Törökország
ÚJ VILÁGREND: Formálódó szövetség Keleten, avagy a Türk Tanács felemelkedése

A BALK jelen volt a Türk Tanács isztambuli média fórumán, ahol portálunkat Egeresi Zoltán képviselte, igaz nem hivatalosan, hanem inkognitóban. Bizonyos körökben kézlegyintéssel intézik el a tőlünk keletre zajló eseményeket, ám Törökország egyre inkább regionális hatalmi státusra tör, és nem csak a Balkánon, hanem más régiókban is. Számolni tehát mindenképp kell vele, annál is inkább, mert a türk népek közötti együttműködés zászlóshajója. Ezzel együtt a Türk Tanács Magyarország számára inkább lehetőségként jelenik meg – hogy mennyire, egyelőre nehéz megjósolni. Minden esetre biztató, hogy a formálódó “keleti szövetségben”, amely kb. egyharmad Európai Unió, több helyen is testvérként gondolnak a magyarokra.
A Türk Tanács
A Szovjetunió széthullása után új, eddig soha nem látott lehetőségek nyíltak meg a különböző török népek előtt – a napjainkban divatossá váló szóhasználatalapján mi is használjuk a „türk” kifejezést –, ami Azerbajdzsán és a közép-ázsiai köztársaságok szemében a szabadságot jelentette, Törökországot pedig regionális befolyással és a saját nemzetközi jelentőségének növelésével kecsegtette.

Avagy hogy kerül a szerző egy kazah hőseposzba? „Amikor év elején megnéztem a Tomirisz kazah hőseposzt, nem hittem volna, hogy a főszereplővel találkozni fogok.”
Nem meglepő, hogy Ankara az 1990-es évek elején oly nagy hévvel vetette bele magát a kapcsolatok építésébe, amelynek részét képezte a különböző pántörök szervezetek létrehozása és a vezetők közötti találkozások szervezése.
Erre jellemzően a frissen függetlenné vált államok is nyitottak voltak, azonban ezen találkozók mindig követték a különböző országok viszonyát. Ennek leglátványosabb jele Üzbegisztán távol maradása a 2000-es évek közepétől azt követően, hogy Törökországgal megromlott a viszonya. Türkmenisztán pedig a kezdetektől fogva igyekezett távol tartani magát a komolyabb pántörök együttműködésektől.
Az államfők közötti találkozók intézményesítésére 2009-ben a Nahicseváni Nyilatkozattal került sor: innentől kezdve a különböző pántörök intézményeket a Türk Tanács égisze alá rendelték, illetve rendszeres találkozókról döntöttek.
Így a Türk Tanács alá tartozik a még az 1990-es évek elején létrehozott Türk Kultúra Nemzetközi Szervezete (TÜRKSOY), vagy a Türk Üzleti Tanács, a Türk Kultúra és Örökség Alapítványa, a tudományos együttműködését támogató Türk Akadémia és végezetül a 2008 novemberében Isztambulban létrehozott Türk Nyelvű Államok Parlamenti Közgyűlése (TÜRKPA).
Türk V4-ek
A Türk Tanács megalakításával fontos lépés történt a türk népek közötti politikai együttműködés intézményesítése felé. A rendszeres találkozók által elfogadott nyilatkozatok különböző kérdésekben való közös fellépést tették lehetővé. Megindult egy türk ’V4’ építése, amely nemzetközi téren is figyelemre méltó lehet – noha az országok közötti földrajzi távolságok és eltérő geopolitikai realitások a hasonló kultúra, közös gyökerek és azonos nyelvcsalád ellenére nem könnyíti meg a szoros együttműködést.
Így míg Törökország nagy erőkkel támogatta Azerbajdzsánt a tavaly őszi 2. karabahi háború során, addig a Türk Tanács többi tagjától jobbára a nemzetközi joggal összhangban születtek támogató nyilatkozatok.
Az országcsoport adatai meggyőzőek, hiszen mintegy 150 milliós lakosságot fog össze, stratégiailag fontos geopolitikai övezetet ölel föl Kínától a Földközi-tengerig, ráadásul gyors GDP-növekedés várható, főleg a közép-ázsiai államok esetében – igaz, a COVID beárnyékolja mindenhol a kilátásokat. Mivel lakosságának több mint felét (több mint 80 millió főt), mind GDP-jét tekintve (az egész csoport nagyjából 70 százalékát) Törökország adja, ezért Ankara szava „primus inter pares” módon meghatározó a szervezeten belül.
