeljövőben megkezdődik az ún. „zöld hidrogén” előállítása

Andrej Plenković, a hőn szeretett, vagy a világból kiutált horvát miniszterelnök – hozzáállás kérdése – egy napos lábadozás után, mintha mi sem történt volna, hétfőn ismét folytatta országépítő tevékenységét. Ezt azért tehette meg, mert mint kiderült, szívműtéte során nem kellett felvágni a mellkasát, hanem az ereken át, katéteresen műtötték.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
Plenković munkanapja Zágrábban kezdődött a földrengésben károsult, majd frissen felújított zágrábi magán- és középületek körüljárásával, hogy részt vegyen a Merkur Klinikai Kórház teljesen felújított épületének átadásán.
Ezután a legfelsőbb bíróság elhunyt elnökének, Radovan Dobrinićnak tiszteletére a Lisinski-hangversenyteremben tartott megemlékezésen vesz részt, majd Varasdra indul a kormánypárt megyei vezetésével való munkatalálkozóra. Napja az esti órákban zárult a varasdi HDZ alapszervezet alapításának 35. évfordulójának megünneplésével.

A horvát miniszterelnök Varasdban a „Lunjkovec-Kutnjak” geotermikus vízmezőn részt vett a geotermikus víz kitermeléséről szóló szerződés bemutatásán. Plenković szerint ezeket a lehetőségeket villamosenergia-termelésre, fűtésre és hűtésre, valamint ipari és mezőgazdasági szükségletekre kell felhasználni (Forrás: (X platform)
Ugyanakkor, a nap fontosabb hírei között feltűnt az is, hogy a kormány, pontosabban a gazdasági minisztérium kész megközelítőleg 16 millió euró támogatásban részesíteni az INA rijekai finomítóját, ahol a közeljövőben megkezdődik az ún. „zöld hidrogén” előállítása.
Hidrogén, a jövő üzemanyaga
Az INA projektje magában foglalja egy olyan termelési rendszer kiépítését a rijekai finomítóban, amely akár napi négy tonna hidrogén kapacitással is rendelkezik, az elektrolizátor üzem pedig napenergiával működik.
Ezzel megvetik a hidrogénelosztó rendszer alapjait Horvátországban. Ezek az első mennyiségek az INA becslései szerint legalább 10 hidrogéntöltő állomás igényeit elégíthetnék ki, amelyek a közúti szállítás dekarbonizációját segítenék elő. Bár éppen a zágrábi Končar fejlesztette ki az akkumulátoros villanyvonatot, a szakértők véleménye szerint a vasúti, közúti, sőt vízi szállítás tekintetében is a hidrogén a megfelelőbb erőforrás.
A benyújtott dokumentáció alapján a gazdasági minisztérium, illetve Šušnjar miniszter döntése alapján megállapította, hogy a projekt megvalósítása a támogatás odaítélésétől függ, mivel azt nem lehetett olyan mértékben, olyan pénzügyi keretben megvalósítani, mint amilyenben tervezték.
– A közlekedés szén-dioxid-mentesítésének projektje lassan halad az első években, ezért az első elektrolizátor létrehozására és a hidrogén elosztására irányuló projekt megvalósításához támogatást kell nyújtani annak érdekében, hogy a projekt nyereséges legyen a befektető számára
– olvasható a gazdasági minisztérium határozatában, amely szerint a beruházás legnagyobb része magának a hidrogéntermelő rendszernek a kiépítéséhez kapcsolódik.
Az összesen 45,5 millió euróból, ami a teljes beruházás becsült értéke, egy 11 megawattos fotovoltaikus erőmű és egy 10 megawattos elektrolizátor kiépítéséhez szükséges összeg több mint 41 millió eurót tesz ki.
A fennmaradó ötmillió eurós beruházást egy hidrogénelosztó és -tároló rendszer létrehozására fordítják. Ez egyben az ezeken a beruházási területeken jóváhagyható maximális támogatást is jelenti.
Ami a támogatás időtartamának kereteit illeti, azt a jövő év végéig, 2026. december 31-ig tűzték ki. A határozatból az is kiderül, hogy a támogatási források felhasználása fedezi a 2023 elejétől felmerülő összes elszámolható költséget.
Az INA elégedett, valószínűleg a MOL is
Az INA-ban természetesen elégedettek a projekt támogatásával, amelyen már egy ideje keményen dolgoznak. Egy évvel ezelőtt bejelentették, hogy úton vannak afelé, hogy a zöld hidrogén első kereskedelmi szintű termelőjévé váljanak Horvátországban, és hogy ennek érdekében már aláírták a szerződést a kulcsfontosságú berendezések szállítására a horvát IVICOM Consulting céggel.
A Horvát Nemzeti Hírügynökség (HINA) kérdésére, hogy a projekt megvalósításának melyik szakaszában tartanak, az INA azt válaszolta, hogy eddig két pályázati eljárást folytattak le a berendezések beszerzésére és a tervezésre, és hamarosan egy másikat terveznek a munkálatok végrehajtására és a kiegészítő berendezések beszerzésére.

INA, horvát-magyar olajcég
Hamarosan várható a támogatási szerződés aláírása, valamint az építési munkálatok megkezdéséhez szükséges építési engedély igénylése és megszerzése.
– A projekt megvalósítása nagyban függ az európai és a világpiaci körülményektől, tekintettel arra, hogy szűken specializált és modern technológiáról van szó, amelynek elérhetősége korlátozott
– mutatott rá a horvát olajtársaság.
Ezzel a projekttel az INA megpróbálja diverzifikálni hagyományos olaj- és gáztermelési és -feldolgozási tevékenységét, és ebben a szegmensben vezető szerepet kíván betölteni nemcsak Horvátországban, hanem a tágabb térségben is.
A nagy okossághoz még csak az hiányzik, hogy némi hadiipari felhangot is adjanak a dologhoz. Ugyanis úgy tűnik, hogy a zöld buzzwordok (divatszavak) ideje lassan lejárt, most inkább valamilyen katonai felhasználást illene kitalálni. Például hidrogénmeghajtású tank?

- Bosznia3 nap telt el azóta
Kísérlet Dodik letartóztatására, vér nélkül nem fog menni
- Szerbia7 nap telt el azóta
Az Egyetem az Informer TV ellen: harc a becsületes sajtóért
- Szerbia5 nap telt el azóta
Pásztor szerint jó irányba változik a helyzet Szerbiában
- Szerbia4 nap telt el azóta
Porfirije: a szerb ortodoxia helye az Orosz Világban van