Horvátország
AZ ADRIA VONZÁSÁBAN: Határokon átívelő szurkapiszka, avagy sok az “áruló” Szerbiában
Remélhetőleg mindenki látta, hogyan osztotta ki Roger Waters a CNN-t Ukrajna ügyében. Persze, ez a kérdés nem vonatkozik azokra, akik nem tudják ki az a Roger Waters, vagy mi is az a CNN. Mert ilyenek is vannak, sőt nem is kevesen. No, szóval, Waters biztosan nem fog többet interjút adni a CNN-nek, vagy bármely egyéb nyugati tévének, újságnak, amely a fősodorhoz tartozik, és nem csak azért, mert már benne van a korban.
Sok az áruló Szerbiában
Nálunk, Horvátországban közben kissé engedett a hőség a szorításból, hellyel-közzel még eső is esett, és végre mindenki elment nyaralni. Így csak az ügyeletes csapatok gyártják az anyagot a szerkesztőségekben, tehetségükhöz és lehetőségeikhez mérten.
Ma a Večernji list vitte el a pálmát, csatlakozva a határokon átívelő szerb-horvát szurkapiszkához, a kollégák ugyanis kiderítették, hogy idén nemcsak hogy 60 százalékkal több szerbiai turista látogatott Horvátországba, mint tavaly, hanem még 20 százalékkal túl is szárnyalták a 2019-es rekordévben felállított csúcsot.
Többek között az is kiderült, hogy azon a napon, amikor Miloš Vučević, újvidéki polgármester patriotizmus hiányával vádolta az Adrián nyaraló honfitársait, az “árulók” száma jócskán meghaladta a 13 ezret, az év elejétől pedig ez idáig 127 ezer szerbiai turista kereste fel Horvátországot, ami tekintettel az adriai árakra, a vártnál többnek számít.
A jelek szerint Szerbiában még sokan vannak, akik megengedhetik maguknak ezt a luxust, és valami miatt politikailag nem lettek eléggé jól megnevelve.
A horvát vendéglátók szerint szerbiai vendégek nem különböznek más európai országok turistáitól, cserélgetik az úti célokat, felfedezik a tengerpartot érdeklődési körükkel és lehetőségeikkel összhangban.
– Horvátországi házigazdáik ugyanúgy fogadják őket, mint bárki mást. Turisztikai dolgozóinkat nem terheli politikai vagy nemzetiségi előítélet, tartózkodásukkal kapcsolatban legalább hét-nyolc éve már nem merülnek fel problémák. Nem azt mondom, hogy néhány szerbiai vendég nem tapasztalt kellemetlenségeket, de ez egy némettel vagy egy olasszal is előfordul
– jelentette ki Boris Žgomba, a Horvát Kereskedelmi Kamara utazási irodákkal foglalkozó osztályának elnöke, aki egyúttal az Uniline turisztikai vállalat vezetője, amelynek Szerbiában is van irodája.
A szerelem kölcsönös
Ehhez, hozzá kell tenni, hogy a horvátok is szívesen járnak Szerbiába, különösen Belgrádba.
A belgrádi klubok, szórakozóhelyek főként a horvát fiatalokat vonzzák, azok közül is azokat, akik valamilyen megmagyarázhatatlan okból kifolyólag nem Roger Waters, hanem a szerb turbofolknak nevezett zenei irányzat kedvelői.
Szerintem ez a borzalom legalább annyira károsítja az agyat, mint a szintetikus drogok, de egyelőre hatóságilag nem tilos a fogyasztása, így hát Szerbiában ezen a téren végképp “dúl a szabadság”.
A horvátországi magyarok is kedvelik az Adriát, így nem csoda, hogy a spliti piacon pénteken dél körül, vagyis valamikor ebédidőben, a drávaszögi Laskó magyar ifjúsági szervezete halászlével fog kedveskedni a dalmatáknak, valamint az arrafelé csámborgó turistáknak.
A Slobodna Dalmacija híradása szerint a laskóiak azt is megígérték, hogy a halászlé nem lesz túl csípős, ami legalább annyira relatív fogalom, mint a “hegyi tangónak” is nevezett szerb turbofolk imádata.
A mediterrán ízvilághoz szokott splitiek már arra is nagy szemeket meresztenek, aki egy kis borsot hint a levesébe, így hát a laskóiaknak nem lesz könnyű “hidat verniük” a két konyha között, pedig a hídverés mostanság errefelé igencsak divatos.
Erős meggyőződésem – legyünk stílusosak – hogy egy marék cseresznyepaprikával népirtást lehetne végrehajtani a tengerparton, de jobb a békesség, mert a végén még Roger Waters bennünket is meggyanúsít valamivel.
Horvátország
Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?
A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.
Mit gondol a horvátországi tudósító?
A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.
A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.
Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.
– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására
– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.
Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.
A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.
A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.
Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)
Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.
– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára
– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.
Apróságok
Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.
Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)
Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.
Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…
-
Koszovó2 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Románia6 nap telt el azóta
KÖLCSÖNÖS ZSAROLÁS: Ausztria nyomná a gázt, Románia behúzta a féket
-
Montenegró4 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
English5 nap telt el azóta
Turkish companies bypass the Western sanctions, USA tappes their head