Gazdaság
HÓFEHÉRKE GAZDÁT CSERÉLT: Nyugati kézbe került a Balkán legnagyobb jégkrémgyára
Elkelt a legnagyobb horvát fagyasztott élelmiszereket gyártó cég, a Ledo. A magyar piacon is jelenlévő vállalat egykoron az Agrokor részét képezte, ám most 615 millió dollárért az angol-amerikai érdekeltségű Nomad foods kezébe került.
Hófehérke gazdát cserélt
A zágrábi Ledo az Agrokor konszern részeként az évek alatt a térség legnagyobb fagyasztott élelmiszergyártójává nőte ki magát.
Kínálatában a fogyasztó mindent megtalálhat az olyan közönségkedvenc jégkrémektől kezdve, mint a Snjeguljica (Hófehérke) a fagyasztott gyümölcsökön és zöldségeken keresztül az ízletes hal és tésztatermékekig.
Az üzlet jól ment, mégpedig annyira jól, hogy az elmúlt évtizedekben a térségben jelenlévő valamennyi komolyabb konkurensét felvásárolta, jelentős teret nyerve így az exjugoszláv térségben, de Magyarországon is.
A valóságos “jégóriássá” dagadó vállalatot “forró zuhanyként” érte az anyavállalat 2017-es csődje, ám ennek ellenére továbbra is zökkenőmentesen és profitábilisan működött az Agrokor örökséget üzemeltető Fortanova vagyonkezelő irányítása alatt.
A Fortanova azért is döntött pont a Ledo értékesítése mellett, mert a cégért rendkívül jó árat reméltek, hiszen Európa szerte nagyon kiterjedt értékesítési hálózattal rendelkezik, termékeit több mint 100 000 helyen árusítsák.
A nyugati befutó
A Ledo felvásárlására három nagy élelmiszeripari óriás jelentkezett, ám a legjobb ajánlatot az angol-amerikai érdekeltségű, hivatalosan a brit adóparadicsomnak számító Virgin-szigeteken működő Nomad Foods adta.
A szóban forgó vállalat 615 millió eurót fizet a horvát cégért, amely teljes egészében, adósság nélkül száll át a tulajdonukba az év második felében.
A Nomad Foods célja a régió piacán való megjelenés saját termékeikkel, amire kiváló lehetőséget biztosít a Ledó hálózata, de a horvátok bejáratott termékeit is tovább gyártják, hiszen a térségben jólmenő, ismert termékekről van szó.
A tulajdonosváltás a Ledóban egyébként az elmúlt 14 év legnagyobb horvátországi üzlete. Ennél nagyobb adásvételi ügylet egyébként csak kétszer volt Horvátország újkori történelmében, mégpedig az INA és a horvát Telekom privatizációja.
Ami a közvéleményt illeti, egyelőre úgy tűnik az emberek többségét hidegen hagyja, hogy a Ledo kinek a kezébe került, a lényeg, hogy tovább működjön, hiszen rengeteg embernek ad munkát a “jegesmedvés vállalat”.
A témában Andrej Plenković konzervatív miniszterelnök is megszólalt, aki úgy véli, jó üzletet kötött a két vállalat, és úgy látja, hogy ez egy kiváló fejlődési lehetőség a Ledo és alkalmazottak számára.
Merre tovább?
Az egykori Agrokor-birodalom ékkövei közül még akad néhány, amely szép pénzért értékesíthető lenne, ám ezek sorsa egyelőre még bizonytalan, nem tudni, mi a Fortanova célja velük.
A legértékesebb kétségkívül a Konzum, a Jamnica és a Belje, viszont ezek eladása minden bizonnyal jobban borzolná a kedélyeket.
Ennek oka, hogy Horvátország legnagyobb kiskereskedelmi üzlethálózatáról, a legismertebb horvát ásványvízről és a legnagyobb mezőgazdasági vállalatról van szó. Utóbbi külön érzékeny téma, hiszen a több mint húszezer hektár termőfölddel gazdálkodó vállalat értékesítése esetén a földek is külföldi kézbe kerülhetnek, ezt pedig el akarnák kerülni.
Az Agrokor botrány kitörésekor egyébként felmerült, hogy Csányi Sándor magyar milliárdos üzletember készen áll a Belje megvásárlására, ám erről azóta nem esett szó. Amennyiben ez megtörténne, Csányi válna az EU legnagyobb földesurává, mivel már így is jelentős földterületekkel rendelkezik – állítja a Forbes magazin.
_______________________
Forrás: Twitter
Gazdaság
DOBOZOLNAK: Csomagot hozott a posta, avagy a villámgyors növekedés titka
Az egyébként is robbanásszerűen növekvő e-commerce, azaz internetes kereskedelem, a koronavírus járvány közepette csúcsra pörgött. Az új aranyláz esetében megismétlődnek a régi történetek: nem az gazdagodott meg legjobban, aki aranyat talált, hanem az aki a bányászoknak a felszerelést, élelmet biztosította. Meg persze, a whiskyt, és a jobb sorsra érdemes, ősi mesterséget űző hölgyeket, de ez más lapra tartozik.
