Horvátország
Horvátországban 2026-ban megszűnhetnek a fizetőkapuk, szlovák és cseh cég nyerte a pályázatot
Máskülönben Kockásországban a nap videója a spliti Vladimir Nazor V. gimnázium érettségi bálja volt. A tanári kar egy komplett revüműsorral kedveskedett a végzős diákoknak
A Horvát Autópályák (Hrvatske autoceste, HAC) állami tulajdonú cég bejelentette, hogy az autópályák új fizetőrendszerének kiépítésére kiírt tendert a szlovák Sky Toll és cseh Toll Nett cégek közös ajánlata nyerte. A szlovák-cseh, hogy ne mondjuk csehszlovák javaslat, kissé aláigért a pályázaton kitűzött 100 millió eurós értéknek, mert 99.891.850,64 euróért vállalták a rendszer kiépítését, aminek köszönhetően Horvátországban 2026-ban végleg megszűnnek a fizetőkapuk, és ezzel remélhetőleg mérséklődnek a nyári tumultusok. Ez gyakorlatilag az utolsóelőtti lépés az új fizetőrendszer bevezetésében, ami a kormány egyik legfontosabb és legdrágább infrastrukturális projektje.
Búcsú a fizetőkapuktól
Nyolc évvel azután, hogy 2016 februárjában az akkor újonnan kinevezett közlekedési miniszter, Oleg Butković bejelentette a fizetőrendszer módosítását. Ez alatt a nyolc év alatt a horvátok eljutottak a matricák bevezetésének ötletétől a végső, kettős megoldásig – az útdíjat elektronikusan számítják fel az ENC eszközök és automatikus rendszámtábla-felismerés (ALPR) felhasználásával.
Az új rendszert Horvátország összes autópályáján mindhárom koncessziós jogosult, a HAC, a Bina Istra és az Autocesta Zagreb-Macelj bevezeti. Az útdíjat továbbra is a megtett távolság alapján számítják ki.
A jármű be- és kilépését az ENC eszközök DSRC-olvasója és rendszámtábla-felismerő kamerája regisztrálja. A DRC-olvasókat és a kamerákat az autópályákon telepítendő portálokon helyezik el, ezek számát a berendezés szállítója határozza meg.
Az ENC-eszközökre – az a fura kis fehér doboz, amelyekkel a Horvátországba utazók nyilván találkoztak már – bizonyos összeget lehet feltölteni, és ennek megfelelően a fizetőkapukon az ember automatikusan áteresztést nyer, kötelezők lesznek a nehézgépjárművek esetében, és választhatók lesznek a könnyű járművek esetében.
A rendszámtábla-felismerő rendszert csak a könnyű gépjárművekhez fogják használni. A nagy hír az, hogy minden felhasználónak, függetlenül attól, hogy milyen rendszert használ, regisztrálnia kell, és be kell írnia a regisztrációs számát, a kibocsátás országát és a fizetési módot. Az ENC-eszközt összekapcsolják a jármű regisztrációjával, és a felhasználók többé nem vihetik át járműről-járműre, mint jelenleg.
Az útdíjat a HAC és a koncessziójogosultak által meghatározott kilométerenkénti egységár alapján számítják ki a különböző járműcsoportokra. Emellett több árkategória is bevezetésre kerül, a nyári szezon, a hétvégi utazások és a nagyobb forgalmi torlódások esetén többet kell majd fizetni.
A horvát autópályák új fizetőrendszerének kiépítését az EU Nemzeti Helyreállítási és Rezilienciaépítési Tervének (RRF) támogatásából fedezik.
Nem elveszett fejek
Máskülönben Kockásországban a nap videója a spliti Vladimir Nazor V. gimnázium érettségi bálja volt. A tanári kar egy komplett revüműsorral kedveskedett a végzős diákoknak.
Az előadás iskolacsengővel kezdődött, minek utána a tanárok a cappella előadták egy helyi erő, a Gibonni „Ez az én iskolám” című dalát.
De a buli a gondosan koreográfiát követő táncos fellépés nyomán hágott a tetőfokára. Volt itt minden, „Footloose”, „Single Ladies” és „WakaWaka” is. Ezt látni kell.
Amíg a kedves olvasó a víg spliti tanárok előadását követi, bátorkodunk megjegyezni, hogy a spliti V. gimnázium remek iskola lehet, és hogy az ilyen tanárok a tananyag mellett nyilván megtanították növendékeiket egyéb fontos dolgokra is.
Mert aki ilyen show-t tud lekeverni, nyilván szereti a hivatását, szereti a gyerekeket, és úgy általában, rossz ember nem lehet.
És hogy nem akármilyen gimnáziumról van szó, azt az is bizonyítja, hogy szinte minden generációnak megvan a maga himnusza, amit annak rendje és módja szerint leforgatnak, hol a tanárokkal együtt hol pedig nélkülük.
Több ilyet is lehet találni a YouTube-on, helyszűke miatt, mi most a 2022/23-as generáció himnuszát préseljük bele ebbe a kis tudósításba, de azért ide teszünk még egy linket annak, aki szeretne elmélyedni a spliti V. gimnázium egy harmadik produkciójában is.
Balkáni furcsaság
Hétvégi jelentésünket egy valódi balkáni bizarr sztorival zárjuk. Mint ezt a horvát-bosnyák határon szolgálatot teljesítő vámőrök hírül adták, január 31-én a Stara Gradiška-i határátkelőhelyen egy rutinellenőrzés során egy gondosan, az állat fejével egyetemben preparált farkasbőrt találtak. Miután a járművezető nem rendelkezett a szükséges dokumentációval, a „farkast” ideiglenesen elkobozták a törvényes regulákkal összhangban.
Ezzel egyetemben a trófeákat kedvelő úriembert 1500 euró pénzbírsággal is sújtották.
A szűkszavú vámosokkal szemben, mi szívesen gyártunk mindenféle teóriát, így valószínűnek tartjuk, hogy a farkas illegálisan, mint egy afgán migráns, érkezett Horvátországba, mert Bosznia-Hercegovinában nincs megfelelő szakember, aki ilyen művészien ki tudta volna készíteni ennek a bőrét, fejestől-fogastól, szőröstől-bőröstől.
Visszafelé már működött a Schengen, és lefülelték a vállalkozó szellemű sportembert, aki nyilván a villájába szánta a rondaságot, talán a kandalló elé. Bár, a filmek tanúsága szerint a kandalló elé medvebőr illik, és a zsánertől függően itt szeretkeznek a milliomosok és az ápolónők, vagy ennek közelében lövik le az álomszép grófnőt, miközben a kitömött állatfej üvegszemén gonoszul megvillan a fény…
- Biztonság7 nap telt el azóta
Balkáni vadnyugat – Tombol az erőszak Szerbiában 🔞
- B A Balkanac7 nap telt el azóta
A halott hadsereg tábornoka és a Sasok földje
- Bosznia6 nap telt el azóta
Jegyzékváltás Bosznia és Szerbia között a boszniai Szerb Köztársaság napja miatt
- Horvátország6 nap telt el azóta
A vízipóló-botrány és migránsokat csempésző menekültek