Horvátország
VÍRUS ÉS FOCI: A zágrábi Dinamo labdarúgó csapat két mentőautót adományozott, de az ultrák is segítenek

A zágrábi Dinamo labdarúgó klub az utóbbi napokban többször is a figyelem középpontjába került. Mostanában elég nagy viharok dúlnak a Dinamo háza táján, a klub azonban a hétvégén egy pozitív lépéssel is felhívta magára a figyelmet. Hallatott magáról a Bad Blue Boys is, amely a Dinamo hírhedt szurkolói csoportja, az utóbbi időben azonban a BBB nem a rendbontásokról szóló rendőrségi jelentésekben kerül megemlítésre.
Hogyan segít a klub?
A zágrábi Dinamo az utóbbi napokban több alakalommal is a bajba jutott emberek segítségére sietett.
A klub a zágrábi földrengésben megrongálódott gyermekklinikának 250 ezer kunát, vagyis közel 12 millió forintnak megfelelő összeget utalt át.
Ugyanennyit adományoztak a zágrábi női klinikának és szülészetnek is, amely szintén jelentős károkat szenvedett a földrengés idején.
A Dinamo ezenkívül fél millió kunát, vagyis 24 millió forintnak megfelelő összeget fordított két, lélegeztetőgépekkel felszerelt mentőkocsi vásárlására.
A járműveket stílusosan a maksimiri stadionnál átadták a horvátországi polgári védelemnek.
– jelentette ki Krešimir Antolić, a Dinamo igazgatóságának tagja, aki szerint a klub ezzel szeretne hozzájárulni ahhoz, hogy a járványt a lehetős legkisebb veszteséggel lehessen felszámolni.
A polgárőrség képviselői közölték, hogy a két járművet a zágrábi mentőszolgálat kapja, mert most óriási teher hárul rájuk a koronavírusos és a más betegek szállítása terén is.
Hogyan segít a szurkolói tábor?
A zágrábi női klinikán és szülészeten két sereg is bekapcsolódott a földrengést követő mentési munkálatokba, a horvát katonaság és a Dinamo legvérmesebb szurkolóinak számító Bad Blue Boys.
Azon a napon a Twitteren sok fotó és videó jelent meg arról, hogy a zágrábi ultrák a helyi szervek irányításának alávetve magukat segédkeznek a kórház kiürítésében.
https://twitter.com/AdrianaVukovich/status/1241749596868694016
Két nappal később a Bad Blue Boys véradásra szólította fel a tagjait, mert az előbb említett klinika több vérgyűjtő akciója is elmaradt a koronavírus-járvány és a földrengés miatt.
A szurkolói csoport ugyanezekben a napokban honlapján jelentette be, hogy a Vöröskereszt beleegyezésével bekapcsolódik az idős emberek gyógyszerekkel és élelmiszerekkel történő ellátásába.
Milyen a viszony a klubvezetés és a BBB között?
Nehezen hihető, hogy a Bad Blue Boys „felsőbb utasításra” cselekszik, hiszen enyhén szólva, nem felhőtlen a viszony az ultrák és a klubvezetés között.
A koronavírus-járvány miatt a labdarúgó klub úgy döntött, hogy a következő hat hónapban 30%-kal csökkentik a játékosok és az alkalmazottak fieztését, az első csapat játékosai és a szakvezetők azonban nem fogadták el az intézkedést.
A klub válaszul kirúgta az egész szakvezetői stábot, Nenad Bjelica vezetőedzőt azonban nem menesztették, mert az állítólag túl sokba került volna.
A Bad Blue Boys szembement a döntéssel, mert szerintük a klub vezetése „despota és abszolutista” eszközökkel irányítja a Dinamót, amelybe sportigazgatónak tavaly nyáron visszavették az állítólag 116 millió kuna, vagyis majdnem 5,5 milliárd forint elsikkasztása miatt nem jogerősen 4 év 11 hónap börtönre elítélt Zoran Mamićot.
A Bad Bleu Boys arra szólította fel a klub vezetését, hogy mindezeket követően „saját magát váltsa le”.

