Connect with us

Hadsereg

HORVÁT TENDER: Európai országnak európai vadászgépet, hacsak Joe Biden nem vonja össze a szemöldökét

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

gripen bemutato
?c=5941&m=425294&a=438898&r=&t=html
Olvasási idő: 2 perc

A zágrábi Jutarnji list gazdasági melléklete, kilétüket titkoló, kormányközeli forrásokra hivatkozva, arról számolt be, hogy a svédek „lezsírozottnak” érzik a horvát kormány által meghirdetett repülőgép-tendert, ezért Brüsszelben próbálnak lobbizni annak érdekében, hogy a horvát kormány vegye figyelembe a svéd Gripenekkel kapcsolatos ajánlatot.

Napirenden a légtér

A svédek állítólag csökkentenék az árat, körülbelül 1 milliárd eurót visszaforgatnának vissza a horvát gazdaságba, részletfizetést ajánlanak, az első részlet pedig csak két éves türelmi idő után kérik, és ráadásul az első részletre még kamatmentes hitelt is hajlandók adni.

A svédek állítólag azért kiáltottak farkast, mert a kormányzó Horvát Demokratikus Közösség (Hrvatska Demokratska Zajednica, HDZ) közlönye, az „Egység Ereje” (nem vicc, tényleg így hívják: Snaga zajedništva) a repülőgép-beszerzéssel foglakozó cikkében a Gripenek ellen szólalt fel, illetve egy másik gyártó gépei mellett érvelt.

A szerkesztőségi cikk még a jelzett pártközlöny tavalyi 10-edik, szeptemberi/októberi számában jelent meg, a svédek azonban csak mostanában mozdultak rá.

A cikkben a Gripen valóban kissé „le van sajnálva”, az Egység Ereje ugyanis azt állítja, hogy a svéd vadászgép a leggyengébb a felkínált harci gépek közül, valamint hogy leszerepelt a svájci és az indiai tenderen is, marketingosztálya viszont a „legagresszívebb”, és az egészen hétköznapi tulajdonságokat is a Gripen kiemelkedő sajátosságaiként állítja be.

Például a szükséges felszállópálya hosszát 500 méterben adják meg, a leszállópályáét pedig 600 méterben, megjegyezve, hogy erre a célra egy autópálya egyenes szakasza is megfelel. Ez körülbelül hasonlít az F-16-os és a Rafale számadataihoz, a Rafale a felszálláshoz 400 métert, a leszálláshoz 450 métert igényel, fékezőejtőernyő nélkül

– áll a HDZ közlönyében.

Egyelőre elég nehéz megítélni, hogy a svédek hogyan képzelik el a lobbizást Gripen-ügyben, de lehet, hogy kreatív módszerekhez folyamodnak, és a jogállamiság kérdését kezdik majd feszegetni.

Mindenesetre, kevéssé hihető, hogy a horvát kormány a végső döntés meghozatalánál figyelembe veszi a svéd ügyeskedést, miután mind az USA, mind Franciaország befolyása jóval nagyobb, mint a Svéd Királyságé.

Nyárra lesz döntés

Szintén meg nem nevezett kormányközeli körök közlése szerint a repülőgéptenderben nyárig mindenképpen határozat születik.

Jelenleg a Rafale látszik biztos befutónak, hacsak Joe Biden nem össze a szemöldökét.

2 rafale

A Dassault Rafale tényleg remek gép, pillanatnyilag a legjobb nem-amerikai fejlesztésű nyugati harci repülő. A jó tulajdonságai között viszont valami miatt nem nagyon reklámozzák alacsony radar-keresztmetszetét, ami lopakodó jelleget kölcsönöz neki.

Ezt a franciák sokáig hadititokként kezelték, a szög tulajdonképpen 2011-es Líbia elleni légitámadások során bújt ki zsákból, amikor a Rafale-ok játszi könnyedséggel játszották ki a meglehetősen fejlett, líbiai integrált légvédelmet.

A horvát beszerzés sürgősségét nemcsak az indokolja, hogy a jelenlegi, özönvíz előtti MIG-21-esek élettartama két éven belül lejár, hanem az is, hogy a horvát légvédelem már közepes magasságokban lévő célpontok esetében sem létezik, és ezért zűr esetén vadászgépekre lenne szükség.

?c=5941&m=425294&a=438898&r=&t=html




Szerbia

SZERB HAZASZERETET: Az egyik új miniszterelnök-helyettes fia önkéntes katonának jelentkezett

Közzététel:

a megjelenés dátuma

vucevic fia
trauma betegseg ?c=4784&m=0&a=438898&r=&t=pi
Olvasási idő: 2 perc

A szerbiai miniszterelnök-helyettesi posztra avanzsáló újvidéki polgármester idősebb fia önkéntes katonai szolgálatra jelentkezett szinte egyidőben azzal, hogy apja előrelépett a ranglétrán. A fiatalember nyilatkozott is az újságíróknak arról, hogy mi ösztönözte a mundér felöltésére.

A 021.rs hírportál a napokban azt írta, hogy Miloš Vučević immár távozó újvidéki polgármester idősebb fia, Mihailo Vučević önkéntes katonai szolgálatra jelentkezett.

Ez lehetne akár magánügy is, ha az Újvidék „Patyomkin-féle zöldítésével” érdemeket szerző Vučević nem a polgármesteri Instagram-profilon számolt volna be idősebb fia bevonulásáról. A szóban forgó profilról azóta lekerült az említett bejegyzés, de az általában megbízható városi és nem csak városi hírportál megörökítette az utókornak azt a pillanatot, illetve néhány órát, amikor még ott volt, lásd lejjebb!

Szerdán Újvidéken ünnepélyes keretek között búcsúztatták az önkéntes katonai szolgálatra és a tartalékos tisztek katonai-szakmai képzésére jelentkezőket, akiknek szeptemberben kezdődik a kiképzés
milos mihailo vucevic

– írta a hírportál, amely szerint a 26 jelentkezők között ott volt Miloš Vučević újvidéki polgármester és a szerbiai kormány egyik leendő alelnökének idősebb fia is.

Az újvidéki hírportál megjegyzi, hogy a fiatalember korábban amatőr színjátszó is volt, és karatézott is. Nem éppen „rokonszakmákról” van szó, de a kettő természetesen nem zárja ki egymást.

Miután apja szerbiai viszonylatban híres ember, így a szerződés aláírása után Mihailo Vučević nyilatkozott a sajtónak, amelynek elmondta, hogy a katonai szolgálatot „valamiféle pszicho-fizikai tesztnek” tekinti.

Fiatalemberként kötelességemnek tekintem ezt a hazám iránt. Azt várom, hogy sokkal érettebb emberként kerüljek ki ebből az egészből. Ez egy felnőttkori folyamat, amelyen szerintem minden fiatalnak át kellene mennie

– jelentette ki az őszinte vagy esetleg a jó propaganda érzékkel rendelkező fiatalember, aki felszólított minden fiatalt, a lányokat is, hogy kövessék példáját, és menjenek önkéntes katonai szolgálatra vagy tartalékos tiszti iskolába.

A büszke apa elkísérte a fiát a kijelölt kaszárnyáig, amelynek a kapuja előtt le is fényképezte a bevonuló fiatalembert.

Mihailo… büszkeség és szeretet! Becsület, hagyomány, hazaszeretet! Sok sikert fiam!

– írta Facebook-profilján az újvidéki polgármester, aki a bejegyzés mellé egy szerb zászlót is kitűzött: ??. Ez megint csak minősülhetne magánügynek, ha a magánprofil nem propaganda-oldal lenne, de mivel az, így a magánélet sérelme fel sem merül.

hajnal bolygo 728 ?c=4784&m=0&a=438898&r=IsaacAsimov%3AAHajnalbolyg%C3%B3robotjai&t=pi




Az olvasás folytatása

Franciaország

KÜLPOLITIKAI DÖNTÉS IS VOLT: A Rafale-ok olyan képességekkel rendelkeznek, amelyekre a Balkánon talán nincs is szükség

Közzététel:

a megjelenés dátuma

rafale szurke
tolnai otto szemeremekszerek 3 728 ?c=4784&m=0&a=438898&r=TolnaiOtt%C3%B3%3ASzem%C3%A9rem%C3%A9kszerek3
Olvasási idő: 3 perc

Emmanuel Macron francia elnök és Andrej Plenković horvát miniszterelnök múlt héten megállapodást írt alá 12 darab Dassault Rafale multifunkciós vadászgép megvásárlásról. Az üzlet a hosszú évek óta tartó horvát beszerzési erőfeszítésekre (és kudarcokra) tesz pontot, cserébe Zágráb egy potens repülővel oldotta az elkövetkező 20-30 év légierő feladatait.

Duplájára emelték az összeget

Horvátország lassan két évtizede próbálja lecserélni a hidegháború idején gyártott MiG-21 repülőgépeit. A terveket a pénzhiány akasztotta meg leggyakrabban, bár legutóbb a nagyhatalmi érdekek szóltak közbe. A 2017-2018 között Zágráb amerikai gyártású, de az izraeli légierő által használt és módosított 12 db F-16-os vadászbombázók beszerzéséről döntött mintegy 420 millió euróért.

Az utolsó pillanatban azonban vita támadt Tel-Aviv és Washington között, ami kissé meglepő volt, hiszen két szoros szövetségesről volt szó, és egy tucat gép eladása sem lehetett akkora tétel, hogy ezen hajba kapjanak. A pletykák szerint az üzlet rontotta volna a gyártó Lockheed Martin lehetőségeit (a gyár sikerrel árulta Szlovákia és Bulgária számára a legutolsó, F-16V változatot).

A következő nekifutást a COVID járvány és gazdasági következményei akadályozták meg, hogy aztán 2020-ban a jelenlegi horvát kormány ismét tendert hirdessen. Az izraeliek és a svéd Gripen mellett két új induló volt, az egyik Lockheed Martin a már említett új F-16V típussal, illetve a franciák a kéthajtóműves Rafale repülőgéppel.

