Connect with us

Energia

TERMINÁL: Az LNG Croatia Spanyolországba ment, hogy felvegye a próbaüzemeléshez szükséges gázt, és mi van az INA-val?

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

A cikk meghallgatása

Horvátország első úszó tároló és gázfejtő hajója, az LNG Croatia útnak indult a rijekai Viktor Lenac hajógyárból, hogy felvegye a próbaüzemeléshez szükséges cseppfolyósítást gázt. Közben Magyarországon járt a horvát gazdasági és fenntartható fejlesztési miniszter, aki az LNG-terminál üzembehelyezéséről tárgyalt a magyar külgazdasági és külügyminiszterrel, és találkozott a MOL-csoport vezérigazgatójával, hogy a MOL tulajdonában lévő INA-részvényekről ejtsenek néhány szót.

A hajó elment, de visszajön

Az LNG Croatia november 21-én indult el, és jelenleg a Tirrén tengeren tart útban Spanyolország felé.

Az LNG Croatia a Valencia közelében lévő saguntói LNG-létesítményben veszi fel azt a cseppfolyósított gázt, amely a próbaüzemeltetéshez szükséges, és várhatóan december 1-jén tér vissza Omišaljba, ezt követően kezdődik meg a terminál próbaüzembe helyezése.

Hrvoje Krhen, A LNG Horvátország igazgatója szerint a terminál kereskedelmi üzemeltetése, és a piacra történő első gázszállítás jövő év január 1-jén kezdődik, az új év első hetében pedig megérkezik az első LNG-tartályhajó is Omišaljba.

Zágrábi közlés szerint Tomislav Ćorić gazdasági és fenntartható fejlesztési miniszter a napokban tájékoztatta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztert az LNG-terminál tervezett üzemeltetésének megkezdéséről.

– A két miniszter egyetértett abban, hogy az LNG-terminál üzemeltetésének megkezdése jelentős lépés mindkét ország további gázellátási útvonalainak biztosítása, és ezáltal az energiafüggetlenség felé. Az LNG-terminál működtetése hozzájárul az Európai Unió egészének energiafüggetlenségéhez is, amit az is alátámaszt, hogy az Európai Bizottság 101,4 millió euró támogatást ítélt meg Horvátország számára

– olvasható a közleményben.

Az előzmények

Az LNG Croatia tankhajót, amely korábban Golar Viking néven működött, a kínai Huarun Dadong hajógyárában alakították át, és szeptember közepén indították el Horvátországba.

Az LNG-projekt 233,6 millió euróba kerül, ebből az Európai Unió – mint már fentebb kiderült – 101,4 millió eurót biztosít az európai hálózatfinanszírozási eszközből.

A horvátok közben azt is közölték, hogy elvégezték az ellenőrzéseket az LNG-terminál helyszínén, ahova a horvát belügyminisztérium és a polgári védelmi igazgatóság robbanásveszélymentes környezetekért felelős szektora ment ki.

Erre azért volt szükség, hogy szavatolják és fokozzák az LNG-terminál biztonsági szintjét Krk szigetén.

A MOL és a részvények

A magyar külügyminisztérium is adott ki közleményt, amely szerint Magyarország számára kifejezetten jó hír, hogy a jövő év elejétől működésbe áll a horvátok LNG-terminálja, és egyúttal azt is hangsúlyozták, hogy a magyarországi infrastruktúra kiváló lehetőséget biztosít most már minden irányú gáz tranzitszállítására.

A magyar közlemény ugyanakkor nem tett említést arról, hogy a horvátok nem csak az LNG-ről, hanem az INA-ról is tárgyaltak Budapesten. Feltételezhető, hogy ez a téma a miniszteri egyeztetésen is szóba került, de a horvát delegáció külön is találkozott a MOL vezetőivel.

A horvát közlemény szerint Tomislav Ćorićot elkísérte Budapestre az INA horvát olajcég értékét felmérő Lazard befektetési bank képviselője, valamint a horvát kormány pénzügyi tanácsadója, akikkel együtt a horvát miniszter találkozott Molnár Józseffel, a MOL-csoport vezérigazgatójával is.

A megbeszélésen a MOL tulajdonában lévő INA-részvények esetleges visszavásárlásáról esett a legtöbb szó. Ennek keretében felmerült a júniusi zágrábi tárgyalások folytatása, amelyet a Lazard által végzett “mélységi átvilágítás” befejezését követően kezdtek meg.

A BALK Hírlevele


Meteorológia



B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Szlovákia

Oroszország

Kína

Európai Unió

IN ENGLISH

Egy hét legjava