Horvátország
Hogyan lehet jövőre fizetni Horvátországban a pályadíjat, avagy a világ Čaćić szerint

Radimir Čačić volt gazdasági miniszter, Varasd megye főispánja a CNN közeli N1 televízió Új nap (Novi dan) címet viselő reggeli műsorában kommentálta a jövő évre bejelentett horvátországi új pályadíjrendszer bevezetését, de egyúttal kitért a villamosenergia árára és a vasutak szomorú helyzetére is. A jövőre bevezetésre kerülő új pályadíjrendszer lényege, hogy az autópályák esetében nem lesznek matricák, mint például Szlovéniában vagy Magyarországon, hanem elektronikus úton fizettetik meg a használatot.
Hogyan lehet majd fizetni?
A pályadíjat kétféleképpen lehet majd megfizetni: a módosított és modernizált ENC által, vagy egy mobil alkalmazáson keresztül. Mindez össze lesz kapcsolva a bankszámláinkkal, ezért az új rendszer vonatkozásában sok kérdés merül fel, főleg műszaki, de a személyes adatok védelmével kapcsolatos is.
Mielőtt továbblépnénk, azt is eláruljuk, hogy mi az az ENC: az ENC (Elektronična naplata cestarine – Elektronikus pályadíj fizető rendszer), olyan elektronikus fizetési eljárás Horvátországban, melynek segítségével lehetőség van jóval olcsóbban, és gyorsabban útdíjat fizetni az autópályán felállított fizetőkapuknál.
A dolog lényege egy olcsó kínai kütyü, amire egy bizonyos összeget töltünk fel és a fizetőkapuknál elhelyezett szenzor automatikusan leolvassa, majd megfizetteti a pályadíjat, anélkül, hogy mindezt manuálisan, aprópénz után kotorászva végeznénk a fizetőkapu tolóablakánál.
Az egész sztori rákfenéje a kicsi műanyag doboz, amelyik a pár nyomtatott áramkört tartalmazza: miután nyilván valamelyik Sanghaj melletti falucskában gyártják, a kütyüben nem lehet kicserélni a gombelemet, ezért egy bizonyos idő után merülni kezd, és akadozik a használata.
Persze meg lehet bütykölni, de általában az emberek újat vesznek a zöldek legnagyobb sajnálatára.

A derék Čačić főispán legszívesebben ismét miniszter szeretne lenni, mert lóvé ott van igazán (Forrás: X-platform, N1)
Szóval a derék Čačić főispán – aki a legszívesebben ismét miniszter szeretne lenni, mert lóvé ott van igazán – úgy véli, hogy az általa kidolgozott terv esetében egy teljesen új rendszerről van szó.
A volt miniszter, aki a liberális Reformisták törpepárt elnöke, úgy tudja, hogy a horvátok havonta 1,7 millió eurót költenek a fizetőkapuk üzemeltetésére, pedig már évek óta világos, hogy például a szlovénoknak lényegesen nagyobb a bevételük a matricás rendszernek köszönhetően.
Ne az autósokat sarcolják!
Čačić véleménye szerint teljesen mellékes, hogy az új rendszer matricát használ-e, vagy sem, a dolog lényege, hogy biztosítsa a minőség tekintetében Európában harmadik helyen lévő horvát autópályák karbantartását és építését.
A mostani bevétel ezeket a költségeket nagyjából fedezi, de továbbra is tény, hogy a szlovénoknak lényegesen nagyobb a bevételük azon teherautók esetében is, amelyek nem matricával, hanem elektronikusan fizetik a pályadíjat.
Horvátországban ugyanakkor a személygépkocsi-forgalom esetében folyik be több pénz, Čačić szerint ezt meg kellene fordítani, mert a teherautók pályadíjának növelésével, körülbelül a felére lehetne csökkenteni a személyautókkal közlekedő horvát állampolgároktól és a turistáktól beszedett díjakat.
A másik modell az, hogy télen további kedvezményt adnak, mert ilyenkor többnyire horvát állampolgárok vannak az utakon, amivel a horvát embereket segítenék, és ezzel véget vetnének a történetnek, szerinte ugyanis egyetlen komoly országnak, amely nagy autópálya-hálózattal rendelkezik, nincs ilyen sete-suta megoldása.
– A szlovén matricák ugyanolyan elektronikus alapúak, mint ez. A lényeg az, hogy egyensúlyba hozzuk a tehergépjármű-forgalmi árakat az európaiakkal. Amíg ezt nem tesszük meg, az embereknek ez többe kerül
– mondta a varasdi főispán, aki szerint az új rendszer késik, miután 2019-ben jelentették be. Čačić úgy látja, hogy csak ez alatt a négy év alatt az ország annyit veszített, mint amennyibe az új rendszer bevezetése kerülni fog.
– Visszatérve a matrica kérdésre, nekem kellene elsőként támogatnom ezek bevezetését, mert minden nap Zágráb és Varasd között ingázom, de végül is ez a megoldás sem rossz, mert csak annyit fizetsz, mint amennyit valójában levezettél
– hangsúlyozta Čačić, aki másmilyen kedvezményekben is gondolkodik.
Az áram is lehetne olcsóbb
Az ellenzéki politikus úgy vélte, hogy a kulcsfontosságú infrastrukturális programok közé kellene besorolni a vasúti közlekedést, ám a vasúti projektek nem valósulnak meg, mert mostanában kevesebbet fordítanak rájuk, mint tíz évvel ezelőtt, amikor ő még miniszter volt, de egy Budapest alatt előidézett halálos kimenetelű autószerencsétlenség miatt lemondott a tisztségéről, majd börtönbe vonult.
Čačić most arra emlékeztetett, hogy korábban elkészült ugyan az ország északi részét Zágrábbal összekötő vasúti projekt, amelyet még a parlament is elfogadott, de végül nem történt semmi.
Ami a villamosenergia árait illeti, szerinte a kormány szabhatott volna kedvezőbb alacsonyabb árakat is, mert ez gyakorlatilag nem kerül semmibe, miután a krškói atomerőmű és a vízerőművek amortizációs költségeit már nullára leírták.
A volt miniszter szerint a helyzet az, hogy a horvátok megengedhetnék magunknak az alacsonyabb árakat, mert az a történet, hogy a horvát villanygazdaság, vagyis a HEP veszít rajtuk, nem állja meg a helyét, hatalmas pénzeket kaszálnak ugyanis, csak nem fektetnek be.

-
Magyarország7 nap telt el azóta
Lázadoznak a kamionosok Kelebiánál, a szerbek a magyar vámosokat hibáztatják
-
Bosznia3 nap telt el azóta
MEGY A PARA: Helez kitart amellett, hogy az oroszok Boszniában paramilitáris erőket képeznek ki
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Új ember a BIA élén, akiben a szerb elnök jobban bízik, mint az édestestvérében
-
Szerbia4 nap telt el azóta
SZERB SZUVERENITÁS: A szerb médiahatóság elnöke náci egyenruhában jelenítette meg magát