Connect with us

Magyarország

Vučić Orbán előtt akart feszíteni az újvidéki vasútállomással

Vladan Kuzmanović professzor szerint az Expo megépítésére elfogadott lex specialisban szereplő intézkedéseket le kell állítani, mert ez Szerbia történetének legrosszabb törvénye. Ráadásul az állam ennek a projektnek a felügyeletét ugyanazokra a cégekre bízta (Utiber, Egis), amelyeket az újvidéki vasútállomásnál alkalmaztak. Hab a „francia krémesen”, hogy az Egis nemrégiben megvásárolta azt a vállalatot, amely a szerb nemzeti stadion és az EXPO-komplexum tervezéséért felelős (lásd a kapcsolódó cikket!) Ennek alapján nemigen tanácsoljuk a részvételt a 2027-es belgrádi Expón

Avatar photo

Közzétéve:

a megjelenés dátuma:

Vladan Kuzmanović, a belgrádi Építőmérnöki Kar volt dékánja szerint nem egyszer politikai érdekből nyomás nehezedik a kivitelezőkre, hogy egy létesítményt egy fontos esemény vagy netalán nem sokkal a választások előtt fejezzenek be
Vladan Kuzmanović, a belgrádi Építőmérnöki Kar volt dékánja szerint nem egyszer politikai érdekből nyomás nehezedik a kivitelezőkre, hogy egy létesítményt egy fontos esemény vagy netalán nem sokkal a választások előtt fejezzenek be
Cikk meghallgatása

Az újvidéki vasútállomás tragédiája, amelyben 15 ember vesztette életét, a szerb közélet egyik legsúlyosabb botrányává vált. Az építkezés körüli sietség, a szabályok figyelmen kívül hagyása, valamint a politikai vezetés nyomásgyakorlása egyértelműen hozzájárult a tragédiához.


Könyvek kedvezménnyel
A BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk.

Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!

A kivitelezési folyamat súlyos hiányosságai rávilágítanak arra, hogy a szerb állami projektekben a felelősség gyakran elmosódik, különösen, ha politikai érdekek húzódnak meg mögöttük.

A tragédia egyik kulcsmomentuma az a politikai döntés volt, ami az állomás gyorsított átadását sürgette, hogy az méltó helyszínt biztosítson a magyar miniszterelnök hivatalos látogatásának. Ennek érdekében Aleksandar Vučić államfő személyesen követelte a munkálatok felgyorsítását.

A kiszivárgott belső levelezések alapján Vučić a közlekedési miniszteren keresztül továbbította ezt az utasítást az összes kivitelezőnek és alvállalkozónak. Az építkezés végső fázisában már az idő volt a legfontosabb szempont, nem pedig a biztonság vagy a szabályok betartása.

Orbán előtt akart feszíteni az újvidéki vasútállomással

A szerb hatalom működési elve itt is megmutatkozott: „az állam én vagyok” – ahogy azt Vladan Kuzmanović professzor, a belgrádi Építőmérnöki Kar volt dékánja megfogalmazta a Radar című magazinnak nyilatkozva.

A politikai döntéshozók számára a prioritás most az volt, hogy a létesítményt a lehető leghamarabb átadják, függetlenül attól, hogy az biztonságos-e vagy sem.

A dokumentációk elemzése során kiderült, hogy a tragédia gyakorlatilag „egy törvénytelen építkezésen” történt. Az újvidéki állomás munkálatait hivatalosan csak 2024. október 16-án jelentették be, alig két héttel az előtető összeomlása előtt.

Ez egyértelműen azt bizonyítja, hogy az építkezés hosszú ideig engedélyek nélkül folyt, és az állomás már akkor működésbe lépett, amikor az építési hatóságok még el sem ismerték a projekt hivatalos státuszát.

Ez az eset is alátámasztja, hogy az állam maga a legfelelőtlenebb beruházó Szerbiában.

Az újvidéki „nagy sikerre” való tekintettel
A tervek szerint így néz majd ki az új szerbiai nemzeti stadion a Belgrád melletti Surčinban, ahol a Nikola Tesla Repülőtér is van

A tervek szerint így néz majd ki az új szerbiai nemzeti stadion a Belgrád melletti Surčinban, ahol a Nikola Tesla Repülőtér is van

A szerb Nemzeti Stadion építésében jelentős magyar részvétel figyelhető meg. A projekt megvalósításában két magyar vállalat is szerepet kapott:

Utiber Kft.: Ez a cég mélyépítésre és közlekedési infrastruktúrára specializálódott.

Viköti Kft.: A vállalat vízgazdálkodás mellett út- és autópálya, valamint vasútépítési tervezési és mérnök tanácsadói feladatokat lát el.

A két magyar cég megbízása mintegy 14 millió euró (5,5 milliárd forint) értékű, és a projekt végéig vállalnak szerepet annak megvalósításában. (Forrás: Magyar Építők)

A szabályokat és építési előírásokat figyelmen kívül hagyták annak érdekében, hogy a projekt politikai szempontoknak feleljen meg.

Kuzmanović professzor szerint nem először fordult elő, hogy politikai érdekből nyomás nehezedik a kivitelezőkre, hogy egy létesítményt egy fontos esemény vagy éppen a választások előtt fejezzenek be.

A kormány most azért sürgette az építkezést, mert Vučić az új létesítményben akarta vendégül látni Orbán Viktor magyar miniszterelnököt, és a szerb elnöknek ezt a kérését az építésügyi miniszteren keresztül továbbították minden vállalkozónak és alvállalkozónak.

Ebből kiviláglik, hogy Szerbiában az uralkodó elit és a hozzájuk közel állók bármit megtehetnek, az állami a befektetéseket például a „sajátjukként” kezelik. Teljesen más a viszony mindenki máshoz.

Felügyelet nélküli építkezés

A tragédia okainak vizsgálata során kiderült, hogy a felújítási munkálatok során eltávolították az előtető függesztőkonzoljait rögzítő horgonyokat, amelyeket aztán nem a megfelelő módon helyeztek vissza, így a szerkezet instabillá vált.

A kivitelezők és az alvállalkozók kiválasztása is aggályos volt, több olyan cég is részt vett ugyanis a projektben, amelyeket csak a kivitelezési szerződések aláírása után alapítottak meg. A szerződések túlárazottak voltak, és sok esetben teljesen alkalmatlan vállalatok kaptak megbízásokat.

A Közlekedési Minisztérium építési felügyelete évek óta alacsony létszámmal működik, így az állami projektek ellenőrzése szinte teljesen elmarad. A tragédia egyik legmegdöbbentőbb aspektusa, hogy ha egy magánvállalkozó hajtotta volna végre ezt a projektet ilyen körülmények között, az építkezést azonnal bezárták volna.

A szerb ügyészség vizsgálatot indított a tragédia után, de a felelősség kérdése egyértelműen lefelé terelődik. Az eljárás során elsősorban a kivitelezőkre és az építési mérnökökre hárítják a felelősséget, míg a politikai döntéshozók kimaradnak az eljárásból.

Bár Goran Vesić közlekedési miniszter lemondott, a felelősség láncolata nem ér véget nála. Az ügyészségi eljárás azonban azt mutatja, hogy a kormányzati tisztségviselők és a politikai döntéshozók különleges bánásmódban részesülnek.

A kiszivárgott belső dokumentumok szerint a volt közlekedési miniszterhelyettes, Anita Dimoski már korábban figyelmeztette az egyik kínai alvállalkozót, hogy a munkálatok rossz minőségben zajlanak, és az alapvető építési előírásokat is megszegik.

Ez azt jelzi, hogy a problémákról a döntéshozók is tudtak, de az építkezés nem állt le, mert egyesek politikai érdeke, hogy az állomás korábban nyíljon meg, mindennél fontosabb volt.

Ha a közzétett e-mailek állításai helytállóak, az csak megerősíti, hogy az egész projektet lényegében Miloš Vučević volt miniszterelnök és Aleksandar Vučić szerb elnök vezette, és mindenki más az ő parancsaikat teljesítette, sajnos olykor figyelmen kívül hagyva a szakma szabályait és az előírt eljárásokat.

Az olvasás folytatása

Könyvek kedvezménnyel


A BALKÁN RITMUSA

További rádiók

Meteorológia



QR Code

A cikk küldése GMail segítségével


Ehhez kattints ide

B.A. Balkanac

Balkanac

B.A. BALKANAC ÚJ KÖNYVE

Sakk

Facebook

Magyarország

Románia

Könyvek kedvezménnyel

Szlovákia

Szerbia

Horvátország

Bosznia-Hercegovina

7 X 7