Connect with us

Horvátország

BEVÁSÁRLÁS: Magyarország a katariakkal együtt lubickol a cseppfolyós gázban

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

lng terminal
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

Zoran Milanović horvát államfő a választások előtt azt ígérte, hogy “karakteres elnök” lesz. Eddig azonban csak egyetlen karakterét sikerült felvillantania, Milanović ugyanis jóformán csak az odamondogatás terén jeleskedett. A horvát elnök egyik megnyilvánulása alkalmával Tomislav Ćorić gazdasági és fenntartható fejlesztési minisztert “magyar fullajtárnak” nevezte, “aki először a magyaroknak tesz jelentést a kőolajjal kapcsolatban”. Meg a gázzal kapcsolatban is – de ezt már csak a BALK fűzi hozzá.

Negyven százalékot vettünk

Tomislav Ćorić legutóbb november második felében járt Budapesten, hogy tájékoztassa Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztert az LNG-terminál január elsejére tervezett üzemeltetésének megkezdéséről.

A látogatást az indokolta, hogy Magyarország egymilliárd köbméteres visszagázosítási kapacitást vásárolt a krk-i LNG terminálban, ahonnan a horvát gázvezetéken keresztül érkezik a gáz Magyarországra. Mindez azt jelenti, hogy 2027 végéig a magyar gázszükséglet tíz százaléka fedezhető a nem Oroszországból származó gázból.

A horvát LNG-terminál kapacitása évi 2,6 milliárd köbméter, amiből a fentiek alapján Magyarország a kapacitások majdnem felét megvásárolja, ezzel 2027-ig gyakorlatilag biztosítja a krki terminál működését, horvát számítások szerint ugyanis az LNG terminál 1,1 milliárd köbméter cseppfolyós gáz átfejtésekor már nyereséges.

A magyar külgazdasági és külügyminiszter szeptember elején jelentette be, hogy Magyarország lefoglalta visszagázosítási kapacitásokat, és megkötötte a gázvásárlási megállapodásokat is.

– Az MVM, a Magyar Villamos Művek földgázkereskedő vállalata 2021. január 1-től 2027. október elsejéig, tehát 6 év 9 hónapnyi időtartamra, éves szinten egy milliárd köbméteres kapacitást foglalt le a horvátországi Krk LNG-termináljában

– jelentette ki Szijjártó Péter, aki közölte, hogy a cseppfolyósított gázt Magyarország a Shelltől vásárolja.

Magyar részről azonban nem csak a MVM, vagyis a magyar állam jelenik meg vásárlóként, hanem még két cég, amelyből az egyikben jelentős magyar érdekeltségek vannak.

Nem a magyar állam a legnagyobb partner

Az előbb említettük, hogy a magyar vásárlást követően Magyarország 2027-ig mindenképpen életben tarthatja a horvátországi LNG-terminált, vagyis biztosíthatja annak működését.

A krki létesítmény sorsa azonban nem csak Magyarországtól függ, hanem a katari uralkodó családtól is. Egészen pontosan Mohammad al- Thani sejktől és az által vezetett PowerGlobe csoporttól, amely júniusban tizenöt évre kötötte le a krki terminál kapacitásának felét, vagyis 2035-ig évi 1,3 milliárd köbmétert foglalt le a rendelkezésre álló 2,6 milliárd köbméterből.

A PowerGlobe európai részlegének vezetője nem is titkolja, hogy az elkövetkezendő években növelni kívánják tevékenységüket a dél-európai térségben, ahol a kereslet növekedésére számítanak.

Aggelos Nikolaou elmondta, hogy a vállalat gyorsan növekszik, és azt tervezi, hogy több dél-európai importterminálban is kapacitásokat szerez.

– Két évvel ezelőtt léptünk be az LNG-üzletágba, és a cég mára már lendületbe jött, különösen az elmúlt évben. Nagyon-nagyon gyorsan növekszünk. Ez rugalmasságot és hozzáférést biztosít számunkra egy olyan európai piachoz, amely jelenleg az orosz gáztól függ

– mondta Nikolaou az amerikai tőzsdéhez kötődő S&P Global című gazdasági hírportálnak nyilatkozva.

A PowerGlobe európai vezetője úgy vélte, hogy cége a horvát LNG-n keresztül hozzáférhet Horvátország, Magyarország, Szlovénia, Szlovákia és a Cseh Köztársaság gázpiacaihoz, és a jövőben a balkáni országokhoz is, beleértve azokat is, amelyek jelenleg korlátozott gázfelhasználással rendelkeznek.

A harmadik vevő

Az interjú augusztusban készült, Magyarország egy hónappal később jelentette be, hogy beszáll a horvát terminálba, tehát nem vevőként, hanem esetleg versenytársként jelenik meg a régió gázpiacán.

A katariak másik vetélytársa is félig-meddig magyarnak tekinthető, bár a MET Croatia Energy Trade nevet viseli.

A zágrábi székhelyű cég a svájci MET Holding AG leányvállalata, a svájci céget pedig a 2007-ben a MOL akkori menedzserei alapították.

A MET leányvállalatai révén 15 országban van jelen, összesen 23 nemzetközi kereskedelmi csomóponton, és 28 ország gázpiacán aktív.

A MET vállalatcsoportot összefogó, 2012-ben létrehozott MET Holding AG elnök-vezérigazgatója Lakatos Benjamin.

