Connect with us

Horvátország

RÓZSASZÍN PÓNILOVAK: Horvátország 9 milliárd eurót kap a következő időszakban a kohéziós alapokból

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

fx loval
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

Miközben Európa az utóbbi hetven év legnagyobb válsága felé rohan, úgy tetszik a brüsszeli bürokraták valamilyen párhuzamos valóságban élnek, ahol mindig süt a nap, és rózsaszín pónilovak legelésznek a réten. Mint ezt a horvát hírközlő szervek továbbították, az Európai Bizottság jóváhagyta a Horvátországgal kötött partnerségi megállapodást. Ez a stratégiai dokumentum a kohéziós politikai alapokból származó beruházások programozására vonatkozik, és megnyitja az utat a 2021–2027-es időszakra vonatkozó, összesen 9 milliárd EUR összegű kohéziós finanszírozás lehívása előtt.

Felsorolni sem könnyű

Elisa Ferreira, a kohézióért és a reformokért felelős biztos szerint a 2021–2027-es időszakra szóló új partnerségi megállapodás további forrásokat biztosít Horvátország számára a gazdasági, társadalmi és területi kohézió és fejlődés felé vezető út folytatásához. A Horvátországgal kötött partnerségi megállapodás a kohéziós politikai alapokra (ERFA, ESZA+, Kohéziós Alap és FPT) és az Európai Tengerügyi, Halászati és Akvakultúra-alapra (ETHAA) terjed ki.

A partnerségi megállapodás megnyitja az utat e beruházások végrehajtása előtt. Négy nemzeti program tartozik ide: a versenyképességi és kohéziós program (ERFA és Kohéziós Alap), az integrált területfejlesztési menetrend (ERFA és FPT), az emberi erőforrások hatékonyságára vonatkozó program (ESZA+) és az ETHAA program, amelyeket még el kell fogadni.

A kohéziós alapok célja a regionális gazdasági egyenlőtlenségek csökkentése, valamint a készségek, a képzési és foglalkoztatási lehetőségek javítása. Az források ösztönözni fogják továbbá a versenyképes és innovatív horvát gazdaság kialakítását, amely az exportra összpontosít.

– Ez a partnerségi megállapodás Horvátország kulcsfontosságú lépése a 2030-ig tartó időszakra vonatkozó nemzeti szociális célok elérése felé, amelyeket a szociális jogok európai pillérének végrehajtására vonatkozó cselekvési tervvel összhangban határoztak meg

– mondta Nicolas Schmit, az Európai Bizottság foglalkoztatásért és szociális jogokért felelős biztosa. Szerinte különös fontos az ESZA+ beruházások stratégiai fókusza, amely ösztönzi a minőségi foglalkoztatást, lehetővé teszik a munkavállalók számára, hogy elsajátítsák a mai és jövőbeli munkaerőpiacokon történő eligazodáshoz szükséges készségeket, és jelentős finanszírozást biztosítanak a társadalmi befogadáshoz elengedhetetlen szociális szolgáltatásokba történő beruházásokhoz, beleértve a fogyatékossággal élő személyeknek nyújtott segítséget, az egészségügyi ellátást és a tartós ápolás-gondozást.

Van még

Persze, az euro-zöldségek nem lehetnek meg megfelelő mennyiségű zöld prédikáció nélkül. A jelentések szerint Horvátország az elkövetkező időszakban 2,56 milliárd eurót éghajlatpolitikai célokra fordít, ezzel növelve az energiahatékonyságot.

Horvátország így 2030-ig akár 60%-kal növelheti a megújuló energiaforrások részarányát az energiatermelésben, megerősítheti a körforgásos gazdaságot, az éghajlatváltozással szembeni ellenálló képességet és megőrzi a biológiai sokféleséget.

Ez utóbbi cél elérésére több mint 650 millió eurót fognak fordítani. Mintegy mellékesen, Horvátország 1 milliárd eurót különít majd el a regionális, helyi és határokon átnyúló mobilitás javítására valamennyi ágazatban, beleértve a TEN- T transzeurópai hálózathoz kapcsolódó fenntartható, intelligens, biztonságos és intermodális közlekedési hálózat kialakítását, valamint lehetővé teszi a nemzeti vasúti infrastruktúra feljavítását és a tengeri közlekedés további fejlesztését Horvátország part menti régiójában.

Virginia Sinkevičius, a környezetpolitikáért, az óceánokért és a halászatért felelős biztos szerint Európa kék gazdasága konkrét lehetőségeket teremt a part menti közösségek számára.

Az Európai Tengerügyi, Halászati és Akvakultúra-alap olyan innovatív projekteket támogat, amelyek hozzájárulnak a tengeri erőforrások kiaknázásának fenntarthatóságához, gazdaságunk dekarbonizációjához és a biológiai sokféleség védelméhez.

– Ez a partnerségi megállapodás előmozdítja Horvátország zöld és digitális átállását, és hozzájárul az alacsony szén-dioxid-kibocsátású, fenntartható, innovatív és reziliens halászati és akvakultúra-ágazat kiépítéséhez az Adriai-tengeren

– mondta Virginia Sinkevičius.

A rengeteg mennyiségű euro-hadova, amitől a továbbiakban megkíméljük az olvasót, arra hívja fel a figyelmet, hogy az eurokraták egyértelműen úgy viselkednek, mintha az elmúlt hat hónapban semmi sem változott volna. Mindeközben Horvátországot nem lehet hibáztatni, ha már adják, zsebre fogja vágni a pénzt, és felépít, korszerűsít majd ezt azt, mondjuk némi innovatív és reziliens halászati és akvakultúrát az Adrián, ahogy ezt a kedves Virginia megfogalmazta.

A valóság pedig már a kanyarban dübörög, előbb-utóbb szembesülni kell majd vele. Erre pedig már nem lehet mandarinnyelven megfogalmazott válaszokat adni. Azt gyanítom, hogy a gondtalan aktatologatással töltött napok ideje lejárt, akárhogy is igyekeznek a realitásokat figyelmen kívül hagyni.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Horvátország

Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

akkumulátor rimac
A Rimac Technology és az EVE Energy partnerségre lépett: az együttműködés során a két vállalat egyesíti erőit, hogy 2027-től Európában akkumulátorcellákat gyártsanak (Forrás: Rimac)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.

Mit gondol a horvátországi tudósító?

A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.

A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.

Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.

– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására

– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.

Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.

A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.

A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.

2023 09 25 192513

Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)

Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.

– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára

– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.

Apróságok

Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.

Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)

Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.

Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava