Szerbia
Megkezdődött az elektromos Fiat Grande Panda próbagyártása a Stellantis szerbiai gyárában
A Fiat Grande Panda egyik legkiemelkedőbb újítása a beépített spirálos töltőkábel, amely a töltési folyamatot egyszerűbbé teszi. A kábel egy speciális házban található a motorháztető alatt, így a csomagtérben nem foglal helyet, és használata állítólag könnyebb, mint a hagyományos töltőkábeleké, a kérdés csak az, hogy hol lehet tölteni

A szerbiai Kragujevac városában nagy jelentőségű eseményre került sor: hétfőn megkezdődött az elektromos Fiat Grande Panda próbagyártása a Stellantis modernizált gyárában. Az ünnepélyes megnyitón jelen volt Aleksandar Vučić szerb elnök, a szerb kormány tagjai, valamint a Stellantis vezetősége, köztük Carlos Tavares vezérigazgató is. Az elnök szerint az új gyártósor megnyitása nem csupán a helyi autóipar számára fontos mérföldkő, hanem a szerb gazdaság számára is jelentős előrelépést jelent, ami Szerbia és a Stellantis közös sikere.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
Fiat a Zastava egykori gyárában készül
Vučić hangsúlyozta, hogy a kragujevaci gyár megnyitása nagy nap Szerbia számára, szerinte ugyanis a Stellantis-szal indított közös projekt az ország gyors fejlődését szimbolizálja. Az elnök elmondta, hogy az állam ösztönzők és támogatások által teszi lehetővé az emberek számára, hogy könnyebben vásároljanak új autót, az ország lakosságától pedig azt kérte, hogy hazai gyártású gépkocsit vegyenek.
A teljesen elektromos Fiat Grande Panda ára, mint elhangzott, 25 ezer euró alatt kezdődik. Az autózásra szakosodott szerbiai médiumok szerint a hazai modellre bejelentett 5000 eurós állami támogatással a szerbiai vásárlók körülbelül 18 ezer euróért szerezhetik be a szerb elektromos autót.
Az új Fiat Grande Panda két verzióban készül: elektromos és hibrid kivitelben. Az autót először Európában, majd a Közel-Keleten és Afrikában is forgalmazzák. A kincstári vélemény szerint a modell kompakt méretekkel rendelkezik, amelyek ideálissá teszik a városi közlekedésre, miközben a tágas belső tér és a praktikusan elhelyezett tárolórekeszek tovább növelik a használhatóságot.
A Fiat Grande Panda egyik legkiemelkedőbb újítása a beépített spirálos töltőkábel, amely a töltési folyamatot egyszerűbbé teszi. A kábel egy speciális házban található a motorháztető alatt, így a csomagtérben nem foglal helyet, és használata is könnyebb, mint a hagyományos töltőkábeleké.
Ivan Nikolić, a szerbiai Gazdasági Intézet (Ekonomski institut) fejlesztési projektjeinek igazgatója szerint az új modell gyártásának megkezdése jelentős mértékben növeli a hazai járműgyártást, a foglalkoztatottságot és az exportot, hozzájárulva a GDP növekedéséhez is. A szakember szerint ez a Stellantis számára is fontos lépés, hiszen a globális piaci jelenlét megerősítését szolgálja.
A Fiat Grande Panda bemutatása mellett egy újabb fontos bejelentés is elhangzott: a Stellantis és a Giorgio Armani ismét együttműködnek egy új autómodell, a „500e Giorgio Armani” megalkotásában. Ez a partnerség tovább erősíti a „Made in Italy” brandet, és újabb prémium kategóriás járművet dob a piacra.
Elektromos töltőállomások fejlesztése
A Fiat család új tagja elektromos és hibrid változatban is elérhető lesz, 44 kWh-s akkumulátorral és 83 kW-os (113 LE) villanymotorral. Az elektromos változat hatótávolsága több mint 320 kilométer, a legnagyobb problémát azonban az jelenti, hogy nincsenek megfelelő töltőállomások Szerbiában.

Üzemlátogatás a Stellantis kragujeváci gyárában, amelyben a szerb állam a kisebbségi tulajdonos (Forrás: szerb elnöki Instagram)
Vučić kifejtette, hogy a jövőben a Stellantis-szal együttműködve Szerbia szerte elektromos töltőállomások telepítését tervezik. Az elnök elismerte, hogy az ország jelenleg lemaradásban van ezen a téren, de céljuk, hogy hamarosan több ezer töltőállomás álljon rendelkezésre, biztosítva a fenntartható mobilitást az országban.
A Fiat Grande Panda az első olyan jármű a piacon, amely integrált töltőkábellel rendelkezik, ez egy szabványos, legfeljebb hét kilowattos fedélzeti töltővel párosul. A spirálkábel a motorháztető alatt speciális házzal rendelkezik, amely helyet takarít meg a csomagtartóban, és praktikus napi használatra ösztönöz, amivel könnyen kezelhető és elkerülhető a hagyományos kábelek szennyeződése.
A Stellantis azt tervezi, hogy a sorozatgyártás két hónap múlva, valamikor októberben kezdődik. A cég a kragujevaci autógyár többségi tulajdonosa, a kisebbségi részesedés pedig a szerb állam tulajdonában van, a szerb kormánya és az olasz Fiat között 2008-ban aláírt stratégiai partnerségi megállapodás alapján.
A Stellantis a volt Zastava gyár folytatása, amely a Zastava járművek mellett Yugo típusú autókat is gyártott, ezek közé tartozott az amerikai piacra szánt Yugo Florida, amelyből 1985 nyarától közel 142 ezer darabot adtak el az Egyesült Államokban. Az „amerikai álom” végét a koreai Hyundai Pony amerikai megjelenése jelentette, amely olcsóbb és jobb is volt, mint a Yugo.

Az amerikai piacra gyártott Yugo (Korabeli hirdetés)
A szerb elnök a próbagyártás beindításakor elmondta, hogy a szerb állam 48 millió eurós támogatást adott a Stellantisnak elektromos autók gyártására, a tervek szerint a termelés a jövő évi GDP 0,5 százalékos növekedéséhez járulhat hozzá.
Vučić a megnyitó alkalmával egyúttal bejelentette azt is, hogy 2026-ra elkészül a Kragujevac körül az északi elkerülő út, amely jelentős infrastrukturális fejlesztés a város számára. Ez az út nemcsak a helyi közlekedési problémák megoldásában segít, hanem hozzájárul a gazdasági fejlődéshez és a város ipari területének bővítéséhez is.

- Szerbia4 nap telt el azóta
Donald Trump Jr. Belgrádban, találkozott Vučić elnökkel
- Bosznia6 nap telt el azóta
Az EUFOR erősít Boszniában, a magyarokat kihagyják
- Bosznia7 nap telt el azóta
A boszniai alkotmánybíróság felfüggesztette Dodik törvényeit
- Szerbia4 nap telt el azóta
A Vörös Sapkások az Úttörő parkban, ezek Vučić igazi barátai