Autóipar
KÉNYSZERPIHENŐ: Munkaszünet lesz március 8-án a Daciánál, de nem a nőnap miatt
A koronavírus járvány miatt akadozik az gépjármű-értékesítés, de az autógyárak helyzetét nehezíti a betegség következtében fellépő alkatrészhiány is. A romániai Daciánál munkaszüneti nap lesz március 8-a, de természetesen nem a nőnap miatt. A román gazdaság 260 millió eurót veszít az első negyedévben az autóiparban jelentkező nehézségek miatt.
Nem szűnnek a bajok a Daciánál
Március 8-án munkaszüneti nap lesz az Automobile Dacia mioveni-i üzemében, de nem a szebbik nem iránt érzett tisztelet jelenként – írja a Új Magyar Szó online kiadása.
Februárban már volt három kényszerű szünnap, és márciusban is lesz kettő, az első már pénteken.
A márciusi leállás oka ugyanaz, mint februárban: a mikrochiphiány. A modern személygépkocsik nélkülözhetetlen alkatrészeinek számító mikrochipek nagy része Ázsiában készül, a legnagyobb gyártó Tajvan.
A februári és a márciusi kényszerszünet miatt a tervezetnél 6 500-zal levesebb jármű készül a gyárban, ami körülbelül 100 millió eurós veszteséget jelent.
Ennél is rosszabb hír, hogy az alkatrészhiánynak távolról sincs vége.
– Az előrejelzések szerint az elektronikus alkatrészek hiánya a második negyedévben éri majd el a csúcspontot
– nyilatkozták az Automobile Dacia illetékesei.
A Fordnál is rossz a helyzet
A Ford craiovai üzemében jelenleg is áll a munka. A termelést február 16-án függesztették fel, és majd csak március 10-én indul majd újra.
A kényszerpihenő miatt a Fordnál 8 ezer autóval és 2 ezer motorral kevesebbet gyártanak, mint amennyit terveztek az adott időszakra, ami 160 millió eurós kiesést jelent.
A két autógyártó vártnál kisebb termelése a bruttó hazai össztermék csökkenéséhez vezet, a GDP zsugorodása 260 millió euró lesz az első negyedévben.
A romániai autóipar gyengén kezdte az évet, bár januárban még nem kellett felfüggeszteni a termelést az alkatrészhiány miatt.
Az év első hónapjában a két romániai autógyár együttes termelése 10 százalékkal maradt el a tavalyi szinttől.
Az ágazati szakmai szervezet, az Acarom adatai szerint a Dacia 19 800 járművet gyártott, míg a Ford 18 600 darabot. Előbbinek a termelése 15 százalékkal esett vissza, utóbbié viszont “csak” 6 százalékkal.
___________________
Fotó: internet
Bosznia
MADE IN BiH: Elkészült az első teljesen boszniai gyártású elektromos autó
A boszniai önjáró tarack után elkészült az első tisztán elektromos autó is Travnikban, amelyre rákerülhet a felirat, hogy “Made in BiH”. Travnikban, ahol a járművet gyártják, azt remélik, hogy az EVO névre keresztelt járgány lesz a boszniai járműgyártás egyik lényeges exportcikke a jövőben a szigorodó nyugat-európai környezetvédelmi előírások miatt. A gyártó 2024-ben akarja beindítani az akkumulátoros furgon sorozatgyártását.
Elektromos autó: 100%-ban “Made in BiH”
A Travnikban működő GS TMT cég bejelentette, hogy a tavalyi évben befejezett fejlesztések eredményeként jövőre megindulhat a teljesen elektromos meghajtású kistehergépjárművük sorozatgyártása.
Az EVO névre keresztelt járműipari csoda az első elektromos autó, ameky Bosznia- Hercegovinában készült. A tervezés és az építés több mint két évet vett igénybe a travniki üzem mérnökeinek.
A kormányából ítélve az első boszniai elektromos autó leginkább egy felfejlesztett motorbiciklire hasonlít (Forrás: YouTube)
A gyártó a jármű jövőjével kapcsolatban elárulta, hogy 2024-ben várják az áttörést, amikor már kellő számú megrendelésük lesz ahhoz, hogy sorozatban, futószalagon készítsék az EVO-t.
A legtöbb megrendelést Németországból és Ausztriából várják, ahol az ipari szektorban és a kiskereskedelemben egyaránt igény mutatkozik az EVO-hoz hasonló, kis teherbírósású, de elektromotorral működtetett szállító járművekre.
A GS gyár a korábbi években az elektromos kerékpárok és rollerok gyártása terén szerezte meg a szükséges tapasztalatot, ami az EVO tervezését megkönnyítette.
A gyártó arra a legbüszkébb, hogy a jármű nem csak a tervezés és összeszerelés helyét tekintve kötődik a nyugat-balkáni csodaországhoz, hanem az összes komponensén keresztül, mert azok mind a hazai piacon készülnek, vagyis a legtöbb autóipari fejlesztéssel szemben ez valóban “100%-ban made in BiH”.
A biciklis futárok rémálma lehet
Az EVO műszaki paraméterei kapcsán a gyártó jelezte, hogy a két akkumulátor mintegy 100 kilométeres hatótávot biztosít. Ezek feltöltése pedig 45 percet vesz igénybe.
A tetején napelemek vannak, így menet közben képes saját akkumulátorának a töltésére (Forrás: YouTube)
A jármű hatékonyabb üzemleltetése érdekében annak tetejét napelemmel látták el, ami menet közben képes saját akkumulátorának töltésére. A maximális teherbírása 300 kilogramm, míg a maximális sebessége 45 km/h.
A raktér térfogata mintegy 1700 liter. A gyártó nagy reményeket fűz az EVO nyugat-európai exportjához.
A biciklis és motoros futárok jövőbeli rémálmának erőssége a városi kisteherforgalom lebonyolítása.
Így az export piac bővülését főként azokban a nagyvárosokban várják, ahol már most is vannak tervek a robbanó motorral hajtott járművek egyes városrészekből való kitiltására.
Az első megrendelések eddig németországi ipari szereplőktől érkeztek, akik vélhetően a saját ipari üzemükben fogják teherfuvarozásra használni a jövő boszniai elektromos igáslovát.
Travnik, mint innovációs központ
A közép-boszniai Travnik a kilencvenes évek háborús pusztításának kiheverését követően, mostanra a boszniai jármű és gépipari innováció központja lett.
A jugoszláv érából örökölt nehézipari szerep ismét fellendülőben van a város térségében.
A civil gépgyártás mellett a katonai eszközök fejlesztése és gyártása is egyre nagyobb szerepet kap Travnikban, aminek szintén komoly hagyományai vannak a szocialista évtizedekből.
Korábbi cikkünkben számoltunk be arról, hogy szintén Travnikban működik az BNT fegyvergyár, ami a tavalyi évben jelentette be az elsődlegesen közel-keleti exportra készülő M10 önjáró löveg fejlesztését, amiből azóta másfél millió euró értékben rendelt az Egyesült Arab Emírségek védelmi minisztériuma.
-
Törökország7 nap telt el azóta
Török cégek játszák ki a nyugati szankciókat, az USA a fejükre koppintott
-
Törökország6 nap telt el azóta
TRENDFORDULÓ: Vége a gazdasági lejtmenetnek Törökországban?
-
Románia2 nap telt el azóta
KÖLCSÖNÖS ZSAROLÁS: Ausztria nyomná a gázt, Románia behúzta a féket
-
Szerbia5 nap telt el azóta
Még idén kiírják, de csak jövőre lesznek választások Szerbiában, vajon miért?