Szerbia
RÁKENTÉK VALAKIRE? Hivatalos közlés szerint egy nagykereskedő idézte elő a szerbiai cukorhiányt

Hivatalos közlés szerint stabilizálódott a szerbiai cukorpiac, miután a belgrádi kabinet két intézkedést is hozott. A belgrádi vezetés rendeletet adott ki, amelyben 89,9 dináron (300 forint) maximálta a cukor új árát a korábbi 83 dinár (277 forint) helyett, függetlenül a kiszerelés nagyságától. A hiány enyhítésére az állam 260 tonna cukrot biztosított a tartalékokból a kereskedők részére. Kérdés azonban, hogy ezáltal megszüntethető-e a cukorhiány, amely az ukrajnai háborút miatt bevezetett (téves) korlátozó intézkedések következménye.
Uroš Kandić a szerbiai kereskedelmi, idegenforgalmi és távközlési minisztérium államtitkára úgy nyilatkozott a szerbiai állami televíziónak (RTS), hogy a helyzet normalizálódik, és a következő napokban már lesz elegendő cukor.
Szerb médiajelentések szerint kiderült, hogy az egykilós csomagolású cukor azért tűnt el a szerbiai boltokból, mert egy vállalkozó nagy mennyiségeket tartott vissza belőle az ár korlátozására vonatkozó kormányrendelet miatt.
Az államtitkár ezzel kapcsolatban kijelentette, hogy a szóban forgó vállalkozó székhelye a nyugat-szerbiai Kolubara járásban van, a céget azonban nem nevezete meg. Azt viszont elárulta, hogy egy nagykereskedőről van szó, akinél az ellenőrzések során mintegy 2000 tonna cukrot találtak egykilós csomagolásban, miközben a termelőknél további 30.000 tonna cukor halmozódott fel.
Az említett kereskedő az utóbbi időben mindössze 25 tonna cukrot bocsátott piacra védett áras kiszerelésben, és tízszerannyit ömlesztve (rinfúz), vagyis kimérésre, mert úgy jobban keresett, vagy éppenséggel nem veszített rajta. A rinfúz módon piacra dobott cukor ára 140-190 dinár között mozgott, így a kimérés során kétszerannyiba került, mint védett áras csomagolásban.
Kandić elmondta, hogy a cégnél tovább folyik az ellenőrzés, de hozzátette, hogy nincs olyan törvény, amely bárkit is megakadályozna abban, hogy spekuláns legyen, ha erre adja a fejét.
Az üggyel foglalkozott Aleksandar Vučić szerb elnök is, aki szerint két cukorgyár és 20 kiskereskedelmi lánc tulajdonosával beszéltek, és meggyőződése szerint „minden rendben lesz”.
Erre azonban nem lehet mérget venni, mert a 89,9 dináros ár sem fedezi az a cukor előállításának költségeit. A cukorrépa termesztéssel foglalkozó Matijević vállalat véleménye szerint egy kilogramm cukor valódi ára ugyanis 110 dinár körül mozog, a hozzáadottérték-adó (PDV), vagyis áfa nélkül.
A megoldást sokak szerint az jelentené, ha a cukrot levennék a védett áras termékek listájáról, mivel nem számít alapvető közfogyasztási cikknek, bár a háziasszonyok – akik most a befőttek körül sürgölődnek – ezzel valószínűleg nem értenek egyet.

Szerbia
Ha a buszvezető eltéved, akkor az utasok igazítják útba Belgrádban

Belgrádban nem a GPS, hanem az utasok segítik ki a buszvezetőket. A káoszhoz nem csak az ellenzéki és kormánypárti tüntetők járulnak hozzá, hanem a polgármesteri hivatal is, amely felmondta az együttműködést a városi közlekedésben használt szoftvereket gyártó török Kentkart céggel. Ezt követően elég kalandossá vált a buszozás Belgrádban, ahol több, mint húsz külföldi sofőrt is alkalmaznak.
Ki a sofőr a buszon?
A szerződés felmondását követően a Kentkart leszerelte a jegykezelő készülékeket, így az utasok jó része – akik korábban nem váltottak bérletet – akár ingyen is utazhatnak a belgrádi buszokon.

