Csatlakozás
ÚJABB ÍGÉRET: Merkel szerint a Nyugat-Balkán csatlakozása az EU stratégiai érdeke
A Nyugat- Balkán csatlakozása az Európai Unió stratégiai érdeke – jelentette ki Angela Merkel. A német kancellár szerint meg kell oldani azokat a politikai nehézségeket, amelyekbe az integrációs folyamat ütközik.
Újabb ígérgetés
Angela Merkel német kancellár a balkáni térség uniós integrációjával foglalkozó poznani csúcstalálkozón kijelentette: az EU mindent meg akar tenni azért, hogy a nyugat-balkáni országoknak egyszerűbb legyen az útjuk az uniós tagsághoz.
A poznani találkozó hat nyugat-balkáni ország – Albánia, Bosznia- Hercegovina, Koszovó, Észak- Macedónia, Montenegró, Szerbia – valamint egyes uniós tagállamok kormány- és államfői vettek részt.
– A német kancellár beismerte, hogy a nyugat-balkáni országok esetében a bővítési folyamat “politikai nehézségekbe ütközik”.
“Beszéltünk róluk, meg kell oldani őket” – húzta alá a német kencellár.
Egymástől eltérő német és francia álláspont
A bővítéssel nem lehet várni, amíg az EU hatékonyabbá teszi irányítási mechanizmusait – reagált Merkel azon újságírói kérdésre, amely Emmanuel Macron francia elnök egyik minapi kijelentésére utalt. Eszerint a francia államfő azt mondta: a bővítésre csak az EU reformja után kerülhet sor.
Merkel szerint Macronnak joga van kimondani, hogy szükséges ésszerűbbé tenni az EU kormányzását. Albánia, Szerbia, Montenegró és Észak- Macedónia esetében viszont a csatlakozási folyamat már megfelelően hosszú volt – mutatott rá, leszögezve: a két célkitűzés – a bővítés, valamint az unió működési mechanizmusainak megreformálása – nem zárja ki egymást.
Történelmi megosztottság
A poznani csúcstalálkozót a 2014-ben német kezdeményezésre felállított formátum, az úgynevezett berlini folyamat keretében szervezték. Lengyelország idén a berlini folyamat soros elnöke.
A házigazda, Mateusz Morawiecki lengyel kormányfő a találkozón aláhúzta: ahol bizonyos témákban történelmi megosztottság uralkodik, érdemes gazdasági együttműködésre építeni. Szerinte a nyugat-balkáni integrációt ezért a kereskedelmi csere, a fiatal vállalkozók, a kis és a közép-, valamint a start-up vállalkozások támogatása segíti elő.
A lengyel miniszterelnök közölte: a berlini folyamat soros elnökségét az EU-tag Bulgáriának és az EU-tagságra pályázó Észak- Macedóniának adja át.
Az érintettek húzzanak sorszámot!
Zoran Zaev észak-macedón kormányfő reményét fejezte ki, hogy a csatlakozásra pályázó államok és az uniós tagállamok közös elnöksége ezentúl rendszeressé válik. Szorgalmazta, hogy a következő években az egész nyugat-balkáni térség az uniós integráció újabb “magasabb szintű szakaszába” léphessen.
Bojko Boriszov bolgár kormányfő szerint a berlini folyamat résztvevői “nagyon sokat tesznek, és még tenniük kell” annak érdekében, hogy Észak- Macedónia, Albánia és Szerbia számára meghatározzák az újabb integrációs szakaszba jutás időpontját.
A háromnapos szakértői tanácskozásokat is magában foglaló csúcstalálkozó során gazdasági, kül- és belügyminiszteri értekezletet is tartottak. A többek között Theresa May brit miniszterelnök részvételével rendezett értekezlet elején Andrzej Duda elnök konkrét csatlakozási időpont kitűzését sürgette a nyugat-balkáni országok számára.
Még csak az elején tartunk
A csatlakozási tárgyalásokat az EU eddig Montenegróval (2012) és Szerbiával (2014) kezdte el.
Észak- Macedónia 2005 óta, Albánia pedig 2014 óta pályázik EU-csatlakozásra. Az utóbbi két ország esetében az EU Tanácsa júniusban elhalasztotta a csatlakozási tárgyalások megnyitását. (MTI)
Balkán
BIZOTTSÁGI JELENTÉS: Európa nem teljes a Nyugat-Balkán nélkül, avagy az ismétlés a valóság anyja
Az Európai Bizottság elfogadta az unió bővítéséről szóló, éves jelentéscsomagot, amely részletes értékelést nyújt a Nyugat- Balkán és Törökország jelenlegi helyzetéről. A mostani jelentés legfőbb megállapításai arra utalnak, hogy eredménnyel jártak azok a magyar, és nem csak magyar (mondjuk szlovén) rigmusok , amelyek szerint a Nyugat- Balkánnak az Európai Unióban a helye. Ez vonatkozik Szerbiára is, amely két fejezetet is megnyithat az uniós csatlakozási folyamatban, és ezzel “beteljesedett” Várhelyi Olivér jóslata. Már itt megjegyzendő azonban az is, hogy az uniós jelentés lesújtó megállapításokat tartalmaz Bosznia- Hercegovinával és Törökországgal kapcsolatban.
Befektetés a békébe
Josep Borrell bizottsági alelnök, az Európai Unió kül-és biztonságpolitikai főképviselője a stratégiához kapcsolódó sajtókonferencián elmondta, hogy az uniónak hiteles bővítési folyamatot kell fenntartania.
– Partnereinknek félre kell tenniük nézeteltéréseiket, nekünk pedig, az EU részéről be kell tartanunk kötelezettségvállalásainkat. Az EU nem teljes a Nyugat- Balkán nélkül . Itt az ideje, hogy összefogjunk és egyesüljünk egy erősebb Európa építésében
– hangsúlyozta Borrell, aki egyúttal azonban arra is figyelmeztetett, hogy nagyobb hangsúlyt kell fektetnie az olyan szükséges reformokra, mint a jogállamiság, a szabadságjogok, a gazdaság és a demokratikus intézmények működésének garantálása. Ez viszont az Európai Unió vesszőparipája, ezeket az elvárásokat azonban konkrét helyzetekre kell leképezni ahhoz, hogy valóra válhassanak.
Valami hasonlóról beszélt Várhelyi Olivér, a szomszédságpolitikáért és bővítésért felelős uniós biztos a csomag átfogó elemeit bemutatva, szavai szerint ugyanis “a bővítési politika geostratégiai befektetés az európai kontinens békéjébe , stabilitásába, biztonságába és gazdasági növekedésébe”.
– Ez egy érdemeken alapuló folyamat, amelyhez tényszerű és tisztességes értékelést, valamint világos ütemtervet nyújtunk partnereink reformjainak felgyorsítására és elmélyítésére.
A konkrét elvárásokhoz és a világos ütemtervhez pénzt is csatol az Európai Unió, ami már az év elején körvonalazódott, és amit a szlovéniai csúcson már kész tényként kezeltek. Ezt az jelenti, hogy az EU 30 milliárd eurót fektet a térség “felvirágoztatásába”, amiből – közelsége és fáradozásai révén – Magyarország (és Szlovénia) jócskán profitálhat, Magyarország számára tehát megtérülhet Szerbia hangos (és néha zajos) támogatása .
– Az új előcsatlakozási támogatási eszköz (IPA III) révén jelentős pénzügyi támogatással állunk a Nyugat- Balkán és Törökország mellett. Az IPA III a fő finanszírozási forrása a Nyugat- Balkánra vonatkozó, közel 30 milliárd eurós gazdasági és beruházási tervnek is
– tette hozzá Várhelyi Olivér uniós bővítési biztos.
Országokra lebontva
Szerbia esetében a testület értékelése kimondja, hogy az országnak folytatnia kell, és fel kell gyorsítania az igazságszolgáltatás függetlensége, a médiaszabadság, a háborús bűncselekmények ottani kezelése, valamint a szervezett bűnözés elleni küzdelem terén végrehajtott reformokat.
