Magyarország
NAŠKI: Indul? Nem indul? Dagad a botrány a Szabadka és Szeged közötti vonat ügyében
Alig néhány nap van már csak hátra, és újraindul a Szabadka és Szeged között 2015-ben megszűnt vasúti közlekedés, erről cikkezett a napokban a vajdasági magyar és a szerb országos sajtó. A Srbija voz Rt., a szerbiai vasutak vonalainak működtetője már hivatalosan is kinyilatkoztatta, hogy a Szegedre közlekedő vonat elindul, igaz, nem hat pár, csak kettő megy majd naponta – egyelőre. A magyar sajtó információi szerint viszont úgy tűnik hiába álmodta meg Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az október végi indulást, az egészből nem lesz semmi – legalábbis a nemzeti ünnepen történő indulásból biztosan nem.
Menetrend már van, legalábbis Horgosig
A Srbija Voz Rt. ugyan hivatalosan nem közölte a menetrendet, de a leleményesebbek már utánajárhattak a vállalat honlapján, ahol ugyan Szeged állomás opcióként nem szerepel, Horgos viszont igen: annyi tehát bizonyosnak tűnik, hogy eddig elmegy majd a vonat október 23-ától, hiszen a rendszer attól a naptól megjeleníti a menetrendet, napi két indulással Szabadkára és vissza.
A Szabad Magyar Szó írta meg, hogy az első járatot Szabadkáról 10 óra 44 perckor indítják, és az 11 óra 9 perckor érkezik meg Horgosra. Tekintettel arra, hogy a Szegedig tartó menetidőt 1 óra 15 percre jósolják – van, ahol inkább 80 percet írnak (hol van ez már az annak idején ígért és megálmodott 35 perctől), kiderül, hogy az első járat Szegedre körülbelül délben, vagyis 12 órakor érkezik meg.
Horgosról viszont reggel is indul vonat, méghozzá 9 óra 51 perckor és 10 óra 16 perckor érkezik Szabadkára, amiből viszont következtethető, hogy 9 óra tájban az első járatnak el kell indulnia Szegedről.
Amennyiben a Horgos-Szabadka relációt nézzük, akkor láthatjuk, hogy visszafelé Horgosról 15 óra 51 perckor indulhatunk Szabadkára, ahová 16 óra 16 perckor érkezünk meg. Vagyis 15 óra tájban indul majd feltételezhetően Szegedről a délutáni járat.
Szabadkáról Szegedre délután 16 óra 44 perckor indul majd az utolsó vonat. De hogy indul-e az egyáltalán nem biztos, ugyanis a MÁV ügyfélszolgálatánál még csak nem is tudnak róla, hogy a járatot hétfőtől újraindítanák.
Szerdán a Subotica.com azt írta, hogy a jegy ára Szabadka és Szeged között 3,2 euró lesz, úgy látszik a szerb-magyar határon már bevezették az eurót. Egyáltalán nem világos, miért beszélt az illetékes ebben a pénznemben, hiszen az sem Szerbiában, sem Magyarországon nem hivatalos fizetőeszköz.
A magyar oldal nem áll készen?
A magyarvasut.hu információi szerint a korábbi bejelentésekkel szemben mégsem indul el a személyforgalom október 23-án vagy 24-én a 136-os vasútvonalon és Szerbiában fekvő folytatásán, így egyelőre nem járnak majd vonatok Szeged és Szabadka között.
A vonal szerb oldalán már befejezték a rekonstrukciót és a villamosítást, Röszke és Szeged között azonban még folyamatban van a fejlesztés. Ennek ellenére a tehervonatok – korlátozásokkal – már egy éve közlekednek, hiszen a Kelebia–Budapest vonalon szintén folyó újjáépítés miatt arra nem mehetnek.
A magyar külügyminiszter egyébként egy augusztus 20-i Facebook-posztjában azt írta: „következő nemzeti ünnepünkön, október 23-án megindul a személyforgalom az új Szeged-Szabadka vasútvonalon”,
A miniszter október elején is megerősítette ezt, amikor Belgrádban tárgyalt. Az akkori hírekben arról volt szó, hogy október 23-án vagy 24-én indul el a személyszállítás a 136-os vasútvonalon és Szerbiában fekvő folytatásán.
A vasúti szaklap egyébként megkérdezte a halasztásról a MÁV-ot, de a vasúttársaság egyelőre nem reagált.