A bajt még tetézi, hogy a török cég működtette a buszvezetők számára készített szoftvereket is, amelynek segítségével a sofőr kritikus és kevésbé kritikus szituációkban tájékozódott, miután azok speciális, GPS jellegű navigációs programot is tartalmaztak, amely az útlezárások esetén alternatív útvonalat kínált fel a buszvezetőnek.
Olyan készülékekről van szó, mint amilyen a mellékelt képen is látható. Ezeknek a készülékeknek a leszerelését követően könnyen bajba kerülhettek azok a sofőrök, akik nem ismerik a várost, ilyenekből pedig egyre több.

Az utasokat a helyi virágárus így tájékoztatja az 52-es, 53-as és 56-os busz útvonalának módosulásáról (Forrás: Twitter)
Belgrádban a városi közlekedési vállalat (GSP) külső szolgáltatóknak szervezte ki a buszvezetői tevékenység egy részét, ezek a vállalkozások pedig Srí Lankából vagy Indiából érkező munkaerőt alkalmaznak, mert olcsóbb, és mert a szerbek is külföldön keresik a boldogulást, nem pedig a „tejjel-mézzel folydogáló szerbiai Kánaánban.
A mindinkább szaporodó tüntetések – kormánypártiak vagy ellenzékiek, ebben az esetben teljesen mindegy – csak tetézik a problémákat, mert módosítani kell egyes járatok útvonalát.
A külföldről érkezett sofőrök a saját járatuk vonalát ugyan ismerik, de ha kerülőútra kényszerülnek, akkor gyakran eltévednek.
Eddig segítették őket Kentkart által üzemeltetetett készüléket, de miután azokat leszerelték, így támasz nélkül maradtak.
Csak nemrég jöttek
A világháló szerbek által lakott részén terjedni kezdett egy videó, amelyen jól látható, hogy az egyik utas igazítja útba a sofőrt, és mondja meg neki, hogy hol álljon meg, vagy hogy hol forduljon jobbra.
A belgrádi stadionoknál (Crvena Zvezda, Partizan), vagyis az Autokomandánál közlekedő 48-as járatnak valami okból kifolyólag módosult az útvonala, és az egyik utas Instagram-bejegyzése szerint még mindig a városban kerengenének, ha egy másik utas nem igazítja útba a külföldi sofőrt.
Miután a magánvállalkozók tavaly ősszel hoztak be buszvezetőket Srí Lankából, így a sofőrtől aligha várható el, hogy az egész város a fejében legyen, így egy útvonalmódosítás esetén – szó szerint – el van veszve.
Ivan Banković, a belgrádi buszvezetők szakszervezetének egyik illetékese ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott az N1 televíziónak, hogy ez nem az első ilyen eset, és nem is az utolsó.

Kapcsolódó cikk
SZERB MÉDIABLÖFF: Hány szerb legyen egy autóban, avagy feljegyzések egy hisztéria margójára
Banković szerint a közlekedési vállalatnál nincsenek külföldi buszvezetők, viszont a magánvállalkozók legalább huszonötöt alkalmaznak.
A káoszgyáros Aleksandar Šapić, belgrádi polgármester azt ígérte, hogy május 30-ára elkészül az új jegykezelő applikáció, a járatellenőrző szoftvert pedig június végéig üzembe helyezik.
A szakszervezeti vezető ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy ilyen rövid idő alatt nem lehet elkészíteni egy komoly szoftvert, szerinte arra még több hónapig kell várni.
Addig pedig maradnak az autóbuszos kalandozások Belgrádban.
-
Koszovó5 nap telt el azóta
KOSZOVÓI ELNÖK: Szerbiának nincs helye az európai nemzetek között, plusz 1 kecske
-
Szerb Köztársaság3 nap telt el azóta
Dodik Moszkvába utazgat, mégis kap pénzt az Európai Uniótól
-
English2 nap telt el azóta
Dodik travels to Moscow, yet receives money from the European Union
-
Szlovákia5 nap telt el azóta
GLOBSEC 2023: Szlovák biztonságpolitikai fesztivál, amelyre az egész világ odafigyelt