Connect with us

Húsvéti gyermekkönyvek

Gazdaság

NEM FELHŐTLEN AZ ÉG: Nyolc éve veszteséges a szerb légitársaság

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

air serbia aircraft a330 nyc
A cikk meghallgatása

 
A belgrádi repülőtérről induló utasokat immár Nikola Tesla is elkísérte New Yorkba a május elsejei ünnepekre. Az Air Serbia új repülőgépének farokszárnyára ugyanis a neves szerb tudós képét festették. Az Airbus 330-200 az Air Serbia legújabb szerzeménye, a repülőgép egyedi kinézetét pedig Írországban kreálták.

A kormány támogatja

Az új repülőgép utasainak még Ana Brnabić kormányfő is integetett a belgrádi Nikola Tesla repülőtéren. Brnabić a fényűző eseményen nem felejtette el emlékeztetni a közvéleményt arra, hogy az Air Serbia tavaly 10 ezer szerb állampolgárt szállított vissza hazájába, akik a határok lezárását követően külföldön ragadtak. Hangsúlyozta, hogy a szerb nemzeti légitársaság külföldieket is segítette a hazajutásban.

– Az Air Serbia megerősít mindent, ami Szerbiát jellemzi. Büszke vagyok arra, hogy a szerb kormány anyagilag is támogatta a nemzeti légitársaságot, és ha erre szükség lesz, akkor ezt a jövőben is megteszi


– fejezte be gondolatmenetét a szerb kormányfő, miközben Tesla arcmása a felhők közé emelkedett.

Aki tud a sorok között olvasni, annak aligha kell mondani, hogy valami bűzlik Dániában. Avagy az Air Serbiában.

Az Air Serbia nyeli a közpénzt

Az Air Serbia hivatalosan 2013-ban kezdte meg működését. Ekkor jött ugyanis létre a stratégiai megállapodás a volt jugoszláv időkre emlékeztető szerb nemzeti légitársaság, a Jat Airways, valamint az Etihad Airways között.

Az egyezmény értelmében az Egyesült Arab Emírségek nemzeti légitársasága 49%-os részesedést szerzett az 1992-ben alapított Jat Airwaysben, amelyet 21 év után átszerveztek és Air Serbiara kereszteltek át. A szerb nemzeti légitársaság problémáit azonban sem az átkeresztelés, sem a nagy reményekkel kecsegtető egyesülés nem oldotta meg: működését azóta is a folyamatos eladósodás jellemezi.

A poshadó állóvizet a Költségvetési Tanács 2021-es évre vonatkozó javaslata kavarta fel, ismét. A szakemberek becslése szerint a légitársaságnak ugyanis mintegy 200 millió euróra lesz szüksége ahhoz, hogy az év végéig fenntartsa a fizetőképességét.

A dokumentumban többek között kiemelték, hogy a szerb nemzeti légitársaság a járvány kitörése nélkül is mintegy 60 millió euró veszteséggel zárta volna a 2020-as évet, a pandémia azonban további 40 millióval megemelte az adósságállományt. 2019-ben sem zárt jobb évet a légitársaság: a csaknem 342 millió eurós adósság 1,6-szorosa volt az Air Serbia tulajdonában levő vagyonnak, ami 125 millió eurós tőkevesztességet jelentett.

Az elemzés alapján a Költségvetési Tanács megállapította, hogy az Air Serbia alapításától kezdve folyamatosan veszteséget termel, ami a hatályos jogszabályok értelmében önmagában elegendő indok lenne a csődeljárás megindításához.

A jelentést követő napokban azonban Pavle Petrović, a tanács elnöke nyilatkozataiban kiemelte, hogy a felszámolás helyett célszerűbb lenne “az európai gyakorlattal összhangban alaposan átszervezni a légitársaságot”. Az említett 200 millió eurós állami támogatás ugyanis arra lesz elegendő, hogy a cég fedezze a 2020-as és 2021-es évben “sikeresen elért” vesztességet, ami semmi jóval nem kecsegtet, mert az Air Serbia továbbra sem tudja majd fenntartani magát, nemhogy jövedelmet termeljen.

– Ha 2022-től visszaáll a zavartalan légi közlekedés Európában, a szerb nemzeti légitársaság akkor is évi 30 millió eurós vesztességet termel

– figyelmeztette az állami vezetést a Költségvetési Tanács. NEM FELHŐTLEN AZ ÉG: Nyolc éve veszteséges a szerb légitársaság

Mindebből következik, hogy az állam most azért fizet, hogy jövőre is fizethessen.

Megtépázott szárnyak

A szerb állami vezetés szinte azonnal reagált a tanács jelentésére, Siniša Mali pénzügyminiszter kicsit a számok, kicsit a politika nyelvén szólalt meg, amikor kijelentette, hogy a szerb nemzeti légitársaság “meghatározó szerepet tölt be az ország gazdasági életében, és eltéphetetlen köteléket alkot Szerbia és a világ között.

A pénzügyminiszter számokkal is igyekezett alátámasztani politikai állítását: hangsúlyozta, hogy az Air Serbia 2019-ben 2,74 millió utast szállított, 21 repülővel 33.322 járatot indított, amivel megduplázta 2013-as teljesítményét.

Kiemelte, hogy a Cégnyilvántartási Ügynökség (APR) oldalán közzétett nyilvános jelentések szerint az Air Serbia 2013 és 2019 között pozitív nettó jövedelmet valósított meg, a bevétele évről-évre növekszik, akárcsak a birtokában lévő ingók és ingatlanok értéke.

A Mali által prezentált adatok szerint a légitársaság 2019-ben 356 millió eurós összbevételt valósított meg, és 9,5 millió eurós nyereséggel zárta az évet. A cég nettó jövedelme 2018-ban 12,2 millió euró volt, és 323,1 milliós összbevételt valósított meg. Adósága 2018 végén 146,64 millió euró volt, egy évvel később pedig 117,98 millió euró.

Nem baj, ha nem érti, ennek pont ez a célja!

A szerb pénzügyminiszter nyilatkozataiban többször is hangsúlyozta, hogy az elemzéseket a 2013-as évet figyelembe véve kell készíteni: a nyolc évvel ezelőtti évzáró jelentés szerint az akkor majdnem félig értékesített Jat Airways-nek 304,31 millió euró adóssága volt a hazai szállítók és a bankok felé, amit 2014-ben és 2015-ben az állam megtérített. Mali szerint “a felelős döntéssel azokat a problémákat oldotta meg az állami vezetés, amelyeket az előző kormánytól örökölt”.

Vagyis ott is volt visszafelé mutogatás, ami a mai napig sem fejeződött be.

Nemzeti érdek

A szerb pénzügyminiszter azt is kiemelte, hogy a nemzeti légitársaságnak nyújtott állami segítségről szóló dokumentumok nyilvánosak, átláthatóságukat pedig a hazai illetékesek mellett az uniós szervezetek is ellenőrzik: erre ugyanis kötelezettséget vállalt az állami vezetés, amikor megindította az uniós csatlakozási folyamatot.

Mali hangsúlyozta, hogy a pandémia elleni küzdelem szerves részét képezi, hogy az Európai Bizottság jóváhagyásával a szerb állam támogatja azt a nemzeti légitársaságot, amely a legnehezebb helyzetekben a kormány rendelkezésére bocsájtotta minden kapacitását. Az Air Serbia ugyanis több mint 200 járatot indított annak érdekében, hogy lélegeztetőgépek, tesztek, maszkok, arcpajzsok és más egészségügyi felszerelések érkezzenek az országba.

– Az Air Serbia fennmaradása nemzeti érdek, így büszkén folytatjuk a csaknem egy évszázada suhanó szárnyak védelmét


– nyilatkozta többször is a pénzügyminiszter.

Az elmondottakból kiderül, hogy a belgrádi kormány a lehető legdrágább védőoltását nyomja bele az Air Serbiába:  az ország lakkossága pedig 200 millió eurót fizet azért, hogy lélegeztetőgépen tartsanak egy haldoklót .

A BALK Hírlevele


Meteorológia


B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Oroszország

Kína

Európai Unió

IN ENGLISH

Egy hét legjava