Horvátország
Elkészült a stoni elkerülőút, csütörtöktől gyorsabban lehet autózni Dubrovnik felé

Körülbelül egy évnyi késéssel, a görög Avax építőipari vállalat befejezte a stoni elkerülőút építését, és ezzel végképp lezárult az egyik legnagyobb horvát infrastrukturális projekt, a Horvátország déli részének közúti összeköttetése az ország egyéb részeivel. Ez a kapcsolat lényegében már tavaly megvalósult, a pelješaci híd befejezésével, ám a teherforgalom ki volt tiltva a hídról a Ston városkán áthaladó fokozott forgalom miatt. Ennek köszönhetően csütörtöktől, azaz április 20-tól gyorsabban lehet autózni Dubrovnik felé (az ejtése nem Dubrovnyik, ezt a szöveget felolvasó hölgy sem tudja).
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk.Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
Alcímek
Sürgő-forgó nepáliak
Az Avaxot 2019. december 14-én bízták meg a munkálatokkal, a munka befejezésének határideje 2022. április 28-a volt. Tehát a határidőt majd egy évvel túllépték.
A görög vállalat két hónapos késéssel indult, amit a globális világjárvány következményei indokoltak. Egy másik késleltető elem az volt, hogy a görögök szinte minden munkára alvállalkozókat fogadtak, ami tovább lassította a munkát.
A munkálatok kivitelezésének határideje eredetileg 30 hónap, a szerződés értéke pedig 511,5 millió kuna volt (ÁFA nélkül), vagyis mai horvát pénzben számolva 32,8 millió euró.
Nyilván a horvátországi munkaerőhiány is rányomta bélyegét az elkerülőút kiépítésére: a Jutarnji list helyszínre látogató újságírója nem mulasztotta el megemlíteni, hogy a végső simításokat végző mintegy 150 munkás zöme nepáli állampolgár.
A 7,9 km hosszú Prapratno- Doli csomópontot tavaly év végén kellett volna befejezni, de mindez további négy hónapig tartott, elsősorban az emelkedő anyagárak és a lassú anyagbeszerzés miatt.
Bár a szakasz egy görög maratontávfutó szempontjából viszonylag rövid, rendkívül nehéz volt megépíteni, mivel két nagy alagutat kellett fúrni, és egy hidat kellett építeni közéjük, mint az az alábbi képen jól látszik, a híd hossza stimmel, az alagutak meg cca.).
Az útvonalon a Polakovica (1265 m) és a Supava (1320 m) alagút, valamint a 485 méter hosszú stoni híd található. A szerdától használatba vett fő alagútcsövek mellett vészkijáratként szolgáló szervízjáratot is építettek.
A fő- és a szervízcsövek között öt vészkijárati átjáró található, ahol a tűzoltóautók bejuthatnak. Az erős tűzvédelmi intézkedések mellett, ez a szakasz videomegfigyelés alatt áll, és a forgalom képe 24 órán keresztül élőben látható a zaradeždei forgalomirányítási központ monitorain.
Szóval mindazok, akik hajlamosak a közlekedési szabályok és sebességkorlátozások megsértésére, jobban teszik, ha fegyelmezik magukat, mert a pénzbírságok Horvátországban igencsak borsosak.
Ennek a szakasznak a megnyitásával Ston lakosai is megkönnyebbültek, mert az elkerülőút megépítésével ismét normalizálódott a városka élete.
Különben mindazoknak, akik egy dubrovniki kiruccanásra vállalkoznak, melegen ajánljuk, hogy töltsenek el legalább néhány órát Stonban.
A város mellett a mai napig működik a sópárló, mely a középkorban évente majd 16 ezer aranydukáttal gazdagította a dubrovniki városállam kincstárát, és lényegében ennek védelmére épült a stoni falrendszer.
Ez az egyik legnagyobb középkori erődrendszer, amely összesen 5,5 km hosszan húzódik a Pelješac-félszigeten, és nem kevesebb, mint 40 toronnyal és 5 erőddel erősítették meg. A kínai nagy fal mellett ez a világ egyik legjobban megőrzött erődrendszere.
Ha valaki gyalogszerrel szeretne végigsétálni a falakon, ezt belépőjegy megváltása után megteheti keddtől egészen vasárnapig, mert – figyelem! – hétfőn szünnap van.
Viszont ha az ember nem sportos alkat, és „nem akar falra mászni”, akkor is megéri felkeresni Stont, egyrészt a látvány és a hangulat miatt, másrészt pedig a stoni kagylótelepen tenyésztett osztrigák okán, már ha a kíváncsi látogató él ilyesmivel.
Fotózni tilos!
A Horvát Útfelügyelet (Hrvatske ceste) adatai szerint az átadása utáni nyolc hónap alatt valamivel kevesebb mint másfél millió jármű haladt át a pelješaci hídon.
A hatóságok őszinte sajnálatára sokan, akik áthaladnak a hídon, továbbra is megállnak fotózni vagy fotózkodni.
Ennek megakadályozására az útfelügyelet bakokat telepített a vezetési sáv és a megállósáv között a teljes híd hosszában.
Persze Horvátországról van szó, ahol az emberek, mint a Balkánon általában, nagy ívben tesznek a hatóságokra.
Így nem meglepő, hogy a Facebook-állampolgárok folyamatosan megtöltik képeikkel a közösségi médiát a pelješaci hídon készült felvételekkel, pedig – ismétlem – a hídon fotózni szigorúan tilos!
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!

- Magyarország6 nap telt el azóta
Milyen üzleti tevékenységet folytatnak a Balkáni thrillerben említett személyek, magyar vonatkozások is vannak
- Szerbia6 nap telt el azóta
Vučić nem engedi, hogy az utca irányítsa Szerbiát
- Szerbia7 nap telt el azóta
Újvidéken megkezdődött a hidak lezárása, három hónap telt el a tragédia óta
- Szerbia7 nap telt el azóta
Bűnözők döntöttek a zsaruk felett – Balkáni thriller (4)