Connect with us

Horvátország

Keleti szörny, azaz Beast from East, Dalmácia el van vágva Horvátországtól

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

Nem könnyű eljutni Dalmáciába
Egy járművekből álló oszlop próbál áttörni Dalmácia irányába. A hó problémákat okoz a Szent Rókus alagút felé vezető utakon (Forrás: Twitter)
Listen to this article

Dalmáciát leteperte a keleti szörny, illetve a Beast from East, ahogy ezt a legszabadabb, angolszász világban mondanák, vagyis az ilyenkor már évek óta menetrendszerűen beköszöntő hideghullám. Ezt időjóskodó kedvemben annak idején már megírtam, és ez eddig nagyon szépen bejött. A szörnyecske az idén nem hozott éles hideget, viszont a Horvátországot átszelő hegyvidéken majd hetven centis hó esett, és ennek köszönhetően Dalmácia gyakorlatilag el van vágva a hátországtól.

Azt mondták, el lehet menni

Bár a horvát téli szolgálat általában az alpesi országokat megszégyenítő hatékonysággal működik, ez egyszer túl soknak bizonyult az égről aláhulló áldás, le kellett zárni az autópályákat a forgalom elől.

Sokan az úton ragadtak, de meglepően nagy volt azoknak a meggondolatlan autósoknak a száma, akik nem vették figyelembe a vörösen világító jeleket, és folytatták útjukat. Ennek eredményeként a téli szolgálat, a hegyi mentőszolgálat és a tűzoltók éjt nappallá téve küzdöttek, hogy a hóba ragadt utasokat kimentsék a hótorlaszok közül.

Gospićban és Korenicában átmeneti befogadóhelyeket nyitottak, ahol a hóban ragadt utasokat meleg itallal, étellel várják, illetve szállásról is gondoskodnak számukra.

Dalmácia és a külvilág

A havazás elvágta Dalmáciát a külvilágtól. Horvátországban volt szépen hó Bosznia- Hercegovinában és Szerbiában is. (Forrás: Twitter)

A legtöbb beavatkozás az Otrić közelében lévő Gračac- Obrovac és Gračac- Knin szakaszon történt, ahol több jármű is elakadt. A Szt. Rókus (sv. Rok) alagút mindkét oldalán körülbelül tizenöt jármű maradt a hóban.

Hétfőn hajnali 5 óra körül szabadították ki őket a horvát autópályák hókotrói, valamint a déli oldalról érkező hegyi mentőszolgálat tagjai.

Amikor megkérdezték őket, hogy azért mégis, mit gondoltak, szinte kivétel nélkül az volt a válasz, hogy “azt mondták, el lehet menni”. Arra már nem derült fény, hogy ki volt ez az nyilván imaginárius valaki aki az életveszélyes hülyeséget tanácsolta.

Bűnbakra vadászva

Mindenhol, így Horvátországban is, szép számban akadnak trollok, akik képtelenek felfogni, hogy a szakadó hóesésben nem lehet úgy spacírozni, mint a tavaszi verőfényben, és ezért vehemensen összehordanak mindenfélét, első sorban a téli szolgálatot okolva minden bajukért.

Ahogy mi, délvidékiek fogalmaznánk, a “ki a hibás?” játék folyik ilyenkor, és mindenki a vétkesek között találhatja magát, a kormány, mert ellopták a mittudomént, az időjósok, hogy nem szóltak előbb, a kereskedők, hogy nem adtak jobb gumit, és természetesen a téli szolgálat, mert nem teszi a dolgát.

A Horvát Autópályák (Hrvatske autoceste. HAC), amelyhez a téli szolgálat tartozik, kissé ingerült hangú nyilatkozatban hívta fel a nagyközönséget, hogy térjen már észhez.

Az ezer kilométernyi autópályát az utóbbi két napban alatt majdnem kétszáz járművel tisztították, és több mint 3300 tonna szóróanyagot használtak fel. A a havazással sújtott szakaszokon a hókotrók 30 órán keresztül megállás nélkül dolgoztak.

Két nap alatt a HAC hókotrói eltávolították a havat az úttestről, és eközben 75 000 km-t tettek meg. Csak összehasonlításképpen, a földgömb kerülete 40 075 km. Azaz, a hókotrók szinte másfélszer megkerülhették a Földet.

Havazáskor a téli szolgálat dolga az utak járhatóvá tétele, ami erős havazás esetén akár 10 centis hó eltakarítását jelenti. Ebből természetesen nem azt a következtetést kell levonni, hogy a havat nem távolítják el azonnal a havazás kezdetével, viszont a következtében új hótakaró keletkezhet, amelyet a következő alkalommal távolítanak el.

A sofőrök gyakran panaszkodnak, hogy nem találkoztak hókotrókkal az úton – ami valójában arra utal, hogy minden sofőr hókotrót szeretne látni, hogy megbizonyosodjon arról, hogy minden rendben van-e.

Az autópályaigazgatóság mindenkit arról biztosíthatott, hogy elegendő működő gép van az autópályák tisztítására.

Ha a hókotró minden sofőr számára látható lenne teljes tárgyi valójában, akkor annyi lenne belőlük, hogy leállna a forgalom – ami persze az abszurditás határát súrolja.

– Azoknak a járművezetőknek a tájékoztatására, akik panaszkodnak, hogy az autópályát nem tisztították meg eléggé, vagy hogy egyáltalán nem tisztítják, emlékeztetünk három 2018-ban készült képre, amelyek nagyon világosan megmutatják, hogyan néz ki az autópálya a csapadék során, illetve a hókotrók elhaladásától számított 10. és 30. percben

Dalmácia a hóban

– jegyezték meg a horvát Horvát Autópályák téli szolgálatának illetékesei.

Tél Dalmáciában

És végülis tél van, valószínűleg mindannyian elfelejtettük már, hogy errefelé az a normális, ha februárban havazik, és hogy nincs a világon olyan szolgálat, amelynek kiadós havazás esetén, amikor fél óra alatt több mint 10 cm hó esik, sikerülne megtisztítani és felszárítani az utat.

Heves hózáporok esetén a járművezetőknek tisztában kell lenniük azzal, hogy csak a pihenőhelyek megközelítését lehetővé tevő vezetési sávot tisztítják.

– Végső soron az autópályát csak a csapadék megszűnése után lehet végképp járhatóvá tenni. Figyelmeztetjük a járművezetőket, hogy amennyiben hókotrók mögött haladnak, ne előzzék meg őket, hanem maradjanak mögöttük. Téli körülmények között az a legfontosabb, hogy biztonságosan eljussanak úti céljukhoz

– hőbörögtek még egyszer a téli szolgálat illetékesei

Az egész helyzet érdekessége, hogy váratlanul a siralmas állapotban lévő Horvát Vasutak kerültek a nevető harmadik szerepébe: a vasúti forgalom ugyanis akadálymentesen zajlott/zajlik, a tengerpart irányába is.

A BALK Hírlevele


Meteorológia

B.A. Balkanac

Balkanac

IN ENGLISH

Egy hét legjava