Ez vonatkozhat a horvát elvárásokra például az eltűntek sorsának tisztázásában, de hasonló elvárások merülhetnek fel Szerbiával szemben Bosznia- Hercegovina és Koszovó részéről is.
– Koszovóval a kapcsolatok normalizálása alapvető fontosságú, és meghatározza a csatlakozási tárgyalások általános ütemét
– emelik ki az értékelésben, ami minden bizonnyal Koszovó elismerésére vonatkozik, de ezen a téren egyes uniós tagországok is mutatnak némi hiányosságot.
A bizottsági helyzetjelentés szerint az uniós tagjelölt országok közül Montenegrónak tovább kell fokoznia erőfeszítéseit a véleménynyilvánítás és a média szabadságának megteremtése felé, valamint a korrupció és a szervezett bűnözés elleni küzdelem kritikus területein anélkül, hogy az igazságügyi reform terén korábban elért eredményeket visszafordítaná.
Albánia és Észak- Macedónia továbbra is teljesíti a csatlakozási tárgyalások megkezdéséhez szükséges feltételeket, és mindkét ország folyamatosan halad előre az uniós reformok útján.
– Negatív hatással van az EU hitelességére, hogy késlekedik a két országgal folytatott csatlakozási tárgyalások hivatalos megkezdése
– áll a jelentésben. Ez a megfogalmazás arra utal, hogy az EU továbbra is együtt kezeli a két országot, és nem választja szét, mint az korábban felemerült.
Ahol problémák vannak
Az értékelés szerint Bosznia- Hercegovina – amely még nem hivatalos tagjelölt – nem haladt előre az EU-integráció terén. Az országban a politikai környezet továbbra is polarizált, mivel a vezetők továbbra is megosztó politikai vitákat folytatnak.
– Az ország vezetésének foglalkoznia kell egyebek között a választási és alkotmányos reformokkal, mielőtt az Európai Bizottság javasolni tudná a tagjelölti státuszt
– taglalja a jelentés. Ebből kiderül, hogy sikeres volt a horvát “non paper” akció, és úgy általában véve a bosnyák “választási mesterkedések” elleni horvát fellépés.
Törökországgal kapcsolatban az Európai Bizottság kiemelte, hogy Ankara az Európai Unió kulcsfontosságú partnere olyan alapvető területeken, mint például a migráció, a terrorizmus elleni küzdelem, a gazdaság, a kereskedelem, az energia és a közlekedés.
Az uniós vezetők megerősítették továbbá, hogy a jogállamiságról és az alapvető jogokról folytatott párbeszéd továbbra is az EU és Törökország közötti kapcsolatok szerves részét képezi.
A testület ugyanakkor komoly aggodalmát fejezte ki a jogállamiság, az alapvető jogok és az igazságszolgáltatás függetlenségének folyamatos romlása miatt.
– Törökország csatlakozási folyamata a demokrácia súlyos hiányosságai miatt megrekedt
– olvasható a bizottság jelentésében, amelyben most első ízben először az a megállapítás is szerepel, hogy Ankara a látszólagos elköteleződés ellenére már nem gondolja komolyan az EU által támogatott reformok megvalósítását .
A csatlakozási tárgyalások Törökországgal 2005-ben, Montenegróval 2012-ben, Szerbiával 2014-ben kezdődtek meg. Tavaly márciusban az uniós tagállamok egyhangúlag úgy döntöttek, hogy csatlakozási tárgyalásokat kezdenek Észak- Macedóniával és Albániával is, de a tárgyalások tényleges megkezdése még várat magára.
-
B A Balkanac4 nap telt el azóta
Felröhögünk a dolgok állásán (Kontrapunkt ’23)
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Vajon mire figyelmeztetett Vučić a Presevo-völggyel kapcsolatban?
-
Koszovó6 nap telt el azóta
A koszovói eseményeket követően mindenki gyászol, még Szerbia is
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Jézus sírjánál imádkozott a legfőbb szerb titkosszolga, miközben Koszovóban dúl a válság