Connect with us

Horvátország

Elkészült a stoni elkerülőút, csütörtöktől gyorsabban lehet autózni Dubrovnik felé

Avatar photo

Közzétéve:

a megjelenés dátuma:

elkerülőút, Ston, elkerülő
Csütörtöktől, azaz április 20-tól gyorsabban lehet autózni Dubrovnik felé (Forrás: YouTube)
Cikk meghallgatása

Körülbelül egy évnyi késéssel, a görög Avax építőipari vállalat befejezte a stoni elkerülőút építését, és ezzel végképp lezárult az egyik legnagyobb horvát infrastrukturális projekt, a Horvátország déli részének közúti összeköttetése az ország egyéb részeivel. Ez a kapcsolat lényegében már tavaly megvalósult, a pelješaci híd befejezésével, ám a teherforgalom ki volt tiltva a hídról a Ston városkán áthaladó fokozott forgalom miatt. Ennek köszönhetően csütörtöktől, azaz április 20-tól gyorsabban lehet autózni Dubrovnik felé (az ejtése nem Dubrovnyik, ezt a szöveget felolvasó hölgy sem tudja).


Könyvek kedvezménnyel
A BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk.

Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!

Alcímek

Sürgő-forgó nepáliak

Az Avaxot 2019. december 14-én bízták meg a munkálatokkal, a munka befejezésének határideje 2022. április 28-a volt. Tehát a határidőt majd egy évvel túllépték.

A görög vállalat két hónapos késéssel indult, amit a globális világjárvány következményei indokoltak. Egy másik késleltető elem az volt, hogy a görögök szinte minden munkára alvállalkozókat fogadtak, ami tovább lassította a munkát.

A munkálatok kivitelezésének határideje eredetileg 30 hónap, a szerződés értéke pedig 511,5 millió kuna volt (ÁFA nélkül), vagyis mai horvát pénzben számolva 32,8 millió euró.

Nyilván a horvátországi munkaerőhiány is rányomta bélyegét az elkerülőút kiépítésére: a Jutarnji list helyszínre látogató újságírója nem mulasztotta el megemlíteni, hogy a végső simításokat végző mintegy 150 munkás zöme nepáli állampolgár.

A 7,9 km hosszú Prapratno- Doli csomópontot tavaly év végén kellett volna befejezni, de mindez további négy hónapig tartott, elsősorban az emelkedő anyagárak és a lassú anyagbeszerzés miatt.

Bár a szakasz egy görög maratontávfutó szempontjából viszonylag rövid, rendkívül nehéz volt megépíteni, mivel két nagy alagutat kellett fúrni, és egy hidat kellett építeni közéjük, mint az az alábbi képen jól látszik, a híd hossza stimmel, az alagutak meg cca.).

Elkerülő út, Ston

Az útvonalon a Polakovica (1265 m) és a Supava (1320 m) alagút, valamint a 485 méter hosszú stoni híd található. A szerdától használatba vett fő alagútcsövek mellett vészkijáratként szolgáló szervízjáratot is építettek.

A fő- és a szervízcsövek között öt vészkijárati átjáró található, ahol a tűzoltóautók bejuthatnak. Az erős tűzvédelmi intézkedések mellett, ez a szakasz videomegfigyelés alatt áll, és a forgalom képe 24 órán keresztül élőben látható a zaradeždei forgalomirányítási központ monitorain.

Szóval mindazok, akik hajlamosak a közlekedési szabályok és sebességkorlátozások megsértésére, jobban teszik, ha fegyelmezik magukat, mert a pénzbírságok Horvátországban igencsak borsosak.

Ennek a szakasznak a megnyitásával Ston lakosai is megkönnyebbültek, mert az elkerülőút megépítésével ismét normalizálódott a városka élete.

Különben mindazoknak, akik egy dubrovniki kiruccanásra vállalkoznak, melegen ajánljuk, hogy töltsenek el legalább néhány órát Stonban.

A város mellett a mai napig működik a sópárló, mely a középkorban évente majd 16 ezer aranydukáttal gazdagította a dubrovniki városállam kincstárát, és lényegében ennek védelmére épült a stoni falrendszer.

Ez az egyik legnagyobb középkori erődrendszer, amely összesen 5,5 km hosszan húzódik a Pelješac-félszigeten, és nem kevesebb, mint 40 toronnyal és 5 erőddel erősítették meg. A kínai nagy fal mellett ez a világ egyik legjobban megőrzött erődrendszere.

Ha valaki gyalogszerrel szeretne végigsétálni a falakon, ezt belépőjegy megváltása után megteheti keddtől egészen vasárnapig, mert – figyelem! – hétfőn szünnap van.

Viszont ha az ember nem sportos alkat, és „nem akar falra mászni”, akkor is megéri felkeresni Stont, egyrészt a látvány és a hangulat miatt, másrészt pedig a stoni kagylótelepen tenyésztett osztrigák okán, már ha a kíváncsi látogató él ilyesmivel.

Fotózni tilos!

A Horvát Útfelügyelet (Hrvatske ceste) adatai szerint az átadása utáni nyolc hónap alatt valamivel kevesebb mint másfél millió jármű haladt át a pelješaci hídon.

elkerülőút, Ston

A hatóságok őszinte sajnálatára sokan, akik áthaladnak a hídon, továbbra is megállnak fotózni vagy fotózkodni.

Ennek megakadályozására az útfelügyelet bakokat telepített a vezetési sáv és a megállósáv között a teljes híd hosszában.

Persze Horvátországról van szó, ahol az emberek, mint a Balkánon általában, nagy ívben tesznek a hatóságokra.

Így nem meglepő, hogy a Facebook-állampolgárok folyamatosan megtöltik képeikkel a közösségi médiát a pelješaci hídon készült felvételekkel, pedig – ismétlem – a hídon fotózni szigorúan tilos!


Könyvek kedvezménnyel
A BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk.

Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
Az olvasás folytatása


Meteorológia



QR Code

A cikk küldése GMail segítségével


Ehhez kattints ide

B.A. Balkanac

Balkanac

B.A. BALKANAC ÚJ KÖNYVE

Sakk

Facebook

Magyarország

Románia

Könyvek kedvezménnyel

Szlovákia

Szerbia

Horvátország

Bosznia-Hercegovina

7 X 7