Connect with us

Horvátország

Óh, hidrogén, te drága! Nulla égéstermék, csak tiszta víz

A városfenntartási fronton megjelent a hidrogénüzemű Lynx H2 5000 takarítógép. A horvát Rascoa által gyártott haszongépjárművet Münchenben, Európa legnagyobb haszongépjármű-vásárán mutatták be, mint technológiai szenzációt. Ha ezt összefüggésbe hozzuk az egyre ténylegesebb alakot öltő horvát hidrogéniparral – ide nagyon jól beleillik a hidrogéntermelő szemétégető is – akkor lehet, hogy Horvátországban egy teljesen új iparág bontogatja a szárnyait

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

Hidrogénnel megy ez a városi takarítógép
A Lynx H2 5000-et ugyanazok az elektromos motorok hajtják, mint az elektromos autókat, de a jármű működtetéséhez szükséges energia nem az akkumulátorból, hanem az hidrogénüzemanyagcellákból származik (Fprrás: Rasco)
A labdák segítségével értékeld a cikket!
[Összesen: 0 Átlag: 0]

Hallgasd meg ezt a cikket!

Az egyre inkább közép-európai high-tech tigrissé előlépő Horvátország egy újabb műszaki fejlesztéssel kápráztatta el Európát. A Kapronca-Körös megyében található, alig másfél ezer lakosú Kalinócban (Kalinovac), az itt székelő Rascoa a haszongépjármű-ipar egyik leggyorsabban növekvő vállalata, hétfőn Münchenben technológiai szenzációt mutatott be – a hidrogénüzemű Lynx H2 5000 városi takarítógépet. A Rasco legújabb járművének világpremierjére a müncheni IFAT-on, Európa legnagyobb haszongépjármű-vásárán került sor. A Lynx (Hiúz) forradalmat jelent a városi takarítási technológiában, bemutatva a hidrogén üzemanyagcellákban rejlő lehetőségeket a fenntarthatóság felé vezető úton. Tekintettel arra, hogy Horvátországban jelenleg nincsenek ipari vagy nyilvános töltőállomások a hidrogénüzemű járművek számára, a takarítógépet külföldi piacokra szánják, ahol a kalinóci családi vállalkozás termékeinek 90 százalékát értékesíti.

Hidrogén = nulla égéstermék, csak tiszta víz

Ivan Franičević, a Rasco vezérigazgatója szerint a takarítógép a vállalat 35 éves munkájának koronája. Hatékonyságával a Lynx H2 5000 új fejezetet nyit a városi közterületek karbantartásában.

Franičević a horvát hírügynökségnek (HINA) azt nyilatkozta, hogy a jármű tartálya több mint 10 kilogramm hidrogént képes befogadni, akár 700 bar nyomás alatt, és ez olyan fejlett technológia, amely ritka az autóiparban is.

A vezérigazgató egyben rámutatott, hogy a Rasco Európában az egyik leggyorsabban növekvő vállalat a haszongépjármű-iparban, és az egyetlen jelentős szereplő, amely az elmúlt 30 évben kitört a helyi keretekből, és a világpiacon is jelen van a berendezéseivel.

A Lynx H2 5000-et ugyanazok az elektromos motorok hajtják, mint az elektromos autókat, de a jármű működtetéséhez szükséges energia nem az akkumulátorból, hanem a hidrogénüzemanyagcellákból származik.

A hidrogén villamos energiává történő átalakításakor az egyetlen melléktermék a víz. A takarítógép egy töltéssel akár nyolc órán keresztül is működhet, ami nagyban megkönnyíti a városi környezet karbantartását.

A korábbi dízel és elektromos két köbméteres változatokhoz képest ez a jármű öt köbméter térfogatú és 3,5 méteres tisztítási szélességgel rendelkezik, ami hatékony eszközzé teszi, mert egyszerre nagy területeket képes lefedni. Ez egy rendkívül összetett termék, amelyet teljes mértékben a Rasco üzemében fejlesztettek ki, ahol a vállalat több mint 400 embert foglalkoztat.

A Rasco hidrogén-technológiája további lehetőségekkel is kecsegtet, mivel elméletileg akár hajók, mozdonyok, közúti járművek meghajtására is alkalmas.

Ha ezt “egy napon említjük” az egyre ténylegesebb alakot öltő horvát hidrogéniparral – ebbe nagyon jól beleillik a hidrogéntermelő szemétégető is, amelyről már beszámoltunk – akkor lehet, hogy Horvátországban egy teljesen új iparág bontogatja a szárnyait.

És ez még nem minden

Ha már a technika világában bolyongunk, érdemes megemlíteni a BeeHive SG horvát startup által kifejlesztett energiatakarékossági rendszert, amely a felhasználók feleslegesen elpazarolt villamos energia mennyiségét akár 70 százalékkal is csökkentheti.

A rendszer, amely a poétikus BeeHive SG Phantom Energy Buster (BeeHive PEB) nevet viseli, mesterséges intelligencia alkalmazásával figyeli pl. a háztartások fogyasztását, és igyekszik lekapcsolni a felesleges fogyasztókat.

A cég becslése szerint a rendszer viszonylag kis, 500 háztartásba való bevezetésével naponta akár 1027 kWh-ot is meg lehetne takarítani. Ezzel mindenki jól járna, mert egyrészt csökkenne a hálózat igénybevétele, másrészt pedig a fogyasztók kevesebbet fizetnének, ami a mai energiaárak mellett egyáltalán nem elhanyagolható szempont.

A kép illusztráció

A kép illusztráció (Forrás: Večernji list)

Eddig több mint kétmillió eurót fektettek be a rendszer fejlesztésébe. Aleksandar Selakov a BeeHive fejlesztési igazgatója, illetve az Újvidéki Egyetem Műszaki Tudományok Karának tanára elmagyarázta, hogy a PEB rendszer fontos része a mesterséges intelligencia.

Elmondása szerint a mesterséges intelligencia szerepe azért jelentős a rendszerükben, mert figyeli és elemzi a hálózat villamosenergia-fogyasztási mintáit, és így a rendszert a jövőbeli hálózati állapotokhoz igazítja.

A PEB továbbá képes “kommunikálni” a áramszolgáltatóval annak érdekében, hogy a végfelhasználó számára a leghatékonyabb fogyasztást érje el, ugyanakkor lehetővé teszi az szolgáltató számára, hogy tehermentesítse a hálózatát.

A némileg szokatlan horvát-szerb együttműködés mögötti ráció nyilván az EU-s alapok megcélzása. A cég közleménye szerint ugyanis a BeeHive PEB célja, hogy Európa-szerte csökkentse a háztartások láthatatlan villamosenergia-fogyasztását, amivel összhangba kerül a REPowerEU uniós terv törekvéseivel is.

Így békíti össze a kapitalizmus a különben egymással meglehetősen hadilábon álló nemzeteket, vagy ahogy a Kusturica-filmben hangzik a balkáni bölcsesség: „Ha nem tudod a problémádat megoldani pénzzel, oldd meg sok pénzzel“.

A labdák segítségével értékeld a cikket!
[Összesen: 0 Átlag: 0]
QR Code

Küld el ezt a cikket e-mailben

Ehhez kattints ide

Feliratkozás a Hírlevélre

Az e-mailek heti három alkalommal hétfőn, szerdán és pénteken kerülnek kiküldésre.

Meteorológia



B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Szlovákia

Európai Unió

Oroszország

Kína

Három nap legjava