Magyarország és a türk világ
Nem véletlen, hogy Magyarország érdeklődését is felkeltette a türk világ, hiszen egy olyan, erősödő közösségről van szó, amely több államában (főleg Törökországban és Kazahsztánban) meglehetősen pozitívan, testvérként gondolnak a magyarokra (Kirgizisztánban vagy Üzbegisztánban már inkább a szovjet időkben hazánkban állomásozó katonák emlékei a meghatározóak a Magyarország-képben).
A keleti nyitás politikájába pedig pontosan illett a keleti gazdasági terjeszkedés, amelynek politikai támasza lehet a Türk Tanács. Magyarország így lett 2018-ban megfigyelő, majd 2019 szeptemberében így nyitott képviseleti irodát Budapesten.
Az országcsoporthoz történő csatlakozást övezte a nagykövetségek nyitása Közép-Ázsiában, amely a politikai és gazdasági érdekek képviseletét is jelenti egyben. Ezen a téren főleg Üzbegisztán tűnik ígéretesnek, ahol Islom Karimov 2016-os halála után hatalomra jutó Shavkat Mirziyoyev egy határozott nyitási politikát folytat a korábbi elzárkózás helyett – így lett az ország 2019-ben a Türk Tanács tagja.
Ráadásul a szervezet bővülése nem áll meg: Türkmenisztán még 2021 novemberében Magyarországhoz hasonlóan megfigyelő lesz a tanácsban. Ugyan teljes joggal pályázhatna a tagságra, de az ország nem kívánja függetlensége megszerzése óta folytatott semlegességi politikáját feladni.
További jelentkezők is vannak, így például Ukrajna részéről merült fel a megfigyelői státusz megszerzésének gondolata – az ország területén élő török népekre, így például a tatárokra hivatkozással, igaz, e csoportok döntő része a Krím annektálásával orosz uralom alá kerültek.

Törökország
TÖRÖKORSZÁG VÁLASZTOTT: Erdoğan marad, Kılıçdaroğlu elismerte vereségét

A törökországi elnökválasztás második fordulóját közel száz százalékos feldolgozottság mellett a szavazatok 52,14 százalékával Recep Tayyip Erdoğan nyerte – jelentette be a választási bizottság. Vereségét az ellenzéki jelölt, Kemal Kılıçdaroğlu is elismerte, aki az utóbbi évek legigazságtalanabb választásának nevezte a megmérettetést, arra célozva, hogy nagy médiafölénnyel rendelkezett az államfő.
Erdoğan szinte mindenhol jól szerepelt
A két héttel korábban tartott első forduló tükrében a jelenlegi eredmény nem hozott érdemi változást: akkor Erdoğan a szavazatok 49,5 százalékával éppen lecsúszott az első körös győzelemről, esélyesebbnek tartott kihívója pedig közel 45 százalékot szerzett.
A harmadik jelölt öt százalékos szavazótábora megoszlott, mivel ő pár nappal a második forduló előtt Erdoğan mellé állt, miközben az őt támogató pártok pedig Kılıçdaroğlu mögött sorakoztak fel.
Pontosan nem tudni ugyan, hogy hogyan viselkedett az öt százalékos szavazótábor, az azonban biztos, hogy az államfőváltásra akkor lett volna egyedüli esély, ha mindenki elmegy és szavaz, aki két héttel ezelőtt nem Erdoğanra adta a voksát.
Az alacsonyabb (mintegy 81 százalékos) részvétel és az eredmények tükrében kijelenthető: ez messze nem történt meg, néhány megyében még kevesebb szavazatot is kapott az ellenzéki jelölt, mint két hete.
A három legnagyobb várost – Isztambult, Ankarát és Izmirt – meg tudta szerezni az ellenzéki jelölt, ami azt a benyomást kelti, hogy a nagyvárosok egyértelműen a változásra szavaztak, elfedi viszont a valóságot, miszerint ezekben a városokban csak néhány százalékot sikerült Erdoğanra verni (Kılıçdaroğlu 54 százalékot szerzett az előbbi 46 százalékához képest), miközben Közép-Anatóliát (58%) és a Fekete-tenger vidékét magabiztosan hozta az államfő.
A vegyes lakosságú, török-kurd népességű Kelet-Anatóliában (52%) és Délkelet-Anatóliában (49,5%) is nagyon jól szerepelt a török elnök, minden esetre messze nem úgy, ahogy az egyértelműen Erdoğan ellen szavazó kurdokról kialakult kép indokolná.