Az IHO információi szerint azért nem indul el a két vonatpár, mert nem működik megfelelően a biztosítóberendezés. Erről cikkezett korábban a Telex is, hasonló a probléma, mint a Belgrád-Budapest vonalon. Nem működik a villamos váltóállítás, ezért a kitérőket visszaállították a helyszíni állításúra (bár a hét elején az egyik ugyan működött, de a biztonság kedvéért végül nem kötötték be a központi rendszerbe), másrészt nem funkcionálnak megfelelően az állomási sorompók sem.
44 kilométer, mégis elérhetetlennek tűnik
A Szeged-Röszke vasútvonal átépítése 2021 őszén indult, egészen pontosan október 18-án, vagyis éppen két évvel ezelőtt. Ekkor tette le közösen Orbán Viktor és Aleksandar Vučić az alapkövét a régi-új hálózatnak.
A magyar oldalon a 13 kilométeres beruházás célja az volt, hogy az eddigi 60 km/óra helyett ezután 80-120 kilométer/órával járhassanak majd ezen a szakaszon a személyvonatok. A beruházás indításakor a MÁV még úgy tervezett, hogy „a vajdasági település és Szeged között várhatóan 30-40 perces lenne a menetidő a 44 kilométeres vonalon.”
Ehhez képest a szerb oldal most 80 perces menetidőről beszél.
A kivitelező a magyar oldalon a V-Híd Zrt. nevet viselő Mészáros Lőrinc-cég, amely a munkára néhány hete kapott plusz 5,4 milliárdot a korábbi 45 milliárd mellé, így a munkálatok kilométerenkénti költsége 3,877 milliárd forint a 444.hu számítása szerint.
Orbán az alapkőletételkor azt mondta, dolgoznak Vučićtyal a Belgrád–Budapest vasúti folyosó megépítésén, és elszántak abban, hogy a Baja és Szabadka közötti pálya is hamarosan megépüljön.”
– Ez viszont mind nagypolitika. Ami itt és most az Önök élete szempontjából fontos, az az, hogy meg fogjuk építeni ezt a vasútvonalat, s Szabadka és Szeged között 35 percre csökken a menetidő. Dolgozunk azon is, hogy a legegyszerűbb határellenőrzéssel valósuljon meg mindez, hisz a politikának az a lényege, hogy az itt élő emberek érdekeit szolgálja
– fogalmazott pontosan két évvel ezelőtt Orbán.
Pásztor István, VMSZ-elnök 2023 júniusában azt mondta, megállapodás született arról is, hogy a Szabadka-Szeged vasútvonalon csak egy helyen lesz határellenőrzés, és az utazás az új vasúton 40 percig tart majd a két város között.
A Telex szeptemberi cikke Szijjártót idézi, aki Belgrádban szeptember végén azt mondta: Sikerült végül megállapodni, hogy egy helyszínen lesz határellenőrzés, Magyarországon, ahol a két állam határőrei együtt fognak dolgozni a várakozás lerövidítése érdekében.
– Tehát ez egy versenyképes, jó közlekedési lehetőség lesz a határ mentén élőknek
– mondta Szijjártó az MTI szerint.
A Szabadka és Szeged közötti vasúthálózat szerbiai oldalon lévő szakasza több mint egy éve elkészült. A magyar oldal híján viszont úgy tűnik hiába reménykedtünk abban, hogy hétfőtől vonattal “ugorhatunk át” Szegedre.
De lehet, hogy ilyen menetrend és menetidő mellett talán jobb, ha fel sem szállunk rá.
Mini közvélemény-kutatás
Az alábbi közvélemény-kutatás csak a BALK olvasóinak véleményét tükrözi, és semmiképpen sem tekinthető átfogó, reprezentatív felmérésnek. A mini közvélemény-kutatás eredményére történő esetleges hivatkozás alkalmával ezt mindenképpen figyelembe kell venni. Ez a véleménynyilvánítás névtelen, eredménye semmilyen más célt nem szolgál, mint a tájékoztatást, elegendő szavazat esetén a BALK cikkeiben alkalomadtán hivatkozni fogunk rá. Egy látogató csak egyetlen szavazatot adhat le.
- Szerbia2 nap telt el azóta
Vučić fügét mutatott Putyinnak, Szerbia is bevezeti a kötelező katonai szolgálatot
- Oroszország3 nap telt el azóta
Ha Orbánnak szabad, akkor Vulinnak is szabad, a szerb politikus találkozott Putyinnal
- Szerbia22 óra telt el azóta
Vučić tagadja, hogy nemet mondott Putyinnak, telefonon majd megbeszélik
- Horvátország3 nap telt el azóta
Beindult a szeptemberi nyüzsgés: védelmi miniszter kontra köztársasági elnök