Diplomácia
BEOLVASTAK VÁRHELYINEK IS: Montenegró továbbra is nem kívánatos személynek tekinti a szerb nagykövetet, avagy a büszke népek

A montenegrói külügyminisztérium nem vonja vissza döntését, amellyel kiutasította az országból Vladimir Božović szerb nagykövetet, aki a jelenlegi podgoricai vezetésnek nem tetsző kijelentéseket tett történelmi kérdésekben. Egyúttal felrótták Várhelyi Olivér szomszédságpolitikai és bővítési biztosnak, hogy üdvözölte Szerbia döntését, amellyel visszavonta Tarzan Milošević montenegrói nagykövet kiutasítását.
Tarzan jó, Vladimir rossz
A montenegrói külügyminisztérium mai közleményében arról értekezett, hogy Tarzan jó, Vladimir rossz, ami Belgrádból nézve nyilván fordítva igaz, vagy csak félig igaz.
Podgoricában úgy vélik, hogy Montenegró belgrádi nagykövete nem szolgált rá, hogy Szerbia persona non gratának nyilvánítsa.

– olvasható a montenegrói külügyminisztérium közleményében, amely szerint a szerb nagykövet közben úgy értelmezte a történelmet, ahogy nem kellett volna.
– mutatott rá a montenegrói külügyminisztérium.
A közlemény szerint a podgoricai külügyminisztérium erre többször felhívta a figyelmét, rámutatva arra, hogy nem megengedett és nem diplomatához illő magatartás tanúsít.
– szögezték le Podgoricában.
Várhelyinek is beolvastak
A napokon belül távozó podgoricai kormány szerint a történtek után a szerb miniszterelnök azzal tetézte a bajt, hogy beavatkozott Montenegró belügyeibe.
Az illetés podgoricai minisztérium szerint érthetetlen Ana Brnabić nyilatkozata, amely szerint Božović nagykövet valójában a szerb kormány hivatalos álláspontját közvetítette, amivel montenegrói értékelés szerint Szerbia megerősíti és folytatja a montenegrói belügyekbe történő durva beavatkozást.
„Kijutott a jóból” az Európai Unió szomszédságpolitikai és bővítési biztosának is, akit részrehajlással vádolnak, legalábbis ez olvasható ki a körülményes megfogalmazásból.
Regional cooperation and good-neighborly relations represent not just a pillar of #EuropeanIntegration, as stated by @OliverVarhelyi, but also a key element of our foreign policy, which our European partners are well aware of.
Full statement ?https://t.co/SZQ7jtMvCo
— MFA Montenegro (@MFA_MNE) November 30, 2020
– fogalmazta meg álláspontját a podgoricai külügyminisztérium, amely hozzátette, hogy Montenegró teljes mértékben és valóban elkötelezett a regionális együttműködés és a jószomszédi kapcsolatok mellett, ami „nemcsak az európai integráció egyik oszlopa”, amint arra Várhelyi rámutatott, hanem a külpolitika kulcsfontosságú eleme, amelyet Montenegró minden két- és többoldalú kapcsolatfelvétel alkalmával előmozdít
– szögezte le a közlemény, amely szerint ez Montenegró európai partnerei számára igencsak jól ismert tény.
– olvasható a montenegrói külügyminisztérium közleményében.
Nem mellékes körülmény, hogy mindezt a leköszönő kormány kommunikálta, mert valószínűleg úgy gondolta, hogy ezzel (is) megnehezíti az új kormány helyzetét.
A Demokratikus Front egyik vezetője szerint a szerb nagykövet montenegrói kiutasítása volt a “távozó rezsim szerbellenes politikájának az utolsó rúgása” azzal szemben, aki kimondta az igazságot, ám az új kormány megalakulása “az ördög vereségét” jelenti Montenegróban.

Balkán
SEECP: Regionális balkáni fórum kevés együttműködéssel, de legalább egy asztalhoz ülnek

Mától, azaz július 1-től veszi át egy évre Görögország Törökországtól a Délkelet-európai Együttműködési Folyamat (angolul: South East European Cooperation Process – SEECP) elnökségét. Az 1996-ban, Bulgáriában alapított szervezet az utóbbi évtizedekben a balkáni régió legfontosabb egyeztetőfórumává vált, ahol mind a 13 ország állam- és kormányfője megjelenik. A mai napig ez az egyetlen, a régió összes államát magába foglaló szervezet. A jugoszláviai háború lezárása után Albánia, Bulgária, Görögország, (ma már) Észak-Macedónia, Románia, Szerbia és Törökország részvételével alakult, majd a következő évtizedekben további államok csatlakoztak hozzá, így Bosznia-Hercegovina (2001), Horvátország (2004), Moldova (2006), Montenegró (2007), Szlovénia (2010) és Koszovó (2014).
A SEECP legfontosabb feladata, hogy lehetőséget adjon az állam legfelsőbb szintű vezetőinek, hogy a különböző vitás kérdéseket vagy éppen együttműködési lehetőségeket megvitassák. A SEECP ezen kívül további, miniszteri szintű találkozóknak ad helyet, a külügyminiszteri találkozókból rendszerint kettőt szoktak szervezni (egy formálisat, egy informálisat). A parlamentek közötti együttműködés erősítése érdekében 2014-ben megalakult a SEECP Parlamenti Közgyűlése, amelyet az épp elnökséget betöltő állam aktuális házelnöke vezet.
A Regionális Együttműködési Tanácsot (Regional Cooperation Council – RCC) a SEECP programjainak végrehajtó szervezeteként hozták létre az EU társfinanszírozásával 2008-ban, Szarajevó központtal. Az RCC-hez kapcsolódó programok köre a SEECP által elfogadott együttműködési nyilatkozatokban foglaltakhoz hasonlóan széleskörű, azonban nagy hangsúlyt fektetnek a különböző versenyképességi, turisztikai, roma integrációs, foglalkoztatási, fiatalokat támogató projektek megvalósítására. Ezen kívül a szervezet adja ki immár hetedik éve a Balkan Barometer nevű, átfogó közvéleménykutatási jelentését, amely azonban csak Albániára, Bosznia-Hercegovinára, Koszovóra, Észak-Macedóniára, Montenegróra és Szerbiára terjed ki.
A SEECP igazi jelentősége abban áll, hogy lehetőségként szolgál az amúgy rendkívül megosztott régió vezetőinek a találkozásra. Egyúttal külső nagyhatalmi befolyás nélkül rendezhetik a vitás kérdéseket, az elfogadott nyilatkozatok – tagállami érdektől függően mediatizálhatóak. A közös fórum azonban néha leképezi az államok közötti vitákat. Így például a 2019-es bosznia-hercegovinai elnökség idején Koszovó akkori elnöke, Hashim Thaçi visszautasította a részvételt arra hivatkozva, hogy Bosznia Szerbiát támogatja az akkori koszovói-szerb vámtarifa vitában. Szolidaritásból az albán kormányfő sem ment el a rendezvényre.
A 2021. júniusi találkozó a törökországi Antalyában jóval kellemesebb légkörben és kevesebb feszültséggel zajlott. A rendezvényhez ráadásul Josep Borell, az EU külügyi és biztonságpolitikai főképviselője is csatlakozott. A résztvevő vezetők által elfogadott nyilatkozat a Covid-19 elleni fellépésről szólt, de előirányozta a migráció, regionális összeköttetés, turizmus, ifjúságpolitika és oktatás, valamint a biztonsági kérdésekben való együttműködést.
A balkáni államok közötti ellentétek figyelembe vételével érdemes ezeket a bürokratikus nyelven megírt nyilatkozatokat szkeptikusabban kezelni, ahogy a tagállamok közötti bilaterális viszony alapvetően felülírja a SEECP jelentőségét. Ezek pedig megakadályozzák, hogy az amúgy is elég népes tagság mellett a SEECP belátható időn belül egy olyan formációvá, vagy ha úgy tetszik érdekvédelmi/érdekérvényesítő szervezetté váljék, mint például a Visegrádi Négyek. Az antalyai találkozón amúgy sem ment el mindenki, Görögországot csak a külügyminiszter-helyettes, Szlovéniát pedig csak a nagykövete képviselte.
Diplomácia
SZIJJÁRTÓ MACEDÓNIÁBAN: Az élet visszatért a normalitás talajára, ezt bizonyítják a nemzeti stadionban rendezett teltházas mérkőzések is

Nikola Gruevszki volt macedón miniszterelnök Magyarországra szökése ma már nem árnyékolja be Magyarország és Észak-Macedónia kapcsolatait, amit Szijjártó Péter úgy fogalmazott meg, hogy „Magyarország és Észak-Macedónia kapcsolataiban semmifajta politikai akadály nincsen”. Ennek újabb jele, hogy a kelet-macedóniai Stipben (Штип) a két ország külügyminisztere megnyitotta a magyar konzulátust. Stip egy ötvenezer lakosú város, amelynek több mint nyolcvan százaléka macedón. Érdekességként megemlíthető, hogy Stipben több mint kétezer vlach, és körülbelül fele ennyi török él. Magyarok nincsenek.
Az öndicséret, és minden más
A szalagátvágást a két külügyminiszter rövid beszéde előzte meg. A magyar külgazdasági és külügyminiszter megemlékezett arról, hogy Magyarország az „Európai Unió leggyorsabb oltási kampányát hajtotta végre, amelynek nyomán elsőként tudta megnyitni gazdaságát, így az élet elsőként tért vissza a normalitás talajára, és ezt az is bizonyítja, hogy teltházas mérkőzéseket rendezhetett a nemzeti stadionban”.
Szijjártó Péter – aki alig több mint egy hónap alatt legalább háromszor találkozott Észak-Macedónia külügyminiszterével – hangsúlyozta, hogy a magyar vállalatok sikeresek a Nyugat-Balkánon, és hogy a magyar cégek észak-macedóniai sikeréhez szüksége kormányzati döntések is megszülettek. Ezek alapján a magyar Eximbank 115 millió eurós hitelkeretet biztosít a magyar és észak-macedón vállalatok együttműködéséhez.
Szijjártó szerint a stipi konzulátus kereskedelmi utak csomópontjában és komoly ipari központban nyílik meg.
– állapította meg a magyar külgazdaság és külügyminiszter, aki szerint Magyarország számára éppen ezét számít biztonsági kérdésnek az Európai Unió bővítése a nyugat-balkáni országokkal, mert csak egy erős Nyugat-Balkán, és azon belül egy erős Észak-Macedónia tudja megállítani a migrációs hullámot.
Magyar szabadságharcosok
A stipi látogatás ürügyén a magyar külügyminiszter a Facebookon felidézte egy „történelmi beszédét”, amelyet egy akkor még macedóniai választási gyűlésen mondott.
Szijjártó hozzátette, hogy ma viszont egészen másért érkezett Macedóniába.
„Eddig is kiváló volt az együttműködés”
Bujar Osmani, Észak-Macedónia albán származású külügyminisztere örömmel nyugtázta, hogy magyar konzulátus nyílik Stipben, ami „tanúbizonyság a két ország barátsága mellett”.
Észak-Macedónia külügyminiszter úgy fogalmazott, hogy a „maihoz hasonló tevékenységek” elősegíthetik az „eddig is kiváló együttműködést tovább erősítését”, mivel Észak-Macedónia és Magyarország dinamikus együttműködést épít.
-
Oroszország3 nap telt el azóta
OVSZJANNYIKOVA: Putyin mindörökre megalázta az oroszokat
-
Montenegró5 nap telt el azóta
Nincs, aki dolgozzon a montenegrói tengerparton, 30 százalékkal nőhetnek az árak
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Homokvihar okozott tömegszerencsétlenséget Szabadka és Topolya között
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Szerbia és Görögország támogatja egymás területi integritását, lassan jöhet a gáz délről is