Szemesnek áll a dobozolás
A zágrábi székhelyű Modepack cég egyike a sikertörténet nagy nyerteseinek, öt éves fennállása alatt sikerült 32 ország piacán megvetni a lábát, partnerei között olyan óriások is vannak, mint az Amazon, H&M, Vans, Adidas, DHL, DPD, Loomis és az antwerpeni gyémánttőzsde (Antwerpen World Diamond Centre).
A Modepack egyike a világ vezető cégeinek a logisztikai szállításhoz szükséges minőségi csomagolóanyagok gyártása terén, s a hangsúlyt az e-kereskedelemre és futárkézbesítésekre, valamint a pénz és értéktárgyak szállításánál nélkülözhetetlen dobozokra fekteti.
Jure Širić a cég igazgató-tulajdonosa a Poslovni dnevniknek (Üzleti napilap) adott interjújában elmondta, hogy a céget 5 évvel ezelőtt azzal a megfontolással alapította, hogy az e-kereskedelem belátható időn belül mindennapi dolog lesz, ám erre sokkal előbb sor került, mint bárki gondolta volna.
Širić egyébként a vállalkozók második nemzedékébe tartozik, családja a bosznia-hercegovinai Weltplast reciklálással és csomagolóanyag-gyártással foglalkozó cég tulajdonosa, és mielőtt saját vállalkozásba kezdett volna, a cég európai piacokkal foglalkozó eladási osztályát vezette.
– Valami újat szerettem volna megpróbálni és minden arra utal, hogy igazam volt
– állapította meg Širić, és hozzátette, hogy a koronavírus-járvány, amely lebénította a gazdaság egy részét, cégének nem várt, robbanásszerű fejlődést hozott. Az üzlet látványos növekedése folytán a Modepack már 2020-ban a kapacitások megduplázása mellett döntött.
Októberben kezdődik a cég új Velika Gorica-i gyárának építése, egyik fontosabb üzletfele, a Horvát Posta csomagelosztó rendszerének közvetlen közelében. A projekt mintegy 50 millió kunába kerül (kicsit kevesebb mint 7 millió euró), és ebből 1 millió euró az EU-s alapokból származik.
Az új üzemben eleinte három gyártósor üzemel, de a végső kapacitása 14 gyártósor, amelyeket fokozatosan építenek a kereslet növekedésével összhangban.
A jelek szerint keresletben nem lesz hiány. 2020-ban a cég bevétele 50 millió kuna (kb. 7 millió euró) volt, azaz 60%-kal nagyobb mint 2019-ben, míg idén további 20 százalékos növekedést várnak, közel 8 millió eurós bevétellel.
Az új üzem befejezése után a bevétel várhatóan eléri a 20 millió eurót.
Az e-kereskedelem 200 százalékkal nőtt
– Az e-kereskedelem világszerte villámgyorsan növekedett, már a koronavírus járvány előtt is
– mondta Širić, s hozzátette, hogy a növekedés 2019-ben 21 százalékot tett ki világszinten.
A tavalyi adatok azt mutatják, hogy a fejlett e-kereskedelemmel rendelkező országok erőteljes fejlődést produkáltak, ám ez százalékosan nem volt annyira látványos, mint a felfutó/fejlődő országokban tapasztalható. Horvátországban például a növekvés 200 százalék volt.
Širić a továbbiakban elmondta, hogy a rendelkezésre álló adatok szerint az e-kereskedelem az EU szintjén tavaly 31 százalékkal volt nagyobb, mint egy évvel korábban.
A zágrábi cég a legkisebb a kontinens négy e-kereskedelemre specializált csomagolóanyag-gyártó cégének, és ugyanúgy csúcstechnológiával rendelkezik, mint a többiek.
Ennek tükrében nem meglepő, hogy évi 200 millió darabos termelésének 92%-át exportálja.
Miután a Modepacknál a bérek jelentősen meghaladják a horvát átlagot, nincs gondjuk a munkaerővel. A tulajdonos elmondása szerint tavaly 2539 jelentkező volt a 12 meghirdetett új állásra.
-
B A Balkanac4 nap telt el azóta
Felröhögünk a dolgok állásán (Kontrapunkt ’23)
-
Szerbia7 nap telt el azóta
Vučić etnikai tisztogatásról beszélt, Moszkva szerint Koszovó potenciális veszélyt jelent
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Vajon mire figyelmeztetett Vučić a Presevo-völggyel kapcsolatban?
-
Koszovó6 nap telt el azóta
A koszovói eseményeket követően mindenki gyászol, még Szerbia is