Connect with us

Albánia

Vonattal Albániából Budapestre és Budapestről Albániába

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

ALBÁN VASÚT: Van hova fejlődni (Forrás: Facebook, Albán Vasutak)
ALBÁN VASÚT: Van hova fejlődni (Forrás: Facebook, Albán Vasutak)

BALK Magazin applikáció telepítése

play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 2 perc

El lehet-e jutni vonattal Albániába, vagy ez a „fából vaskarika” kategóriába tartozik? Miután Albánia – amelynek partjait két tenger mossa – lassan felkerül a és nemcsak a magyar nyaralók térképére, ez a kérdés jogosan merül fel, miközben a balkáni országban is folynak az építkezések, amelyekkel a turistákat szeretnék becsalogatni: elég például a komoly arab befektetéssel épülő „Durrës Yacht & Marina” projektre gondolni. Ehhez kapcsolódhat a Durrës és Budapest közötti vasúti kapcsolt megteremtése, ami persze nem ma lesz, de a türelmesebbek kivárhatják.

Újjá kell építeni

Az albánok hamarosan vonattal utazhatnak Durrësből és Tiranából Belgrádba vagy Budapestre, és ez fordítva is igaz lehet, ám a Balkánon a „hamarosan” időhatározót érdemes úgy értelmezni, hogy ettől kezdve bármikor, de lehet, hogy soha.

Vonattal nem lehet körbejárni Albániát

Vonattal nem lehet körbejárni Albániát (Forrás: Albán Vasutak)

Albániában ehhez fel kell újítani a Durrës és Tirana közötti szakaszt, valamint a Rinas repülőtérre vezető vonalat, ezen a téren azonban most még csak az első lépéseknél tartanak.

A beruházás nem csak a tenger és a turisták miatt fontos, a vasútépítés ugyanis olyan területekre terjed ki, amelyeken Albánia lakosságának csaknem a fele él, és jelentős gazdasági érdekek is kötődhetnek hozzá.

Az albán kikötővárost a fővárossal összekötő vonal 1947-ben épült, és nem csak az a probléma, hogy nem kompatibilis az uniós szabványokkal, hanem az is, hogy az eltelt hosszú idő „amortizálta és igencsak megrongálta” a vasútvonal számos elemét.

Leonard Jani, az Albán Vasúti Főigazgatóság tanácsadója példaként a limuthi híd 2004-es összeomlását hozta fel, ahol szerencsére személyi sérülés nem történt.

– A teljes pálya minden eleme az Európai Uniós szabványok szerint valósul meg

– mondta a vasúti szakember, aki közel 50 éve dolgozik a HSH-nál (Hekurudha Shqiptare – Albán Vasutak).

Szerinte a Durrës és Tirana közötti vonal nem változik, maradnak ugyanazok a megállók, viszont minden állomás újjáépül a mai kor igényeit kielégítő várótermekkel és kapcsolódó helyiségekkel.

– A jól ismert hidakat, mint a Limuth és Erzen, a Rrashbulli alagút bejáratánál, valamint a tiranai hidakat a nulláról építjük újra, de ugyanott maradnak, ahol most is vannak

– mondta a vasúti tanácsadó, hozzátéve, hogy a megbízott görög cég által kidolgozott projekt alapján a Durrës- Tirana közötti menetidő az eddigi 65-70 percről a nem is olyan távoli jövőben 22-25 percre rövidül, ennyi idő alatt lehet majd vonattal leérni a tengerre.

A vonalon közlekedő szerelvények tervezett sebessége 120 km/h lesz, de a valóságban aligha haladják meg a 80 km/órás átlagot.

Lesz kerítés és felsővezeték is

A pálya területének nagy részét dróthálókkal és korlátokkal „szigetelik el” a lakóközpontoktól, Albániában ez eddig nem volt gyakorlat a vasutak mentén.

A vasúti elektromos felsővezeték építésének 2024. végi befejezése ezen a szakaszon csak a kezdete a vasúti villamoshálózat megteremtésének.

Tiranai vasútállomás

Tiranai vasútállomás (Forrás: Wikipédia)

Az áruszállításra összpontosítva Leonard Jani elmondta, hogy a Durrës- Tirana vasútvonalon található Sukthi állomás kapcsolódik a helyi üzemanyagkikötőhöz és az újonnan épülő Porto Romano teherkikötőhöz.

Az újjáépülő vasúthálózat kikötői csatlakozása az Albániába importált üzemanyagok, valamint a különféle áruk szállítását és elosztását is elősegíti, de szerepet játszhat a nemzetközi fuvarozásban is.

Leonard Jani a HSH stratégiájára utalva elmondta, hogy a Durrës- Tirana vonal után tervezik a vasút felújítását a montenegrói határig, ami által az albán vasutak csatlakoznának a nyugat-balkáni hálózathoz.

Montenegrói oldalon létezik vasút az albán határig, így az albánok rácsatlakozhatnak a Belgrád- Bar vonalra, amely a montenegrói tengerparttal köti össze a szerb fővárost, és miután épül a Budapest- Belgrád vasútvonallal, már csak idő kérdése, hogy a magyar turisták mikor utazhatnak vonattal az albán tengerpartra.

Csak győzzük kivárni!

Albánia

BARÁTSÁG: Amerikai segítséggel fejlődik az albániai infrastruktúra és az energiaipar

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

barátság, energia
A tervezett skavicai erőmű (Forrás: albán energiaügyi minisztérium)

BALK Magazin applikáció telepítése

play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 4 perc

Az Egyesült Államok infrastrukturális és energiaipari nagyprojektekben jelenik meg Albániában. Az Kereskedelmi Kamara évkönyvében közzétett legújabb adatok szerint az elmúlt két évben jelentősen növekedett az amerikai befektetések száma a balkáni országban. A jelentős növekedés alatt azt kell érteni, hogy a befektetések száma több mint kétszeresére nőtt, ami az éves átlagos befektetések értékét mintegy 100 millió dollárról 250 millió dollárra emelte! A beruházási állomány 2020. év végén 89 millió euró volt, 2021-ben már elérte a 161 millió eurós értéket, a legfrissebb adatok szerint pedig tavaly decemberben az amerikai működőtőke-befektetések állománya 221 millió eurót tett ki Albániában.

Többszörös növekedés

Az amerikai kamara jelentése hangsúlyozta, hogy Albánia gazdasági növekedése és a gazdasági reformok jelentős mértékben hozzájárultak az amerikai érdeklődés növekedéséhez. A megfogalmazás szerint Albánia lendületesen fejlődő gazdasága vonzó befektetési lehetőségeket kínál az amerikai vállalatoknak, különösen az infrastruktúra, az energia és a turizmus terén.

De kik és mi áll az albániai amerikai „befektetések” megtöbbszöröződése mögött?

Bechtel Corporation

A Bechtel amerikai mérnöki, beszerzési, építőipari és projektmenedzsment cég, 2022-ben az Egyesült Államok második legnagyobb építőipari vállalata volt.

Belinda Balluku albán miniszterelnök-helyettes, infrastrukturális és energiaügyi miniszter bejelentette, hogy 2023. novemberében megnyitják a Skavica Erőmű építési területét.

A Drin folyón épülő vízerőmű projektje a becslések szerint körülbelül félmilliárd euróba kerül majd, és az erőmű várhatóan öt év alatt készül el.

barátság, energia

Andrew Patterson, a Bechtel nagyprojekt-fejlesztési vezetője Ergys Verdho, az albán elektromos művek KESH vezérigazgatója a Skavica-gát aláírási ünnepségén 2021-ben (Forrás: Bechtel)

Ez a kommunizmus 1991-es bukása óta Albánia legnagyobb építkezése, az előkészítő munkálatainak megkezdése pedig egybeesik azzal, hogy a nyugat-balkáni régió – Európa és a Nyugat mellett – megpróbálja csökkenteni az orosz gázimporttól való függőségét.

A skavicai erőmű várhatóan 20 százalékkal növeli Albánia energiatermelését annak reményében, hogy az ország a tiszta energia exportőrévé válik.

A Bechtelt az albán kormány kérte fel, hogy készítsen tanulmányokat és tegyen javaslatokat a gát és az erőmű megépítésére.

A virginiai székhelyű cég egyik tagja volt annak a konzorciumnak, amely az 1930-as években Nevada és Arizona határán megépítette a Hoover-gátat a Colorado folyón. Ez hozzájárult Amerika délnyugati részének benépesedéséhez, a gát még ma is 20 millió ember (két Magyarország) áramellátását biztosítja.

Az albániai projekt megvalósításához szükséges munkálatok első szakasza – a geotechnikai tanulmány, valamint az építési útvonalak és a társadalmi hatások felmérése – még tavaly, október 2-án megkezdődött az infrastrukturális és energiaügyi miniszter, valamint Yuri Kim amerikai nagykövet jelenlétében.