Horvátország
KIKÖTŐBIZNISZ: Tavaly 10 százalékkal növekedett a forgalom a horvát kikötőkben

A horvát Állami Statisztikai Hivatal (Državni zavod za statistiku, DZS) kimutatásai szerint tavaly körülbelül 10 százalékkal növekedett meg a horvát kikötők forgalma 2021-hez képest.
A rendelkezésre álló adatok szerint, tavaly több, mint 342,7 ezer hajó hajózott be, vagyis 10,4 százalékkal több, mint 2021-ben, az utasok száma pedig 33,8 millióval, azaz 23,8 százalékkal növekedett, de ez még mindig kevesebb utas, mint a járvány előtti 2019-ben. A tengeri kikötők 2022 januárja és decembere közötti teljes áruforgalma 2019-hez képest 9,1 százalékkal, 23,6 millió tonnára nőtt. A statisztikai hivatal tavalyi negyedik negyedévre vonatkozó adatai szerint éves szinten is növekedést értek el: 62,98 ezer hajó, azaz 4,9 százalékkal több érkezett, mint 2021 utolsó negyedévében.
Utasforgalomban a néhai császárváros vezet
Az utasforgalomban a néhai Diocletianus római császár városa, Split vezet. 2022 negyedik negyedévében 4,3 millió utas szállt partra a horvát tengeri kikötőkben, ami 17,1 százalékos növekedést jelent 2021 azonos időszakához képest.
De 2019 negyedik negyedévéhez képest még mindig 3,9 százalékos csökkenés tapasztalható – jegyzik meg a pedáns statisztikusok. A komphajók és a személyhajók 2022 negyedik negyedévében 4,1 millió utast szállítottak, ami 14,5 százalékos növekedés 2021 azonos időszakához képest.

Az utasforgalom 2022 negyedik negyedévében Splitben volt a legmagasabb (Forrás: YouTube, Screenshot)
Az utasforgalom 2022 negyedik negyedévében Splitben volt a legmagasabb, 707,7 ezer utassal, vagyis 21,9 százalékkal többel, mint 2021 utolsó negyedévében.
Zára (Zadar) a második 423,2 ezer utassal, azaz 15,7 százalékkal többel, a harmadik pedig Preko (Ugljan szigetén) 353,7 ezer utassal, vagyis 8,5 százalékkal többel, mint 2021 negyedik negyedévében.
Ha már a komphajókat említettük, a DZS adatai azt mutatják, hogy a tavalyi negyedik negyedévben a tengeri kikötőkben az előző év azonos időszakához képest nőtt a hajón szállított személygépjárművek és buszok száma – a komphajók 772 ezer személygépkocsit, azaz 5,6 százalékkal többet, illetve 5.412 autóbuszt szállítottak, ami 16,3 százalékos növekedést jelent.
Tavaly a cruiserek, azaz a tengeri körutazásokat lebonyolító luxushajók is jeleskedtek: a tengeri kikötőkben tartózkodó utasok teljes számából 168 ezret szállítottak partra, ami 126,8 százalékos növekedést jelent 2021 utolsó negyedévéhez képest.
Áruforgalom
2022 negyedik negyedévében a teljes áruforgalom 5,8 millió tonna volt, ami 6,3 százalékos növekedést jelent 2021-hez képest.
A DZS ezt azzal magyarázza, hogy a cseppfolyós rakományforgalom 21,8 százalékkal nőtt (a teljes áruforgalomban 48 százalékos részesedéssel), a száraz, ömlesztett áruk forgalma pedig 2,6 százalékkal volt nagyobb (a teljes áruforgalom 29 százalékos részesedése) 2021 azonos időszakához képest.
Ugyanakkor a konténerforgalom 14 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest (a teljes áruforgalomból való részesedés 15 százalék).
A tengeri kikötőkben az áruk teljes forgalmának 90 százalékát kitevő öt kikötő közül 2022 negyedik negyedévében észrevehető növekedést regisztráltak 2021 azonos időszakához képest.
Nem meglepő módon a kőolaj- és LNG-terminált magába foglaló Omišalj kikötője vezet, 28,4 százalékos (1,7 millió tonna), illetve Ploče 17 százalékos (1,3 millió tonna) áruforgalom növekedéssel.
Nem biztos, hogy jó lenne, ha lenne kikötőnk
Persze ez az egész kikötőbiznisz többszörösen összetett, hogy ne mondjuk komplex dolog. Specifikus szakértelmet igényel, azaz nem elegendő hozzá az, hogy az ember, vagy az ángyikája nagy potentátnak számít Budapesten.
Erre a lengyelek is rájöttek, ugyanis a varsói tőzsde közlönye szerint a lengyel OT Logistics tulajdonában lévő fiumei kikötő részvényeit hamarosan eladhatják a Prágában bejegyzett Port Acquisitions társaságnak, amelyet Jaroslav Strnad cseh üzletember szárnyai alatt működik, akinek a cégcsoportja tavaly a Đuro Đaković nehézipari konszern többségi tulajdonosa lett.
A Varsói Értéktőzsde (GPW) által közzétett információk szerint az OT Logistics és a Port Acquisitions február 4-én előzetes megállapodást kötött arról, hogy a fiumei (rijekai) kikötő mind a 3 421 224 részvényét megveszi a cseh vállalat, ami 25,38 százalékos tulajdonosi részesedést jelent.
Kapcsolódó cikk
A lengyelek 2015-ben vásárolták be magukat a fiumei kikötőbe, és annyira rosszul csinálták, hogy a kikötő üzletmenetét csak 2019-ben sikerült egyensúlyba hozni, amikor a befektetési alapok a vállalkozás élére Duško Grabovac fiumei üzletembert nevezték ki.
Erre azután került sor, hogy Jedrzej M. Mierzewski volt vezérigazgatót kilenc hónap próbaidőre ítélték a vezetés során elkövetett törvénytelenségek miatt, és le kellett mondania.
Az OT Logistics a gdyniai kikötő tulajdonosi struktúrájában van jelen, amely Fiume közvetlen versenytársa, így a gyanakvó horvát újságírók azt is elképzelhetőnek tartják, hogy a lengyeleknek valójában az volt a céljuk, hogy csődbe vigyék a fiumei kikötőt, és az ingatlanok értékesítése után a forgalmat átirányítsák Lengyelországba.
Horvátország
A horvát pénzverde eddig 405 millió euróérmét állított elő

