Connect with us

Bosznia

Amik összekötnek bennünket: a hidak

A tervek szerint legkorábban 2030 körül készülhet el az VC folyosóhoz tartozó autópálya Bosznia-Hercegovinán átvezető szakasza, miután eddig a počitelji híd miatt akadozott a munka, ezt követően pedig a Szarajevó és Mostar közötti Prenj-hegy alatt átvezető alagút megépítése okoz majd gondot. Az alagút megépítése várhatóan legalább hat évig tart majd, de borítékolni lehet, hogy ezt a határidőt ezúttal sem tudják tartani a kínaiak

Avatar photo

Közzétéve:

a megjelenés dátuma:

A Neretva fölött átívelő počitelji híd Délkelet-Európa egyik legmagasabb ilyen jellegű építménye, 945 m hosszú és 21,9 m széles (4 sáv), a legmagasabb pillére10 méteres
A Neretva fölött átívelő počitelji híd Délkelet-Európa egyik legmagasabb ilyen jellegű építménye, 945 m hosszú és 21,9 m széles (4 sáv), a legmagasabb pillére10 méter
Cikk meghallgatása

A nyavalyatörős, hisztérikus hírek világában olyan is akad, ami normalitásával lepi meg az embert. Így a horvát lapok tegnap hírül adták, hogy a jövő hónap elején, pontosabban szeptember 4-én ünnepélyes keretek között átadják rendeltetésének az európai VC közlekedési folyosó egyik legfontosabb létesítményét, a Počitelj városkánál a Neretván átívelő hidat. A szinte egy kilométer – 980 méter – hosszú hidat kínai és azeri vállalatok építették, de nem minden dráma nélkül, mert itt is “strukturális meghibásodásokat” észleltek, mint a román Golden Gate-nél. Amíg ennek elhárításán fáradoztak, felrobbant a hídon egy generátor, ami további gondokat okozott. A kínaiak ezúttal nem kápráztattak el bennünket a munkájukkal, olyannyira nem, hogy a jó két éves késedelem és az észlelt hiányosságok miatt a Sinohydro Corporation Ltd. és a Powerchina Roadbridge Group Ltd. vállalatokat két évre eltiltották minden olyan pályázaton, és minden olyan vállalkozásban való részvételtől, amelyben az Autoceste FBiH (Bosznia-Hercegovinai Föderáció Autópályái) a befektető.

Budapesttől a pločei kikötőig: majd egyszer

Mint ezt pénteken Dragan Čović, a HDZ Bosznia-Hercegovina elnöke bejelentette az ottani médiának, és a Bosznia-Hercegovinai Föderáció Autópályái vállalat megerősítette, az ünnepségen vendégként Andrej Plenković horvát miniszterelnök is felszólal majd.

A horvátországi vendég mellett Bosznia-Hercegovina minisztertanácsának elnöke, Borjana Krišto és a Föderáció miniszterelnöke, Nermin Nikšić is megörvendezteti majd a népet alkalmi beszédével.

Hogy ne legyen minden éppen annyira komoly, ünnepi programot is hirdettek, amelyet a Croatia Music Mostar, Klapa Drača, Antonija Batinić és a HKUD Rodoč előadásai, valamint a szalagátvágást kísérő “látványos tűzijáték” gazdagít.

Az VC szárazföldi folyosó megépítése Bosznia-Hercegovinában kifejezetten akadozik. Az országonm mintegy 330 kilométer hosszan áthaladó páneurópai folyosón az autópályát több mint 20 éve építik, és eddig kevesebb mint 130 kilométert sikerült összehozni.

Szakértők szerint az alapvető probléma az, hogy az építkezés mindössze néhány kilométer hosszú, felaprózott szakaszokon keresztül történő megvalósulása, valamint a helyszíni helyzet megfelelő felmérésének és a geológiai elemzéseknek a hiánya sokszorosára növeli az építési költségeket, és a határidők túllépéséhez vezet.

