Autóipar
KÉNYSZERPIHENŐ: Munkaszünet lesz március 8-án a Daciánál, de nem a nőnap miatt

A koronavírus járvány miatt akadozik az gépjármű-értékesítés, de az autógyárak helyzetét nehezíti a betegség következtében fellépő alkatrészhiány is. A romániai Daciánál munkaszüneti nap lesz március 8-a, de természetesen nem a nőnap miatt. A román gazdaság 260 millió eurót veszít az első negyedévben az autóiparban jelentkező nehézségek miatt.
Nem szűnnek a bajok a Daciánál
Március 8-án munkaszüneti nap lesz az Automobile Dacia mioveni-i üzemében, de nem a szebbik nem iránt érzett tisztelet jelenként – írja a Új Magyar Szó online kiadása.
Februárban már volt három kényszerű szünnap, és márciusban is lesz kettő, az első már pénteken.
A márciusi leállás oka ugyanaz, mint februárban: a mikrochiphiány. A modern személygépkocsik nélkülözhetetlen alkatrészeinek számító mikrochipek nagy része Ázsiában készül, a legnagyobb gyártó Tajvan.
A februári és a márciusi kényszerszünet miatt a tervezetnél 6 500-zal levesebb jármű készül a gyárban, ami körülbelül 100 millió eurós veszteséget jelent.
Ennél is rosszabb hír, hogy az alkatrészhiánynak távolról sincs vége.
– nyilatkozták az Automobile Dacia illetékesei.
A Fordnál is rossz a helyzet
A Ford craiovai üzemében jelenleg is áll a munka. A termelést február 16-án függesztették fel, és majd csak március 10-én indul majd újra.
A kényszerpihenő miatt a Fordnál 8 ezer autóval és 2 ezer motorral kevesebbet gyártanak, mint amennyit terveztek az adott időszakra, ami 160 millió eurós kiesést jelent.
A két autógyártó vártnál kisebb termelése a bruttó hazai össztermék csökkenéséhez vezet, a GDP zsugorodása 260 millió euró lesz az első negyedévben.
A romániai autóipar gyengén kezdte az évet, bár januárban még nem kellett felfüggeszteni a termelést az alkatrészhiány miatt.
Az év első hónapjában a két romániai autógyár együttes termelése 10 százalékkal maradt el a tavalyi szinttől.
Az ágazati szakmai szervezet, az Acarom adatai szerint a Dacia 19 800 járművet gyártott, míg a Ford 18 600 darabot. Előbbinek a termelése 15 százalékkal esett vissza, utóbbié viszont “csak” 6 százalékkal.
___________________
Fotó: internet

Autóipar
NEM ÖSSZESZERELŐ ÜZEM: Mate Rimac is a garázsból indult, mint minden marslakó

