Connect with us

Húsvéti gyermekkönyvek

Hadsereg

HORVÁT TENDER: Európai országnak európai vadászgépet, hacsak Joe Biden nem vonja össze a szemöldökét

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

gripen bemutato
A cikk meghallgatása

A zágrábi Jutarnji list gazdasági melléklete, kilétüket titkoló, kormányközeli forrásokra hivatkozva, arról számolt be, hogy a svédek “lezsírozottnak” érzik a horvát kormány által meghirdetett repülőgép-tendert, ezért Brüsszelben próbálnak lobbizni annak érdekében, hogy a horvát kormány vegye figyelembe a svéd Gripenekkel kapcsolatos ajánlatot.

Napirenden a légtér

A svédek állítólag csökkentenék az árat, körülbelül 1 milliárd eurót visszaforgatnának vissza a horvát gazdaságba, részletfizetést ajánlanak, az első részlet pedig csak két éves türelmi idő után kérik, és ráadásul az első részletre még kamatmentes hitelt is hajlandók adni.

A svédek állítólag azért kiáltottak farkast, mert a kormányzó Horvát Demokratikus Közösség (Hrvatska Demokratska Zajednica, HDZ) közlönye, az “Egység Ereje” (nem vicc, tényleg így hívják: Snaga zajedništva) a repülőgép-beszerzéssel foglakozó cikkében a Gripenek ellen szólalt fel, illetve egy másik gyártó gépei mellett érvelt.

A szerkesztőségi cikk még a jelzett pártközlöny tavalyi 10-edik, szeptemberi/októberi számában jelent meg, a svédek azonban csak mostanában mozdultak rá.

A cikkben a Gripen valóban kissé “le van sajnálva”, az Egység Ereje ugyanis azt állítja, hogy a svéd vadászgép a leggyengébb a felkínált harci gépek közül, valamint hogy leszerepelt a svájci és az indiai tenderen is, marketingosztálya viszont a “legagresszívebb”, és az egészen hétköznapi tulajdonságokat is a Gripen kiemelkedő sajátosságaiként állítja be.

– Például a szükséges felszállópálya hosszát 500 méterben adják meg, a leszállópályáét pedig 600 méterben, megjegyezve, hogy erre a célra egy autópálya egyenes szakasza is megfelel. Ez körülbelül hasonlít az F-16-os és a Rafale számadataihoz, a Rafale a felszálláshoz 400 métert, a leszálláshoz 450 métert igényel, fékezőejtőernyő nélkül

– áll a HDZ közlönyében.

Egyelőre elég nehéz megítélni, hogy a svédek hogyan képzelik el a lobbizást Gripen-ügyben, de lehet, hogy kreatív módszerekhez folyamodnak, és a jogállamiság kérdését kezdik majd feszegetni.

Mindenesetre, kevéssé hihető, hogy a horvát kormány a végső döntés meghozatalánál figyelembe veszi a svéd ügyeskedést, miután mind az USA, mind Franciaország befolyása jóval nagyobb, mint a Svéd Királyságé.

Nyárra lesz döntés

Szintén meg nem nevezett kormányközeli körök közlése szerint a repülőgéptenderben nyárig mindenképpen határozat születik.

Jelenleg a Rafale látszik biztos befutónak, hacsak Joe Biden nem vonja össze a szemöldökét.

2 rafale

A Dassault Rafale tényleg remek gép, pillanatnyilag a legjobb nem-amerikai fejlesztésű nyugati harci repülő. A jó tulajdonságai között viszont valami miatt nem nagyon reklámozzák alacsony radar-keresztmetszetét, ami lopakodó jelleget kölcsönöz neki.

Ezt a franciák sokáig hadititokként kezelték, a szög tulajdonképpen 2011-es Líbia elleni légitámadások során bújt ki zsákból, amikor a Rafale-ok játszi könnyedséggel játszották ki a meglehetősen fejlett, líbiai integrált légvédelmet.

A horvát beszerzés sürgősségét nemcsak az indokolja, hogy a jelenlegi, özönvíz előtti MIG-21-esek élettartama két éven belül lejár, hanem az is, hogy a horvát légvédelem már közepes magasságokban lévő célpontok esetében sem létezik, és ezért zűr esetén vadászgépekre lenne szükség.

A BALK Hírlevele


Meteorológia


B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Oroszország

Kína

Európai Unió

IN ENGLISH

Egy hét legjava