A jelenlegi tervek szerint legkorábban 2030 körül készülhet el a teljes autópálya a Bosznia-Hercegovinán átvezető VC folyosón, de miután a Szarajevó és Mostar közötti szakaszon a Prenj-hegy alatt átvezető alagút megépítése várhatóan legalább hat évig tart, és mert ezt a határidőt is aligha tudják tartani a kínaiak, így az sem kizárt, hogy nem 2030-ra, hanem 3020-ra készülnek el vele.

Egyik korábbi cikkünkben írtunk arról, hogy most a Boszniában leszerepelt kínai cég korábban Észak-Macedóniában sem jeleskedett, ahol egy 57 kilométeres pálya építését nem fejezte be időre, mert nézeteltérései akadtak a macedón állammal a költségvetési túllépések miatt.

Itt emlékeztetnénk arra, hogy egy Kínával foglalkozó európai sajtóforrás szerint Macedónia 2012-ben két autópályát kezdett építtetni a Sinohydro (mai nevén China Power) kínai állami vállalattal egy olyan ügylet keretében, amely Macedónia történetének egyik legnagyobb korrupciós botrányává fajult, és Nikola Gruevszki kormányának bukásához vezetett.

A Két Balin híd

Hegyen-völgyön túl, messze Közép-Európában, Légrádnál, a Mura drávai torkolatánál a magyarországi Őrtilossal közösen a horvát-magyar szomszédok egy párját ritkító gyalogos/kerékpáros hidat készülnek emelni.

Impozáns látványt nyújt majd a Két Balin híd Horvátország és Magyarország között

Impozáns látványt nyújt majd a Két Balin híd Horvátország és Magyarország között (Forrás: Facebook)

A két balint formáló csoda rétegragasztott faelemekből épül, és két étterem – egy horvát és egy magyar – is helyet kap rajta.

A hidat Adam Baričević műépítész tervezte, és ha szabad ilyesmit mondanunk, nemcsak a tájba illeszkedik, hanem a Dráva menti vidék hagyományaiba, kultúrájába is.

Az impozáns építmény látványterveit a 30. Horvát-Magyar Barátság Napja és a Szent Anna-napi búcsú alkalmából szervezett ünnepségen mutatták be július végén.

Kelei Zita, Őrtilos polgármestere elmondta: a horvát településsel hosszú évek óta szoros kapcsolatot ápolnak, több projektet és programot is megvalósítottak már. A hídépítés az egyik legnagyobb közös beruházásuk lesz.

– Gyalogosok és kerékpárosok használhatják majd, de egy turisztikai attrakció is lesz a fából épülő híd

– emelte ki Kelei Zita, aki szerint az első szinten lehet majd közlekedni a két ország között.

A második szinten horvát és magyar vendéglátó egységeket alakítanak ki, a harmadikon, a panoráma szinten, pedig kilátós látványterasz épül. A hídra a következő uniós ciklusban, 2027-ben pályáznak a horvátok.

A beruházást a magyar kormány is támogatja, ezt Latorcai Csaba, a közigazgatási és területfejlesztési minisztérium parlamenti államtitkára is megerősítette a rendezvényen.

Ehhez csak annyit lehet hozzátenni, hogy tuti, hogy a híd megépül, mert az EU-s eszközökre nem a magyarok, hanem a horvátok pályáznak, a tapasztalatok szerint pedig, a „drága Andrej“ országából érkező javaslatokra az EU egyszerűen nem tud nemet mondani.

Lehet, hogy ezt a formulát máshol is alkalmazni kellene?

Szerző

  • Kalapis Rókus

    1958-ban születtem, Újvidéken, 1988-tól Horvátországban élek. Akárcsak Balkanac kolléga, én is szeretek írni, csak nem annyira. A körmölésen túl videókat készítek, zenélek és szenvedélyesen vonzódom a gasztronómiához.

    View all posts
Az olvasás folytatása


Meteorológia



QR Code

A cikk küldése GMail segítségével


Ehhez kattints ide

Facebook

B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Románia

Szlovákia

Cukorkabolt

7 X 7

×

Kövess minket a Facebookon!