A jelentős uniós támogatással épült krki terminál kapacitásainak jó részét, ha nem az egészét, Katar és Magyarország béreli, vagyis nem túl sok maradt belőle a horvát igények kielégítésére.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Horvátország

Bepirosodott a horvát külpolitikai lakmusz, és a megtalált illúziók

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

anyuci mm
Ursula és anyuci kedvenc Mikimausza (Forrás: X-platform, Andrej Plenković)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

Valahol egy okos ember azt mondta, hogy a kis nemzetek nem engedhetik meg maguknak a nagy hibákat. A horvátok úgy tetszik ezt megtanulták, mert ezeket a viharos időket széltől védett zugban igyekeznek átvészelni. Közben ügyesen meglovagolnak minden meglovagolhatót – lásd Ukrajna -, igyekszenek kedvében járni az USA-nak, de lényegében mindenben megtalálják a számításukat.

Már nem illúzió a kínai út

Ennek tükrében, igen érdekes, hogy az Európai Néppárt spliti ülésének időtartama alatt a horvát kormány aláírta a szerződést ugyanazzal a China Road and Bridge Corporationnal, amely a pelješaci hidat építette.

A kormány a kínai vállalat ajánlatát választotta mint gazdaságilag legelőnyösebbet az A1-es autópálya Vučevica összekötő útjának – a D8-as állami út csomópontjának – megépítésére kiírt közbeszerzési pályázaton.

A pályaszakasz, amelynek teljes hossza 6,85 kilométer, magában foglalja a 2,5 kilométer hosszú Kozjak-alagutat és a mintegy 4,3 kilométer hosszú adriai autópályához vezető bekötőutat.

A munkálatok értéke 74,6 millió euró, és a kínaiak vállalták, hogy az alagutat 36 hónap alatt megépítik. A projekt részét képezi még három felüljáró és két viadukt, de ezt a kínaiak csuklóból úgy megcsinálják, hogy közbe szinte észre sem veszik.

Új szelek fújnak

Ennek a világszinten aprócska infrastrukturális projekt jelentőségét az adja meg, hogy a horvátok alá merték írni a szerződést a kínai céggel.

A hosszabb emlékezetű olvasók nyilván még elő tudják kotorni az agyuk valamelyik rejtett zugából, hogy annak idején mennyire rossz néven vették némelyek, hogy a horvátok a kínaiakat bízták meg egy nagy EU-alapokból támogatott projekt (pelješaci híd) kivitelezésével.

Hogy mennyire nem volt szabad még gondolni sem arra, hogy Kínával, illetve kínai cégekkel kössön bárki is üzletet, ott van az ugyancsak horvátországi példa, amikor semmissé nyilvánították a rijekai konténer-terminál kiépítésére vonatkozó tendert, amelyen szintén a kínaiak nyertek, így a megismételt tendert már egy politikailag elfogadható cég, a skandináv Maersk nyerje meg.

illúziók kínai

A horvátok újabb szerződést írtak alá Kínával, az unió már nem akadékoskodik (Forrás: X-platform,
Andrej Plenković)

Más lapra tartozik, hogy ez nem vonatkozott a németekre és franciákra, spanyolokra és olaszokra, azaz a nagy és nagyobbacska nemzetekre, de hát így élünk mi az EU-ban.

Akárhogy is, most úgy tetszik, megváltozott a helyzet, mert nemcsak hogy nagyban folyik Pekingben az európai búcsújárás, de a horvátok is léptek, ami annak jele, hogy ismét szabad a vásár.

Az amerikaiaknak nyilván nem tetszik ez az egész, de a közelgő választások miatt nem érnek rá annyira foglalkozni vele.

Lehet, hogy 2024-et úgy fogjuk majd számon tartani, mint a nagy változások évét, illetve azt az évet, amikor az európaiak rájöttek, hogy a nagy geopolitikai játszmában mindenki nyer, csak Európa veszít. Fogalmazzunk inkább úgy, hogy ez távolról sem biztos, csupán elképzelhető.

Hétvégi csemege

Szokásomhoz hívem, ilyenkor a hétvégén igyekszem valamilyen érdekességet felkutatni – az élet közel sem olyan komoly dolog, mint ezt a sok kockafejű hirdeti – ezért beszéljünk a zágrábi Illúziók Múzeumáról.

Azok számára, akik eddig nem hallottak róla, ajánlom, hogy feküdjenek neki a guglinak, mert rendkívül érdekes múzeumról van szó, de visszatérve a hírhez, a zágrábiak ezüstérmet nyertek a brüsszeli European Franchise Awardon (Európai Franchise Nagydíj) a nemzetközi márkák (brandek) versenyében.

illúziók kínai

A megtalált illúziók (Forrás: Muzej illuzija)

Ennek kapcsán derült ki, hogy az Illúziók Múzeuma a világ legnagyobb magánmúzeum-lánca. A világ 25 országában, több mint 40 helyszínnel és 10 millió látogatóval.

Jelenleg új múzeumok megnyitásán dolgoznak Denverben, San Diegóban, Seattle-ben és Koppenhágában.

Teo Širola, a Metamorphosis horvát vállalat igazgatója, amely a franchise tulajdonosa és az Illúziók Múzeuma globális hálózatának vezetője, örömmel látja, hogy az emberek valóban felismerték ennek a projektnek az értékét szerte a világon, miszerint szórakozva is lehet tanulni.

Teó úr ugyanakkor bejelentette, hogy egyre közelebb kerülnek céljukhoz, a kereken 100 múzeum megnyitásához 2026 végéig.

Ha valaki a közeljövőben Zágrábba látogat, és kedve támad felkresni a múzeumot, az illúziókat nem adják ingyen: 1 felnőtt számára a belépődíj 9 euró, gyerekek (5-15 év) 7 euró, míg a családi (két felnőtt és két gyermek) látogatásra feljogosító belépő kerek 30 euróba kerül.

Mit lehet mondani? Kicsi a horvát, de erős.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava