Horvátország
SZERB TANKCSAPDA: Egy tankkal erősített a belgrádi Crvena Zvezda
A belgrádi Crvena Zvezda ezúttal a Bajnokok Ligájának csoportkörébe történt feljutással és egy tankkal vonult be a labdarúgás történelmébe. A harci bevetésre alkalmatlan járművet a “Rajko Mitić”, ismertebb nevén a belgrádi Marakana stadion északi oldalánál állították ki. A horvátok szerint provokáció történt, az UEFA azonban nem látott semmi kivetnivalót abban, hogy a belgrádi piros-fehérek egy tankkal erősítettek.
Egy kis történelem
A foci és a politikai mindig kéz a kézben járt a Balkánon.
Ki ne emlékezne arra a napra, amikor 1990. május 13-án a zágrábi Dinamo látta vendégül a belgrádi Crvena Zvezda csapatát.
– A vérzivataros ’90-es években ez a találkozó nemcsak sportrendezvény volt, hanem nemzetek közötti leszámolás is.
Ami akkor történt, az a kilencvenes évek horvát-szerb háborúinak előjátékának tekinthető. A háború előestéjén már sem a szerbek, sem a horvátok nem riadtak vissza az erőszaktól.
A beszámoló viszonylag tárgyilagosan mutatja be a zágrábi incidenst, és nem annyira részrehajló, mint a hasonló szerb vagy horvát összeállítások.
Az előjáték
A zágrábi focibalhé során a belgrádi szurkolókat Željko Ražnatović vezette, aki a nem sokkal később kirobbant horvát-szerb háború alatt félkatonai alakulatával gyilkolta végig és fosztotta ki Kelet- Szlavóniát.
– Az Arkan által vezetett Tigrisek elnevezésű szabadcsapat fegyveresei közül sokan éppen a Crvena Zvezda szurkolói táborából kerültek ki.
Nehéz eldönteni, hogy ki kezdte a három évtizeddel ezelőtti incidens-sorozatot, mert a zágrábi Bad Blue Boys és a belgrádi Delije huligánjai már órákkal a találkozó előtt, az utcákon összecsaptak.
A verekedés a zágrábi Maksimir stadionban folytatódott, ezért a meccset már le sem játszották.
A jugoszláv bajnokság abban az évben ezzel be is fejeződött, 1991-ben pedig csak névlegesen létezett, hiszen a szlovén és horvát klubok akkor már nem vettek részt benne.
A tank érkezése a belgárdi Marakana stadion elé. (Forrás: A Crvena Zvezda YouTube csatornája)
A gépezet elindult
Ezúttal a belgrádi piros-fehérek voltak otthon, és nem a zágrábi Dinamot látták vendégül, hanem a svájci Young Boys csapatát.
– Szerbia Svájccal még sohasem háborúzott,
ezért jogosan furcsállhatnánk, hogy miért jelent meg egy tank a belgrádi Marakana előtt.
A Crvena zvezda rajongói oldala szerint a tank valójában a szlogenjüket jelképezi, amely szerint “a gépezet elindult”.
A horvát sajtóban azonban felröppent a hír, hogy a Crvena Zvezda stadionja előtt kiállított tankot a szerbek Vukovárnál zsákmányolták, de ezt a szerbek cáfolták.
A horvát média a belgrádi sajtóra hivatkozva közölte a hírt, de ezúttal sem könnyű eldönteni, hogy most ki kezdte a balhét.
Szerb bosszú
A tank kiállítása akár válaszlépésnek is tekinthető arra, hogy a múlt héten két horvátországi kávézóban álarcosok szerb szurkolókat támadtak meg, akik éppen a Crvena zvezda és a Young Boys első összecsapását nézték.
A támadásokban öten sérültek meg.
Horvátország szerint az európai szövetségnek reagálnia kell “a tank kivezénylésére”, és meg kell büntetnie a szerb csapatot a háború népszerűsítéséért.
Az UEFA reagált is, de ezzel a horvátok nemigen lehetnek elégedettek.
Svájci médiajelentések szerint az Európai Labdarúgó-szövetség csak annyit közölt, hogy
-egy tank nem jelent semmiféle problémát, amíg nem lőnek belőle.
Nebojša Stefanović belügyminiszter szerint a tank voltaképpen “csak egy makett”: nincs benne motor, és a a csöve is be van hegesztve. Lőni tehát nem lehet belőle.
Stefanović úgy vélte, hogy a harci járgány “senkire sem jelent veszélyt”.
https://www.youtube.com/watch?v=HshI1es0ep8
Ünneplés a stadionban a BL-főtáblára kerülés után (Forrás: A Meridian TV YouTube-csatornája>
A svájciak nem tiltakoztak
A Young Boys nem tiltakozott a tank miatt. A svájciaknak nyilván nincsenek rossz emlékeik a tankokkal kapcsolatban.
Csak azt kifogásolták, hogy a számukra a BL-től való búcsúzást jelentő 1:1 után az őket szállító autóbusz egy órán át nem tudta elhagyni az ünneplő tömegtől a nekik “vesztes csatatérnek” számító belgrádi Marakana stadiont.
A Young Boys szerint a szerb rendőrök nem nyitottak utat a buszuknak a ünneplő tömegben.
– Ez elvégre érthető is, hiszen a szurkolóknak volt egy tankjuk.
A tank egy szimbólum
A Crvena Zvezda focicsapata Facebook oldalán közben azt közölte, hogy a Marakana stadionja egy újabb attrakcióval gazdagodott.
Zvezdan Terzić, a belgrádi piros-fehérek főigazgatója értetlenségét fejezte ki a tankkal kapcsolatos felháborodás miatt, és az Arsenal példáját említette, amelynek a címerében egy ágyú látható.
Szerinte a tank örökre a stadion előtt maradhat, mert a Crvena Zvezda csapatának “harci szellemét fejezi ki”.
Fotó: Tanjug
Horvátország
Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?
A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.
Mit gondol a horvátországi tudósító?
A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.
A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.
Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.
– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására
– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.
Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.
A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.
A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.
Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)
Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.
– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára
– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.
Apróságok
Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.
Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)
Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.
Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…
-
Koszovó3 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Románia6 nap telt el azóta
KÖLCSÖNÖS ZSAROLÁS: Ausztria nyomná a gázt, Románia behúzta a féket
-
Montenegró5 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
English5 nap telt el azóta
Turkish companies bypass the Western sanctions, USA tappes their head