Magyarország
Az EU az ukrajnai olajvezeték elzárásával bünteti Magyarországot, segít-e Horvátország?
Nem vagyok politikai szakértő, de nyilvánvaló, hogy abban a pillanatban, amikor Orbán elkezdett önállóan, az Európai Unió keretein belüli megállapodás nélkül utazni, hogy találkozzon bizonyos államférfiakkal szerte a világon, akkor az Európai Unió azt mondta, hogy akkor egy kicsit megbüntetjük. Most azonban, hogy Magyarország alternatív forrásokat keres, valószínűleg szorosabb együttműködésre lesz szükség az EU-val és más országokkal, például Horvátországgal is – mondta az egyik legismertebb horvátországi energetikai szakember

Magyarország egy lehetséges energiaválság szélén áll, miután Ukrajna részleges tilalmat vezetett be az orosz olaj tranzitjára Magyarország felé saját területén keresztül. Ez különösen nagy aggodalmat keltett, mivel Magyarország az Európai Unió országai közül a leginkább kitett az orosz energiaforrásoknak. Kijev döntése, hogy blokkolja a legnagyobb magánkézben lévő orosz olajvállalat, a Lukoil vezetékét, aggodalmakat váltott ki, hogy üzemanyag- és áramhiány léphet fel. Egy horvát szakértő szerint Magyarország most alternatív energiaforrásokat keres.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk.Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
Alcímek
Van-e alternatív megoldás?
Az egyik legismertebb horvát energetikai szakértő a zágrábi RTL-nek úgy nyilatkozott, hogy Magyarország már korábban is készült arra, hogy alternatív forrásokat találjon az orosz energiára.
Az Európai Unióval való tárgyalások során sikerült kivételt kapnia az orosz energiától függő országokra vonatkozó szankciók alól, így időt nyerhetett, hogy alternatív forrásokat találjon.

A Janaf rendszerén keresztül Horvátország Szlovénia, Bosznia-Hercegovina, Szerbia és Magyarország felé tud kőolajat szállítani (Forrás: Janaf)
Arra a felvetésre, hogy Magyarország számára az egyik alternatív útvonal Horvátország lehet-e, Davor Štern azt válaszolta, hogy véleménye szerint ebben a kérdésben már létrejött a megállapodás.

Kapcsolódó cikk
A magyaroknak olcsó orosz kőolaj kell, a horvátok nem adják, a szerbek viszont szó nélkül fizetnek
A szakértő megjegyezte, hogy korábban komoly médiaviták zajlottak a MOL, vagyis a magyar nemzeti olajvállalat, amelybe az INA is beletartozik, és a Janaf között, mivel a magyarok azt állították, hogy a Janaf importárai túl magasak.
Štern szerint tudvalévő, hogy a csővezetéken keresztül érkező olaj a legolcsóbb, míg a tengeri úton történő szállítás sokkal drágább, hiszen tankerekre, nagy mennyiségekre (100-200 ezer tonna kőolaj) és tárolásra van szükség.
A csővezeték esetében ezek a költségek elkerülhetők, amennyit rendeltél, annyit kapsz még aznap, mert csak meg kell nyitni a csapot.
A horvát energetikai szakértő szerint ez elég súlyos anyagi csapás a MOL számára.
Csak politikai döntés kell hozzá!
Štern úgy vélte, hogy Horvátország rendelkezik a szükséges kapacitásokkal, hogy biztosítsa Magyarország számára a megfelelő mennyiségű kőolajat az új helyzetben.
– A Janaf már több mint ötven éve kiválóan működik, és bár korábban több finomító is aktív volt az egykori Jugoszlávia területén, például Szlavónbródban, Pancsova sem igen finomít már, Sziszek pedig leállt
– jegyezte meg a szakértő, aki hozzátette, hogy a helyzet megoldásához elsősorban politikai döntésre van szükség.

Az Európai Uniónak nem tetszett a „békemisszió”? (Forrás: Facebook, Orbán Viktor)
– Nem vagyok politikai szakértő, de nyilvánvaló, hogy abban a pillanatban, amikor Orbán elkezdett önállóan, az Európai Unió keretein belüli megállapodás nélkül utazni, hogy találkozzon bizonyos államférfiakkal szerte a világon, akkor az Európai Unió azt mondta, hogy akkor egy kicsit megbüntetjük
– jelentette ki Štern, aki arra emlékeztetett, hogy Orbán Viktor magyar miniszterelnök hosszú ideje az Európai Unió „rosszfiújának” számít, mivel gyakran Magyarország érdekeit helyezi előtérbe az uniós döntésekkel szemben.
– Most azonban, hogy Magyarország alternatív forrásokat keres, valószínűleg szorosabb együttműködésre lesz szüksége az EU-val és más országokkal, például Horvátországgal is
– tette hozzá a horvát energetikai szakértő, aki szerint azonban ha a Janaffal valami probléma adódna, Magyarország számára kevés alternatíva maradna.
A Transalpi Olajvezeték (TAL), amely Triesztből indul és Szlovákiába tart, egy másik lehetőség lehetne, de ennek az állapotáról kevés információ állt a szakértő rendelkezésére.
Štern a válsággal kapcsolatban úgy vélte, hogy a Janaf nélkül nagyon nehéz lenne, hiszen az orosz olaj sokkal olcsóbb volt, mint a jelenlegi piaci árak.
Magyarország energiaellátása
A szakértő szerint fontos megjegyezni, hogy a magyar olajellátás biztosítása érdekében tett lépések nem befolyásolják közvetlenül a magyar lakosságot vagy az autósokat – ha csak – tegyük hozzá – a MOL nem hárítja át rájuk a költségeket.
Štern megismételte, hogy a Janaf nagyon jól működik, és nem valószínű, hogy bármilyen nehézség merülne fel, kivéve a MOL anyagi veszteségeit, ami abból származna, hogy a magyar olajcégnek a továbbiakban magasabb árat kell fizetni az olajért.
– Az orosz olaj olcsó volt – hordónként 60 dollárba került. Mi 80-85 dollárt fizetünk az olajért, az övék 60 volt, szóval igen, ez nagy csapás a MOL számára
– jelentette ki Štern, aki a zágrábi RTL-nek arról is beszélt, hogy ha a háború véget érne, az nagy hatással lenne az energetikai helyzetre, hiszen most sokkal magasabb árat fizetünk mind az olajért, mind a gázért, mint korábban, ám mindez alól Magyarország eddig mentesült.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!

- Szerbia7 nap telt el azóta
Az egyetemisták Újvidékről taxival mentek vissza Belgrádba
- Balkán6 nap telt el azóta
Kikerül a forgalomból a színes forradalmakat generáló NED is?
- Bosznia5 nap telt el azóta
Az amerikai kitoloncolások miatt lesznek visszatérők Boszniába is
- Bosznia5 nap telt el azóta
Dodik stadiont építene Banja Lukában 51 millió euróért