Belgrád
BUSZTÜZEK VILÁGFŐVÁROSA: Belgrádban egy nap alatt három autóbusz gyulladt ki
A szerb ellenzéki Szabadság és Igazság Pártja (SSP) szerint Belgrád a “busztüzek világfővárosa”. Ezt a megállapítást arra alapozzák, hogy pénteken egy nap alatt három autóbusz is kigyulladt a szerb fővárosban.
A legerősebb ellenzéki párt városi bizottsága szerint az utóbbi hónapokban elszaporodtak a különféle buszbalesetek, és eddig csak a szerencsének köszönhető, hogy senki sem sérült meg.
A Szabadság és Igazság Pártja ezért követeli a közlekedési hatóságoktól, hogy az emberek biztonsága érdekében sürgősen rendeljék el az összes tömegközlekedési eszköz biztonsági vizsgálatát, függetlenül attól, hogy azok a városi közlekedési vállalat vagy a magánfuvarozók tulajdonában vannak-e.
Egy szerb videós csatorna az Instagramon tette közzé azokat a felvételeket, amelyeken az obrenovaci buszállomáson pénteken lángra lobbant busz látható, a látogatók egyike epésen állapította meg, hogy senki sem oltja a tüzet.
Obrenovac viszonylag messze van Belgrádból, de közigazgatási szempontból a szerb fővároshoz tartozik.
A Szabadság és Igazság Pártja honlapján most megjelent közlemény szerint júniusban egyszer már indítványozták a belgrádi közlekedési vállat járműveinek műszaki ellenőrzését, miután az egy évtizedes rossz gazdálkodás miatt a karbantartók távoztak a cégtől, így a forgalomban résztvevő buszok, villamosok és trolibuszok óránként mennek tönkre.
Az ellenzékiek azért emlegetnek egy évtizedre visszanyúló rossz gazdálkodást, mert Szerbiában tíz éve kormányoz a jelenlegi koalíció.
Az ellenzéki párt közleménye szerint a Tömegközlekedési Titkárság, vagyis az illetékes hatóság akkor nem reagált a felvetésre, ezért a tömegközlekedési eszközöket használó emberek biztonsága továbbra is veszélyben van.
A Szabadság és Igazság Pártja úgy véli, hogy a városvezetésnek sürgősen lépnie kellene, mielőtt tragédia történne a szerb főváros utcáin.
Belgrád
SZÖKNEK PUTYIN ELŐL: Legalább 4000 orosz menekült érkezik a következő két hétben Belgrádba
Déjà vu. Megismétlődnek a kilencvenes évek, ezúttal azonban nem Jugoszláviából, amely már nem létezik, hanem Oroszországból menekülnek az emberek, főleg a hadköteles férfiak. Az orosz elnök szerdán részleges mozgósítást rendelt el, hogy 300 ezer embert sorozzon be. Az oroszok közül ezért sokan igyekeznek elhagyni a hazájukat, megpróbálnak repülőjegyet szerezni azokba az országokba, ahova nem kell vízumot váltaniuk, tehát Törökországba, Örményországba, Grúziába és Szerbiába.
A teltházas belgrádi járatok azt jelzik, hogy Szerbia most a legkedveltebb úti cél, ahova többezer euróért lehetett jegyet váltani.
A két főváros között közlekedő Air Serbia október 9-ig már minden jegyet eladott a naponta egyszer induló járatára, ami azt jelzi, hogy a következő két hétben mintegy négyezer orosz érkezik a szerb légitársasággal Belgrádba.
Az “Oroszok, fehéroroszok, ukránok és szerbek együtt a háború ellen” elnevezésű belgrádi csoport a Twitteren arról számolt be, hogy október közepéig már nincsenek jegyek az Oroszországból Belgrádba induló járatokra, de hasonló a helyzet a Törökországba, Grúziába és Örményországba induló gépeken is.
Jegyek már csak a különböző “egzotikus kombinációkra” vannak, amelyek által Belgrád több átszállással közelíthető meg Ankarán, Isztambulon vagy netalán Bakun keresztül, nyilván ezek a “nyertes kombinációk” sem olcsók, főleg ha Dubai érintésével vezetnek Belgrádba.
Egy ilyen útért 300 ezer rubelt, vagyis ötezer dollárt kellett fizetni, ami ötszöröse az oroszországi átlagkeresetnek, tehát szökni is csak azok tudnak, akiknek van miből.
Egyelőre nincsenek pontos adatok azzal kapcsolatban, hogy hány orosz érkezett a szerb fővárosba az Ukrajna elleni orosz agresszió kezdete óta, de az oroszok az utóbbi időben ezresével nyitottak folyószámlákat a belgrádi bankokban, amiből arra lehet következtetni, hogy már 30-50 ezer orosz tartózkodik Belgrádban. És az igazi invázió csak most kezdődik.
A legfrissebb adatok szerint a szerb fővárosba érkező oroszok eddig mintegy 1000 céget alapítottak Belgrádban, ezeknek a többsége az IT-szektorban tevékenykedik.
Az oroszok menekülnek Isztambul, Jereván és Tbiliszi irányába is, amíg a moszkvai diktátor nem zárja le a határokat a hadköteles férfiak előtt, erre is volt példa a volt Jugoszlávia esetében 1991-ben.
Az éjszakai jelentések szerint egy jegy ára a Moszkvából Isztambulba és Dubaiba induló gépeken megközelítette a tízezer eurót, a Turkish Airlines, amely szintén közlekedik Moszkva felé, 9200 euróért kínálta a jegyet csak egy irányba.
Az oroszok vonattal is próbálkoznak, hírügynökségi jelentések szerint az orosz vasutak honlapja lefagyott, mert hirtelen sokan szerettek volna jegyet váltani a külföldre induló szerelvényekre.
Egyes jelentések szerint a Grúzival közös határon az orosz határőrök visszafordítják az embereket, amit nem lehet kizárni, de ellenőrzni sem, az viszont biztos, hogy a közúti átkelőknél Grúzia felé végelláthatatlan sorokban várakoznak az autók az átkelésre.
-
Szerbia6 nap telt el azóta
Vučić etnikai tisztogatásról beszélt, Moszkva szerint Koszovó potenciális veszélyt jelent
-
B A Balkanac3 nap telt el azóta
Felröhögünk a dolgok állásán (Kontrapunkt ’23)
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Vajon mire figyelmeztetett Vučić a Presevo-völggyel kapcsolatban?
-
Koszovó5 nap telt el azóta
A koszovói eseményeket követően mindenki gyászol, még Szerbia is