A Rimac Automobili bejelentette, hogy a Rimac megszerezte a Bugatti részvényeinek többségét, és hogy a jövőben a cég két alegységben folytatja tevékenységét a Rimac Bugatti és a Rimac Technologies keretén belül. A cég székhelye továbbra is Horvátországban lesz, a Zágráb mellett épülő Rimac Campuson, de a gyártás továbbra is megmarad a Bugatti történelmi telephelyén, a franciaországi Molsheimben.
Rimac is a garázsból indult
Az ünnepélyes bejelentés Dubrovnikban volt, és e célból a nap folyamán helikopterekkel a helyszínre szállítottak egy Rimac Neverát, egy Porsche Taicant és egy Bugatti Chiront, hogy az egykori városállam egyik védőbástyáján, látványos környezetben ejtsék meg az ünnepséget.
Ez egy nagy nap a Rimac, a Bugatti és a Porsche Csoport számára. Sok időbe telt az új vállalat struktúrájának a kialakítása, ráadásul meg kellett győznünk a részvényeseket is. Biztosak vagyunk abban, hogy jó eredményt értünk el. A Bugatti ügyfelei ebből profitálni fognak. Ez azt jelenti, hogy a Bugatti jövője biztosított
– mondta Meschke a Porsche igazgatótanácsának alelnöke és pénzügyi igazgatója, akitől Oliver Blume, a Porsche vezérigazgatója vette át a szót.
A horvát csodagyerek
A most 33 éves Rimacot joggal lehet marslakóhoz, azaz földön kívüli tüneményhez hasonlítani, miután az autóipar egyik meghatározó alakjává lépett elő, legalábbis a Financial Times szerint.
A világ egyik legbefolyásosabb pénzügyi szaklapja, nem mulasztotta el megemlíteni, hogy Rimac látványos fejlődése 2009-ben kezdődött a szülői ház garázsában, hogy 12 évvel később elérje az elképzelhetetlent, és autóipart hozzon létre Horvátországban.
Rimac a FT-nek nyilatkozva azt mondta, hogy ő nem tartja elképzelhetetlennek két teljesen különböző gyártási vonal, illetve technológia párhuzamos működését a Rimac Bugattin belül, a Bugattit a svájci órákhoz, míg a Rimacot az Apple Watchoz hasonlítva.
Rimac legújabb autóját legutóbb – vagyis egy hete – Nico Rosberg, a Formula–1 2016-os szezonjának világbajnoka magasztalta a YouTube-on.
A jövő nagy dolgokkal kecsegtet
A most 33 éves Rimacot joggal lehet marslakóhoz, azaz földön kívüli tüneményhez hasonlítani, mert az előrejelzések szerint, ha Rimac két éven belül valóban kilép a tőzsdére, jegyzett értéke körülbelül 5 milliárd dollár lesz, ha időközben nem talál ki még valamilyen váratlan és teljesen szenzációs dolgot.
Az új cég tulajdonosi struktúrájában a Rimac Groupon belül a részvények a következőképpen oszlanak meg: Mate Rimac a részvények 37 százalékát, a Porsche a részvények 24 százalékát birtokolja, míg a Hyundai 12, a beruházók csoportja pedig a cég részvényeinek 27 százalékát bírja.
A Bugatti Rimacban a Rimac Group a részvények 55 szálékát, míg a Porsche Group a részvények 45 százalékát ellenőrzi. A Rimac Technology megmarad a Rimac Group 100%-os tulajdonában.
Autóipar
ROBOTTAXI: Zágráb világelső lehet, főszerepben ismét Mate Rimac

A horvát techno-fenegyerek, Mate Rimac vasárnap bejelentette, hogy Zágrábban 2024-től robottaxik hordozzák az utasokat. Az elképzelést nem nagyon részletezték, egyelőre annyit tudunk, hogy a beruházás értéke 3,4 milliárd kuna (kicsit kevesebb mint 2 milliárd euró), és hogy magában foglalja egy Mobilitás Központ kiépítését, ahol a robottaxik karbantartását, tisztítását és feltöltését végzik. A nagy garázs és töltőállomás mellett egy teret és egy parkot hoznának létre, hogy erősítsék a Mobilitás Központ közösségi szerepét. Rimac elképzelése szerint ezen a helyszínen műszaki felvilágosítással is szolgálnak az érdeklődőknek. A tervek szerint a Központ kiépítése jövőre, 2022-ben már be is fejeződik, a szolgáltatás azonban csak 2024-től működik.
Senki sem próféta a saját hazájában
Ez az örökérvényű igazság Rimac esetében is szinte azonnal beigazolódott: Lucijan Carić, egy nem teljesen ismeretlen szoftverfejlesztő cég igazgatója hazudozással és demagógiával vádolta meg a balkáni Elon Muskot.
Carić mindenki kedvenc Facebookján kiposztolta, hogy a dologból biztosan nem lesz semmi, és ebben annyira biztos, hogy 10.000 euróban kész rá fogadni.
Egyúttal azt is beígérte, hogy a C-2-es hiperautó 150 darabos sorozatából minden eladott gépkocsi után kifizet Rimacnak 1.000 eurót, ha Rimac is kifizet neki ezret minden el nem adott autó után.
Carić még egy csomó nem éppen szívmelengető dolgot mondott Rimacról, amivel ismét bizonyosságot nyert, hogy a horvátok legalább annyira szeretik egymást becsmérelni, mint a magyarok.
Haza- és emberszeretet
Carić “kedves megnyilvánulása” szinte azonnal kiverte a biztosítékot Gordan Lauc neves horvát biokémikusnál, aki az Egyesült Államokból tért vissza egy manapság igencsak ritka és furcsának tartott okból, amit úgy hívnak, hogy hazaszeretet.
Szóval Lauc nem is annyira a Carić-féle poszttal foglalkozott, hanem az örökös rosszindulattal, ami a kiemelkedő eredményeket elérő horvát üzletembereket, tudósokat, feltalálókat kíséri.
Lauc szerint Rimac képe Kínában az iskolákban lógna a falon, és a nemzeti hőseként tisztelnék, de Horvátországban más a helyzet.
– írta Laus a Facebookon.
Ezután Carić ismét posztolt, meg még párezer ember, pro és kontra.
Mate Rimac nyilván hozzászokhatott már a folklórhoz, mert annyival intézte el az ügyet, hogy Facebook-posztjában megköszönte mindenkinek “a támogatást és a kedves szavakat”.
Robottaxi, 2024?
Őszintén szólva, mi is kissé szkeptikusak vagyunk, ami a kitűzött határidőt illeti, mert még a Waymo is kihátrálni látszik a robottaxi üzletből azután, hogy az arizonai Phoenixben 2020-ban beindította a szolgáltatás tesztprogramját.
Miután Rimacnál az eddigi tapasztalatok szerint soha sem lehet tudni, hogy mit rejteget a tarsolyában, az egész projektet nem kell azonnal PR-fogásnak tekinteni.
Mint ezt a Tesla is bejelentette, a dolog műszaki oldala nagyobbára megoldottnak tekinthető, a teljesen önvezérlő gépjármű jobbára már csak szoftverproblémát jelent.
A Tesla tájékoztatója szerint a cég az idén a kiválasztott ügyfelek egy kis csoportjához eljuttatja a felügyelet nélküli, teljesen önműködő üzemmódot lehetővé tévő, kísérleti szoftvercsomagot.
Ennek tükrében, elképzelhető, hogy Rimacék is közel állnak a megoldáshoz, annál is inkább, mert valószínű, hogy maguk mögött tudhatják a Volkswagen konszern és a Hyundai támogatását.
Akárhogy is van, a Rimac egyelőre hallgat a részleteket illetően, viszont 2024 nem túl távoli dátum, amit néhányan a vírusjárvány ellenére is megérhetünk.
Autóipar
ALBÁN ÁLOMJÁRGÁNY: Íme, az első albán szuperautó!

Qendrim Thaqi, az Arrera Automobili vezérigazgatója bemutatta a legelső albán szuperautó terveit.
De mi is az a szuperautó?
Így hívják a legálisan fejlesztett, nagy teljesítményű luxussportautókat, amelyeket a nagy gyártók zászlóshajóként használnak a többi járműtípusuk népszerűsítéséhez. (Létezik a „hiperautó” kifejezés is, ezzel jelölik a kategória legnagyobb teljesítményű tagjait.)
Mivel az albánok hagyományosan az ókori illíreket tekintik őseiknek, az álomjárgány az „Illyrian Pure Sport” nevet kapta.
Az autóba 6,2 literes ikerturbó V8-as motor kerül, 850 lóerővel, négykerék-meghajtással. Csúcssebessége 375km/óra lesz, és 2,7 másodperc alatt gyorsul majd 0-ról 100-ra.
Ez lesz az első olyan albán szuperautó, amely megfelel a nemzetközi szabványoknak.
A csodajárműnek jelenleg csak a dizájnja létezik, de az Arrera Automobili abban reménykedik, hogy az első működőképes prototípust hónapokon belül legyárthatják – a mérnökökből és kasztnitervezőkből álló csapatot már össze is rakta a cég.
A tervező Qendrim Thaqi 28 éves koszovói albán, és jelenleg az autógyártás egyik fellegvárában, Németországban él.
Thaqi korábban arról vált híressé az autórajongók körében, hogy továbbálmodta és -fejlesztette a Porsche 918 Spyder dizájnját.
-
Horvátország6 nap telt el azóta
FAJFERICA: Zöld erdőben, zöld mezőben egy fekete disznó
-
B A Balkanac7 nap telt el azóta
Változó érzelmek: Kijevnek már nem kell Ljubljana, kitöri a Fras
-
Szerbia6 nap telt el azóta
Őrizetbe vettek egy szerb férfit, mert 3 ezer euróért eladta a kiskorú lányát
-
Horvátország3 nap telt el azóta
GYÓGYSZERHIÁNY: Nincs Ozempic Horvátországban, mert mindenki slank akar lenni