Az euró bevezetésével összefüggésben a horvát pénzverde összesen 650 millió érme előállítására kapott megbízást. A gyártás a tavalyi év második felében kezdődött, és több mint öt hónapja tart, a gépekből eddig 405 millió euróérme jött ki.
A pénzverde megállás nélkül ment
A fent említett pénzmennyiség elkészítésével alig több mint öt hónap alatt végeztek, a munka három műszakban folyt, a nap 24 órájában mentek a gépek.

Ömlik a pénz, munkában a pénzverde (Forrás: Screenshot, HRT)
A Horvát Nemzeti Bank (HNB) tulajdonában lévő modern üzemben a gépekből egy perc alatt mintegy négyezer horvát euróérme kerül ki, a cél az, hogy elérjék a kuna euróra történő átváltásához szükséges végső mennyiséget.
A horvát állami televízió (HRT) jelentése szerint az euró bevezetésével összefüggésben a tervek szerint összesen 650 millió érmét kell előállítania, ennek mintegy kétharmada tavaly már elkészült, idén tehát még körülbelül 200 millió érmét kell verni.
Csak becsülni lehet a szükségletet
A pénzverde igazgatója szerint egyelőre azonban nehéz megbecsülni, hogy a következő években mekkora lesz a rendszeres érmeszükséglet.
Kapcsolódó cikk
HORVÁT SCHENGEN ÉS EURÓ: Uroborosz, a saját farkába harapó kígyó
– jelentette ki Damir Bolta, az igazgató, aki elmondta, hogy az „érmegyárban” a mindennapi forgalomban használatos pénzen kívül numizmatikai érméket, ezüst- és aranyérméket is előállítanak a korszerű gépeken.
A horvát állami televízió beszámolója szerint a horvát pénzverde csatlakozott ahhoz a szűk – 17 tagú – európai körhöz, amelyet euróérme-gyártására akkreditáltak, így lehetőség nyílik arra, hogy a jövőben az Európai Unió más tagállamai által meghirdetett érmekibocsátásokra is pályázzanak.
-
Szerbia4 nap telt el azóta
Papagájt koboztak el a szerb vámosok Horgosnál, olyan drága, mint a kokain
-
Egyház3 nap telt el azóta
Miért van szakálluk az ortodox papoknak?
-
Migráció2 nap telt el azóta
Mohammed Tetouani Horgosi Királysága, és annak művészeti élete
-
B A Balkanac6 nap telt el azóta
Ó, de szép is volt! Oh, de yeah is volt! – Szabadka á la Fortepan