Még a földrengés pusztította megyékben is jó eredményeket hozott – ezekben összességében Erdoğan 57 százalékot szerzett.
Ebben a helyzetben nem meglepő, hogy a külhoni szavazatok 59,5 százalékát is megkapta – jellemzően a németországi, ausztriai, hollandiai és franciaországi török állampolgárok tömegei révén.
Pedig Kılıçdaroğlu változtatott az eddigi kampánystratégián és kritikusabb hangnemet ütött meg, ráadásul a nemzeti radikális oldal felé kedvezve még határozottabban jelezte: ő mihamarabb hazaküldené a bevándorlókat.
Az igyekezet persze nem veszett kárba: egy millióval több szavazatot szerzett, míg Erdoğan több mint fél millióval többet, mint két héttel ezelőtt.
Az államfő lényegében nem változtatott az eddigi kampánystratégián: a nemzeti nagyság és gazdasági eredmények hangsúlyozása, a konzervatív értékek és a család védelme mellett folytatta az ellenzéki jelölt összemosását a PKK-val, vagyis a Kurdisztáni Munkáspárttal.
A mozgósítás újfent jól sikerült, az előző körhöz képest egyedül egy megyében, Batmanban kapott kevesebb szavazatot.
Marad az elnöki rendszer
Az államfőnek több külföldi vezető is gratulált – a török sajtóban Vlagyimir Putyin és az egyiptomi elnök, Fatah el-Sziszi kapott nagyobb visszhangot, annál is inkább, mert az egyiptomi gratuláció annak lehet a jele, hogy folytatódik az az enyhülés a két állam között, ami már több hónapja tart.
Erdoğan tehát további öt évre hatalmon marad, köszönhetően a május 14-i parlamenti választásnak, a parlamentben is biztos többsége van az őt támogató pártkoalíciónak, még akkor is, ha 2018-hoz képest a pártja jelentős, hét százalékpontos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.
Ez azt jelenti, hogy marad az elnöki rendszer is; azonban az alkotmány szerint újabb ciklusa már nem lehet.
Tekintve, hogy Erdoğannak nincs elegendő többsége a parlamentben az alkotmány módosításához, ezért izgalmas hatalompolitikai játszmákat láthatunk, amennyiben még egy ciklusra, 2028-33-ra is jelöltetni akarná magát.
Addig viszont még sok víz folyik át a Boszporuszon.
Jelenleg a legnagyobb probléma a gazdaság sérülékenysége. Noha az infláció lassul az országban – immár 40-50% körüli a pénzromlás üteme az előző évi közel száz százalékhoz képest –, további gondot jelent majd a líra stabilan tartása, a földrengés miatti újjáépítés anyagi terhe, amihez az utóbbi hetek fizetésemelései és választási ígérgetéseinek megvalósítása társul komoly nyomással a költségvetésre.
Ez pedig arra késztetheti a kormányzatot, hogy a kamatok alacsony (jelenleg 9%) tartása mellett megtartsa a 4-5 százalékos gazdasági növekedést, és persze a relatív magas inflációt.
Azért sem várható drasztikus szakítás ezzel a növekedésorientált politikával, mert jövő tavasszal önkormányzati választásokat tartanak, s minden bizonnyal a kormánypárt megpróbálja majd visszavenni Isztambult és Ankarát, amelyet 2019-ben elveszített.
A gazdasági nehézségek leküzdése során az utóbbi években már egy külpolitikai normalizációt támogattak – noha más tényezők is közrejátszottak ebben –, ami lehet, hogy a következő Erdoğan-ciklus elején egy közeledéshez is vezethet a Nyugattal.
Érdemi változás nélkül – nem lesz uniós csatlakozási lendület –, de várhatóan egyelőre marad a kevésbé asszertív (önérvényesítő), már-már békülékeny hangnem tranzakcionális alapon.
-
Szerbia5 nap telt el azóta
VUČIĆ THE GREAT: A koszovói miniszterelnök elrontotta a szerb államfő játékát
-
English2 nap telt el azóta
HYPOCRITICAL PROTEST: 52 Serbian and 41 KFOR soldiers injured in Kosovo, including Hungarians
-
Szerbia5 nap telt el azóta
VÁLTÁS: A Kisfarkas váltja a Nagyfarkast a Szerb Haladó Párt élén
-
Bosznia3 nap telt el azóta
ERŐDEMONSTRÁCIÓ: Az USA stratégiai bombázókkal gyakorlatozik a boszniai légtérben