Horvátország
MOL-INA-JANAF: kicsit üzletelnek, kicsit civakodnak
A JANAF közleményében hangsúlyozta, hogy elkötelezettek a MOL-csoport tagjaival való partnerségi kapcsolat kialakítása mellett, és ennek szellemében üdvözölnék a többéves olajszállítási megállapodás megkötését a MOL-lal és a Slovnafttal

A hét elején, valahol kedd környékén, a horvát Adria Kőolajvezeték (Jadranski naftovod, JANAF) bejelentette, hogy 2025 végéig 2,1 millió tonna olaj szállítására kötött szerződést a MOL-lal, valamint aláírták az Omišalj és a Sisak terminálban 2027. december 31-ig tartó olajtárolásra vonatkozó szerződést.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
A JANAF ugyanakkor arról is beszámolt, hogy szerződést kötött az INA-val 7,2 millió tonna olaj szállítására a csővezeték-rendszerén keresztül a fiumei (Rijeka) olajfinomító számára a 2027. december 31-ig tartó időszakra, valamint megegyeztek az omišalji terminálban történő olajtárolásra vonatkozó szerződés kiegészítéséről idén április 1-je és december 31-e között.
A MOL elégedetlen
Szinte azonnal a JANAF bejelentését követően megszólalt a MOL is, mondván, hogy a MOL és a Slovnaft egyéves szerződést írt alá a JANAF részvénytársasággal nyersolaj szállítására, amely az Adriai Kőolajvezeték horvátországi részét üzemelteti.
A MOL és a Slovnaft sajnálatát fejezte ki, hogy csak egyéves szerződést írtak alá – lényegesen magasabb áron, mint az európai szállítási tarifák ebben az ágazatban. A MOL-csoport úgy véli, hogy egy többéves megállapodás jobban biztosítaná a régió ellátásbiztonságát.
Az aláírt szerződésben meghatározott magas szállítási díjak biztosan nem segítenek az energiaárak megfékezésében. Ugyanakkor a MOL-csoport vállalatai „izgatottan várják” a JANAF-rendszer régóta tervezett fejlesztéseit, amelyek stabil, egész éves és mennyiségileg jelentős termékszállítást tesznek lehetővé a csővezeték horvátországi részén keresztül.
Csehország, Szlovákia és Magyarország – amely nem rendelkeznek bejövő tengeri ellátó terminálokkal – energetikai sebezhetőségének meggátolására egyetlen lehetőség van: ha minden szállítási lehetőséget nyitva tartunk. Ezt figyelembe véve, és az egész régió ellátásbiztonságáért való felelősségérzet miatt, „cégeinknek nem volt más választásuk, mint szerződést kötni a JANAF-fal” – áll a MOL és a Slovnaft közleményében.
A JANAF visszaszólt
A JANAF közben elégedetlenségét fejezte ki a MOL-csoport „egyoldalú és tendenciózus” nyilvános kommunikációja miatt az egyéves olajszállítási szerződés aláírása alkalmából.
– A MOL és a Slovnaft szerdán arról számolt be, hogy elégedetlenek azzal, hogy csak egy évre kötöttek szerződést a JANAF-fal az olaj szállítására, és azt is állítják, hogy a JANAF az európaiaknál lényegesen magasabb árat számolt fel nekik
– kezdte közleményét a horvát cég.
A JANAF továbbá azt állítja, hogy a MOL-csoport tagjainak választási lehetőséget kínáltak az egyéves és a többéves szerződés aláírása között, és hogy a MOL-csoport tagjai maguk választották a rövidebb időtartamra szóló szerződést.
A JANAF ezért nem tartja helyénvalónak, hogy a MOL-csoport sajnálatát fejezi ki amiatt, hogy nem írták alá a többéves szerződést, valamint hogy megpróbálja a felelősséget a JANAF-ra hárítani a régió állítólagos gyengülő ellátásbiztonságáért és a magas energiaárakért.
– Határozottan elutasítjuk az ilyen kijelentéseket
– közölte a JANAF. A kőolajszállítási árakat illetően a JANAF azt állította, hogy „nincs európai referenciaérték a csővezetékes rendszereken keresztül történő olajszállítás áraira”.
– Minden olajvezeték földrajzi helyzete és környezete szerint specifikus. Ebben az összefüggésben a JANAF közlekedési rendszere sokszor nagyobb beruházásokat igényel a tartályhajók fogadására szolgáló stratégiai csomópont karbantartásánál, valamint a különböző és nagyon igényes területeken áthaladó teljes útvonal karbantartása esetén, ezért a rendszerbiztonság, a környezetvédelem és -megőrzés költségei rendkívül magasak
– közölte a JANAF. Azt is megjegyezték, hogy a JANAF egyben kereskedelmi vállalat is, amely profitot termel a részvényeseknek, míg más olajvezetékek jelentős része vertikálisan integrált olajtársaságok tulajdonában van, és a tulajdonosok gyakran szállítják az olajat saját finomítóikba, minimális vagy semmilyen profitkövetelmény nélküli tarifák szerint.
– A JANAF szállítási rendszerén keresztül történő olajszállítás árait minden partnerünk számára következetesen, azonos módszertan alapján határozzuk meg, így mind a JANAF, mind a MOL-csoport tagjai évek óta kölcsönösen egyeztetett kereskedelmi feltételek mellett kötnek szerződéseket
– mutatott rá a JANAF.
Van elegendő kapacitás
A JANAF közleményében hangsúlyozta azt is, hogy elkötelezettek a MOL-csoport tagjaival való partnerségi kapcsolat kialakítása mellett, és ennek szellemében üdvözölnék a többéves olajszállítási megállapodás megkötését a MOL-lal és a Slovnafttal.
Azt is megjegyezték, hogy a MOL-csoport által Közép-Európába szállított nyersolaj mennyiségének növelése kedvezőbb árat eredményezne az alkalmazandó kereskedelmi feltételeknek megfelelően.
– Amint azt többször is nyilvánosan hangsúlyoztuk, és a MOL-csoport képviselőivel közösen végzett tesztek során bebizonyítottuk, a JANAF technológiailag és bármilyen más módon készen áll arra, hogy a MOL-csoport finomítóinak nyersolaj-igényeit teljes egészében kielégítse
– zárta a közleményét a JANAF.

- Szerbia7 nap telt el azóta
Donald Trump Jr. Belgrádban, találkozott Vučić elnökkel
- Szerbia7 nap telt el azóta
A Vörös Sapkások az Úttörő parkban, ezek Vučić igazi barátai
- B A Balkanac5 nap telt el azóta
Síró játék: ó, mozik, ó, emberek! (ó, béka, ó, skorpió!)
- Bosznia6 nap telt el azóta
Az ügyészség elrendelte Milorad Dodik előállítását