Hill International

Az ismert amerikai építőipari cég, a Hill International 2016-ban megbízást kapott a TAP-gázvezeték (azeri-brit gázvezeték) megépítésére.

barátság, energia

Edi Rama albán miniszterelnök és Belinda Balluku energiaügyi miniszter a Llogara-alagút építkezét tekinti meg (Forrás: Hill International)

Raouf S. Ghali, a Hill International vállalat operatív irodájának vezetője szerint a projektben való részvételük nagy hatással lesz a dél-európai gázellátás biztosítására.

A Hill már most is jelen van Albániában, ahol egy 155 millió eurós projekt keretében felügyeleti szolgáltatásokat nyújt a Llogara-hágó alatt átvezető alagút építésében, amivel javítja a Jón-tenger partvidéke és a Vlora nemzetközi repülőtér megközelíthetőségét.

Lockheed Martin

Albánia 32 millió dolláros szerződést írt alá a Lockheed Martin nemzeti légtérrendszerének korszerűsítésére, ez a szerződés volt a legnagyobb megállapodás, amelyet az albán polgári repülési főigazgatóság egy amerikai vállalattal kötött.

A szerződés megkötését január 9-én jelentették be a washingtoni albán nagykövetségen tartott fogadáson.

Később az albán védelmi minisztérium és az amerikai hadiipari óriás megállapodást ír alá az Integrált Tengerészeti Felügyeleti Rendszer (SIVHD) irányításáról.

A szerződést Olta Xhaçka akkori albán védelmi miniszter jelenlétében a haditengerészeti erők helyettes főnöke, Artur Meçollari kapitány és a Lockheed Martin cég képviselője, Michael Stonernek írta alá.

Excelerate Energy

Az Excelerate vezérigazgatója, Steven Kobos egy interjújában elárulta, hogy cége várhatóan úszó erőműveket szállít Albániába. Az olajmilliárdos szerint ez egy jó energiaprojekt Albánia számára.

energia, barátság

LNG-terminál épül Vlorában (Forrás: Excelerate Energy)

Az Excelerate olyan hajókat biztosít majd, amelyek áramot termelnek, és megerősítik a villamosenergia-hálózatot Albániában, ehhez 384 millió dolláros ajánlatot tettek tavaly áprilisban, a nyereség egy részét pedig a tervek szerint a vlorai LNG-projektre fordítják.

Az úszó erőműről szóló megállapodásra hivatkozva Kobos azt reméli, hogy ez lehetőséget teremt a földgázszállításra és a cseppfolyós gáz értékesítésére Európában.

Tavaly júliusban vált ismertté az Excelerate Energy terve, amely szerint Vlorában LNG-terminál épül, és egyetértési nyilatkozat is született a terminálon keresztül „befolyó” gáz értékesítéséről.

A vezeték várhatóan összekapcsolódik a dél-európai gázfolyosó meglévő földgáz-infrastruktúrájával.

Politikai előnyök

Az Amerikai Kereskedelmi Kamara rámutatott arra, hogy az albániai növekedést a tiranai kormány gazdasági reformjai teszik lehetővé, amelyek célja a gazdaság modernizálása és az üzleti környezet javítása. Az ország adóreformot vezetett be, javította az üzleti környezetet és az infrastruktúrát, valamint az elvárásokhoz igazította a jogi környezetet.

A kamara jelentése szerint az amerikai befektetők úgy vélik, hogy Albánia az egyik legígéretesebb befektetési piac Európában, és a jövőben komoly amerikai jelenlétet terveznek.

Albánia számára fontos, hogy az infrastruktúra és az energia terén történő befektetések jelentős előrelépést eredményeznek az ország modernizálása szempontjából, és hozzájárulnak Albánia és a régió versenyképességének javításához.

Ugyanakkor olitikai előnyt is jelent a kormányzó Szocialista Párt (PS) és annak vezetői számára az amerikai befektetések növekedése.

Az Egyesült Államok az elmúlt években már jelentős támogatást nyújtott Albániának, többek között az energia terén és a biztonsági ágazatban, és ezek a támogatások igen csak növelték a regnáló politikai vezetők imidzsét.

Az olvasás folytatása



Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


A szerző cikkei

Líra-könyvek

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Utazás

Letöltések

Google-hirdetés

Tíz nap legjava