Horvátország
CAPTAIN CROATIA 2: Még egy nagyobbfajta karácsonyi ajándék, erősít a horvát kormány
A horvát kormányban ismét van egy Captain Croatia, legalábbis az új gazdasági miniszter – mára már törölt – instagramos fotóiból ítélve

A horvát kormány, illetve a közlekedési-infrastrukturális, fejlesztési- és tengerügyi minisztérium közleményében bejelentette, hogy hétfőn este az Európai Parlament elfogadta az Európai Unió Tanácsának a TEN-T rendeletének (a transzeurópai közlekedési hálózatról vagy TEN-T hálózatról szóló rendelet) módosításaira vonatkozó javaslatát, amely szerint a Horvátország a már meglévő két közlekedési folyosó (mediterrán folyosó és Rajna-Duna folyosó) mellett két további folyosóra kapcsolódik rá, a Balti-tenger-Adria és Nyugat-Balkán-Kelet-Földközi-tenger folyosókra. Ez kétségtelenül mélyebben bevonja Horvátországot az Európai Unió közlekedési és gazdasági rendszerébe, és az uniós forrásokból származó meglévő beruházási lehetőségeket újakkal egészíti ki – vasúti, közúti, légi, tengeri és folyami infrastruktúra tekintetében. Ezenkívül, megnyitja annak lehetőségét, hogy Horvátország azon részeit, amelyek ez idáig transzeurópai közlekedési hálózaton kívül estek, uniós finanszírozásban részesítse, mint például a Zágráb-Split vasúti és közúti infrastruktúrát, valamint a szlavóniai vasúti és közúti infrastruktúrát.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
Alcímek
Egy kis történelem
A mostani kiigazításra azért volt szükség, mert a TEN-T rendeletet még 2013-ban fogadták el, amikor Horvátország nem volt tagja az Európai Uniónak, így maga a rendelet nem terjedt ki Horvátország jelentős területeire, ez pedig akadályozta a stratégiai infrastrukturális projektek uniós társfinanszírozását ezeken a Horvátország szemszögéből fontos területeken.
A jelenleg hatályos TEN-T rendelet tartalmaz egy szakaszt Fiumétől (amely most, az új rendelet hatálybalépésekor már 3 folyosó kereszteződésén helyezkedik el) Zágrábon át a magyar és szlovén határig (vasúti-közúti mediterrán folyosó), valamint a Rajna-Duna folyosót (a Duna és a Száva szakaszai, Vukovár és Szlavónbród, vagyis Slavonski Brod kikötővel).
A rendelet felülvizsgálása két évvel ezelőtt kezdődött meg. A horvát ellenzék legnagyobb sajnálatára, ez még egy olyan folyamat, amelyben Andrej Plenković miniszterelnök elkötelezettségével és befolyásával, illetve a horvát európai parlamenti képviselők támogatásával kulcsszerepet játszott.
A rendelet felülvizsgálása során Horvátország határozottan kiállt az ország közlekedési útvonalainak a TEN-T hálózaton belüli lehető legjobb elhelyezése mellett.
A horvát javaslatok többségét elfogadták, és az általános megközelítés 2022. decemberében történő elfogadásával, a Közlekedési Miniszterek Tanácsa jóváhagyta Horvátország rácsatlakozását további két folyosóra, valamint Ploče és Split kikötőjének törzshálózati kikötőkké való nyilvánítását. Mindezt a tanács és a parlament tegnap esti ülésén is megerősítették.
A TEN-T rendelet módosításai 450 km új vasútvonalat (pl. isztriai és drávai vasútvonalakat), 430 km közutat (pl. Zagvozd – Imotski), a már meglévő Pula, Rijeka, Zadar, Šibenik, Ploče, Dubrovnik és Split kikötői mellett 8 új kikötőt (Korčula, Stari Grad, Hvar, Supetar, Preko, Rogač, Rab és Cres) jelentenek, valamint 5 új városi csomópontot (Eszék, Varasd, Zágráb, Fiume és Split).
Plenković ismét büszkélkedik, és nem alaptalanul
– A TEN-T rendeletről szóló megállapodással Horvátország két további folyosón helyezkedik el: a Balti-tenger–Adriai-tenger és a Nyugat-Balkán-Földközi-tenger keleti térsége. Ez teljes mértékben integrálja Horvátországot az Európai Unió közlekedési rendszerébe
– írta Plenković az X-en. Bár erről az örömteli eseményről a választások előtt még nyilván majd eleget hallhatunk, annyit hozzátennénk, hogy európai viszonylatban is kevés az ennyire sikeres kormány, mint ez a Plenković-féle.
A miniszterelnök jó brüsszeli kapcsolatait busásan kamatoztatta az elmúlt időszakban, és sportkommentátori terminológiával szólva, messze súlycsoportja felett küzdve valósította meg elképzeléseit.
Külön siker, hogy ez valahogy elkerülte a ballib mainstream figyelmét – Horvátország, de a horvát kormány is vastagon konzervatív, még ha ezt nem is hangoztatja a nemzetközi porondon – csupán a horvát határrendőrségnek a migránsokkal szemben tanúsított fellépését bírálták a schengeni övezethez való csatalakozás előestéjén, de azóta már ez is megszűnt.
Egy szó, mint száz, ha a kormánypárt nem nyer a küszöbönálló választásokon, az elsőrendű szenzáció lesz.
Captain Croatia 2.0 a kormányban
A gazdasági miniszteri cím új várományosának, Damir Habijannak a szerdai parlamenti meghallgatása során parázs csatározás alakult ki az ellenzék és a miniszterelnök, illetve a kormánypárti képviselők között.
A miniszterelnök úgy mutatta be a jövendőbeli minisztert, hogy Habijan ügyvéd, aki társasági joggal foglalkozott, több parlamenti bizottság és a Korrupcióellenes Tanács tagja, a HDZ varasdi városi szervezetének elnöke és a varasdi városi tanács tagja.

Egy sikeres miniszterelnöknek harminc sikertelen minisztere volt (Forrás: X-platform, Andrej Plenković
Plenković rámutatott arra is, hogy Habijan kormányzati tevékenysége során részt vett a kormánypárt minden tevékenységében, így gyorsan be tud kapcsolódni a kormány munkájába.
Aztán kitört az általános ricsaj, a honanyák és honatyák válogatott sértéseket vágtak egymás fejéhez, de ez már csak ingyen cirkusz volt, mert még a meghallgatás előtt világos volt, hogy a parlamenti többség bizalmat szavaz Habijannak.
Az ami számunkra érdekes, mert mi már ilyenek vagyunk, hogy Damir Habijan képében Zdravko Marić volt pénzügyminiszter után a horvát kormányban ismét van egy Captain Croatia, legalábbis az új gazdasági miniszter – mára már törölt – instagramos fotóiból ítélve.

- Szerbia7 nap telt el azóta
Ha nem hangágyú, akkor mi? A saját népére!?
- Szerbia4 nap telt el azóta
Terrorizmus miatt feljelentették a szerb elnököt és a Szerb Haladó Pártot
- Bosznia5 nap telt el azóta
Dodik nem tudott Belgrádba utazni a központi körözés miatt
- Horvátország2 nap telt el azóta
Magyar-szerb katonai szövetség? Remélem, nem