A végeredményből azt is látjuk, hogy Horvátország több mint duplájára növelte az üzletre szánt összeget, mert a használt francia gépek ára, a kiképzéssel, pótalkatrészekkel és három éven át szóló támogatással egy milliárd euró lett.

Ha ezt összevetjük a szlovák légierő 2018-as, új amerikai F-16V-ről szóló beszerzésével, akkor kiderül, hogy nem a pénz volt most az elsődleges szempont. A 14 szlovák vadászgép ára 800 millió dollár volt „csak”, ami kiegészítve az euró-dollár árfolyamkülönbséggel, jelentős különbség (Szlovákia is kiképzéssel és működtetésre vonatkozó támogatással vásárolta meg az amerikai típust).

Külpolitikai döntés is volt

Tény, hogy a Rafale egy nagyobb gép, jó húsz százalékkal nagyobb a maximális felszálló súlya, kéthajtóműves, ám ezek ma már keveset árulnak el egy katonai repülő valódi képességeiről, mert ennél meghatározóbb a radarrendszer, a fegyverzet, a támogató eszközök megléte és minősége. Ezek az elkövetkező időkben is fejleszthetők, cserélhetők lesznek.

Bár a francia haditechnika is világszínvonalú, a Rafale több konfliktusban is bevették már, az USA helyzeti előnyi itt valószínű. Ugyanakkor a szakértői hozzászólásokból annyi derül ki, hogy Zágrábban specifikus kérései voltak a beszerzési dokumentációban, ami az amerikai fél nem, a francia fél viszont hajlandó volt teljesíteni.

Horvátország a francia gép választásával külpolitikai döntést is hozott. Az egyébként erős transzatlantista külpolitikáján állított egy kicsit azzal, hogy egy európai partnert választott most, és mindjárt az egyik legerősebbet.

Ez a „több lábra állítani a külpolitikát” új partnerek bevonásával, vagy a kapcsolatok szorosabbra fűzésével – helyes döntésnek tűnik egy olyan időszakban, amikor az USA Europával kapcsolat több kritikát fogalmaz meg, és amikor az amerikai és európai érdekek több kérdésben másfelé mutatnak.

Szakértői vélemények szerint a gépvásárlás egy több pontból álló stratégiai együttműködés része lesz a jövőben, amiben benne lesz az is, hogy Franciaország például támogatni fogja Horvátországot olyan európai vagy nemzetközi szintű ügyekben, amelyek Zágráb stratégiai céljai között vannak. Konkrétumként az euroövezethez és a schengeni zónához, illetve a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezethez való csatlakozást említették. Európai kérdésekben az USA nem tudott volna segíteni, ezek Párizs számára jelentettek/jelentenek előnyt.

A horvátok behozzák a lemaradást

A horvát beszerzés kapcsán természetszerűleg sokan egyből Szerbiára is tekintenek: miként befolyásolhatja Belgrád, de akár a régió biztonságát a horvát beszerzés?

A rendelkezésre álló adatok szerint, Szerbia jelenleg 14-16 darab MiG-29-es vadászrepülővel rendelkezik (mellette további kiképző, és könnyűtámadó eszközökkel is). A szovjet eredetű gépeket az elmúlt években modernizálták, valamint ajándékként is érkezett pár darab Oroszországból & Fehéroroszországból, miután a 2010-es évek közepén csak 4 hadra fogható gép maradt működőképes (ez egyébként jól jellemezné a horvátokkal fenntartott stratégiai paritást).

Ebből a szempontból tehát a horvát beszerzés, amely csak 2025-re realizálódik végső formájában azt is jelenti, hogy Zágráb valójában majd felzárkózik a szerb légierő túlsúlyához. Persze, az is igaz, hogy a Rafale és MiG-29-es számát és képességeit összehasonlítani sem vezetne messzire. Amellett, hogy a francia gép fejlettebb elektronikával és fegyverzettel rendelkezik, Horvátország mögött ott áll a NATO is.

És ez nem elsősorban azt jelenti, hogy majd jön az USA és a többi tagország légiereje, hanem azt, hogy békeidőben is, radar, felderítő és diplomáciai csatornák állnak rendelkezésére Zágráb számára, míg a semleges Szerbia csak Oroszországtól távoli támogatására számíthatna.

A horvát modernizációs lépések elsősorban a saját és a szövetséges érdekeket, vagy azok egyensúlyát veszik alapul, kiegészítve az ország anyagi teherbíró képességével. A 12 gépes, azaz egy századnyi erő „arányos”, Bulgária, a V4-es országok (persze, Lengyelország kivételével), hasonló erőt tartanak fel, ráadásul a Rafale-ok, amennyiben ezt a horvát kormány hajlandó lesz kifizetni, olyan potens felderítő és csapásmérő képességekkel is rendelkezik, amelyekre reálisan a Balkánon talán nincs is igény/szükség Zágráb számára.

?c=28513&m=1380644&a=438898&r=&t=html




Az olvasás folytatása

Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


A szerző cikkei

B.A. Balkanac

Balkanac

Letöltések

Könyvek a Lírától

Utazás

Nyári feltöltődés Hajdúszoboszlón!

Hirdetés

A BALK a világban

Tíz nap legjava

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: