Connect with us

Oroszország

ÁRNYÉKFLOTTA A TENGEREKEN: Így jut el az orosz olaj a vevőkhöz

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

árnyékflotta
A tenger "sötétjében" az orosz árnyékflotta szabadon kószál a tengereken, elrejtve a rakományát a kíváncsi szemek elől (Forrás: YouTube)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 4 perc

Orosz árnyékflotta kószál a világ tengerein, hogy kijátssza az Oroszország elleni olajszállítási tilalmat. Így hiába követik egymást az energetikai szankciók és szigorodik az olajvásárlást szabályozó ársapkarendszer, az orosz kőolaj – igaz alacsonyabb áron – de változatlanul eljut a fogyasztókhoz. A szállítások lebonyolítására létrejött egy „szürke teherflotta”, amelybe lassan az óriástankerek tizede beszállt már.

Árnyékflotta játssza ki a szankciókat

Nincs új a nap alatt – mondhatnánk, de ez nem teljesen igaz. A nyugati szankciók által sújtott orosz kőolajexport lebonyolítására ugyan valóban létezik egy „szürke” és egy „fekete” teherflotta, ám ez az armada nem új.

A főként dubaji, vagy Hong Kong-i zászló alatt közlekedő tankerek ugyanis már korábban is foglalkoztak a különféle nemzetközi szankciók kijátszásával, ám akkor elsősorban a venezuelai, illetve az iráni fekete arany eljuttatása volt a feladat.

Most, hogy a jóval többet kitermelő és exportáló Oroszország is rákényszerült a mutyizásra, csak annyi a különbség, hogy megnőtt a féllegális ügyletek lebonyolításában részt vevő óriáshajók száma.

Szakértők szerint a világ tengerein jelenleg mintegy hatezer tanker hasítja a hullámokat, s ezek tizede vesz részt a büntetőintézkedésekkel sújtott államok kőolajexportjában.

Míg korábban a szankciótörő hajók többsége olyan hajómatuzsálemek közül került ki, amelyeket leginkább már ki kellett volna vonni a forgalomból, most számos európai – jobb állapotban lévő – tanker is beszállt az üzletbe.

Ezen tankerek tulajdonosai nem szívesen vállalnák fel nyilvánosan, hogy az export elősegítésével részt vesznek az Ukrajnában területrabló háborút folytató ország költségvetésének megtöltésében, ezért inkább a szürke vagy fekete zónába vonulnak.

Az európaiak „szégyenlősségének” másik oka az, hogy Oroszország is szívesebben dolgoztat olyan cégekkel, amelyek nem az ellenségnek számító nyugati országokat képviselik. Becslések szerint minden hónapban 25-30 hajóval nő a „szürke flotta” tankereinek a száma.

Szürkék és feketék

Míg a szürke flotta elsősorban olyan hajókból áll, amelyek korábban – amikor nem volt ekkora a tengeri olajforgalom – kikötőkben horgonyoztak, a fekete hajók azok, amelyek általában kikapcsolt jeladókkal közlekednek, és útközben többször is nevet változtatnak – egyszerűen átfestik a hajók oldalán lévő nevet.

Ezek azok a tankerek, amelyek a ki- és betöltéssel és a névváltoztatásokkal igyekeznek elfedni az olaj eredetét, hogy azután az energiahordozót olyan kikötőkben is ki lehessen rakodni, amelyekbe legálisan nem érkezhetne tengeri úton orosz olaj.

árnyékflotta

A szürke vagy a fekete tankerek tulajdonosai nem vállalják fel nyilvánosan a személyazonosságukat (A kép illusztráció, forrás: YouTube)

A névátfestés mellett dívik az olaj keverése is, így azután még nehezebb kideríteni a fekete arany eredetét.

Iparági szakértők szerint a közel-keleti Omán és (a szerb elnök nagy barátjának számító) Egyesült Arab Emírségek üzletemberei is tevékeny részt vállalnak a mutyizásban: a két ország tavaly annyi orosz olajat vásárolt hivatalosan, mint a korábbi három évben összesen, s valószínű, hogy az odakerült olaj nagy része végül közel-keleti áruként valamelyik európai országban kötött ki.

A „szürke” armada elsősorban azzal foglalkozik, hogy az orosz olajat kínai, illetve indiai kikötőkbe szállítsa. Azért van szükség egyre több hajóra, mert a szigorodó nyugati büntetőintézkedések miatt mindinkább bezárulnak a nyugati államok az orosz export előtt.

A másik ok pedig az, hogy az új célállomások messzebb vannak, mint a hagyományosan használt európai kikötők, így egy hajónak hosszabb időbe telik az olaj célba juttatása.

Míg a szürke tankerek általában Hong Kong-i vagy dubaji zászló alatt közlekednek, azt csak sejteni lehet, kik lehetnek a teknők valódi tulajdonosai.

Nagyon valószínű, hogy a tankerek jó részét az orosz állam vagy a Kremlhez közel álló üzletemberek cégei vásárolták meg.

Egy ilyen vállalat az EU-szankciók által sújtott Sun Ship Management nevű vállalkozás: a dubaji központú cég valódi tulajdonosa a Sun Ship Managementet leányvállalatként működtető Szovkomflot, Oroszország egyik legnagyobb hajózási holdingja.

Az orosz jelenlétre utal az is, hogy az ottani cégek biztosítóként is tevékeny szerepet játszanak. Mivel a fekete flották hajóit normális, magára valamit is adó cég nem biztosítaná, belépnek az orosz vállalkozások, amelyek papírt adnak, ám nem biztos, hogy baj esetén fizetnének is.

A biztosítás azonban elengedhetetlen, a szorosokban áthaladó hajókat csak úgy engedik át Gibraltárnál vagy a Boszporusznál, ha felmutatnak egy biztosítási kötvényt.

Katasztrófaveszély

Míg a féllegálisan üzemelő hajók – amelyek elsősorban Indiába és Kínába juttatják el az orosz olajat – általában viszonylag jó állapotban vannak, az illegális kereskedők tankereiről ez már nem mondható el.

Ez pedig azt jelenti, nagyon valószínű, hogy előbb-utóbb súlyos környezetszennyezést okozhat valamelyik rossz műszaki állapotban lévő teherhajó.

Az orosz olaj féllegális vagy illegális exportja – részben a környezeti katasztrófáktól való félelem, részben pedig a biztosításokkal kapcsolatos bizonytalanság miatt – megosztja a világ olajtermelő és kereskedő cégeit.

A nyugati nagy cégek – például a Shell, vagy a BP – nem hajlandóak olyan hajóknak szállítási megbízást adni, amelyek korábban részt vettek az orosz kőolaj exportjában.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Szerbia

Vučić a KFOR-t kéri az északi területekre, a Quinta szerint nagyon veszélyes a helyzet

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Írta

QUINTA KFOR
A szerb elnök tegnap az orosz nagykövettel, ma a Quinta-országok nagyköveteivel találkozott (Forrás: Szerb elnöki Instagram)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 2 perc

Aleksandar Vučić szerb elnök találkozott a Quinta-országok – az Amerikai Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország és Németország – nagyköveteivel, valamint az Európai Unió küldöttségének vezetőjével. A találkozót követően a szerb elnök alig írt valamit az Instagramon, az amerikai nagykövet a többiek nevében is nyilatkozva ugyanakkor úgy vélte, hogy nagyon veszélyes a helyzet Koszovóban.

Vučić a KFOR-t kéri

Vučić az Instagramon azt írta, hogy a Szerbia számára egyik legnehezebb pillanatban “volt egy fontos beszélgetése a Quinta képviselőivel”.

Ismét felvázolta Szerbia álláspontját a legutóbbi koszovói (és metóhiai) eseményekkel kapcsolatban, és kérte, hogy “Kurti rendőrsége” helyett a KFOR gondoskodjon minden biztonsági kérdésről Észak-Koszovóban.

Vučić kérdés formájában felvetette azt is, hogy a koszovói rendőrség miért utasította el, hogy az EULEX részt vegyen abban a műveletben, amelyet Koszovó északi részén hajtottak végre a koszovói albán rendőrök.

KFOR QUINTA

A szerb elnök “farkasszemet nézett” a fotósnak háttal lévő amerikai nagykövettel (Forrás: szerb elnöki Instagram)

Szerb nemzeti amnézia

Christopher Hill amerikai nagykövet a szerb elnökkel folytatott megbeszélést követően kijelentette, hogy a Quinta nagykövetei szerint nagyon veszélyes a helyzet Koszovó északi részén, és további erőfeszítésekre lesz szükség a kiváltó okok megtalálásához.

Hill tragikus eseménynek nevezte, ami történt, és hozzátette, hogy mindenkinek el kell ítélnie a koszovói rendőrség egyik tagjának meggyilkolását. Megjegyezte, hogy természetesen mindig sajnálják az emberéleteket, viszont nem szabad elfeledni, hogy folytatni kell a politikai folyamatot.

Az amerikai nagykövet úgy fogalmazott, hogy a következő napokban, hetekben erősíteni kell a diplomáciai tevékenységet. Egyúttal elmondta azt is, hogy a jelenlegi európai válságot, valamint a különleges biztonsági és politikai helyzetet illetően fontos beszélni arról, hogy Szerbia hol szeretne lenni.

Hill úgy fogalmazott, hogy Szerbiának magának kell döntenie az útjáról, de annak a véleményének adott hangot, hogy a jólét nem keletről jön, mert az az útvonal folyamatosan javítás alatt áll, és a kérdés az, hogy Oroszország mikor tudja visszaszerezni azt a szerepet, amellyel hozzájárul a civilizációhoz.

A nagykövet úgy vélte, hogy sok ember megérti, hogy Szerbiának nincs más választása, minthogy a Nyugat részévé váljon, merthogy katonai értelemben a semlegesség drága, a független országoknak maguknak kell finanszírozniuk a védelmüket, mert számukra nem létezik a kollektív segítség elve.

Az amerikai nagykövet kijelentette, hogy mindazzal, amit elmondott nem arra szeretne utalni, és nem osztja azokat a véleményeket, hogy Szerbiának el kell felejtenie a múlt keserű tapasztalatait, és nemzeti amnéziát kell tartania.

Hill hozzátette, hogy Oroszország megbízhatatlan beszállító, és nem sok eladható fegyverrel rendelkezik, pedig az ukrajnai háború előtt sokan azt hitték, hogy az orosz a második legerősebb hadsereg a világon.

Az amerikai nagykövet kijelentette, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök úgy gondolta, hogy meggyengítheti és megoszthatja a NATO-t, és hogy a NATO eltűnhet, mint a Szovjetunió, amihez hozzátette, hogy amikor Svédország is csatlakozik, akkor éppen az ellenkezője következik be, és újra kell fogalmazni a NATO-szövetség határairól szóló földrajzi adatokat.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava