Montenegró
A legdrágább autópályák országa, a kínaiak megint építenének Montenegróban
Az elmúlt hetek egyik híre a montenegrói politikai uborkaszezonban az volt, hogy megérkezett a becslés a montenegrói autópálya kivitelezésének új szakaszára vonatkozóan, már ami az árakat illeti. A Monteput (montenegrói közútkezelő) azt közölte, hogy a Mateševo-Andrijevica szakasz az eredeti becsléshez képest több mint duplája lesz
A világ legdrágbb autópályájának az országában újabb autópályaszakaszt szeretnének építeni, amely a jelenlegi hírek alapján még az előzőnél is drágább lesz, már a kilométerenkénti ára. Nem valami csúcsmodern, német vagy éppen francia autósztrádáról beszélünk, inkább úgy tűnik, hogy a montenegrói autópálya-saga folytatódhat. Merre tart a montenegrói autópálya és hol tart a kérdéses út körüli vita? Cikkünk a „semmibe vezető autópályáról”.
A semmibe vezető autópálya
Az elmúlt hetek egyik híre a montenegrói politikai uborkaszezonban az volt, hogy megérkezett a becslés a montenegrói autópálya kivitelezésének új szakaszára vonatkozóan, már ami az árakat illeti.
A Monteput (montenegrói közútkezelő) azt közölte a sajtó megkeresésére, hogy Mateševo-Andrijevica szakasz az eredeti becsléshez képest több mint duplája lesz: egy kilométer 27 millió euró fölé kúszhat.
Itt érdemes egy szóra megállni, ugyanis egy drága autópálya hírére már a közvélemény is felkapta a fejét.
Montenegró ugyanis nem sok alkalommal kerül a nemzetközi, illetve a magyarországi sajtó címlapjaira, arra azonban elég sokan emlékeznek, hogy az apró balkáni országgal kapcsolatban kínai hitelcsapdáról, fizetési képtelenségről és egy elképesztően drága autópályáról már cikkeztek az újságok.
Az autópályához vezető rögös út
Montenegró földrajzi adottságai miatt a tömegközlekedés nehézkesen használható az ország területén. Ezért az elsődleges közlekedési eszköz a személygépjármű, azonban ennek elterjedését a 20. század végéig az úthálózat hiányos kiépítettsége jelentősen korlátozta.
Ennek a megoldására számos terv született már a volt Jugoszlávia alatt, azonban a 2006-os montenegrói függetlenséget követően indult el igazán az ország úthálózatának a fejlesztése, amiben kiemelt szerepet kapott egy esetleges autópálya megépítésének a terve.
Túl a montenegrói infrastrukturális igényeken az autópályának egyfajta szimbolikus jelentősége is van, hiszen a Barból induló és a tervek szerint Bijelo Poljétől északra a határt átlépő autópálya a nemzetet is egyesíthetné, legalábbis ilyen hangok is felmerültek a Szocialisták Demokratikus Pártjának a (Demokratska partija socijalista, DPS) háza tájáról.
Ugyanakkor az autópálya építés csak a 2010-es években kezdett el felpörögni, amikor is megegyezés született a horvát Konstruktor és a montenegrói állam között a kivitelezésről, csakhogy teltek-múltak a hónapok és hitelezőt nem sikerült találni a projekthez, amelynek végén a horvát vállalat vissza is lépett.
Az ok egyszerű volt: pénzügyi oldalról senki sem látta megtérülőnek a projektet, sőt felmerültek olyan hangok is, hogy „soha sem térülhet meg” egy ilyen beruházás.
A világrekorder első szakasz
A DPS ugyanakkor nem tett le abbéli szándékáról, hogy megépítse az autópályát és ekkor érkezett meg egyfajta utolsó mentsvárként Kína. A kivitelezési szerződést a kormányzat a China Road and Bridge Corporation vállalattal kötötte meg 2014 februárjában, amely az autópálya első, körülbelül 40 kilométeres szakaszát jelentette, ezzel a világ egyik legdrágább autópályájává téve a projektet, a maga körülbelül 20 millió eurós kilométerenkénti költségével.
A pénzt pedig kínai hitelből állta a montenegrói állam, annak ellenére, hogy az építést megelőző hatástanulmányok rendre arról számoltak be, hogy ez a projekt bizony nem térül meg.
Joggal merülhet fel az a kérdés, hogy mégis miért vágott bele a montenegrói állam egy ekkora projektbe. Erre számos ok jelentkezik. Az egyik az, hogy a montenegrói politika egy olyan, soha nem teljesült ígérete az a délszláv autópálya, amely Bart köti össze Belgráddal.
Az első dokumentált ilyen terv már 1969-ben megszületett. A másik az, hogy nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a már régóta megjelenő politikai ígéretnek kétségtelenül volt egy szimbolikus jelentősége, hiszen az ezt teljesítő párt várhatóan támogatásra számíthatott. Harmadik okként pedig gyakran megjelenik az az érv, hogy a politikai elit és a DPS-nek jelentős anyagi érdeke fűződött az autópályaépítéshez.
Kormányokon átívelő autópálya
A kínai hitelezőtől érkező közel egy milliárd dolláros összegből épülő autópálya kálváriájáról már számos lap beszámolt, azt azonban fontos kiemelni, hogy Montenegró végül a hitel újrastrukturálása miatt (nyugati bankok segítségével) el tudta kerülni a fizetésképtelenséget.
A DPS kormányzat alatt elindult autópályafejlesztést, amelynek első szakasza épült meg a fenti összegből végül a Dritan Abazović féle kormányzat adta át 2022-ben, az akkor még köztársasági elnökként funkcionáló Milo Đukanović társaságában.
A montenegrói közvélemény és számos politikus reménykedett abban, hogy az autópálya projekt egy olyan dolog, amely a DPS bukásával feledésbe merülhet, azonban mind az Abazović-kormány, mind pedig a PES! komolyan foglalkozott az üggyel, hogy hogyan lehetne folytatni az építkezést, hiszen a 42 kilométeres pálya még korántsem éri el a határt.
Merre tovább?
A 23,5 km hosszú Mateševo-Andrijevica szakasz eredeti tervezésében körülbelül 300 millió euróba került volna, azonban a korábbi becslést, amely a Duško Marković-kormány idején készült az infláció, az anyagok és szolgáltatások drágulása is utolérte, így jelenleg 650 millió euróról szólnak a számítások.
A Monteput ugyanakkor azt is nyilatkozta, hogy az eredeti ár csupán egy becslés volt, amely még áfa-t sem tartalmazott. Az új számítás szerint, amennyiben ez megvalósul, akkor még az előző autópályaszakasznál is drágább lesz, már ami a kilométerenkénti árat illeti.
Az autópálya második szakaszára a jövő évi költségvetési javaslat szerint 100,2 millió eurót terveznek. Ez fedezi a munkálatok megkezdését a pályázaton kiválasztott céggel kötött szerződés aláírása után. Kínából, Törökországból és Azerbajdzsánból nyolc cég jelentkezett, köztük az első szakaszt építő kínai CRBC cég.
Egy bizonyos, a montenegrói politikai elit autópályaépítési ügyei nem érnek véget egyhamar, amiben ezúttal már az Európai Unió is partner lesz, hiszen az Előcsatlakozási Támogatási Eszközből 100 millió eurót juttatnak az autópálya újabb szakaszára.
- Magyarország7 nap telt el azóta
Főleg Szerbiában téma a Rogán Antal elleni amerikai szankció
- Biztonság6 nap telt el azóta
Balkáni vadnyugat – Tombol az erőszak Szerbiában 🔞
- Szerbia7 nap telt el azóta
Kezd elszabadulni a pokol Újvidéken, brutális támadás
- Bosznia6 nap telt el azóta
Dodik elárulta, hogyan érzi magát a komplikált műtét után